Achterklep automatisch open laten gaan

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Gebruikersavatar
Dibadro
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 17.12.2012 - 15:26

zakraket schreef:Heeft zij de de broek aan dan? ;)
Nee vieze handen, van de klep open en dicht doen. :tongue:
Gebruikersavatar
Cascam
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 25.08.2013 - 21:08
Locatie: Heerhugowaard

Ha ha "bevestig klep open met ja of nee",..
Volvo V40 D2 SUMMUM - misty blue metallic - P100 charcoal/charcoal leder - business pack pro- xenon pakket - extra getint glas
Gebruikersavatar
Cascam
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 25.08.2013 - 21:08
Locatie: Heerhugowaard

Thomaserati schreef:
Cascam schreef:Ehhh, moet ik nog ff proberen, heb vandaag alleen de gasveren ff omgedraaid, maakt niks uit, wat ik ergens al dacht, slag en veerdruk blijft hetzelfde,..

Kogel bevestiging aan de zuigerstang is kunststof en kun je losdraaien,..
Dan veer over de stang heen schuiven met m8 ring aan beide uiteinden van de veer( om beschadiging gasveer te voorkomen) en dan gasveer weer monteren, zit met een metalen klipje over de kogelkop, die moet je ook eerst losklikken om los te halen van kogel, met kleine platte schroevendraaier.
Welke veer heb je uiteindelijk besteld?
Nog geen veer besteld, moet eerst ff knutseltijd hebben, ben ook bezig met het "FULL LED PROJECT",..
Volvo V40 D2 SUMMUM - misty blue metallic - P100 charcoal/charcoal leder - business pack pro- xenon pakket - extra getint glas
Gebruikersavatar
rebride
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 22.08.2013 - 21:40
Locatie: Enschede

Cascam schreef:
Thomaserati schreef:
Cascam schreef:Ehhh, moet ik nog ff proberen, heb vandaag alleen de gasveren ff omgedraaid, maakt niks uit, wat ik ergens al dacht, slag en veerdruk blijft hetzelfde,..

Kogel bevestiging aan de zuigerstang is kunststof en kun je losdraaien,..
Dan veer over de stang heen schuiven met m8 ring aan beide uiteinden van de veer( om beschadiging gasveer te voorkomen) en dan gasveer weer monteren, zit met een metalen klipje over de kogelkop, die moet je ook eerst losklikken om los te halen van kogel, met kleine platte schroevendraaier.
Welke veer heb je uiteindelijk besteld?
Nog geen veer besteld, moet eerst ff knutseltijd hebben, ben ook bezig met het "FULL LED PROJECT",..
he die cascam, al tijd gehad om die veer te bestellen??
ben zeer benieuwd!!!
Huidige Auto:
Volvo V40 T3 Nordic+Sport 2017

Vorige auto's:
Volvo V40 D2 R-design 2014, Toyota Avensis station 2012, Toyota Avensis station 2009, Toyota Verso 2008, Toyota Verso 2006, Toyota Verso 2005, Toyota Corolla station, Suzuki Baleno Estate 18GTX, Suzuki Baleno Estate 16, Suzuki Baleno Estate 16, Toyota Corolla 16 GTX, Toyota Corolla 18D, Daihatsu Charade 1.0 T.D, Fiat Uno 1.0
Troxelke
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 14.02.2014 - 12:37

Cascam schreef: Bij WWW.ALCOMEX.NL hebben ze geschikte veren, kosten zo'n €3,- p/stuk, en het type heb ik zo berekend:

Als klep dicht is heb je nog 60mm op de zuigerpen, dus als veer ingedrukt is moet hij iig compacter zijn dan 60mm.
Diameter van gasveer stang is 8mm
Als klep op z'n dode punt staat, dwz dat als je de klep op het punt open hebt dat hij net niet zelf omhoog gaat en net niet dichtvalt , is de zuigerstang 50mm uitgeschoven.

Dus veer moet onbelaste lengte hebben van 110mm, belast 55mm ,as diameter van min 8mm en een buitendiameter van max 20mm, gasveer is namelijk 20mm dik.

Op mijn vorige foto staan stempelveren, die zijn denk ik te stug, en hebben geen lange slag, dis ik ga voor RVS draadveren.
Lagere druk en lange slag.

O ja, gasveren omdraaien maakt niks uit, dit was bij de golf waarschijnlijk gedaan wegens ruimte gebrek als je de bovenste beugels omdraait,..
Hallo allemaal! Dit is mijn eerste post hier (heb nu een maandje of 4 mijn Volvo V40 R-Design in bezit) ... dus vandaar een beetje onbekende naam! Echter zag ik dit topic en moest hier eventjes induiken 8-). Ik heb namelijk het zelfde truukje ook eens bij mijn vorige auto geinstalleerd (BMW 1 serie).

Even op bovenstaande reageren, dat is een eerste goede aanzet! Even nog nagemeten, en de maten kloppen zo ongeveer wel. Ik heb dit aangenomen:

- Zuigerstang bij gesloten koffer: 60mm --> belaste lengte van de veer <60mm dus bijvoorbeeld 50mm
- Zuigerstang bij punt waar de klep net uit eigen kracht open gaat: 100mm --> onbelaste lengte van de veer >100mm
- Zuigerstang diameter inderdaad 8mm dus binnendiameter veer >8mm (maar niet veel groter, gaat ie rammelen)
- Gasveer diameter inderdaad 20mm dus buitendiamter veer < 20mm (of wat kleiner mag).

Dan even iets over de krachten die de veren moeten leveren: ik heb even gemeten hoeveel kracht er nodig is om de klep te openen, dat is ongeveer 7 kilo, ofwel 70N. Echter is de slag van de klep zo'n 40 cm bij het punt waar de klep net uit eigen kracht open gaat, waar de veer dus 100-40=40mm slag heeft. Dus precies een overbreningsverhouding van 1:10. Dus de veren moeten 70*10=700N --> 350N per veer aan kracht leveren (liever iets meer). Even gekeken bij de veren-boer, maar dat worden toch stempelveren. Ik heb bij Alcomex de ST11300 veren besteld (zie hier).

Die voldoen eigenlijk perfect aan wat ik nodig had! Nog aan beide kanten 2 rubberen ringetjes van 2-3mm dik (intern iets kleiner dan 8mm, buiten diameter 20mm), dan gaat 't denk ik wel werken. Maar goed, dit ga ik dus even testen ... hopelijk heb ik de veren snel thuis, ik houd jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
rebride
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 22.08.2013 - 21:40
Locatie: Enschede

Troxelke schreef:
Cascam schreef: Bij WWW.ALCOMEX.NL hebben ze geschikte veren, kosten zo'n €3,- p/stuk, en het type heb ik zo berekend:

Als klep dicht is heb je nog 60mm op de zuigerpen, dus als veer ingedrukt is moet hij iig compacter zijn dan 60mm.
Diameter van gasveer stang is 8mm
Als klep op z'n dode punt staat, dwz dat als je de klep op het punt open hebt dat hij net niet zelf omhoog gaat en net niet dichtvalt , is de zuigerstang 50mm uitgeschoven.

Dus veer moet onbelaste lengte hebben van 110mm, belast 55mm ,as diameter van min 8mm en een buitendiameter van max 20mm, gasveer is namelijk 20mm dik.

Op mijn vorige foto staan stempelveren, die zijn denk ik te stug, en hebben geen lange slag, dis ik ga voor RVS draadveren.
Lagere druk en lange slag.

O ja, gasveren omdraaien maakt niks uit, dit was bij de golf waarschijnlijk gedaan wegens ruimte gebrek als je de bovenste beugels omdraait,..
Hallo allemaal! Dit is mijn eerste post hier (heb nu een maandje of 4 mijn Volvo V40 R-Design in bezit) ... dus vandaar een beetje onbekende naam! Echter zag ik dit topic en moest hier eventjes induiken 8-). Ik heb namelijk het zelfde truukje ook eens bij mijn vorige auto geinstalleerd (BMW 1 serie).

Even op bovenstaande reageren, dat is een eerste goede aanzet! Even nog nagemeten, en de maten kloppen zo ongeveer wel. Ik heb dit aangenomen:

- Zuigerstang bij gesloten koffer: 60mm --> belaste lengte van de veer <60mm dus bijvoorbeeld 50mm
- Zuigerstang bij punt waar de klep net uit eigen kracht open gaat: 100mm --> onbelaste lengte van de veer >100mm
- Zuigerstang diameter inderdaad 8mm dus binnendiameter veer >8mm (maar niet veel groter, gaat ie rammelen)
- Gasveer diameter inderdaad 20mm dus buitendiamter veer < 20mm (of wat kleiner mag).

Dan even iets over de krachten die de veren moeten leveren: ik heb even gemeten hoeveel kracht er nodig is om de klep te openen, dat is ongeveer 7 kilo, ofwel 70N. Echter is de slag van de klep zo'n 40 cm bij het punt waar de klep net uit eigen kracht open gaat, waar de veer dus 100-40=40mm slag heeft. Dus precies een overbreningsverhouding van 1:10. Dus de veren moeten 70*10=700N --> 350N per veer aan kracht leveren (liever iets meer). Even gekeken bij de veren-boer, maar dat worden toch stempelveren. Ik heb bij Alcomex de ST11300 veren besteld (zie hier).

Die voldoen eigenlijk perfect aan wat ik nodig had! Nog aan beide kanten 2 rubberen ringetjes van 2-3mm dik (intern iets kleiner dan 8mm, buiten diameter 20mm), dan gaat 't denk ik wel werken. Maar goed, dit ga ik dus even testen ... hopelijk heb ik de veren snel thuis, ik houd jullie op de hoogte!
dat zou goed nieuws zijn, ik ben zeer benieuwd ;-)
Huidige Auto:
Volvo V40 T3 Nordic+Sport 2017

Vorige auto's:
Volvo V40 D2 R-design 2014, Toyota Avensis station 2012, Toyota Avensis station 2009, Toyota Verso 2008, Toyota Verso 2006, Toyota Verso 2005, Toyota Corolla station, Suzuki Baleno Estate 18GTX, Suzuki Baleno Estate 16, Suzuki Baleno Estate 16, Toyota Corolla 16 GTX, Toyota Corolla 18D, Daihatsu Charade 1.0 T.D, Fiat Uno 1.0
Praveen
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 04.05.2013 - 01:51
Locatie: Heemskerk

Hou dit ook even in de gaten, zou wel mooi zijn als het je lukt.
Ga hetd an ook bij mij plaatsebn
Besteld 12-7-2013 Geleverd 30-10-2013Ingelevered op 29-11-2016: Volvo V40 D2 R-Design: Black Sapphire - R-Design Plus Line - Business Pack Pro - Interieur verlichtingspack 2 - Verwarmbare stoelen - Elektrisch bedienbare kindersloten - Volvo Alarm kl.3 - Keyless Drive - Verwarmbare voorruit - Extra getint glas achterportieren en achterklep - Uitschakelbare pasagiersairbag - Zonder model -en motortype aanduiding
Februari 2017 Mercedes Benz CLA SB 200d lease edition dct aut, Keyless Go, Urban Line, Stoelverwarming voor, Spiegelpakket, Lease Edition plus, Spiegelpakket
Gebruikersavatar
sander69
3rd Gear member
Berichten: 498
Lid geworden op: 09.11.2013 - 20:10
Locatie: Zwolle

ik wacht ook vol spanning af!!
Volvo 245 GLT 2.1 turbo 1983
Volvo V70 2.3 R AWD Black 1997
Volvo C70 cabrio 2.4 D5 GT Summum 2007
Volvo XC90 2.4 D5 GT black 2004
Saab 900 classic coupe Aero FPT 1992
Troxelke
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 14.02.2014 - 12:37

Haha, leuk, mijn allereerste berichtje hier en al meteen zo veel interesse ;). Heb de order bevestiging van de veertjes binnen, hopelijk vandaag of morgen binnen! Ik houd jullie op de hoogte!
Laatst gewijzigd door Troxelke op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Typo
Gebruikersavatar
sander69
3rd Gear member
Berichten: 498
Lid geworden op: 09.11.2013 - 20:10
Locatie: Zwolle

als ik de tv reclame zie van de volvo xc70, gaat die ook van binnenuit open.

het kan dus wel.
Volvo 245 GLT 2.1 turbo 1983
Volvo V70 2.3 R AWD Black 1997
Volvo C70 cabrio 2.4 D5 GT Summum 2007
Volvo XC90 2.4 D5 GT black 2004
Saab 900 classic coupe Aero FPT 1992
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

sander69 schreef: als ik de tv reclame zie van de volvo xc70, gaat die ook van binnenuit open.

het kan dus wel.
Da's een ander verhaal, de klep op o.a. de V70 en XC70 is elektrisch (gemotoriseerd) te openen wanneer je die optie hebt. Van binnenuit met een knopje, op de afstandbediening met een knopje, en aan de greep van de kofferklep zelf.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Troxelke
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 14.02.2014 - 12:37

Nou heren (en eventueel dames), hier even snel een antwoord, gisteren de veren binnen gekregen en getest, lijkt dat ze te slap zijn ... helaas. Wat ik gisteren snel zag is dat het eerste deel de veren te weinig doen, als ik 'm een tikje geef, dan gaat ie wel. Kortom, lijkt ofdat de gasveren onder bijna een 0-hoek zitten wanneer de klep gesloten is. Dan krijgen ze de klep nooit open ...

Voor meer kracht zouden de 11700 nog wel passen (al zijn die qua binnen-diameter iets te groot, maar dat kun je oplossen met een klein beetje tape o.i.d.) ... die hebben 640N ipv 391 dus 60% meer kracht ... maar dan nog betwijfel ik of het gaat lukken ... heb dit moment even niet zo veel tijd om nog eens te kijken, dat wordt over 'n paar weken verwacht ik. Sorry dat het niet positiever is!

Iemand anders nog ideeën?
CHRISITO
4th Gear member
Berichten: 689
Lid geworden op: 23.09.2013 - 11:30

daarom dat Volvo ook niet de klep automatisch kon laten opengaan.Door het ontwerp van de kofferplek zal je gasdrukveren moeten hebben met enorme power en dan nog de vorm van de klep laat het niet toe om het deksel omhoog te trekken!
Mir
3rd Gear member
Berichten: 418
Lid geworden op: 28.05.2008 - 13:08

een lanceer stokje geen optie? Geschakeld aan het slot om zo een klein duwtje te geven icm de veren?
Troxelke
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 14.02.2014 - 12:37

Hmm ken ik niet? Is dat een standaard dingetje?

Vanmorgen nog eens gekeken, het zou toch wel met veren moeten kunnen omdat ie nu wel iets doet maar net niet genoeg kracht heeft ... dus iets zwaardere besteld. Bij nader inzien voor de ST11740 gegaan. Deze zijn ook iets langer dus zullen langer doorstoten. En ze zijn blauw in plaats van groen, mooier ;). Ik houd jullie op de hoogte!
Dave07
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 03.10.2012 - 20:23

Weet niet of die op een v40 zitten maar als de standaard buffer er zitten kan je ze vervangen voor die met een veer. Voor dat eerste zetje

Afbeelding
Gebruikersavatar
reingraat
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 06.08.2013 - 08:13

Goed idee !
[/b]D2 R-Design MY2014 - 455 Titanium Grey Metallic - PZ00 Leder Charcoal - Plus Line - Business Pack Pro - Verwarmbare voorstoelen - Zonder motor en modeltype - DAB+ - Verwarmbare voorruit - Interieurverlichting pack 2 - afneembare trekhaak
Troxelke
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 14.02.2014 - 12:37

Waar kun je die dingen kopen?
Gebruikersavatar
reingraat
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 06.08.2013 - 08:13

@Troxelke
Heb je de zwaardere veren al kunnen testen?
[/b]D2 R-Design MY2014 - 455 Titanium Grey Metallic - PZ00 Leder Charcoal - Plus Line - Business Pack Pro - Verwarmbare voorstoelen - Zonder motor en modeltype - DAB+ - Verwarmbare voorruit - Interieurverlichting pack 2 - afneembare trekhaak
Troxelke
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 14.02.2014 - 12:37

Nog niet, veren moeten nog binnen komen! Waarschijnlijk ergens volgende week ... !
Plaats reactie

Terug naar “V40”