Subwoofer setup (Hulp gevraagd)

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bryans50
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 22.02.2017 - 09:18

Hallo Volvo liefhebbers!

Ik ben sinds kort in het bezit van mijn nieuwe Volvo V40 T3 R-Design. Ik ben heel erg blij met de Volvo en alle opties die erop zitten, echter vind ik de performance van premium sound matig. De lagere tonen weergave vind ik helaas slecht waardoor ik een subwoofer wil inbouwen in de achterbak. Ik heb zelf gekeken naar verschillende setups op verschillende fora. Nou ben ik een totale leek als het gaat om audio installaties in auto's. Ik hoop dat jullie mij up and running kunnen krijgen met een basis setup voor in mijn Volvo V40.

Ik heb gekeken naar de PIONEER TS-WX305T. Ik weet niet welke versterker wordt aangeraden bij deze subwoofer en hoe ik deze moet aansluiten in mijn Volvo.

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie tips en info voor het inbouwen van deze subwoofer!

Hieronder de foto van mijn Volvo.

Afbeelding
Volvo V40 1.6 T3 R-Design, 180PK 2013, [bcolor=#000000]Polestar Tuned[/bcolor]
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Volvo biedt geen line-level signaal aan, je zal dus een signaal uit de versterker van de V40 af moeten tappen. Pioneer en zo goed als alle andere audioboeren hebben hier printplaatjes voor. Vanuit dit prinplaatje ga je dan naar een externe versterker van de subwoofer, die op zijn beurt aan de andere kan van de externe subwoofer hangt. Sommige versterkers in caraudio kunnen een al versterkt signaal aan en hebben die extra printplaat niet nodig, je herkent ze aan een 'high-level' input.
Als je achterin de kofferbak (ik neem aan dat de daar de sub+versterker wilt plaatsen) een 12V aansluiting hebt kan je deze misbruiken om de externe versterker van spanning te voorzien, let er dan wel even op of die 12V spanningsloos is wanneer je de auto afsluit....
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 956
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

De 12volt-aansluiting in de kofferbak is geen geschakelde plus en er staat dus altijd spanning op. Als je de bekabeling daarvan wel eens hebt bekeken dan zul je begrijpen waarom dit stroompunt ongeschikt is om een (zware) versterker op aan te sluiten. Een flinke kabel vanuit de motorruimte is noodzakelijk.
Gebruikersavatar
bryans50
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 22.02.2017 - 09:18

Bedankt voor de Tips! KJ en Jelmer,

Ik ga eens kijken wat ik kan doen om een kabel te trekken naar de kofferbak. Verder vroeg ik mij af welke versterkers jullie mij kunnen aanraden met de benoemde speaker? Raden jullie mij een specifieke audioboer aan om eventueel te informeren voor een dergelijk printplaatje?
Volvo V40 1.6 T3 R-Design, 180PK 2013, [bcolor=#000000]Polestar Tuned[/bcolor]
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

http://www.pioneer-car.eu/eur/products/ ... ifications
Deze is prima voor de eerder gemelde sub en heeft een high-level speaker input.

Wat draaddikte betreft zou ik mij niet zo'n zorgen maken, de originele subwoofer van Volvo hangt aan dezelfde dikte met tevens een 15A zekering en dat is meer dan voldoende. Vergeet niet dat de 569429W peak powerTM die fabrikanten specificeren het wind mee, brug af en op een aanhanger achter een RS6 getal is. Als je de daadwerkelijke capaciteiten in acht neemt(even open maken en de interne componenten bekijken) kan je het al gauw door 4 delen.
Daarnaast heeft muziek dynamiek, je gebruikt daardoor niet continue het volledige vermogen van een versterker. Dat lukt je alleen wanneer je naar een pure sinus luistert, ik ken alleen niemand die op de A2 een uur lang naar 62Hz gaat luisteren :D
(een pure sinus kan geen enkele klasse D versterker langdurig weergeven, aangezien ze gemaakt zijn voor muziek met als uitgangspunt meer dynamiek dan een sinus zakken de meeste versterkers na een halve seconde pure sinus vanzelf in elkaar en komt er nog maar een fractie van het gespecificeerde vermogen uit.)
Drekkie
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 04.12.2013 - 14:04

Bryan,

Ik heb er een subwoofer in zitten, 3 Hertz versterkers, Audison Bit ten DSP, condensator en een Audison Voce AV K6 composet voorin. Ik heb de dubbele bodem achterin, dan is alles mooi afgedekt en kun je je kofferbak nog volledig benutten.

Het is even werk maar dan heb je ook super geluid. Ik heb een 15mm2 kabel getrokken van onder de motorkap naar de kofferbak. Je moet het handschoenenkastje er even uit halen, daarachter zit een doorgang

Mijn Volvo:

mijn Volvo

Verlaagd, verbreed en 18" wielen
Laatst gewijzigd door Drekkie op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
V40 R-Design D2, MY2014, Black Sapphire Metallic, Businesspack Pro, Winterline, Dual Xenon, verlichtingspack 2, 18 " Ixion, 235/40/18, Eichbach verlaagd, Wheelspacers, getint glas vanaf B-style,
Gebruikersavatar
bryans50
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 22.02.2017 - 09:18

Drekkie,

Bedankt voor de info! Ik ben nogsteeds zoekend naar een goede audioboer. Dit omdat het de eerste keer voor mij is voor het inbouwen van een dergelijk audiosysteem.

Heb jij nog tips?
Volvo V40 1.6 T3 R-Design, 180PK 2013, [bcolor=#000000]Polestar Tuned[/bcolor]
Drekkie
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 04.12.2013 - 14:04

Hey Bryan,

Ik heb een hoop zelf gedaan en ook wat 2e hands van marktplaats gevist. Als je echt goed advies wilt ga dan naar Navishop in Nooddorp (Den Haag).Navishop Je kunt vragen naar Tim. Ik heb me daar regelmatig laten adviseren en informeren om je audio op een hoger level te brengen. Zelf breng ik binnenkort mijn auto ook voor het professioneel afregelen van de Bit ten Dsp (digitale sound proccesor) wat echt een zeer waardevolle toevoeging is van je audio installatie.

je kunt je ook inlezen op 12VHifi

succes!
V40 R-Design D2, MY2014, Black Sapphire Metallic, Businesspack Pro, Winterline, Dual Xenon, verlichtingspack 2, 18 " Ixion, 235/40/18, Eichbach verlaagd, Wheelspacers, getint glas vanaf B-style,
Gebruikersavatar
bryans50
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 22.02.2017 - 09:18

Hey Drekkie,

Top! Bedankt voor de tips! Helaas woon ik daar niet in de buurt.. maar het is in ieder geval een start.
Volvo V40 1.6 T3 R-Design, 180PK 2013, [bcolor=#000000]Polestar Tuned[/bcolor]
Gebruikersavatar
bryans50
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 22.02.2017 - 09:18

Hallo volvo liefhebbers, O-)

Om verder te gaan met dit onderwerp laat ik bij deze uitgebreid mijn voortgang zien. Gisteren heb ik de ISO2CAR Kram 86195 kabel ontvangen.

Linkje naar ISO2CAR Kram kabel

Hieronder de kop van de geleverde ISO kabel
Afbeelding


Hieronder de kop van de standaard kabel in het voertuig
Afbeelding


Deze kabel sluit perfect aan op de standaard geleverde versterker. Nou wou ik deze stekker even snel testen en daarna de bekabeling aanpassen, maar dit hield al snel op toen de stekker bleef haken. Ik heb daarom de versterker uit de auto moeten halen. Helaas werkte dat eerste instantie ook niet. De versterker is zelfs uit elkaar geweest en de printplaten eruit. Een lang verhaal kort: Stekker bleef zitten, met geweld eruit gekregen.

Het formaat stekker klopt! Ik denk persoonlijk dat mijn stekker met toeval is blijven hangen.

Naast deze ISO kabel heb ik een high input to RCA converter gekocht. Dit apparaat gaat ervoor zorgen dat het signaal omgezet gaat worden voor een RCA input(high input naar line signal). Het signaal ga ik aftappen van een van de achter speaker.

Linkje naar high low converter

Momenteel ben ik nog aan het kijken om de ISO kabel te modificeren, zodat ik de standaard bekabeling niet hoef aan te passen. Met de modificatie pas ik de layout van de bekabeling aan zodat ik deze kan lussen naar de standaard connector. Op deze manier kan ik het soldeerwerk uitvoeren op deze kabel en niet de bekabeling in het voertuig. ^_^

Hieronder een foto van het verwijderen van de kabelaansluitingen. :D
Afbeelding

Bij updates post ik weer!!
Volvo V40 1.6 T3 R-Design, 180PK 2013, [bcolor=#000000]Polestar Tuned[/bcolor]
Soepkop
4th Gear member
Berichten: 675
Lid geworden op: 16.04.2011 - 09:09

Zo dan! Een hele uitdaging zo alles bij elkaar. Omdat mijn V40 er over 9 maanden uit gaat, zal ik deze upgrade niet meer uitvoeren, maar desalniettemin volg ik je pogingen met belangstelling. Succes!
Hij:
2013 Volvo V40 D2 R-design MY2014
/Ice White/Business Pack Pro/Premium Sound/Plus Line/Scandinavian Line/Verwarmbare voorruit/Stoelverwarming/Zwarte spiegelkappen/Afneembare trekhaak/Zomer: 18'' Ixion II/Winter: 17'' Ixion
1996 BMW Z3 Roadster 1.8i/Schwarz II

Zij:
2010 Mini One Anniversary Mark II
/Dark Silver metallic/Business Line/Panorama dak/17"; velgenr
Gebruikersavatar
bryans50
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 22.02.2017 - 09:18

En we zijn weer een stap dichter bij mijn doel!

Paar dagen geleden bezig geweest met het installeren van de dikke plus kabel die naar de achterbak verdwijnt. 8-) Deze kabel zorgt voor een stroomtoevoer naar de versterker rechtstreeks vanaf de accu. Nou was deze klus redelijk makkelijk uit te voeren. Het weghalen van het dashboardkastje en de plinten waren een fluitje van een cent. Met behulp van de handleidingen die ik heb gevonden op: Linkje en Linkje, was het aardig gelukt. Hou er wel rekening dat deze handleidingen verschillend zijn per Volvo. Daarnaast moet ik je er zeker op wijzen dat de kunststof onderdelen met de jaren slechter worden. Het kan dus voorkomen dat onderdelen afbreken als de auto al 5 jaar plus is. Dit heeft te maken met de veroudering van de plastics.

Anyhow...

Het project is goed verlopen en heb nergens problemen ondervonden. Het enige wat iets minder gemakkelijk ging, was de installatie van de kabel via de rubber seal achter het dashboard kastje. Deze rubberen seal zit al vol met kabels en daardoor is het extra lastig om de dikke versterker kabel er doorheen te voeren. Zelf heb ik met een mes een vierkant gesneden en daardoor een klein koperen buisje gedrukt. Daarna heb ik de kabel door het koperen buisje naar buiten gedrukt en uiteindelijk het buisje weggehaald. De kabel zit nu door de rubberen seal en sluit goed aan waardoor er geen water of vocht doorheen kan komen.

Verder heb ik de kabel nog niet aangesloten op de accu en zit de 60A zekering er nog niet tussen.

Foto's hieronder laten zien hoe ik de kabel heb geïnstalleerd


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


De installatie van de ISO kabel laat ik binnenkort zien. Deze kabel heb ik momenteel 1 op 1 doorgelust. Deze is momenteel aangesloten op de standaard versterker van de volvo en de standaard kabel. Als ik de kabel gesoldeerd heb met vertakkingen post ik weer een update.

Hieronder een impressie van de kabel.

Afbeelding
Afbeelding
Volvo V40 1.6 T3 R-Design, 180PK 2013, [bcolor=#000000]Polestar Tuned[/bcolor]
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

En zit de subwoofer er al in?

Ben benieuwd naar de foto's!
Gebruikersavatar
bryans50
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 22.02.2017 - 09:18

Beste Longone,

Nog niet helaas ik wacht momenteel nog even met de installatie wegens mijn vakantie. Als ik een update heb post ik snel weer!
Volvo V40 1.6 T3 R-Design, 180PK 2013, [bcolor=#000000]Polestar Tuned[/bcolor]
Machiel
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 15.01.2018 - 16:56

Hoi Bryan,

Ben je nog verder gegaan met de installatie van je sub? Ik ben iets vergelijkbaars van plan en vind je eerste berichten erg informatief! Ben benieuwd naar het eindresultaat.
rb77
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 20.07.2019 - 18:02

Jammer maar dit gebeurt dus vaak dan zijn ze ineens weg hahha
Plaats reactie

Terug naar “V40”