Portierslot V40 2013

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
ladka7
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 29.12.2017 - 21:33

Beste allen,

allereerst maar even korte intro. Eigenaar van een V40 D2 2013. Zwart met 17 inch velgen. Kinetec uitvoering met leer en andere nuttige toevoegingen. Gekocht van de leasemaatschappij. Door mijzelf gereden lease auto met weinig km's.

Vandaag maar eens mijn issue met het rechter achterportier aangepakt. Portier was niet te openen, ondanks alle correcte mechanische geluiden bij openen en sluiten.
Binnenpaneel lijkt in eerste instantie niet te verwijderen als de deur niet open is. Torx schroef kopkant achterportier t.h.v. B-stijl verhinderd demontage. Oplossing; bovenste paneel gordeldeel demonteren. Deel deurrubber lostrekken en kleine ronde rubber dopje verwijderen. Dan kun je via de voorzijde bij de torx en hem losdraaien. Pas dan kun je het paneel verwijderen. Paneel naar boven "drukken" om te verwijderen. Stekkers natuurlijk losklikken met beleid.
Speaker verwijderen om beschadiging te voorkomen. Stekker aan onderzijde eenvoudig los te klikken. Elektromotor raam losgeschroefd. Laten hangen naast het binnenpaneel.
De V40 2013 > heeft 2 panelen in de deur. Binnenpaneel zitten alle delen en mechanieken aan bevestigd.
Schakelaar raammechanisme uit deurpaneel geklikt en gemonteerd aan stekker. Handig om raam te openen en sluiten als je aan het werk bent.
Vervolgens een aluminium buisje aan het eind platgeslagen en een haakje gevormd. Hiermee langs het binnenste deurpaneel bij het mechanische deel gekomen. Hiermee kon het deel van het kinderslot bereiken. Het palletje bleef hangen ontdekte ik al snel. Had ongeveer een kijkvenster van 2 cm. Mijn handen konden daar onmogelijk geraken. Paar keer met AB openen en sluiten van het slot. Veel WD40 erop vanaf binnenzijde en vanuit handgreep buitenzijde. Opentrekken en lekker vol met WD40. Vervolgens floepte het mechanisme ineens los. Nadat deur was geopend bevestigingsbouten van het mechanisme (3x torx) losgeschroefd. Vervolgens slot beetje gerommeld /bewegen en nog meer WD40 erin. Het witte palletje van het kinderslot aantal keren met platte schroevendraaier heen en weer bewogen. Intussen deur paar keer dichtgooien en alles laten "schrikken". Nachtje laten staan en WD40 zijn werk laten doen. Volgende morgen testen op werking en alles weer op zijn plaats schroeven en drukken.
Als een zonnetje. Morgen is andere kant preventief aan de beurt.
Ik zag ook een beetje roestvorming aan de binnenkant van het mechanisme.
Tip; 1x per jaar inspuiten vanaf deurgreep buitenzijde met WD40 of ander beschermend /smerend goedje.

Had garage gebeld; meneer, dat zal een nieuwe slot worden. Paar uur werk en materiaalkosten. We hebben er deze week al 3 met dit probleem. Ik constateer bij mij alleen maar achterstallig onderhoud met smeermiddelen. Elke beurt standaard goed inspuiten voorkomt veel volgens mij veel gezeur. Zowel zomer als winter.
Garage zou het preventief kunnen doen, maar staat waarschijnlijk niet in het schema.

Wellicht staat een vergelijkbaar item al ergens anders in het forum, echter niet gevonden. Ben me bewust dat ik niet de enige ben. Echter gelijk sloten vervangen met enorme kosten als gevolg? Geloof ik niet in. Voor de leaserijder geen probleem, voor de eigen rijder vaak onnodige kostenpost. Voor hen deze bijdrage.


Vr.gr. Bert.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ladka7 op 01.01.1970 - 01:00, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Bij mij stond het smeren van de sloten op de factuur van Bluekens Volvo Breda, blijkbaar zijn er dus ook dealers die er daadwerkelijk rekening mee houden.
Toxictooms
2nd Gear member
Berichten: 149
Lid geworden op: 30.08.2013 - 16:33
Locatie: wachtebeke

Is een gekend probleem.Bij mijn v40 zaten beide achterdeuren vast en zijn deze vervangen onder garantie.
Het kraken van de deurstijlen was ook een probleem bij mij en is een probleem met de slotvangers.
Die worden nu regelmatig ingesmeerd met speciaal vet en daarmee is dit probleem ook opgelost.
V40 D3 R-design Ice White
vampire65
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 22.10.2017 - 12:10
Locatie: Sittard

Hier het zelfde verhaal rechts achter niet te openen v40 2013 word op gelost door dealer onder Volvo select garantie,ligt dit nu aan het slot of wat anders?heb al vele auto's gereden maar dit euvel nog niet mee gemaakt bij andere merken.
En ook sloten van deze auto's nooit in gevet.trouwens V70 gehad en oudere type v40 ook geen last van gehad.
Begin toch een beetje te twijfelen aan degelijkheid van Volvo
Laatst gewijzigd door vampire65 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mickos
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 05.03.2017 - 17:41

Hmm aankomende week maar eens even aankaarten bij de dealer. Moet ook heen voor slot linksachter, vragen of het ipv vervangen gewoon met insmeren op te lossen is. Scheelt toch ff.
ladka7
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 29.12.2017 - 21:33

Beste,
ik zou me geen zorgen maken. In 4 jaar alleen maar plezier van deze auto gehad. Geen enkel issue behalve regulier onderhoud. Betrouwbaar en soms heb je pech en loop je tegen een oplosbaar probleem aan zoals bij mij. Bij mij was het kwestie van smeren. Paar dagen verder en alles opent en sluit nog als een zonnetje.
Hij is lekker zuinig en zonder mechanische bijgeluiden. Ik ben er blij mee.
Toxictooms
2nd Gear member
Berichten: 149
Lid geworden op: 30.08.2013 - 16:33
Locatie: wachtebeke

Ik heb mijn V40 nu 4 jaar.
Toch al redelijk wat problemen die ik niet verwacht had van een merk als Volvo.
*verwarming defect
*resonerende deurpanelen
*krakende deurstijlen
*versnellingsbak kabel kapot
*portiersloten achteraan vast
* allerhande rammels in dashboard,handschoenkastje,middencosole

Deze dingen heb ik bij mijn Japanse wagens nog niet gehad.
Alle euvels zijn nu bijna opgelost maar hebben mij toch veel ritten naar de dealer gekost.
Daarom twijfel ik toch ook een beetje aan de degelijkheid van de huidige Volvo's
V40 D3 R-design Ice White
Gebruikersavatar
moffermans
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 19.06.2015 - 18:30

Hetzelfde probleem met portier LA bij mijn V40 van bj.juni 2015. Door de dealer een nieuw slot besteld in Zweden. Valt niet onder garantie volgens volgens de dealer.
Slechte zaak. Is blijkbaar een veel voorkomend probleem.
RensGTI
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 09.09.2013 - 20:22
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Heb het zelfde probleem met de linker achterdeur (V40 D2 december 2013), vrijdag gaat hij naar de dealer. Buiten dit gevalletje weinig problemen buiten een kapotte koppaking bij 90.000 (nu 150.000 km) Erg tevreden mee, het rammeltje en kraakje herken ik ook.
Machiel
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 15.01.2018 - 16:56

Dit topic komt als geroepen! Mijn linker achterdeur vertoond ook slecht openen van het slot, dus een vergelijkbare actie staat voor mij ook gepland.

Zijn de drie torx schroeven de enige bevestigingsmaterialen waarmee het paneel vastzit? Geen extra pinnetjes o.i.d?
vampire65
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 22.10.2017 - 12:10
Locatie: Sittard

moffermans schreef: Hetzelfde probleem met portier LA bij mijn V40 van bj.juni 2015. Door de dealer een nieuw slot besteld in Zweden. Valt niet onder garantie volgens volgens de dealer.
Slechte zaak. Is blijkbaar een veel voorkomend probleem.


Vreemd van jou dealer ga aankomende week 24 januari naar Dealer Van Roosmalen in Helmond voor mijn rechter achter slot (deur) die niet meer open gaat heeft al een slot besteld en word gewoon onder Select Garantie vervangen.
Misschien moet je eens met importeur in Beesd bellen het kan toch niet zomaar zijn bij een bekend euvel dat je met een vrij nieuwe auto die op je eigen conto gaat krijgen.
Mijn V40 is van november 2012 model 2013
vampire65
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 22.10.2017 - 12:10
Locatie: Sittard

En idd het kraken van voornamelijk het paneel B stijl bestuurders kant is hier ook een euvel ook maar meteeen naar laten kijken,lang leve Select garantie,ze zullen weten dat ik een volvo heb gekocht bij ze dus laat maar komen die mankementen tot november dit jaar als het dan toch moet,word het tenminste nog hersteld zonder kosten :-)
:D :D
Laatst gewijzigd door vampire65 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
ladka7
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 29.12.2017 - 21:33

@Machiel, 3 torx zijn inderdaad de enige "vaste" schroefverbindingen". Het paneel hangt in soort ophanghaken en het paneel omhoog bewegen is voldoende. Let wel op de stekkerverbinding van de raamschakelaar. Die moet natuurlijk even losgeklikt worden. Op de eerste foto 2 witte "haken" bovenin goed te zien. De andere (onderste) zijn zwart. Foto even aanklikken zodat hij draait en kan vergroten. Geen idee waarom de foto gekanteld gepresenteerd wordt.
Laatst gewijzigd door ladka7 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Machiel
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 15.01.2018 - 16:56

@ladka7 Helder verhaal, ik zie de haken nu inderdaad zitten op je foto's. Ik ga het dit weekend ook eens proberen! Dank je.
Machiel
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 15.01.2018 - 16:56

Hi Bert, helaas is bij mij inmiddels ook het noodlot toegseslagen en gaat de deur helemaal niet meer open. Ik heb de torx schroef bij de B-stijl gelokaliseerd (panelen, deurrubber en klepje verwijderd), maar krijg die met geen mogelijkheid los (met de deur dicht). Heb je tips voor mij om die los te krijgen? Speciaal gereedschap bijvoorbeeld?
Toxictooms
2nd Gear member
Berichten: 149
Lid geworden op: 30.08.2013 - 16:33
Locatie: wachtebeke

Bij mij zijn de sloten al vervangen maar ook hier zit het achterportier terug vast.
Ik heb de foto's bekeken maar vind het ook niet direct hoe dit allemaal los moet/kan terwijl de deur vast zit.
Sloten zijn de eerste maal vervangen maart 2015.
Dit is nu de 2 de maal op 4 jaar tijd!!
Maar blijkbaar vinden ze dit doodnormaal bij volvo.
Uiteindelijk na veel discussie willen ze de sloten onder garantie vervangen.
Laatst gewijzigd door Toxictooms op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 D3 R-design Ice White
gray
2nd Gear member
Berichten: 85
Lid geworden op: 16.07.2010 - 20:50

Vanaf welke MY is dit probleem eigenlijk verholpen? Of komt dit nog steeds voor?
Toxictooms
2nd Gear member
Berichten: 149
Lid geworden op: 30.08.2013 - 16:33
Locatie: wachtebeke

Mijn wagen is van eind november 2013
V40 D3 R-design Ice White
ladka7
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 29.12.2017 - 21:33

@Machiel. Ik heb geen enkel bijzonder gereedschap gebruikt. Deurpaneel omhoog getild (schuin) en stekkers losgetrokken van raamschakelaar e.d. Voor het overige ging het paneel prima uit de klemmen. Heb je de schroeven verwijderd t.h.v. deurgreep binnenzijde? Zie foto. Onder normale omstandigheden zou het paneel los moeten gaan. Bij mij werkte het wel.
Laatst gewijzigd door ladka7 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
stedeb
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 21.06.2016 - 10:32

Bij mijn Volvo van november 2012 (2e eigenaar) precies hetzelfde; rechtsachter van het ene op het andere moment muurvast.
Ook andere zaken als keyless entry en navigatie updates vind ik beneden peil, zelf Volvo onwaardig.
Ik vind de auto super rijden maar voor mij geen Volvo meer. Ik houd me gewoon aan de 30.000km beurten maar gemiddeld meer dan 200 euro per maand aan onderhoudskosten vind ik toch echt iets te gortig.
Laatst gewijzigd door stedeb op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “V40”