Zwarte V40 vlekken

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
DeJos1985
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 28.02.2019 - 10:58

Hallo allen,

Sinds 11/18 rijd ik met een zwarte V40 D2.

Zo goed als wekelijks was ik de wagen. Dit met de 2 emmer methode en afspoelen met regenwater. De producten en materialen die ik gebruik om te wassen gebruik ik al 10 jaar bij verschillende merken. Bij Toyota, Citroen, Chevrolet en Renault.

Een paar weken terug viel me op na het wassen van de wagen dat er op verschillende plaatsen kleine of grote vlekjes in de lak zitten. Zowel op motorkap, dak als zijwanden.

De vlekjes blinken een beetje of zijn wittig. Net alsof de lak er onder verdwenen is. Er is niets voelbaar als je er over voelt.

In bijlage zie je een foto van de grootste vlek.

Weten jullie wat dit is? Fabricagefout?

Mvg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

Wordt de auto gedroogd na het wassen? Bij een donkere kleur is dit echt wel nodig, anders krijg je "kalkkringen". Een andere mogelijkheid, heeft op die plek lang vogelpoep gelegen? Moderne lakken zijn hier kwetsbaar voor. Brengt permanente schade aan, maar is in veel gevallen uit te poetsen. Succes ermee alvast.
En het kan nooit kwaad je even voor te stellen. Krijg je meer respons... :-)
Laatst gewijzigd door Kurt1975 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Inderdaad om te beginnen afdrogen met een microvezeldoek.

Als de vlekken dan nog zichtbaar zijn, zou het inderdaad kunnen dat de auto ondergescheten is geweest :)

Zou ook kunnen dat iemand met harsverwijderaar bezig is geweest.

In beide gevallen zou ik dan eerst zelf met Scratch X 2.0 van twee tientjes aan de gang gaan.

Professioneel laten poetsen (100-200 Euro) kan altijd nog.
Laatst gewijzigd door Longone op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
DeJos1985
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 28.02.2019 - 10:58

Hallo dank voor de reacties. Wat versta je onder voorstellen?

Nee ik droog de wagen niet af, dit om krasjes te voorkomen. Ik gebruik regenwater uit een ton om af te spoelen dan heb je ook bijna geen kalkvlekken. Geen goed idee?

Normaal is dit geen vogelpoep want dat kijk ik zo goed als dagelijks na. Kalkvlek is het zeker niet.

Mijn ervaring met volvo (1ste keer dit merk ) is tot nu toe niet goed.

De aflevering van de wagen was een schande.
*Kras portier LA van 20 cm
*Dak beschadigd met plekje krassen en polliervlekken er naast, er was dus aan gewerkt.
*Ingebrande vogelpoep
* Passagierstijl krassen
*Hologrammen zijkant RA. Duidelijk dat dit stuk opnieuw gelakt is en bewerkt.
*Vlekken hoedenplank
*etc etc

Dealer heeft het aangepakt maar ondertussen (Na 3 maanden) zijn deze mankementen terug zichtbaar. Het is een leasewagen en heb dit gemeld aan de leasing. Voorlopig zonder verdere actie.

Ik heb echt de indruk dat de lak geen balle waard is. Mede doordat elke keer ik de wagen was ik wel nieuwe krasjes of vlekjes tegenkom. Mijn vorige wagens behandelde ik identiek en daar heb ik nooit iets mee aan de hand gehad.

Hebben jullie dit ook?

Mvg
Laatst gewijzigd door DeJos1985 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rthartog
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 08.09.2018 - 15:26

De vlek op de foto lijkt toch echt op iets dat ingevreten is in de lak, kan vogelpoep zijn of hars.. Moderne lakken zijn hier gevoelig voor, dit is bij elk merk het geval.

Dat er bij de aflevering dingen niet goed zijn gegaan is nooit leuk, maar heeft dat te maken met je dealer of met Volvo?
Was de auto volledig nieuw toen je hem kreeg?
DeJos1985
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 28.02.2019 - 10:58

Hoi dank voor je reactie.

Zeer straf want ik bekijk de wagen dagelijks en als er vogelpoep opzit verwijder ik deze direct. Op die plek is er nooit iets geweest.

Ligt inderdaad aan de dealer niet aan Volvo. Stockwagen van 6 maanden.

Hetgene ik wil aankaarten is dat deze wagen precies veel gevoeliger is dan mijn vorige wagens qua vlekjes en krasjes. Of mijn oog is meer en meer getraind :).

mvg
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Vandaar mijn advies om eerst met Scratch X 2.0 + handmatig poetspad te kijken hoever je komt want dit gaat zichzelf echt niet oplossen.

Wellicht zat er vanuit die dealer een soort waslaag op die er nu af is.
Gebruikersavatar
Millimetervreter.
5th Gear member
Berichten: 1337
Lid geworden op: 21.02.2015 - 12:59
Locatie: Oegstgeest

Heb je onyx black?
Die lak is heel zacht en slecht, ik spreek uit ervaring.......
Zo te zien is het inderdaad wel iets wat ingevreten is, rustig polijsten en kijken of het weg gaat.
Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
BG_V40cc
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 19.06.2018 - 08:54

Heb al een paar zwarte wagens gehad, verschillende merken, donkerblauw trouwens zelfde verhaal hoor;

wassen met het zelfde welk produkt, afspoelen met helder water, en dan drogen, ik gebruik gewoon 2 grote handdoeken per droogbeurt per auto.

Droog je hem niet, gegarandeerd dat hij er vuil uitziet. Ook met regenwater , i elke druppel blijft stof hangen en dat zie je direct.

Recentelijk ben ik begonnen een coat te gebruiken, Nanolex Wash Coat. Toevallig op gekomen maar extreem goed produkt voor donkere kleuren. De eerste keer dat je dit gebruikt zie je weining verschil, maar vanaf de tweede keer en zeker de derde keer is wassen en drogen een peulschil.

Ik krijg de auto nu droog met 1 handdoek, aanrader tot en met voor een zwarte auto.

Ivm wat jij daar ziet op je wagen, duidelijk dat de lak slecht behandeld is geweest. Een nieuwe lak moet uitharden, geen idee of dat altijd zo is, maar hoe donkerder de lak,lijkt wel of die uithard periode echt langer is, ik spreek dan van maanden.

Als die wagen in de beginmaanden in de carwash geweest is, dan is het hopeloos, dat krijg je nooit in nieuwstaat.

Wat kan je doen; Scratch X2.0 van Macguiers vult krasjes op en zou tegelijkertijd wat gladder maken, ik gebruik het inderdaad ook, maar zie dat je dit minstens jaarlijks eens opnieuw moet doen, gelukkig enkel op de krasjes.

die rare vlek lijkt onder de clearcoat te zitten, hoe krijg je dat weg, denk niet met een produkt, dit kan denk ik enkel door effectief opnieuw lakken.

Brengt herinneringen terug van mijn V50 in 2004, lak was ook brol , gelukkig zag mijn dealer wel direct dat de wagen zo niet kon uitgeleverd worden en heeft ales laten bijwerken in een lakkerij.
2019 V40 T2 Sport Edition
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

DeJos1985 schreef: ......

Mijn ervaring met volvo (1ste keer dit merk ) is tot nu toe niet goed.

......
Allereerst vervelend dat je aflevering te wensen over liet.
Je geeft aan dat jouw ervaring met Volvo tot nu toe niet goed is, je geeft vervolgens een reeks van zaken welke niks in het bijzonder met het merk Volvo te maken hebben maar alles met de dealer / het garagebedrijf waar je de auto hebt gekocht. De staat waarin de lak van jouw V40 verkeerde bij aflevering had op om het even welk merk kunnen zitten.
(Jaja, wij zijn hier wat ‘gevoelig’ als het om het merk Volvo gaat ^_^ )
Elke moderne lak is tegenwoordig relatief zacht en gevoelig voor allerhande invloeden zoals vogelpoep, spinnenpoep, boom extracten, insecten etc etc. Dat soort zaken ook maar 1 dag laten zitten kan al gevolgen hebben voor de lak, zeker wanneer er ook nog een zonnetje op staat te branden. Daarnaast is het een gegeven dat de kleur zwart nu eenmaal zeer gevoelig is voor het tonen van allerhande vlekjes etc.
Als ik jouw opsomming van zaken (naast de witte vlekjes) zo lees lijkt het me zeer de moeite waard de wagen in zijn geheel te (laten) cleanen. Van grondig wassen, kleien tm polijsten. Indien dit goed wordt gedaan zal de auto er nog mooier bij komen te staan dan vers uit de fabriek. Het kost je een paar honderd euri maar je hebt er heel erg veel plezier van!
(Millimetervreter is een goeroe op dit gebied)
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

De merkdealer is natuurlijk wel een onlosmakelijk onderdeel van de volvo experience... ;)
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Nou lijkt me niet, natuurlijk draag die er wel aan bij maar de door TS genoemde zaken hebben niets met het merk zelf van doen, zo simpel is het.
@TS: gewoon een goede & flinke overall poets beurt, hij zal glanzen als nooit hiervoor.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
DeJos1985
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 28.02.2019 - 10:58

Hoi,

Allen bedankt voor julie reacties. Het is een leasewagen dus zelf pollieren of met middeltjes er op testen ga ik niet doen.

Het is inderdaad onyx black.

Aangezien ik 2 jaar garantie heb is het een mogelijkheid om daar beroep op te doen. Het vlekje dat ik toonde is het grootste uit een reeks van verschillende vlekjes over de volledige wagen op verschillende panelen. Het lijkt er inderdaad op dat de doorzichtige coating er nog opzit en de lak er precies onderuit is gevallen. Lijkt me niets te zijn van inwerking maar ik ben geen expert.

De dealer gaat mij absoluut niet graag zien komen omdat de aflevering al zo een ramp was.

Misschien heeft iemand met deze kleur hetzelfde fenomeen gehad?

Groeten
ralph123
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 16.01.2010 - 14:48

Ik heb wel ook dezelfde vlekken gehad op mijn zwarte V50. Dit was normaal ook op de plaatsen waar vogelpoep gezeten heeft. Een uurtje was al genoeg.
DeJos1985
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 28.02.2019 - 10:58

Ik begrijp dat dit een vermoeden is van vogelpoep maar dat is het niet. Daar controleer ik dagelijks op. Vandaag weer zo een vlekje ontdekt wat zelfs groter is dan op de foto. Ik begrijp er echt niets van.

Aan de bovenkant van de deuren zijn van die speldenkopjes met dezelfde beschadigingen. Zo klein kan toch vogelpoep niet zijn.

Het kan toch ook niet zijn dat je continue je wagen moet kuisen? Ik doe dit 1 keer per week en dat lijkt me toch wel genoeg. En het kuisen helpt zelfs niet.

Ik ben zeer teleurgesteld.

Klacht naar dealer?

Mvg
Laatst gewijzigd door DeJos1985 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henk Mesman
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 17.01.2019 - 18:11

Ik zou dit zeker met de dealer opnemen en naar een goede oplossing vragen, ff over de aflevering heen stappen dit punt moeten zij echt oplossen verwacht ik ondanks dat het een lease wagen is.
Kind regards,
Mit freundlichen Grüßen,
Salutations cordiales,
Met vriendelijke groeten,
特致敬礼

Henk Mesman
DeJos1985
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 28.02.2019 - 10:58

Hallo.

De expertise is gebeurd. Resultaat : Lakfout onder de vernislaag en geen fout van buitenaf. De dealer heeft op 2 plaatsen gepolijst maar in het juiste licht blijf je het nog zien. Er blijven maar vlekjes bijkomen, zelfs op de binnenkant van de deuren. Leasing is op de hoogte en doet er verder niets aan.

Ik sta zeer verbaast van de kwaliteit van Volvo helaas.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Valt dit dan niet onder de lak garantie van Volvo?
walterV40
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 17.05.2017 - 21:54

DeJos1985 schreef: 06.12.2019 - 23:36 Hallo.

De expertise is gebeurd. Resultaat : Lakfout onder de vernislaag en geen fout van buitenaf. De dealer heeft op 2 plaatsen gepolijst maar in het juiste licht blijf je het nog zien. Er blijven maar vlekjes bijkomen, zelfs op de binnenkant van de deuren. Leasing is op de hoogte en doet er verder niets aan.

Ik sta zeer verbaast van de kwaliteit van Volvo helaas.
Ik moet toegeven, de lak van mijn V40 en alle andere wellicht is toch niet van de beste kwaliteit. Heb vooral de indruk dat de lak zeer fragiel en gevoelig is. Zwart is op dat vlak natuurlijk een kleur dat weinig camoufleert.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Dit is dus een GARANTIE kwestie. Ik zou je leasemaatschappij aanspreken. Alles onder garantie moeten en kunnen zij regelen. Anders: Waardeloze leasemaatschappij. Zij raken zo de wagen na afloop ook niet kwijt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “V40”