EGR probleem met D4?

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
T.Goossens
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 11.06.2019 - 10:47
Locatie: Delden

Ola,

Ik reed vandaag op de autobahn met 145 op cruisecontrol, en plots verscheen er mededeling over beperkt motorvermogen en een schilpadje. Vlak daarna was het vermogen kort weg. 5 seconden de melding in beeld, en toen verdween hij weer en was het vermogen ook terug. Ik vertrouwde het niet helemaal dus ben toch maar even gestopt op een parkeerplaats, maar hier kreeg ik de melding niet meer naar voren.

Ter plekken toch even met volvo assistance op gebeld, maar die zeiden als de melding weer verdween dat het niet kwaad kon. Mocht het vaker per week voorkomen moest ik toch maar weer even contact opnemen. Uurtje later kwam de melding weer, nu weer dezelfde klachten. Toch maar weer gebeld, en uitgelegd dat het de tweede keer in korte tijd is. De vrouw aan de telefoon nam contact op met de technische afdeling, waarna ze mij kon verzekeren dat dit vaker voorkwam en zou kunnen komen door weersomstandigheden, hierdoor kon de computer een hikje hebben.

Nou lijkt het mij niet de bedoeling dat je vaker per week(heb de auto net twee weken) voor een korte tijd met minder vermogen moet doen. Nu had ik dit topic even doorgelezen, en begrijp hieruit dat volvo eerst heeft geprobeerd om de EGR problemen met een software update op te lossen. Nu krijg ik het vermoede dat mijn auto dus nog niet voorzien is van een gemodificeerde EGR, en dus op grenswaardes presteert.

Nu zit ik dus met een paar vragen; Kan dit eventueel kwaad voor de motor(rijden vermijden)? Kunnen mijn vermoedens kloppen? Zijn er manieren om te achter halen welke EGR/koeler/slangenset je hebt?

Nu ga ik wel gelijk maandag contact op nemen met de dealer, maar wat achtergrond info is natuurlijk wel zo lekker.

Alvast bedankt voor de info!
Tom
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

De EGR klep zit links naast de motor gemonteerd, dus aan de kant van het luchtfilter. Aan de EGR zit een stangetje wat via een membraam de klep beweegt. Je kan het stangetje proberen te bewegen om tijdelijk van die melding af te komen, daarna een afspraak maken voor schoonmaken of vervangen door de laatste variant.
De motor gaat er niet stuk van, maar met amper 80 op de snelweg heb je wel kans op een nieuwe achterklep.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Als de dealer kijkt in TIE (Technical Information Exchange) dan valt daar wel te achterhalen of en zo ja, hoe vaak de EGR koeler is uitgewisseld. Voor zo ver ik weet zit er 2 jaar coulance op de EGR koeler (aansluitend op de 2 jaar fabrieksgarantie).
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
T.Goossens
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 11.06.2019 - 10:47
Locatie: Delden

Gelijk even proberen dus, dat slangetje. Achterklep wil ik graag intact houden.. Hij is is december 2014, dus de 4 jaar garantie(coulance) periode zit er dan wel op. Maar heb zelf 12 maanden nog Volvo Selekt garantie. En aangezien ik hem net 2 weken heb verwacht ik het daar onder kan laten vallen. Mochten mijn vermoedens van de EGR kloppen. Maandag meer info dus, maar het is dus niet bekend dat je door weersomstandigheden met beperkt motorvermogen komt te zitten.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Maar heb zelf 12 maanden nog Volvo Selekt garantie. En aangezien ik hem net 2 weken heb verwacht ik het daar onder kan laten vallen.
Spreekt voor zich, dit is dan garantiewerk.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
ExoRR V40
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 20.05.2019 - 10:03
Locatie: 0517-0513-035-0347
Contacteer:

Nog problemen met de EGR gehad?

Ik begin nu problemen te krijgen.. na 230K
Ik moet bekennen, ik ben een week weg geweest naar onze oosterburen en de auto stond thuis praktisch stil.
Problemen zijn zonder lampjes of schilpadjes, dat dan nog wel.

Echter wel wat vermogen verlies, niet veel... (vooral in zijn 1e versnelling en in achteruit)
En wat foutmeldingen.

P04D900 - Closed Loop EGR Control At Limit - Flow Too Low. General Failure Information. No
sub type information
P061A62 - Internal Control Module Torque Performance. Algorithm Based Failures. Signal
compare failure

Na deze foutmeldingen verwijderd te hebben voel ik weer wat extra vermogen, daarna kon ik zien dat de roetfilter en katalysator een emissie fout gaven.
ik heb hem daarna echt flink op zijn staart getrapt.. 4500 toeren in 4 op de snelweg etc, geen rookpluimen te zien.
Roetfilter gaf weer ok aan, katalysator nog steeds niet.

Vanavond weer ietsjes vermogen verlies, geen storing lampjes of schilpad gezien.
P241300 - Exhaust Gas Recirculation System Performance.

EGR is nog niet aangepast, alhoewel de afspraak al wel staat.
Echter krijg ik ook berichten te lezen dat hij daarna niet meer zoveel pit onderin heeft, terwijl je dit wel mag verwachten na een EGR modificatie.
Laatst gewijzigd door ExoRR V40 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MY15 Volvo V40 D4 Business Momentum
'15 Peugeot 208 Blue Lease Executive 1.6 BlueHDI
'99 VW Golf 4 TDI (110PK 235NM -> 180PK 300NM)
'98 VW Golf 4 TDI (90PK 210NM -> 150PK 270NM)
T.Goossens
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 11.06.2019 - 10:47
Locatie: Delden

Gisteren weer op de snelweg, bij +- 110 km/u verloor hij weer wat vermogen, en kreeg ik de zelfde melding in het dashboard. Weer voor korte duur, maar toch. Helaas nog niet in bezit van een OBD2 module, dus welke storing op dat moment naar voren komt weet ik niet.

Auto heeft net 100dkm gelopen, maar begreep dus dat het bij de eerste generatie EGR zelfs bij veel lagere kilometerstanden voorkwam. Vanochtend naar het werk geen klachten. Neem straks even contact op met de dealer, dat ik het niet eens ben met de redenatie van Volvo assistance.
Laatst gewijzigd door T.Goossens op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joh@n
3rd Gear member
Berichten: 268
Lid geworden op: 25.06.2006 - 19:30
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bij mij kwam het destijds rond de 50000km naar voren. Melding is toen gereset, dat moesten ze ook als eerste doen. Toen ik weg reed en slechts een paar kilometer had gereden kwam de melding weer terug. Toen is er iets gedaan met de EGR koeler en is de melding daarna niet meer terug gekomen. Lijkt mij bij jou ook wel van toepassing als er nog niets gedaan is in het verleden :)
'17 Skoda Octavia 3 FL 1.6TDi DSG Style Business - Afbeelding Voorheen: '14 V40 D4 Momentum / '11 Golf 1.2TSi Highline / '07 Leon II 1.9TDi
Gebruikersavatar
Livonias
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 28.04.2019 - 14:53
Locatie: 038

Bij mijn D4 is bij 97dkm de EGR-koeler vervangen (maart 2018). Weet iemand toevallig of er toen al gemodificeerde EGR koelers waren?
Gebruikersavatar
ExoRR V40
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 20.05.2019 - 10:03
Locatie: 0517-0513-035-0347
Contacteer:

En hebben we ook een hoger verbruik?

Ook verbruikt de auto nu op de boordcomputer gemiddeld zo'n +5L meer. (bij iedere snelheid op de CC in de 6de versnelling)

- Bij 90 op de CC was het normaal 1 op 33 nu 1 op 26.
- Bij 100 op de CC was het normaal 1 op 30 nu 1 op 24.
- Bij 130 op de CC was het normaal 1 op 20 nu 1 op 16.
Normaal = mix van verschillende winterbanden
Nu = Michelin pilot sport 4 XL (Zomerband)

Nu heb ik deze auto niet gekocht voor het economisch rijden, dus dit is ook geen groot probleem.
Al geeft de auto wel een signaal af dat er iets veranderd is.

Ik vind het dus vreemd dat de auto wel foutcode's genereert en dat er duidelijk wat aan de hand is, maar dus niet genoeg om een motorstorings lampje te laten branden of een schilpad te laten zien.
mogelijk is het volgens boordcomputer nog binnen de marge?

Problemen zijn ontstaan nadat hij dus een weekje stil heeft gestaan.
Ook heb ik er maand geleden Forte diesel plus in de tank gegooid, Dit heeft de motor wel goed gedaan, hij klinkt een stuk rustiger.
Dit doe ik 1x per jaar/half jaar. (rij zo'n 50dkm per jaar)
Mogelijk heeft dat de motor leeg gespoeld en zit de roet/rotzooi nu op de sensoren in het uitlaat systeem.
Laatst gewijzigd door ExoRR V40 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
MY15 Volvo V40 D4 Business Momentum
'15 Peugeot 208 Blue Lease Executive 1.6 BlueHDI
'99 VW Golf 4 TDI (110PK 235NM -> 180PK 300NM)
'98 VW Golf 4 TDI (90PK 210NM -> 150PK 270NM)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Livonias schreef: Bij mijn D4 is bij 97dkm de EGR-koeler vervangen (maart 2018). Weet iemand toevallig of er toen al gemodificeerde EGR koelers waren?
April 2017.
T.Goossens
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 11.06.2019 - 10:47
Locatie: Delden

Inmiddels naar de dealer geweest, ze hebben de computer uitgelezen, en volgens de monteur leek het erop dat het inlaatspruitstuk verstopt/vervuild te zijn. Deze wordt als de juiste diagnose gesteld is volgende week vervangen. Ze gingen ook nog even opzoeken over de status van EGR (gemodificeerd of niet), als dit type 1 nog is dan wordt deze ook vervangen.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Als het garantie is zou ik niet zeuren maar dit kan je prima oplossen met wat remreiniger en een borsteltje. Vervangen doe je alleen als je geen vieze handen wilt hebben. :D
Gebruikersavatar
reinberto
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.09.2013 - 17:38

Heb zelf mijn D4 gekocht bij 124dkm. Met 6 maanden garantie. Had al een voorgevoel en ja hoor, met 125dkm op de teller EGR issues. Noodloopjes, schildpadjes etc. Onder garantie is alles opgelost, in plaats van vervangen hebben ze alles gedemonteerd en brandschoon gemaakt. Gelijk een inlaatreiniging laten doen. Problemen weg, wel rare service meldingen nog even. Maar die zijn nu vanzelf verdwenen en rijd nu al 20dkm zonder gezeik.

Durf niet te zeggen hoe lang het zal duren voordat er weer EGR problemen optreden, maar een EGR uitschakeling bij de tuner staat wel op de planning hahah.
Volvo S60 T4 Polestar optimised r-design 2020
Volvo S60 Summum D4 2015
Volvo V40 Momentum Business D4 2014
Volvo V40 Momentum D2 2013
T.Goossens
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 11.06.2019 - 10:47
Locatie: Delden

Jelmer de Jong schreef: Als het garantie is zou ik niet zeuren maar dit kan je prima oplossen met wat remreiniger en een borsteltje. Vervangen doe je alleen als je geen vieze handen wilt hebben. :D
Vandaag de auto retour gekregen, ze hebben gekozen om schone handen te houden. Het spruitstuk is als geheel vervangen, en na de rit naar het werk toe nog geen klachten gehad. Ik merk wel dat de motor soepeler loopt, vooral bij de lagere toeren (<2000).
Tinus89
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40

Ik zal even dit topic nieuw leven in blazen! Mijn 2015 D4, 108dkm gedraaid, voelt soms wat "lui" onderin (kan inbeelding zijn), maar heeft vooral af en toe een uitlaatgaslucht in het interieur.
Auto is in 2017 onder terugroepactie voorzien van nieuwe EGR koeler+slangen.

Aangezien dit (vreemde luchten) in de brief van Volvo over de uitstaande terugroepactie omtrent het inlaatspruitstuk staat, toch maar even langs de dealer. Die constateerden:
- Wervelklep inlaatspruitstuk - instelpositie niet bereikt (die zal dus wel vast zitten)
- Eind 2017 uitgegeven ECM update om dit probleem te voorkomen, is nooit uitgevoerd. Deze hebben ze ter plekke uitgevoerd.

Aangezien ik nog garantie heb, wordt onder garantie het inlaatspruitstuk of de wervelklep vervangen. Dit duurt nog wel een week of 2 (eerder ben ik niet in NL). Ik houd jullie op de hoogte.
MY2015 V40 D4
Tinus89
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40

Beloofd jullie op de hoogte te houden, maar een klein beetje vergeten...
Inlaatspruitstuk is vervangen en opnieuw ingeleerd. De auto voelt iets alerter en de uitlaatgaslucht in het interieur is weg.

Overigens heb ik ook de uitnodiging van Volvo gekregen voor een software update om het smeltende inlaattraject (terugroepactie) te voorkomen.... Zijn er al mensen die deze update hebben gedaan? Ervaringen?
MY2015 V40 D4
Gebruikersavatar
ExoRR V40
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 20.05.2019 - 10:03
Locatie: 0517-0513-035-0347
Contacteer:

Nope!

Mooi dat het is opgelost.

Mijne gaat eerste week van Februari voor de terugroep actie.
In het telefoongesprek werd mij het volgende verteld:

Houd rekening met 2 uurtjes werk, een slang (EGR?) wordt vervangen en de software wordt geupdate.
MY15 Volvo V40 D4 Business Momentum
'15 Peugeot 208 Blue Lease Executive 1.6 BlueHDI
'99 VW Golf 4 TDI (110PK 235NM -> 180PK 300NM)
'98 VW Golf 4 TDI (90PK 210NM -> 150PK 270NM)
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

[*]Overigens heb ik ook de uitnodiging van Volvo gekregen voor een software update om het smeltende inlaattraject (terugroepactie) te voorkomen.... Zijn er al mensen die deze update hebben gedaan? Ervaringen?

Ja, die van mij is in november aangepakt inclusief software update. Een echte aanrader, motor is veel alerter en turbogat is bijna verdwenen.
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
Tinus89
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40

Ik heb inmiddels ook een afspraak over 2 weken. Terugroepactie, maar ook een algehele softwareupdate van alle stuurapparaten (tegen betaling). Hij is sinds 2017 niet meer bij een dealer geweest en dat heeft me al een inlaatspruitstuk gekost door missende updates (wervelklep vast).

Ik zal mijn bevindingen hier posten!
MY2015 V40 D4
Plaats reactie

Terug naar “V40”