Hoi allemaal,
inmiddels ben ik bijna 2 jaar in het bezit van een 2006 Volvo S40 1.8 benzine naar volle tevredenheid. Nu ben ik me aan het oriënteren voor een volgende stap en ik overweeg de V40 of een BMW 3 serie F30. Een iets wat sportievere sedan/hatchback zoek ik dus. Het zal dus ook een R-design V40 gaan worden. Budget zo'n 15.000 euro dus ik kijk voor bouwjaren tussen 2013 en 2015.
Ik rij zo'n 20 tot 25.000km per jaar. Diesel kan dus evt ook uit. Zal qua kosten om het even zijn gok ik. Het gaat me dus vooral om een duurzame vervanger waar ik komende jaren mee vooruit. Ik rij 95% snelweg en trek zo nu en dan een aanhanger van zo'n 800kg.
Ik ben dus heel erg benieuwd naar het verbruik van deze auto's in de praktijk bij verschillende constante snelheden. Zowel diesel als benzine hoor ik graag.
Mijn S40 doet ongeveer het volgende:
80km/h: 5,5L/100
100km/h: 6,2L/100
110km/h: 7,2L/100
120km/h: 8,1L/100
130km/h: 9,4L/100
Verder, hoe zit het qua betrouwbaarheid van de verschillende motoren en wat kan ik verwachten door bv een T2 of D2 te chippen? Kan de rest van de componenten dat aan? Zijn deze auto's zelf nog een beetje te onderhouden voor het basis onderhoud of is daar de techniek inmiddels te complex voor geworden?
Orientatie op een V40 (diesel/benzine)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31
en welke editie is dan de 'must have'? Ik zie D2's zowel 2.0 (vanaf 2015) als 1.6 (pre 2015)
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40
De 1.6 is een PSA blok die de nodige problemen kent. Ik zou daar met een grote boog omheen navigeren.
De 2.0 D2/D4 blokken zijn goed. Wel geldt bij beide dat ze gevoelig zijn voor EGR klep-problemen, vooral als er rustig/veel kleine stukjes gereden wordt. Hier is een passieve recall voor geweest (nieuwe EGR koeler+slangen), kost zo'n 700 euro als je hem zelf moet betalen. Nieuwe EGR (plus eerdergenoemde) indien stuk: +/- 1400eur. Verder zijn dit er goede en fijne motoren.
Let wel op dat het distributie-interval terug is gebracht naar 150dkm. Houd dat dus in je achterhoofd als je er een koopt.
Met jouw kilometers kan een diesel prima uit, mits je de gok aandurft qua toekomst van diesel. Ik rijd dezelfde jaarkilometers en ben erg blij met mijn keuze voor een D4.
Een 2.0D2 is goed te chippen (mits bij een betrouwbaar adres), maar een D4 heeft het vermogen standaard al aan boord. Ook zal de D4 een iets hogere restwaarde hebben dan een (gechipte) D2.
Ik ben overgestapt van een 1-serie naar een V40. De V40 heeft absoluut niet de rijdynamiek die een 1 of 3-serie biedt. Wel zit de V40 op verschillende vlakken, echt een stuk beter in elkaar. Ik zou als je daar tussen twijfelt, sowieso voor een Rdesign gaan. Ik heb dat niet gedaan en daar heb ik spijt van. Ook nog noemenswaardig: de "standaard" stoffen bekleding op de gewone stoelen (niet Rdesign) is verschrikkelijk vlekgevoelig. Overweeg impregneren of zoek een ander. Ik begrijp werkelijk waar niet hoe Volvo dit soort bekleding kan plaatsen... Ik heb na 2 maanden uit ergernis een leren interieur gekocht en overgezet.
De 2.0 D2/D4 blokken zijn goed. Wel geldt bij beide dat ze gevoelig zijn voor EGR klep-problemen, vooral als er rustig/veel kleine stukjes gereden wordt. Hier is een passieve recall voor geweest (nieuwe EGR koeler+slangen), kost zo'n 700 euro als je hem zelf moet betalen. Nieuwe EGR (plus eerdergenoemde) indien stuk: +/- 1400eur. Verder zijn dit er goede en fijne motoren.
Let wel op dat het distributie-interval terug is gebracht naar 150dkm. Houd dat dus in je achterhoofd als je er een koopt.
Met jouw kilometers kan een diesel prima uit, mits je de gok aandurft qua toekomst van diesel. Ik rijd dezelfde jaarkilometers en ben erg blij met mijn keuze voor een D4.
Een 2.0D2 is goed te chippen (mits bij een betrouwbaar adres), maar een D4 heeft het vermogen standaard al aan boord. Ook zal de D4 een iets hogere restwaarde hebben dan een (gechipte) D2.
Ik ben overgestapt van een 1-serie naar een V40. De V40 heeft absoluut niet de rijdynamiek die een 1 of 3-serie biedt. Wel zit de V40 op verschillende vlakken, echt een stuk beter in elkaar. Ik zou als je daar tussen twijfelt, sowieso voor een Rdesign gaan. Ik heb dat niet gedaan en daar heb ik spijt van. Ook nog noemenswaardig: de "standaard" stoffen bekleding op de gewone stoelen (niet Rdesign) is verschrikkelijk vlekgevoelig. Overweeg impregneren of zoek een ander. Ik begrijp werkelijk waar niet hoe Volvo dit soort bekleding kan plaatsen... Ik heb na 2 maanden uit ergernis een leren interieur gekocht en overgezet.
Laatst gewijzigd door Tinus89 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
MY2015 V40 D4
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1068
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Een benzine kan 1:16 halen en een diesel 1:24 als je rustig langere stukken rijdt.
Met telkens korte stukjes (opwarmen), wild rijden, boven de 110, zware belading of een paardentrailer erachter gaat dit terug naar de helft.
Te zachte banden en gebruik van airco maken het ook niet economischer.
Anyway, ca. 6 cent per kilometer besparen met ca. 60 Euro extra motorrijtuigenbelasting geeft een breekpunt van ca. 1000 km per maand.
Bij een nieuwe auto ligt het break-even point veel hoger, omdat de aanschafkosten van een diesel hoger zijn en de restwaarde lager is.
Veel particulieren hikken dus ten onrechte aan tegen de hoge motorrijtuigenbelasting, maar ik (3000 km per maand) lach me dood bij het tanken.
Met telkens korte stukjes (opwarmen), wild rijden, boven de 110, zware belading of een paardentrailer erachter gaat dit terug naar de helft.
Te zachte banden en gebruik van airco maken het ook niet economischer.
Anyway, ca. 6 cent per kilometer besparen met ca. 60 Euro extra motorrijtuigenbelasting geeft een breekpunt van ca. 1000 km per maand.
Bij een nieuwe auto ligt het break-even point veel hoger, omdat de aanschafkosten van een diesel hoger zijn en de restwaarde lager is.
Veel particulieren hikken dus ten onrechte aan tegen de hoge motorrijtuigenbelasting, maar ik (3000 km per maand) lach me dood bij het tanken.
Laatst gewijzigd door Longone op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 17.11.2006 - 08:57
- Locatie: Weet het niet meer
Het D3 blok is toch ook een optie, het valt me alleen op dat deze weinig wordt besproken, is daar een reden voor?Tinus89 schreef:
De 2.0 D2/D4 blokken zijn goed.
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018
V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018
Audi A3 1.4 TFSI 2013
Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018
Audi A3 1.4 TFSI 2013
Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31
Ik neig richting een V40 D4 gezien het vermogen en koppel icm prima verbruik op de snelweg. Ook zijn deze goed te vinden in met hoge uitrusting niveaus, veel beter dan de kleinere benzine motoren. Dit heeft waarschijnlijk alles te maken met de interessante bijtelling voorheen.
die 60 euro meer aan MRB heb je er met tanken inderdaad wel vrij vlot uit. Zeker bij snelweg kilometers vind ik benzine auto's toch vaak wel erg veel dorstiger dan de fabrieksopgave vergeleken met een vergelijkbare diesel. Meer dan bij stadsverkeer.
die 60 euro meer aan MRB heb je er met tanken inderdaad wel vrij vlot uit. Zeker bij snelweg kilometers vind ik benzine auto's toch vaak wel erg veel dorstiger dan de fabrieksopgave vergeleken met een vergelijkbare diesel. Meer dan bij stadsverkeer.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2