Olieverbruik en banden volvo v40 D4

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Tinus89 schreef: Ik heb het gevoel (het is een gevoel, want ik weet de interne constructie van het VEA blok niet) dat Volvo hetzelfde probleem heeft als VAG, en vele andere fabrikanten: het toepassen van lagere zuigerveren met kleinere toleranties (qua zuigerveer/veerkamer) omwille van minder wrijving dus minder uitstoot, in combinatie met lange onderhoudsintervallen (30.000km).
Door de lange onderhoudsintervallen en de kleine zuigerveren en vooral schraapveren, zorgt ervoor dat koolafzetting de schraapveer verstopt en hij dus een oliefilm achterlaat die verbrand wordt.

Verschillende VAG rijders alswel garages hebben al geconstateert dat de problemen met de vollopende zuigerveren vooral voorkomen bij:
- Mensen die elke 30.000km of meer een oliewissel doen
- Mensen die relatief rustig/veel kleine stukjes rijden

Andersom geredeneerd: het is opgevallen dat mensen die stevig rijden, regelmatig lange stukken, en een verkort onderhoudsinterval hanteren (zoals bijv. de USA, alleen de Europese markt hanteert deze lange intervallen) hebben veel minder last van deze problematiek.

Mijn D4 heeft de afgelopen 10dkm geen olie gebruikt, ik houd mooi 1jaar/20dkm aan voor de volgende oliewissel. Die paar euro op het rijden van een bijna 200pk sterke diesel heb ik er wel voor over.
Dat klopt helemaal is hetzelfde probleem als bij de VAG Groep.
Volvo heeft, om aan de emissie-eisen te voldoen ook de zuigerveren aangepast waardoor de olieschraapveer dus smaller is geworden en daardoor volloopt met vuil, met als resultaat een hoog olie verbruik.

Wat ik ook al eerder heb aangegeven laat het blok een flushen en vervang de huidige olie voor een 0w30 variant. De 0w20 is gewoon veel te dun.
En breng idd de interval terug naar 15.000km i.p.v. de 30.0000km
Gebruikersavatar
reinberto
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.09.2013 - 17:38

Speedyace schreef:
Tinus89 schreef: Ik heb het gevoel (het is een gevoel, want ik weet de interne constructie van het VEA blok niet) dat Volvo hetzelfde probleem heeft als VAG, en vele andere fabrikanten: het toepassen van lagere zuigerveren met kleinere toleranties (qua zuigerveer/veerkamer) omwille van minder wrijving dus minder uitstoot, in combinatie met lange onderhoudsintervallen (30.000km).
Door de lange onderhoudsintervallen en de kleine zuigerveren en vooral schraapveren, zorgt ervoor dat koolafzetting de schraapveer verstopt en hij dus een oliefilm achterlaat die verbrand wordt.

Verschillende VAG rijders alswel garages hebben al geconstateert dat de problemen met de vollopende zuigerveren vooral voorkomen bij:
- Mensen die elke 30.000km of meer een oliewissel doen
- Mensen die relatief rustig/veel kleine stukjes rijden

Andersom geredeneerd: het is opgevallen dat mensen die stevig rijden, regelmatig lange stukken, en een verkort onderhoudsinterval hanteren (zoals bijv. de USA, alleen de Europese markt hanteert deze lange intervallen) hebben veel minder last van deze problematiek.

Mijn D4 heeft de afgelopen 10dkm geen olie gebruikt, ik houd mooi 1jaar/20dkm aan voor de volgende oliewissel. Die paar euro op het rijden van een bijna 200pk sterke diesel heb ik er wel voor over.
Dat klopt helemaal is hetzelfde probleem als bij de VAG Groep.
Volvo heeft, om aan de emissie-eisen te voldoen ook de zuigerveren aangepast waardoor de olieschraapveer dus smaller is geworden en daardoor volloopt met vuil, met als resultaat een hoog olie verbruik.

Wat ik ook al eerder heb aangegeven laat het blok een flushen en vervang de huidige olie voor een 0w30 variant. De 0w20 is gewoon veel te dun.
En breng idd de interval terug naar 15.000km i.p.v. de 30.0000km
Ik heb zelf geen last van olie verbruik maar sinds kort rijd ik wel met 0w20 ipv 5w30 wat de garage erin gedaan had.
0w20 rijd veel beter en prestaties zijn ook veel beter. 5w30 gaf ook roet als een malle.
Zal 0w30 erg merkbaar zijn? of is het vergelijkbaar met 0w20.
Zelf hanteer ik elke 10dkm olie beurt
Volvo S60 T4 Polestar optimised r-design 2020
Volvo S60 Summum D4 2015
Volvo V40 Momentum Business D4 2014
Volvo V40 Momentum D2 2013
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Het roeten heeft niets te maken met de olie, dit komt door de diesel die ingespoten wordt.

De dikte van een motorolie is een belangrijke waarde. Deze wordt aangegeven door het begrip viscositeit, welke afhangt van de temperatuur.
Olie met een lage viscositeit is dun en olie met een hoge viscositeit is dik.
De viscositeit van motorolie is bij lage en hoge temperatuur vastgelegd. Zodoende wordt de aanduiding bijvoorbeeld: SAE: 5W30 olie, 10W40 olie, 5W40 olie etc. gebruikt.
Het eerste getal voor de letter W: hoe lager dit getal is, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (van belang bij koude starts). De meest voorkomende zijn: SAE: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W.
Wij wonen niet in een land waar het -40 is, je kunt hier dus gewoon de 5W... gebruiken.
Het tweede getal na de letter W: hoe hoger dit getal is des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer).
De meest gebruikte oliën zijn: SAE: 30, 40, 50. Een algemene stelregel is dat: hoe hoger het SAE nummer, hoe hoger de viscositeit.
OW20 komt nu meer op de markt omdat dit weer ten goed komt ten opzichte van de weerstand/wrijving in het blok. Dus minder uitstoot en dus weer beter voor het milieu.
Maar de 0W20 is zo dun, dat als je blok iets vervuild is en waardoor de olie schraapveren wat blijven kleven en de kanalen tussen de ringen verstopt zijn, zal hij sneller olie verbruiken.

En het zou kunnen dat de motor wat sneller reageert maar echt veel zal dit niet zijn.

En wat het interval betreft, ik ben zelf ook van de 30k afgestapt en ben naar 15k gegaan. Dit puur omdat ik gewoon erg vaak in de file sta en dit is niet echt bevorderlijk voor de motor.
Laatst gewijzigd door Speedyace op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
reinberto
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.09.2013 - 17:38

Speedyace schreef: Het roeten heeft niets te maken met de olie, dit komt door de diesel die ingespoten wordt.

De dikte van een motorolie is een belangrijke waarde. Deze wordt aangegeven door het begrip viscositeit, welke afhangt van de temperatuur.
Olie met een lage viscositeit is dun en olie met een hoge viscositeit is dik.
De viscositeit van motorolie is bij lage en hoge temperatuur vastgelegd. Zodoende wordt de aanduiding bijvoorbeeld: SAE: 5W30 olie, 10W40 olie, 5W40 olie etc. gebruikt.
Het eerste getal voor de letter W: hoe lager dit getal is, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (van belang bij koude starts). De meest voorkomende zijn: SAE: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W.
Wij wonen niet in een land waar het -40 is, je kunt hier dus gewoon de 5W... gebruiken.
Het tweede getal na de letter W: hoe hoger dit getal is des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer).
De meest gebruikte oliën zijn: SAE: 30, 40, 50. Een algemene stelregel is dat: hoe hoger het SAE nummer, hoe hoger de viscositeit.
OW20 komt nu meer op de markt omdat dit weer ten goed komt ten opzichte van de weerstand/wrijving in het blok. Dus minder uitstoot en dus weer beter voor het milieu.
Maar de 0W20 is zo dun, dat als je blok iets vervuild is en waardoor de olie schraapveren wat blijven kleven en de kanalen tussen de ringen verstopt zijn, zal hij sneller olie verbruiken.

En het zou kunnen dat de motor wat sneller reageert maar echt veel zal dit niet zijn.

En wat het interval betreft, ik ben zelf ook van de 30k afgestapt en ben naar 15k gegaan. Dit puur omdat ik gewoon erg vaak in de file sta en dit is niet echt bevorderlijk voor de motor.
Bedankt voor het verduidelijken!

Dan rest mij nog wel het raadsel waarom mijn uitlaten altijd zwart als roet waren en er roetwolken achter de auto hingen toen ik 5w30 er in had.
Nu met 0W20 zijn de uitlaten praktisch schoon en zie ik nauwelijks een roetwolk hangen. Rijd elke dag hetzelfde traject, tank altijd bij de zelfde Shell en BP pomp.
Achja, het rijd voortreffelijk, dat is het belangrijkste haha :)
Volvo S60 T4 Polestar optimised r-design 2020
Volvo S60 Summum D4 2015
Volvo V40 Momentum Business D4 2014
Volvo V40 Momentum D2 2013
Tinus89
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40

Met een DPF (roetfilter) in de uitlaat zou je geen roet moeten zien in de binnenspiegel... hoogstens een klein wolkje als hij aan het regenereren is.
Mogelijk dat hij met 5W30 wat olie gebruikte en verbrandde, wat rook gaf (geen roet)?
Dat de uitlaten een klein beetje vies worden is normaal.
MY2015 V40 D4
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Tinus89 schreef: Met een DPF (roetfilter) in de uitlaat zou je geen roet moeten zien in de binnenspiegel... hoogstens een klein wolkje als hij aan het regenereren is.
Mogelijk dat hij met 5W30 wat olie gebruikte en verbrandde, wat rook gaf (geen roet)?
Dat de uitlaten een klein beetje vies worden is normaal.
Dat ben ik met je eens.

Ik heb altijd VW gereden met een 2.0 TDI common rail blok(met sjoemel software :D )en hier waren de uitlaat pijpjes altijd brandschoon van.
Ik kon met mijn vingers in de pijpjes en mijn vingers waren gewoon schoon.
Nu ik mijn V60 D4 heb, zijn deze ook altijd zwart van de roet.
Ik heb bij de garage mijn DPF uitlaten lezen en deze was nog helemaal schoon. (0.04gram gevuld) zijn vol bij de 0,27gram.
Dit was met de 0W20 olie het geval, en nu met de 5W30 olie erin heb ik het zelfde probleem.

Als ik lang file heb gereden of lang rustig heb gereden en dan even rap optrek, met name in de avond met de verlichting van de achterligger achter mij, zie je een pluim.

Ik heb al toevoegingen in de tank gehad om het systeem te reinigen maar geen verbetering.
Zelf denk ik dan ook dat de EGR-klep hier een deel de boosdoener van is, omdat ik vermoed dat deze deels open blijft staan.
Normaal moet deze dus dicht gaan als je een beetje op toeren/snelheid rijd.
Laatst gewijzigd door Speedyace op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Tinus89
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40

Speedyace,

Daar zeg je wat interessants. Ik heb ook een 2013-VAG 2.0 diesel gereden (150pk), die uitlaatpijpjes bleven ook altijd brandschoon! Die van mijn D4 niet...
Nu weet ik wel dat mijn wervelkleppen in de inlaat vast zitten, het inlaatspruitstuk wordt binnenkort vervangen. Ben benieuwd of het daarna anders wordt.
MY2015 V40 D4
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Ik weet dat een D5 wervelkleppen heeft maar of een D4 dit ook heeft, dat weet ik niet.
Ook ik zit op een update te wachten voor het inlaatspuitstuk, zal tegen die tijd wel eens horen of de D4 motoren zijn voorzien van wervelkleppen.


Ik kwam dit wel tegen op het WWW.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Speedyace op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Tinus89
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40

Ik weet wel dat de D4 wervelkleppen heeft, want die van mij heeft er een foutmelding op. Instelpositie niet bereikt. Daarom wordt het inlaatspruitstuk vervangen volgende week.
MY2015 V40 D4
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Hij heeft er idd eentje (zie foto)
Ik dacht dat het zo zat als bij een BMW, allemaal in het inlaatspruitstuk. Maar dit is niet het geval zag ik.
V70Bolhaarslaan
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 15.11.2019 - 13:22
Locatie: ENSCHEDE

Ik ben zelf op mijn 2014 V70 D4 van 18 inch 235 naar 16 205 gegaan en en mijn verbruik ging van 1 op 16 naar 1 op 18, dus dat was lekker. Wel kreeg ik na zo'n 25K last van motorverstopping en ook bij het inlaattraject. Dit komt primair omdat ik een rustige rijstijl heb, maar de overstap naar zuinige banden maakte dat mijn motor nog minder hard hoefte te werken...

Het valt natuurlijk lastig hard te maken, maar ik heb het vermoeden dat de euro's voor de diesel die ik bespaard heb 1:1 naar de garagehouder zijn gegaan voor de extra onderhoudskosten..
Volvo V70 2.0 D4 181PK Nordic+ Momentum Executive Line '14 + Obbetuning + EGR
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Zuinig rijden is niets mis mee, zolang je maar zo nu en dan even flink doortrekt (bij warme motor natuurlijk) zodat de motor goed doorblaast en je verbranding optimaal is.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

@ Tinus89

Hoe gaat het nu met de D4 en het olie verbruik.
Tinus89
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40

Speedyace schreef: 08.12.2019 - 09:26 @ Tinus89

Hoe gaat het nu met de D4 en het olie verbruik.
Ik was niet de Topicstarter! Heb tot nu toe 12dkm gereden in die van mij zonder verbruik. Maar ik ben voornemens om tussen de 15 en 12dkm na de laatste beurt, de olie te laten wisselen (+ filter).
Overigens is mijn inlaatspruitstuk vervangen en is sindsdien de auto iets scherper op het gas in de lage toeren.
MY2015 V40 D4
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Tinus89 schreef: 09.12.2019 - 16:15
Speedyace schreef: 08.12.2019 - 09:26 @ Tinus89

Hoe gaat het nu met de D4 en het olie verbruik.
Ik was niet de Topicstarter! Heb tot nu toe 12dkm gereden in die van mij zonder verbruik. Maar ik ben voornemens om tussen de 15 en 12dkm na de laatste beurt, de olie te laten wisselen (+ filter).
Overigens is mijn inlaatspruitstuk vervangen en is sindsdien de auto iets scherper op het gas in de lage toeren.
Toch bedankt voor je reactie. Die van mij mag week 13 naar de dealer voor een nieuw spruitstuk.
Ik ben benieuwd.
fredp
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 02.06.2018 - 10:58

Hoi, Het D4 blok kan een slecht ontworpen olieschraapveer hebben; deze gaat dicht zitten en voert de olie niet meer naar binnen af. Er ontstaat een oliefilm op de zuigerwand die dan mee verbrand word; daar is je olieverbruik. Heb er zelf ook last van...... Volvo lijkt zich te wentelen in een mea culpa. Kijk maar even op youtube voor een duidelijk verhaal mbt de olieschraapveer. kijk op link:
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

Inmiddels is het risico op olieverbruik bij de VEA D4 wel duidelijk.
Aangezien ik ook naar de T4 kijk als eventuele opvolger vraag ik mij af hoe dit blok zich gedraagt tav olievebruik.

Iemand ervaring?
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Mijn benzine vea blok rij ik gewoon van beurt tot beurt zonder olie bij te vullen, en al ik de olie check op de display controleer, is ook geen verbruik op te zien.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Michel.311
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 22.09.2020 - 16:37

Voor een halfjaar geleden heb ik een Volvo V40 D4 gekocht. De laatste paar maanden heb ik het probleem dat de auto ongeveer 0.5 liter olie verbruikt op de 500 kilometer. Broekhuizen in Assen heeft geconcludeerd dat de kleppendeksel pakking vervangen dient te worden, voordat ze inwendig naar de olieschraapveren gaan kijken. Om een claim neer te leggen bij Volvo, om het te laten repareren ivm een productie fout, adviseert Volvo mij om meerdere Volvo eigenaren te benaderen die hetzelfde probleem heeft. Dit om aan te tonen dat de Volvo een productie fout heeft en een claim neer te leggen bij Volvo.

Dus, herken jij je in bovenstaande probleem.
Stuur mij dan graag een mail: michelbeukema@hotmail.nl
Maarten M
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: 06.08.2019 - 08:24

Ik ben bang dat dat niet gaat werken. Het is toch al lang bekend bij Volvo dealers en bij Volvo dat de vroege D4 motoren veel olie kunnen gebruiken?
Dit klinkt als verantwoordelijkheid bij jou neerleggen en hopen dat het je te veel moeite ofzo gaat kosten.
V70 D4 GT8 Nordic+ Luxury Line 2015 caspian blue 240.000 km
Obbetuning 235 pk, 470 nm
Achterspoiler
Modin black 18 inch velgen

Alfa Romeo 159 1750 TBI TI 235pk
Plaats reactie

Terug naar “V40”