Draagarmen V40 D4 MY 2018

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Senderio
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 07.04.2017 - 14:38

Hallo iedereen,

Ik had een vraag over een iritant geluid, welk nu sinds kort hoorbaar is in de V40 die mijn moeder momenteel in bezit heeft.

Het lijkt van voor te komen en mijn stiefvader zegt dat het de vooras is en je beter de v40 kan wegdoen, omdat na vervanging van een as van de auto, hij nooit meer volledig recht zal staan of zoals bij het verlaten van de fabriek. De band(en) zullen of iets naar binnen toe staan of de ene band iets meer naar voren dan de andere. Of de ander iets meer naar achteren, waarbij de banden ook niet meer gelijk zullen afslijten, maar een gedeelte zal harder afslijten? Kan het niet eventueel een draagarm zijn of beide draagarmen? Ik weet dat niemand iets zinnigs kan zeggen over wat het is, zonder de auto te zien. Maar een auto, zeker een volvo waarbij ik de 1e eigenaar ben en dus weet hoe de auto bereden is, kan toch niet bij 100K km door de vooras heen zijn? Of beide draagarmen? Ik heb zelf de auto ook nog niet gezien, dus weet zelf ook nog niet 100% wat het is. Helaas heeft mijn stiefvader wel 9.5 keer van de 10 gelijk en hij heeft bovengemiddeld verstand van auto's. Daarom maak ik mijn eigen eigenlijk best wel zorgen, niet om de eventuele kosten die hieruit voortvloeien,
maar om een V40, die bij 100K km, al door zijn vooras of draagarm(en), heen is. Kwalijke zaak!

Concreet is mijn vraag, is iemand bekend met dit soort problemen bij een V40? Zo ja, hoeveel KM had de auto toen? Kent iemand buiten de gebruikelijke dealers om, een goed adres die een vooras of draagarm(en) kan vervangen? Liefst provincie Utrecht!
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Ga er nu maar van uit dat je stiefvader géén gelijk heeft ;)

Wat voor geluid is het precies en wanneer is het aanwezig?
BG_V40cc
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 19.06.2018 - 08:54

Ik ken boven gemiddeld weinig van autos.

Maar mijn V50 had versleten draagarmen en heb die zelf vervangen.

Ik had wel het geluk dat iemand in de familie het juiste gereedschap had en je niet schrik moet hebben om wat kracht te gebruiken, maar dat is me toen toch gelukt.

Telkens ik een vluchtheuveltje of snelheidsdrempel nam, hoorde ik een soort knakje.

Dacht eerst dat het de schokdempers waren, niet dus.

Maar 100K lijkt me weining, ik had er 160K op zitten toen.

Wel auto laten uitlijnen naderhand want inderdaad stuurt hij dan het decor in als je niet oplet.
2019 V40 T2 Sport Edition
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

My 2018, is max ongeveer 2,5 jaar oud. Indien de draagarmen kapot zouden zijn, kan je dealer/ Volvo heus wel wat coulance geven/ al dan niet kostenloos herstellen bij aantoonbaar geen schadegevallen.
Dit defect lijkt mij echter nagenoeg onmogelijk bij normaal gebruik.
Een herstelling hoeft trouwens geen nadelig effect te hebben op de rijvaardigheid/ stuurvastheid van de wagen.
Laat eea onderzoeken bij je dealer en overleg wat mogelijk is. Die laat jou heus niet in de kou staan met zo'n jonge auto.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Senderio
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 07.04.2017 - 14:38

Kurt1975 schreef: 22.01.2020 - 20:25 My 2018, is max ongeveer 2,5 jaar oud. Indien de draagarmen kapot zouden zijn, kan je dealer/ Volvo heus wel wat coulance geven/ al dan niet kostenloos herstellen bij aantoonbaar geen schadegevallen.
Dit defect lijkt mij echter nagenoeg onmogelijk bij normaal gebruik.
Een herstelling hoeft trouwens geen nadelig effect te hebben op de rijvaardigheid/ stuurvastheid van de wagen.
Laat eea onderzoeken bij je dealer en overleg wat mogelijk is. Die laat jou heus niet in de kou staan met zo'n jonge auto.
Ik denk niet dat de dealer coulance zal geven, omdat het een slijtage onderdeel is. Gewoon de volle pond afrekenen. Maar ik ben al 2 keer met de auto op vakantie geweest richting Turkije en moet vermelden dat de wegen na Arnhem verrot zijn. Zelfs duitsland is slecht qua wegdek. Als men in het buitenland is geweest, dan pas waardeert men Nederland. Vorig jaar heb ik helaas een kleine kuil gepakt op de snelweg in Bulgarije. Was niet super groot of heel diep. Maar wel goed genoeg om een harde knal te horen en om mij 10 minuten te laten vloeken, schelden. Ik denk een goede 10/15 cm diepte. Misschien dat dat iets veroorzaakt heeft?

Dat is namelijk het enige wat ik kan bedenken als men mij vraagt, wat de eventuele oorzaak kan zijn mocht een draagarm of vooras vervangen moeten worden. Maar ik vind het apart dat mijn stiefvader beide draagarmen benoemt. Die draagarmen kunnen onafhankelijk van elkaar stuk gaan. Daarbij kwam ik met de rechter voorwiel in dat kuil terecht. Waarom zou links dan ook vervangen moeten worden? Ik ga morgenochtend langs, dan zal ik zelf eens luisteren en indien er plek is bij de dealer brengen.

Ik zal update's geven, zodra er meer bekend is.

Gegroet, Shalom, Halleluja, Selamun aleykum!
Tinus89
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40

Kan je misschien beschrijven wat voor geluid je hoort?
Door een gat klappen met 1 wiel sloopt niet beide draagarmen. Over het algemeen moet je heel erg goed je best doen om een draagarm te slopen door misbruik. Het enige wat regelmatig gebeurt door een klap is dat een draagarm krom raakt, waardoor de uitlijning niet klopt.

Laat ons weten wat de garage zegt!
MY2015 V40 D4
BG_V40cc
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 19.06.2018 - 08:54

Die draagarmen zitten inderdaad compleet los van mekaar in de wagen.

Onmogelijk dat links defect is als je rechts in een kuil rijdt.

Bij mijn V50 waren trouwens niet de ijzeren onderdelen vd arm defect, er zit ook nog een rubber deel in en dat was deels doorgesleten.

Genoeg om geregeld een knots te horen bij vluchtheuvels.

Heb ze beide tegelijk vervangen omdat iemand me gezegd had dat te doen ipv eentje.

Het was het inpersen van de arm over die rubber, meen ik me te herinneren, wat moeilijk was, heb toen wat gekke klemmen gebruikt en brute force, hamer en lange ijzeren baar.

Als je de wagen opkrikt zodat het voorwiel vd grond komt, dan meen ik me te herinneren dat je dit kan voelen als je het wiel probeer tte kantelen, dat zou niet mogen kunnen maar bij defect kan dat toch een ietsie pietsie.
2019 V40 T2 Sport Edition
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
Senderio
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 07.04.2017 - 14:38

Blijkt niks bijzonders aan de hand te zijn. Draagarmen zijn nog goed. Vooras ook. Waar het geluid vandaan kwam of komt, zullen we wellicht nooit te weten komen. Beide onderdelen zijn nagelopen en akkoord bevonden door de dealer. Eind goed al goed, dan maar he.
Plaats reactie

Terug naar “V40”