Ruitenwisser gaat steeds langzamer

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Marvaa
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 02.10.2009 - 20:00
Locatie: Veenendaal

Als ik met V40 uit 2014 de ruitenwissers gebruik en ze wissen op interval (regensensor) gaan ze steeds trager over de ruit, de beweging duurt dus langer.
Als ik dan de ramen sproei of met de hand even de wissers continu aan zet gaan ze weer snel en daarna ook weer snel in de interval.
Er zit water genoeg op de ruit, dat is het niet.
Iemand een idee wat het kan zijn?
V40 cross country Summum T4 powershift
C30 2007 2.0 Summum Leder Xenon High Performance Sound Bodykit Heico dubbele uitlaat
17 inch Zaurak (zomer) 16 inch Enzo H (winter)
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Heb je wel al eens aan de hendel gedraaid om het tempo op te voeren ?
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Ik zou eens de de as-jes bekijken waar de ruiten wisser op draait. Misschien even schoonmaken en wat teflon er op spuiten. Ik denk dat het vuil is dat weerstand geeft.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Marvaa
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 02.10.2009 - 20:00
Locatie: Veenendaal

Gilbert 20 schreef: 22.01.2020 - 08:36 Heb je wel al eens aan de hendel gedraaid om het tempo op te voeren ?
Het gaat niet om de tijd tussen de slagen maar hoe lang het duur dat de wisser de slag heeft gemaakt
V40 cross country Summum T4 powershift
C30 2007 2.0 Summum Leder Xenon High Performance Sound Bodykit Heico dubbele uitlaat
17 inch Zaurak (zomer) 16 inch Enzo H (winter)
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Oxidatie op de asjes is inderdaad een plausibele oorzaak.
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Ik herken het probleem. Mijn v70 heeft het ook af en toe. Het gebeurt niet altijd maar alleen als de wissers worden aangestuurd door de regensensor en het zachtjes regent/miezert.
Als je vervolgens de wissers handmatig activeert dan wissen ze wel met normale snelheid om daarna, geactiveerd door de regensensor, weer een stuk trager te wissen.

Het is niet altijd, maar ik heb sterk het vermoeden dat de mate van stroefheid van de ruit (vuile waas) invloed heeft. Als je bv even sproeit met wisservloeistof, dan gaat weer eventjes goed.

Oxidatie op de asjes lijkt mij onwaarschijnlijk, dan zouden de wisser het ook moeten doen bij handmatige aansturing. Ik heb het vermoeden dat de regensensor (of de electronica die zich hier mee bemoeit) een stukje van het benodigde vermogen afsnoept. Dit door bv een te dunne draad, slechte stekkerverbinding of iets dergelijks.

Ik heb me er nog niet genoeg aan geërgerd om op onderzoek uit te gaan.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Plaats reactie

Terug naar “V40”