Hoi,
9 maanden geleden kocht ik een gebruikte V40. Bij de proefrit was er niks aan de hand (tenminste, niets noemenswaardigs).
Bij aflevering heeft de verkopende partij de auto uitgelijnd. Toen stond het stuur scheef bij rechtdoor rijden (20-30 graden).
Onder garantie nogmaals laten uitlijnen, toen was het stukken beter, maar nog niet perfect. Ik schat de scheefstand alsnog 5-10graden. Omdat ik (door ander prutswerk) de verkopende garage wel zat was, het erbij laten zitten.
Omdat het me niet lekker zat, toch besloten de auto nogmaals, bij een gerenommeerd adres, uit te laten lijnen. Er moest veel bijgesteld worden (vooral achter), maar na uitlijnen stond het stuur nog steeds zo'n 5 graden uit het lood. Te zien aan de spaken t.o.v. de stuurhendels, maar ook door de vlakke bovenkant van het "stuurhuis" vs die van het stuur zelf.
In overleg is de auto meteen nogmaals uitgelijnd, waarbij ik zelf in de auto zat en het stuur recht hield.
Je raadt het al: daarna stond het stuur nog steeds scheef.
Het maakt voor de scheefstand niet uit of de auto trekkend is of remmend is.
Ideeen?
[MY2015 V40] Stuur scheef na uitlijnen
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24357
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
het stuur staat scheef maar auto rijdt wel netjes recht vooruit? Stuur loshalen en tandje op de spiebaan verzetten?
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 2956
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Toch weer opnieuw laten uitlijnen.
Als blijkt dat het dan weer niet goed is:
-- gelijk terug
-- zelfde monteur
-- zelfde apparatuur, instellingen
-- En jij weet inmiddels hoeveel graden je moet 'compenseren' met het stuurwiel vast laten zetten met die stang tussen vloer en stuurwiel.
Als blijkt dat het dan weer niet goed is:
-- gelijk terug
-- zelfde monteur
-- zelfde apparatuur, instellingen
-- En jij weet inmiddels hoeveel graden je moet 'compenseren' met het stuurwiel vast laten zetten met die stang tussen vloer en stuurwiel.
draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
- snorremans
- 5th Gear member
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
- Locatie: Zeist
Dat zal waarschijnlijk niet gaan bij mijn V50 was dit een 6 kant, dus een tandje verzetten zal er niet inzitten, dat het stuur schaaf staat is dat op een vlakke weg gecontroleerd? de wegen lopen overdreven rond en om dan recht uit te blijven rijden moet je licht tegen sturen,
Lopen de wielen vrij rond als je de auto opkrikt ? Heb je de wielen ook al eens gewisseld ? Bij een gerenomeerd uitlijn bedrijf word het stuur in de middenstand vast gezet en dan gaan ze pas uitlijnen, als het stuur of de auto hierna nog scheef staat/trekt dan ligt dit meestal aan remmen die blijven hangen of banden.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 2956
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Over dat scheve wegdek:
Ik ben een paar keer in de UK geweest, met mijn auto
en het stuur blijf dan ook horizontaal.
Nou moet ik erkennen, dat daar bijna geen weg 'horizontaal' is zoals in NL
.....Ik erger mij scheel/f aan niet horizontale stuurwielen.
Ik ben een paar keer in de UK geweest, met mijn auto
en het stuur blijf dan ook horizontaal.
Nou moet ik erkennen, dat daar bijna geen weg 'horizontaal' is zoals in NL
.....Ik erger mij scheel/f aan niet horizontale stuurwielen.
draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Walter toch, dat kan echt niet meer tegenwoordig. In het stuur zit een stuurhoeksensor en als je het stuur verplaatst op de spiebaan reageert die niet goed meer. Het stuur staat dan recht maar de electronica denk dat die nog onder een kleine hoek staat.
Wat het probleem betreft: ik heb het vermoeden dat de auto nog niet goed is uitgelijnd, met name achter. Heb je het uitlijnrapport gekregen? En kun je die posten?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40
Voor de duidelijkheid: bij de 2e maal uitlijnen (zelfde dag, monteur, apparatuur) heb ik op hun verzoek in de auto gezeten en het stuur zelf recht gehouden. Hij stond toen echt recht. Het is pas als de auto op snelheid rijdt dat hij naar rechts stuurt als het stuur recht staat, dus automatisch ook dat je iets naar links moet sturen om dit te compenseren. Ik denk tussen de 5-10graden.
Ik kan daar eventueel een foto van maken indien gewenst.
Getest op recht wegdek (midden op vlakke ruilverkavelingsweg met goed, nieuw asfalt, dus geen past van zoeken door afwateringsbolling, maar ook op de snelweg).
Banden zijn uitgesloten daar hij dit met 2 sets banden doet.
Hieronder het uitlijnrapport:
Ik kan daar eventueel een foto van maken indien gewenst.
Getest op recht wegdek (midden op vlakke ruilverkavelingsweg met goed, nieuw asfalt, dus geen past van zoeken door afwateringsbolling, maar ook op de snelweg).
Banden zijn uitgesloten daar hij dit met 2 sets banden doet.
Hieronder het uitlijnrapport:
Bedoel je dat je voorstelt om hem voor uit te lijnen met het stuur 5-10 graden scheef naar rechts?
MY2015 V40 D4
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3384
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Je zou Lammert van der Meulen eens kunnen vragen: https://www.uitlijnspecialist.nl/
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 2956
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Bedoel je dat je voorstelt om hem voor uit te lijnen met het stuur 5-10 graden scheef naar rechts?
antwoord:
Dat zou je wel denken maarrrrrrr
Ik lees nu in jouw latere bericht, dat de 'afwijking' pas optreedt bij (hogere) snelheid.
Als je (dan) 'vooraf' compenseert, zou het stuur bij wegrijden al scheef staan
en bij hogere snelheden (mogelijk) recht.
Dat maakt het verhaal nu wel moeilijk......
Als je bij lage snelheid op een vlakke weg (gewoon in het midden van een mooie niet-hobbelige tweerichtingsweg rijden) het stuur recht zie bij rechtdoor rijden
en bij hogere snelheid gaat het mis, vrees ik iets (voor mij) onbekends anders.
Stomme vraag: hebben de banden een rij-richting?
Indien ja, zijn ze goed op de velg (links <> rechts) gelegd?
Ik zou ook experimenteren met voor & achter / links & rechts wisselen.
antwoord:
Dat zou je wel denken maarrrrrrr
Ik lees nu in jouw latere bericht, dat de 'afwijking' pas optreedt bij (hogere) snelheid.
Als je (dan) 'vooraf' compenseert, zou het stuur bij wegrijden al scheef staan
en bij hogere snelheden (mogelijk) recht.
Dat maakt het verhaal nu wel moeilijk......
Als je bij lage snelheid op een vlakke weg (gewoon in het midden van een mooie niet-hobbelige tweerichtingsweg rijden) het stuur recht zie bij rechtdoor rijden
en bij hogere snelheid gaat het mis, vrees ik iets (voor mij) onbekends anders.
Stomme vraag: hebben de banden een rij-richting?
Indien ja, zijn ze goed op de velg (links <> rechts) gelegd?
Ik zou ook experimenteren met voor & achter / links & rechts wisselen.
draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27621
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Is de rest van de ophanging al nagekeken?
Het vreemde aan het verhaal is dat het pas bij hogere snelheid plaats vind. Stuur staat daarna bij lagere snelheid weer goed?
Het vreemde aan het verhaal is dat het pas bij hogere snelheid plaats vind. Stuur staat daarna bij lagere snelheid weer goed?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40
Sorry voor het zaaien van verwarring.
Wat ik bedoelde met "op hogere snelheid is het pas merkbaar", was dat hoe hoger de snelheid, hoe meer de scheefstand opvalt omdat je bij rechtzetten van het stuur sneller uit je baan gaat en dus moet bijsturen.
Ik heb een foto gemaakt van hoe het stuur staat bij rechtuitrijden, op een weg met weinig tot geen bolling, in het midden van de weg:
Met de foto ben ik nogmaals langs het uitlijnbedrijf gegaan. Zij namen bij het zien van de foto de klacht serieus en ik heb een nieuwe afspraak (volgende week).
Ik houd jullie op de hoogte!
Wat ik bedoelde met "op hogere snelheid is het pas merkbaar", was dat hoe hoger de snelheid, hoe meer de scheefstand opvalt omdat je bij rechtzetten van het stuur sneller uit je baan gaat en dus moet bijsturen.
Ik heb een foto gemaakt van hoe het stuur staat bij rechtuitrijden, op een weg met weinig tot geen bolling, in het midden van de weg:
Met de foto ben ik nogmaals langs het uitlijnbedrijf gegaan. Zij namen bij het zien van de foto de klacht serieus en ik heb een nieuwe afspraak (volgende week).
Ik houd jullie op de hoogte!
MY2015 V40 D4
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 2956
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
mmhh,
wat ik wel heb laten doen, en dat is uiteraard niet volgens het boekje om 100% keurig (volg)spoor te hebben:
zelf het ene wiel een halve slag naar buiten en het andere wiel een halve slag naar binnen draaien......
wat ik wel heb laten doen, en dat is uiteraard niet volgens het boekje om 100% keurig (volg)spoor te hebben:
zelf het ene wiel een halve slag naar buiten en het andere wiel een halve slag naar binnen draaien......
draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
- V52
- 2nd Gear member
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 16.11.2014 - 09:08
- Locatie: Aelse
Ik kocht mijn V40 met een jaar oud bij de dealer (select). Stond ook het stuur scheef. Bij een beurt dit aangekaart en ze gingen het regelen d.m.v. uitlijnen. Op de VOC app zag ik dat die dag de auto bij de Kwikfit stond. Het schuur bleef dus scheef staan.... Maar omdat de Continental banden heel erg zoekerig waren, was het moeilijk ergens de pijn op te leggen.
Voor de montage van nieuwe Michelins heb ik bewust voor een bandenbedrijf gekozen dat 3-D kan uitlijnen met zo’n Huntermachine. Dat heeft wel geholpen, het stuur staat nog maar ietsiepietsie scheef (minder dan op je foto). Ik heb zelf het idee dat met de 16” winterbanden het stuur zelfs recht staat.
Voor de montage van nieuwe Michelins heb ik bewust voor een bandenbedrijf gekozen dat 3-D kan uitlijnen met zo’n Huntermachine. Dat heeft wel geholpen, het stuur staat nog maar ietsiepietsie scheef (minder dan op je foto). Ik heb zelf het idee dat met de 16” winterbanden het stuur zelfs recht staat.
V40 T3 2017 Nordic+ Mussel Blue 17" Segomo
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 13.07.2017 - 21:28
Wielen van voor naar achter heeft bij mij op twee auto's geholpen.
Volvo V40 T3 Nordic+ geartronic 2017
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40
Gisteren zelf nog even de winterwielen er onder gezet, ook daarmee staat het stuur scheef.
Vandaag had ik weer een afspraak om uit te lijnen.
Ook na meerdere pogingen konden we de boel niet recht krijgen helaas. De monteur vertelde overigens dat ze dit al eens eerder bij een V40 van een jaar oud hadden gehad, daar is uiteindelijk het stuurhuis vervangen. Schijnt een kwaaltje te zijn...
Dit bedrijf heeft overigens een Hunter 3D machine en is zeker geen Kwit Fit. De monteur doet in principe niks anders dan uitlijnen.
Uiteindelijk in overleg besloten om de bovengenoemde methode toe te passen (stuur zelfde hoeveelheid linkse scheefstand naar rechts fixeren, dan nogmaals uitlijnen. Is inderdaad niet volgens het boekje, maar het stuur staat nu wel recht, auto rijdt recht en is minder zoekerig.
Ik heb besloten het hierbij te laten. Bedankt allen!
Vandaag had ik weer een afspraak om uit te lijnen.
Ook na meerdere pogingen konden we de boel niet recht krijgen helaas. De monteur vertelde overigens dat ze dit al eens eerder bij een V40 van een jaar oud hadden gehad, daar is uiteindelijk het stuurhuis vervangen. Schijnt een kwaaltje te zijn...
Dit bedrijf heeft overigens een Hunter 3D machine en is zeker geen Kwit Fit. De monteur doet in principe niks anders dan uitlijnen.
Uiteindelijk in overleg besloten om de bovengenoemde methode toe te passen (stuur zelfde hoeveelheid linkse scheefstand naar rechts fixeren, dan nogmaals uitlijnen. Is inderdaad niet volgens het boekje, maar het stuur staat nu wel recht, auto rijdt recht en is minder zoekerig.
Ik heb besloten het hierbij te laten. Bedankt allen!
MY2015 V40 D4
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 07.06.2016 - 17:15
Heb hier een paar jaar geleden ook eens mee gestoeid met een S60. Uiteindelijk is de stuurstand helemaal perfect gekomen. Ik heb dit bij Matterhorn in Hilversum laten doen. Allereerst moeten de banden goed op de velgen zitten en de wielen goed worden gebalanceerd (3D). Dan pas uitlijnen.