Dag,
ik lees regelmatig berichten over het uitschakelen, wegschrijven, afdoppen e.d. van de EGR (bij de D2 t/m D6).
Hier reageren enkele van jullie op dat dit tot afkeur leidt bij de APK, wat door de ander weer wordt ontkracht met als argument dat de roetfilter er toch nog zit en geen probleem oplevert.
Wie heeft het verlossende antwoord op de vraag:
Bij welke vorm van EGR uitschakelen leidt dit tot afkeur bij de APK
Het antwoord dat dit slecht voor het milieu is en niet mag vanwege type goedkeuring e.d. is mij wel helder, maar wil alleen het antwoord hebben op die ene prangende vraag waarop ik geen duidelijk antwoord heb gelezen
Alvast bedankt.
EGR en APK afkeur
- Rinootje
- 4th Gear member
- Berichten: 669
- Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05
Misschien vind je hier het echte antwoord?
https://www.digicar.nl/blog/apk-2018-uw ... rd-wat-nu/
https://www.digicar.nl/blog/apk-2018-uw ... rd-wat-nu/
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
- E.T.
- 5th Gear member
- Berichten: 1668
- Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11
Er zijn ook tuners waarbij je zelf of de tuningsoftware kunt verwijderen of kunt laden (RICA bv), zodat je, bij twijfel, bij een apk keuring de originele software er op kunt zetten. Dit werkt bv prima bij het uitprogrameren van de EGR klep.
Groet Edwin
Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16544
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Het is heel simpel:
De auto heeft ooit een typegoedkeuring gekregen op basis waarvan het kentekenbewijs is afgegeven. Ga je in de constructie van de auto (en dat geldt dus ook voor motor etc) iets wijzigen, dan voldoet de auto niet meer aan die typegoedkeuring omdat de auto niet langer in overeenstemming is met het kentekenbewijs. Dat kan de volgende dingen tot gevolg hebben, ik noem ze allemaal even op en staat los van de pakkans:
WOK-melding. Dan mag je gaan herkeuren bij de RDW en tot die tijd niet rijden. Je kenteken gaat in de ANPR en zal, bij constateren rijden op de weg, leiden tot een verbaal.
Verbaal voor die zaken die niet langer kloppen en niet langer voldoen aan de zaken die vermeld staan in de Regeling Voertuigen en de marges die in de Permanente Eisen staan vermeld. Voorbeeld: ruiten mogen niet beschadigd of verkleurd zijn volgens de regeling voertuigen. De permanente eisen geeft daar wat marge op en stelt dat bij voorruiten de scheur geen vertakking mag hebben en niet in het zicht van de bestuurder mag zitten.
Binnen afzienbare tijd zal er dieper in de systemen gekeken worden of de auto, bij de keuring, niet alleen technisch in orde is maar dUS ook of hij voldoet aan de eisen gesteld ten aanzien van geluid, milieu en dus uitstoot. Blijkt dan dat door het wegschrijven van de EGR, afdoppen EGR en weghalen/leeghalen van het roetfilter de waarden niet kloppen (denk even aan "dieselgate") dan mag je de zaak in originele staat terugbrengen en heb je een bak centen betaald voor tuningfratsen waar je net zo goed bier voor had kunnen kopen, had je meer lol en ook hoofdpijn van gehad.
De auto heeft ooit een typegoedkeuring gekregen op basis waarvan het kentekenbewijs is afgegeven. Ga je in de constructie van de auto (en dat geldt dus ook voor motor etc) iets wijzigen, dan voldoet de auto niet meer aan die typegoedkeuring omdat de auto niet langer in overeenstemming is met het kentekenbewijs. Dat kan de volgende dingen tot gevolg hebben, ik noem ze allemaal even op en staat los van de pakkans:
WOK-melding. Dan mag je gaan herkeuren bij de RDW en tot die tijd niet rijden. Je kenteken gaat in de ANPR en zal, bij constateren rijden op de weg, leiden tot een verbaal.
Verbaal voor die zaken die niet langer kloppen en niet langer voldoen aan de zaken die vermeld staan in de Regeling Voertuigen en de marges die in de Permanente Eisen staan vermeld. Voorbeeld: ruiten mogen niet beschadigd of verkleurd zijn volgens de regeling voertuigen. De permanente eisen geeft daar wat marge op en stelt dat bij voorruiten de scheur geen vertakking mag hebben en niet in het zicht van de bestuurder mag zitten.
Binnen afzienbare tijd zal er dieper in de systemen gekeken worden of de auto, bij de keuring, niet alleen technisch in orde is maar dUS ook of hij voldoet aan de eisen gesteld ten aanzien van geluid, milieu en dus uitstoot. Blijkt dan dat door het wegschrijven van de EGR, afdoppen EGR en weghalen/leeghalen van het roetfilter de waarden niet kloppen (denk even aan "dieselgate") dan mag je de zaak in originele staat terugbrengen en heb je een bak centen betaald voor tuningfratsen waar je net zo goed bier voor had kunnen kopen, had je meer lol en ook hoofdpijn van gehad.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27621
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Niet helemaal waar, door het uitschakelen van je EGR komt er meer vervuiling in je roetfilter terecht (want de vieze gassen die normaal via de EGR nog een keer worden verbrand worden nu ook in 1 keer naar het roetfilter geblazen).
Bij effect is dat je roetfilter sneller vol zit en wellicht dus vaker gaat regenereren.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2769
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Dat is echt te verwaarlozen, en heeft dus nauwelijks effect op je roetfilter, EGR staat onder bepaalde condities open, en zeker niet continuefredhead schreef: ↑16.08.2020 - 17:45Niet helemaal waar, door het uitschakelen van je EGR komt er meer vervuiling in je roetfilter terecht (want de vieze gassen die normaal via de EGR nog een keer worden verbrand worden nu ook in 1 keer naar het roetfilter geblazen).
Bij effect is dat je roetfilter sneller vol zit en wellicht dus vaker gaat regenereren.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- E.T.
- 5th Gear member
- Berichten: 1668
- Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11
In de basis zorgt een EGR klep dat er gekoelde (zuurstof arme) uitlaatgassen teruggeleid worden naar de inlaat. Het effect is een lagere verbrandingstemperatuur.
Het gevolg van een lagere temperatuur is minder uitstoot van NOx, maar meer vorming van roet.
EGR dicht is dus minder roet en meer NOx
Het gevolg van een lagere temperatuur is minder uitstoot van NOx, maar meer vorming van roet.
EGR dicht is dus minder roet en meer NOx
Groet Edwin
Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11617
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Precies, wij rijden nu allemaal verplicht 100km/u omdat er teveel EGR kleppen dicht staan
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
-
- 1st Gear member
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 31.05.2016 - 09:06
EGR wel/niet weggeschreven of vast gezet, voor de APK maakt het nog niet uit.
Pas wanneer het een wettelijk onderdeel wordt van de keuring , loop je tegen een probleem aan
Is het softwarematig gedaan, dan kan het wel terugschrijven geworden, maar indien hardwarematig, dan loop je toch tegen een extra kostenpost op.
Volvodealers zullen hier niet aan meewerken, omdat aanpassing ertoe kan leiden dat de auto niet meer aan de toelatingseisen van de RDW voldoet (en ben je aangewezen aan tuningsbedrijven)
Dank voor jullie reacties.
Pas wanneer het een wettelijk onderdeel wordt van de keuring , loop je tegen een probleem aan
Is het softwarematig gedaan, dan kan het wel terugschrijven geworden, maar indien hardwarematig, dan loop je toch tegen een extra kostenpost op.
Volvodealers zullen hier niet aan meewerken, omdat aanpassing ertoe kan leiden dat de auto niet meer aan de toelatingseisen van de RDW voldoet (en ben je aangewezen aan tuningsbedrijven)
Dank voor jullie reacties.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 31.12.2019 - 19:09
In België geloof ik dit wel. Daar heb je keuringstations die onafhankelijk zijn en zijn (ik verwacht toch wel redelijk) neutraal, objectief. En ook in België mag je een schroevendraaier onder je koplamp steken om zo door de keuring te komen, omdat er het 1 en ander is afgebroken rondom de koplamp.V70/2.4D/2003 schreef: ↑16.08.2020 - 12:02 Het is heel simpel:
De auto heeft ooit een typegoedkeuring gekregen op basis waarvan het kentekenbewijs is afgegeven. Ga je in de constructie van de auto (en dat geldt dus ook voor motor etc) iets wijzigen, dan voldoet de auto niet meer aan die typegoedkeuring omdat de auto niet langer in overeenstemming is met het kentekenbewijs. Dat kan de volgende dingen tot gevolg hebben, ik noem ze allemaal even op en staat los van de pakkans:
WOK-melding. Dan mag je gaan herkeuren bij de RDW en tot die tijd niet rijden. Je kenteken gaat in de ANPR en zal, bij constateren rijden op de weg, leiden tot een verbaal.
Maar in nederland gaat een keurmeester (van je bekende of bevriende garage en niet een lokale kwikfit) je toch niet zomaar met een wok-melding opzadelen?
Die gaat zeggen dat hij de auto zo niet kan keuren en dat je een probleem hebt om de auto goedgekeurd te krijgen. Etc etc
Lijkt mij althans.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16544
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
De politie legt de WOK op, niet de keurmeester want de keurmeester keurt....en als dat ding dicht staat keurt hij hem af
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Hoeveel EGR-kleppen worden er op jaarbasis gecontroleerd bij algemene verkeerscontroles?
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 6929
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Wordt straks ‘gewoon’ een kwestie van meten uitstoot roetdeeltjes.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 31.12.2019 - 19:09
Ooow zo... nou dan is de kans nog kleiner. Zoveel blauw is er niet meer, we mogen het doen met boa’s.V70/2.4D/2003 schreef: ↑04.09.2020 - 16:38 De politie legt de WOK op, niet de keurmeester want de keurmeester keurt....en als dat ding dicht staat keurt hij hem af