Remmen upgrade na d4 tuning Obbe?

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Feynman
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 10.03.2020 - 19:54

Na de chiptuning bij Obbe rij ik tevreden met mijn d4 summum uit 2014 vnl in Duitsland rond (werk)
Onlangs met de schrik vrijgekomen toen een vrachtauto die mijn snelheid op de linker strook verkeerd inschatte naar de linker rijbaan wisselde om in te halen.
Hierbij merkte ik dat naar mijn idee het remvermogen ook wel een upgrade kan gebruiken bij snelheden > 200 km/h.

Is de standaard remmerij voldoende naar jullie idee na tuning van het motorvermogen?

Zoniet, zijn er mensen die goede ervaringen met specifieke rem upgrades hebben?
Volvo v40 d4 summum 2014, Crystal White metallic.
Business pack connect, Scandinavian line, Security line.
Obbetuning
18 inch midir zomerset
16 inch ixion winterset
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Feynman schreef: 24.10.2020 - 18:11 Na de chiptuning bij Obbe rij ik tevreden met mijn d4 summum uit 2014 vnl in Duitsland rond (werk)
Onlangs met de schrik vrijgekomen toen een vrachtauto die mijn snelheid op de linker strook verkeerd inschatte naar de linker rijbaan wisselde om in te halen.
Hierbij merkte ik dat naar mijn idee het remvermogen ook wel een upgrade kan gebruiken bij snelheden > 200 km/h.

Is de standaard remmerij voldoende naar jullie idee na tuning van het motorvermogen?

Zoniet, zijn er mensen die goede ervaringen met specifieke rem upgrades hebben?
Wat rij jij?
Mijn V70 uit 2016 met standaard D4 vond ik niet overtuigend op dergelijke snelheden, 2x in de remmen op de autobahn zoals jij beschrijft en de remmen wilde graag even rust.
Andere brackets en grotere remschijven geeft meer vertrouwen.
Ik ben op mijn V90 van oem Volvo naar remblokken van Brembo gegaan, die geven veel meer bite, minder fading en dus meer vertrouwen.
Mocht je ook een V70 hebben, er zijn mensen die van Std spul naar brackets en schijven+blokken van een XC90 gegaan, dan ben je wel in 1x klaar voor niet heel veel kosten.
Je zal dan wel naar minimaal 18” velgen+banden moeten.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Feynman
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 10.03.2020 - 19:54

Ah sorry vergeten te vermelden, een v40 met zomerbanden op een 18 inch midir set en winterbanden op een 16 inch ixion set.
Volvo v40 d4 summum 2014, Crystal White metallic.
Business pack connect, Scandinavian line, Security line.
Obbetuning
18 inch midir zomerset
16 inch ixion winterset
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Wellicht dat je dan ook binnen het V40 spectrum nog kunt upgrade.
De maat van je schijven staat op de brackets, wellicht is iets van een T5 een slag groter...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Origineel is 320mm de grootste variant zoals Tom hier boven laat zien, ook dan passen je winterwielen niet meer.
Laatst gewijzigd door Jelmer de Jong op 24.10.2020 - 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Voor heb ik 345mm maar zit altijd vast aan minimaal 18”.
Heb met de nieuwe Brembo blokken nog niet aan de limiet gezeten maar ik kijk redelijk voor uit en ga zodra er vrachtwagens, caravans of ander verkeer rijdt van het gas af zodat het niet als complete verrassing komt wanneer er 1 naar links komt.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27608
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Met de S60 had ik 305mm op de voorkant zitten, maar dan wel met Ferodo DS2500 remblokken die behoorlijk meer bite hebben dan een normaal remblok.
Je hoeft niet altijd direct voor groter te gaan, blokken en iets mindere mate de remschijven maken veel verschil.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Heeft dat zin als je zo hard rijd? Zie het laatste nieuws van de Lambo. En die heeft echt wel betere remmen.
Maar met dergelijke snelheden hebben goede remmen ook niet meer de tijd om tijdig af te remmen.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

goedendag zeg, 200 + rijden op de Autobahn en je dan laten verassen door een vrachtwagen die gaat beginnen aan, wat de Duitsers noemen, Elefantenrennen.
200 km is toch al snel 50 meter/sec en zoals diesel01 terecht opmerkt: 2x bij die snelheden fors in de remmen, dan willen ze wel even rust.

Ik ga niet de betweter uithangen maar geef een paar punten ter overweging:

Snelheden van 200 km of meer vraagt veel van de bestuurder ten aanzien van de rijvaardigheid en anticipatie. Ik ben redelijk geestelijk gesloopt na een dag rijvaardigheidstraining en daarbij worden met regelmaat, kortstondig dergelijke snelheden gereden.
Tip 1 kan dus zijn: Ga een rijvaardigheidstraining volgen en ga dat onderhouden, het komt de anticipatie ten goede en voorkomt abrupte de noodzaak van abrupte forse remacties, echt.

Tip 2, mocht tip 1 niet tot de mogelijkheden behoren, remmerij vervangen door keramische schijven. Die kunnen de hitte beter aan en voeren die hitte sneller af. Ten aanzien van de remvertraging zal het niet veel uitmaken, de 9 m/sec2 ga je toch niet halen en de stopafstand....met 200 km/u (50 m/sec) zal ook niet veel kleiner worden.

Tip 3 mag zijn het advies om, indien je toch relaxed en veilig 200 km/u op de Autobahn wil rijden, dat te doen op een nagenoeg lege en tenminste 6 baans stuk Autobahn. Ga dan op rijstrook 1 hangen en blijf daar hangen, zet het groot licht er op voor de zichtbaarheid en Kij ver genoeg vooruit om gevaar tijdig te onderkennen en daar op te reageren door even het gaspedaal los te laten.

Zo maar drie tips, mogelijk kun je iets mee
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 582
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Tip 3 lijkt me niet verstandig, zowel groot licht als baan 1, er rijdt op dit soort stukken nog veel sneller spul, wat geen fan is van een Volvo iets boven de 200 daar rijdt...
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Een goed idee, betere remmen, aangezien die bij volvo pertinent onderbemeten zijn, de beste tip is die van de kwaliteit, ferodo DS2500 remblokken doen een hoop. Indien het budget het toelaat, monteer tevens een maatje groter/ een leuke set brembo 4 of 6 pots klauwen.

verder rest mij te vermelden dat er weer als gebruikelijk een hoop bagger advies is in dit topic.. keramische schijven nogwel, sommigen kunnen beter gewoon gelijk hun mond houden als er niets realistisch te vertellen is...
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Er staat netjes bij vermeld dat die keramische schijven niet beter remmen maar misschien wel vaker achter elkaar kunnen remmen.
Ook die rijopleiding zet zeker zoden aan de dijk als je actief met auto rijden bezig bent. Of je dat nou leert bij Prodrive, de politieacademie of ene Dolf Dekking, je ziet opeens zoveel meer dat je je afvraagt hoe je daar voor ooit hebt kunnen rijden. :P
RB64
2nd Gear member
Berichten: 124
Lid geworden op: 01.07.2016 - 13:11

Ik heb ook wel dezelfde ervaring met mijn V40, ook erg snel last van fading. (niet dat ik er vaak last van heb ;) )
Zelf ook al zitten kijken naar andere schijven en blokken maar eerst maar eens andere blokken als het zover is. De remblokken slijten ook amper overigens bij mij ..
Die Ferrodo'DS 2500 zijn er volgens mij niet voor de V40 van na 2012. Althans ik kan ze niet vinden. Wel van Brembo en wat EBC spul (ook niet goedkoop).
Volvo V40 T4 MY17 #Do88 IC #Polestar Exhaust #JRfilter
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27608
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

EBC hoor je wisselende verhalen over, Brembo is beter dan standaard maar zeker niet het verschil zoals een DS2500 of ander hoogwaardig blok maakt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 582
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Probleem met Brembo is dat zij een range hebben van iets minder dan OEM t/m high end, dus alleen de naam zegt niets, maar goed kijken naar welke serie, specs, bijvoorbeeld een high carbon metaal legering.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
RB64
2nd Gear member
Berichten: 124
Lid geworden op: 01.07.2016 - 13:11

Ja dat zag ik ook bij Ferrodo ook, niet de DS2500 type beschikbaar.
Volvo V40 T4 MY17 #Do88 IC #Polestar Exhaust #JRfilter
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

De v40 remmen zijn dezelfde als de Focus ST, bepaald niet onderbemeten. Ik denk dat het effect van meer snelheid en dan moet je ook harder remmen eerder meespeelt. En als ze gaan faden zou ik de dikte eens opmeten, kan zijn dat ze dan al redelijk op zijn (de schijven). Als ze dunner worden kunnen ze minder snel de warmte kwijt.
RB64
2nd Gear member
Berichten: 124
Lid geworden op: 01.07.2016 - 13:11

moos v40 schreef: 29.10.2020 - 07:55 De v40 remmen zijn dezelfde als de Focus ST, bepaald niet onderbemeten. Ik denk dat het effect van meer snelheid en dan moet je ook harder remmen eerder meespeelt. En als ze gaan faden zou ik de dikte eens opmeten, kan zijn dat ze dan al redelijk op zijn (de schijven). Als ze dunner worden kunnen ze minder snel de warmte kwijt.
Ik denk dat je gelijk hebt, onderbemeten zijn ze zeker niet voor gemiddeld gebruik.
Zelf vind ik de eerste bite wel erg goed als ze koud zijn en dat is waar het denk ik voor op elkaar is afgestemd qua blokken en schijven.

Mijn schijven en blokken zijn verre van op trouwens, ik merkte het na 2x echt even heel goed remmen binnen korte tijd en dan niet van 50 naar stilstand ;)

Maar ik ben, net zoals de TS, benieuwd of iemand al andere blokken bij de standaard schijven van de V40 heeft aangeschaft en wat de ervaring is?
Volvo V40 T4 MY17 #Do88 IC #Polestar Exhaust #JRfilter
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

Ik heb wel de remmen vervangen nadat ze versleten waren voor high carbon schijven en bijbehorende blokken van brembo. Maar merk geen verschil met oem toen ze nog niet versleten waren. deze heb ik:

https://www.winparts.nl/remsysteem/rems ... 26223.html

https://www.winparts.nl/remsysteem/remb ... 19639.html

Misschien heb je er wat aan.
RB64
2nd Gear member
Berichten: 124
Lid geworden op: 01.07.2016 - 13:11

moos v40 schreef: 29.10.2020 - 13:28 Ik heb wel de remmen vervangen nadat ze versleten waren voor high carbon schijven en bijbehorende blokken van brembo. Maar merk geen verschil met oem toen ze nog niet versleten waren. deze heb ik:

https://www.winparts.nl/remsysteem/rems ... 26223.html

https://www.winparts.nl/remsysteem/remb ... 19639.html

Misschien heb je er wat aan.
Echt helemaal geen verschil?
Weet je trouwens wat voor merk er origineel onder zit?
Volvo V40 T4 MY17 #Do88 IC #Polestar Exhaust #JRfilter
Plaats reactie

Terug naar “V40”