P2413

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
BkB
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 31.05.2016 - 09:06

13.01.2021 - 19:38

Vanmorgen een oplichtend motorwaarschuwingslampje op mijn dashboard.
Bij thuiskomst mijn (ali-express) OBD-reader aangesloten en kreeg de melding: P2413
Een storing met de omschrijving: uitlaatgasterugvoersysteem (EGR), fout in werking.
Maar voor dat ik naar de Volvo dealer snel, hoor ik graag jullie opties, ideeën en/of alternatieven.

ten eerste mijn rijstijl: afstand woon-werk is 50 km. ca 10 km 50/80 km wegen en 40 km snelweg (cc 105 km/u). Mijn verbruik is ca 1:22 (tank altijd V-power diesel). Olieverbruik is 1 l per 5000 km
Het betreft een V40D4 2014 (MY2015), met huidige km stand 210.000. Gekocht in 2016 met 48K op de teller. In 2018 is de EGR-koeler en temp/druk sensor al eens vervangen (40% coulance) bij 130.000 km . Mijn kosten € 600
De motor komt eigenlijk dus niet op temperatuur.

maar wat zijn opties?
- Op naar de dealer en weer alles los maken en het nodige vervangen met alle kosten van dien?
- Even naar Duitsland en de motor goed op temp laten komen? Maar is dat een tijdelijke oplossing?
- Naar tuning bedrijf voor wegschrijven EGR (die extra pk's heb ik niet nodig, maar doe dan alles in 1)?
- Inlaat traject cleanen?
- of zoals Obbe zegt: Als de EGR al verstopt zit dan wel de klep zelf kapot is, kunnen we programmeren wat we willen: het gaat niet werken. (je hebt/krijgt een storing)?

ik kom uit Elst, dus Obbe is hier om de hoek.
Gebruikersavatar
Ben
Polestar member
Berichten: 35880
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

13.01.2021 - 19:56

Gezien de laatste regel zou ik morgen Dennis en/of Obbe even bellen
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
BG_V40cc
2nd Gear member
Berichten: 157
Lid geworden op: 19.06.2018 - 08:54

14.01.2021 - 09:56

Bahrdahl verkoopt een pakketje met een spuitbus om in de luchtinlaat te spuiten, en een busje om bij de diesel te gooien.

Dat spuitbusje vreet aangekoekte rommel weg. Mocht je de slangen aar de EGR los krijgen zelf, dan kan je rechtstreeks daar in spuiten is nog beter natuurlijk, maar dat was mij te moeilijk.

Dus gewoon inspuiten voor het inlaatspruitstuk.

Heb dat met mijn V50 gedaan destijds, extreem bijtend spul en effectief doet zijn werk.

Ik zou dat eens proberen, motor doet wel heel lelijk terwijl je dat doet, zal je wel merken.
Plaats reactie

Terug naar “V40”