P2413
Geplaatst: 13.01.2021 - 19:38
Vanmorgen een oplichtend motorwaarschuwingslampje op mijn dashboard.
Bij thuiskomst mijn (ali-express) OBD-reader aangesloten en kreeg de melding: P2413
Een storing met de omschrijving: uitlaatgasterugvoersysteem (EGR), fout in werking.
Maar voor dat ik naar de Volvo dealer snel, hoor ik graag jullie opties, ideeën en/of alternatieven.
ten eerste mijn rijstijl: afstand woon-werk is 50 km. ca 10 km 50/80 km wegen en 40 km snelweg (cc 105 km/u). Mijn verbruik is ca 1:22 (tank altijd V-power diesel). Olieverbruik is 1 l per 5000 km
Het betreft een V40D4 2014 (MY2015), met huidige km stand 210.000. Gekocht in 2016 met 48K op de teller. In 2018 is de EGR-koeler en temp/druk sensor al eens vervangen (40% coulance) bij 130.000 km . Mijn kosten € 600
De motor komt eigenlijk dus niet op temperatuur.
maar wat zijn opties?
- Op naar de dealer en weer alles los maken en het nodige vervangen met alle kosten van dien?
- Even naar Duitsland en de motor goed op temp laten komen? Maar is dat een tijdelijke oplossing?
- Naar tuning bedrijf voor wegschrijven EGR (die extra pk's heb ik niet nodig, maar doe dan alles in 1)?
- Inlaat traject cleanen?
- of zoals Obbe zegt: Als de EGR al verstopt zit dan wel de klep zelf kapot is, kunnen we programmeren wat we willen: het gaat niet werken. (je hebt/krijgt een storing)?
ik kom uit Elst, dus Obbe is hier om de hoek.
Bij thuiskomst mijn (ali-express) OBD-reader aangesloten en kreeg de melding: P2413
Een storing met de omschrijving: uitlaatgasterugvoersysteem (EGR), fout in werking.
Maar voor dat ik naar de Volvo dealer snel, hoor ik graag jullie opties, ideeën en/of alternatieven.
ten eerste mijn rijstijl: afstand woon-werk is 50 km. ca 10 km 50/80 km wegen en 40 km snelweg (cc 105 km/u). Mijn verbruik is ca 1:22 (tank altijd V-power diesel). Olieverbruik is 1 l per 5000 km
Het betreft een V40D4 2014 (MY2015), met huidige km stand 210.000. Gekocht in 2016 met 48K op de teller. In 2018 is de EGR-koeler en temp/druk sensor al eens vervangen (40% coulance) bij 130.000 km . Mijn kosten € 600
De motor komt eigenlijk dus niet op temperatuur.
maar wat zijn opties?
- Op naar de dealer en weer alles los maken en het nodige vervangen met alle kosten van dien?
- Even naar Duitsland en de motor goed op temp laten komen? Maar is dat een tijdelijke oplossing?
- Naar tuning bedrijf voor wegschrijven EGR (die extra pk's heb ik niet nodig, maar doe dan alles in 1)?
- Inlaat traject cleanen?
- of zoals Obbe zegt: Als de EGR al verstopt zit dan wel de klep zelf kapot is, kunnen we programmeren wat we willen: het gaat niet werken. (je hebt/krijgt een storing)?
ik kom uit Elst, dus Obbe is hier om de hoek.