Beste forumgenoten,
Ik wil jullie via deze weg om advies vragen. Binnen zeer korte tijd moet ik mijn Clio bj. 2020 (lease auto) eruit doen omdat ik van werkgever wissel. Nu heb ik altijd al een zwak voor de V40 gehad. Op wekelijkse basis rij ik zo'n 700 km. Het lijkt mij dus verstandig om een V40 met diesel motor te halen.
Ik twijfel hevig tussen een D2 R-Design of een D4 Momentum. De R-Design vind ik qua uiterlijk mooier, echter heb ik begrepen dat een Momentum vaak qua opties rijker is uitgerust. Daarnaast lees ik veel positieve verhalen over het D4 blok.
Zijn er nog bepaalde zaken waar ik rekening mee moet houden? Hebben jullie nog tips?
Mijn wensen zijn als volgt:
- Vanaf bouwjaar 2014
- Kilometerstand het liefst onder de 200.000 (of moet dit geen probleem vormen?)
- Aanschafwaarde onder de € 10.000,-
Aankoopadvies Volvo V40
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 26.02.2021 - 07:31
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19427
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Yep. Dat is een betere optie.
Een V40 is mooi. Een R-Design is een Momentum met extra's trouwens, dus rijker uitgerust. Maar wel "klein".
Een V60 is dan zeker ruimer.
En ja die motorisering. De D4 in de V40 die speciaal voor de bijtelling is gefabriceerd is an sich niet verkeerd. Maar ja ze vragen zeker meer aandacht dan de andere motoren.
Een "late" V40 D2 of D3 is de betere keus dan, hoewel je natuurlijk minder vermogen hebt dan bij die D4. Waarbij de "late" D4 ook wat olieproblemen kan hebben.
Een V40 is mooi. Een R-Design is een Momentum met extra's trouwens, dus rijker uitgerust. Maar wel "klein".
Een V60 is dan zeker ruimer.
En ja die motorisering. De D4 in de V40 die speciaal voor de bijtelling is gefabriceerd is an sich niet verkeerd. Maar ja ze vragen zeker meer aandacht dan de andere motoren.
Een "late" V40 D2 of D3 is de betere keus dan, hoewel je natuurlijk minder vermogen hebt dan bij die D4. Waarbij de "late" D4 ook wat olieproblemen kan hebben.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 26.02.2021 - 07:31
Versta je onder een late D2 één uit 2015? Sorry voor mijn noob vragen.V480-S60 schreef: ↑27.02.2021 - 10:06 Yep. Dat is een betere optie.
Een V40 is mooi. Een R-Design is een Momentum met extra's trouwens, dus rijker uitgerust. Maar wel "klein".
Een V60 is dan zeker ruimer.
En ja die motorisering. De D4 in de V40 die speciaal voor de bijtelling is gefabriceerd is an sich niet verkeerd. Maar ja ze vragen zeker meer aandacht dan de andere motoren.
Een "late" V40 D2 of D3 is de betere keus dan, hoewel je natuurlijk minder vermogen hebt dan bij die D4. Waarbij de "late" D4 ook wat olieproblemen kan hebben.
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19427
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Vanaf 2016
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19427
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Er is specifiek voor de V40 een 'bijtellingsvriendelijke' D4 gemaakt met lage C02 uitstoot. Die verschilt op een aantal punten van de D4 in bijvoorbeeld de V60 en V70. Hoe of wat kost tijd om het uit te leggen. Kenmerk is oa dat ze afgeregeld zijn op max 190 km/h.
Daar zijn wel wat issues mee geweest Maar de D4 in de V60 en V70 van die periode zijn wel wat betrouwbaarder, maar ook niet altijd.
Maar lees even het forum door over de mogelijke problemen met de D4. Er is een aantal bouwjaren waarbij er nogal wat olieverbruiksproblemen zijn. Ik raad je aan bij de V60 en V70 te kijken daarnaar. Als benzinerijder kijk ik er niet echt meer naar.
Daar zijn wel wat issues mee geweest Maar de D4 in de V60 en V70 van die periode zijn wel wat betrouwbaarder, maar ook niet altijd.
Maar lees even het forum door over de mogelijke problemen met de D4. Er is een aantal bouwjaren waarbij er nogal wat olieverbruiksproblemen zijn. Ik raad je aan bij de V60 en V70 te kijken daarnaar. Als benzinerijder kijk ik er niet echt meer naar.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3382
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Lees dit maar eens: viewtopic.php?f=92&t=79609
En deze:
viewtopic.php?f=75&t=81880
Distributieinterval is ook een aandachtspunt (bij de 2 liter 4 cilinders):
viewtopic.php?p=1651267#p1651267
Hier nog een item over "welke V60": viewtopic.php?f=92&t=86491
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 26.02.2021 - 07:31
Ik heb de topics doorgelezen en met name de eerste vond ik heel erg schrikken. Een D3 ligt ver buiten het budget. Dus misschien toch maar eens naar de 2.0 D2 kijken.DB200 schreef: ↑27.02.2021 - 19:50Lees dit maar eens: viewtopic.php?f=92&t=79609
En deze:
viewtopic.php?f=75&t=81880
Distributieinterval is ook een aandachtspunt (bij de 2 liter 4 cilinders):
viewtopic.php?p=1651267#p1651267
Hier nog een item over "welke V60": viewtopic.php?f=92&t=86491
Ik zoek op het forum op de combinatie maar kan er niks over vinden. Lees ook weer topics dat het allemaal prima kan gaan met een D4.
Door alle bomen zie ik het bos niet meer...
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19427
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Besef wel dat je hier vaak alleen de "horror"verhalen leest. Het merendeel rijdt probleemloos. Hou het alleen wel in je achterhoofd als je gaat kijken en vraag door.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 26.02.2021 - 07:31
- Frits V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1204
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Kijk of je een 2 liter 5 cilinder diesel kunt vinden. Zag net via Gaspedaal wel een aantal. Dan koop je een auto, mits goed onderhouden, met een onverwoestbare motor en het rijdt ook nog eens erg fijn. Zeker met een automaat.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3382
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Dat kan ik mij indenken. Natuurlijk kan het ook goed gaan met een vroege VEA D4. Maar het aantal meldingen met problemen is bovengemiddeld. Net zoals het aantal positieve meldingen van de "oude" 5 cilinder diesel bovengemiddeld is. Dus dat zegt m.i. wel iets.Beun88 schreef: ↑28.02.2021 - 00:32 Ik heb de topics doorgelezen en met name de eerste vond ik heel erg schrikken. Een D3 ligt ver buiten het budget. Dus misschien toch maar eens naar de 2.0 D2 kijken.
Ik zoek op het forum op de combinatie maar kan er niks over vinden. Lees ook weer topics dat het allemaal prima kan gaan met een D4.
Door alle bomen zie ik het bos niet meer...
Advies: als je toch een vroege VEA D4 koopt, zet hem voor de aankoop op de brug en check op olielekkage want ook de pakking van het kleppendeksel wil wel eens lekken en vervangen is tamelijk bewerkelijk. Vraag tevens expliciet garantie op olieverbruik en specificeer dat, bijv. 1 liter op 5000km als ondergrens voor ontbinding koop.
Zelf zou ik er nooit aan beginnen en daarom heb ik in 2019 gekozen voor een 5 cilinder diesel.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 26.02.2021 - 07:31
Bedankt Frits! Dat zal (mits ik een V40 neem) de D3 zijn, die was naar mijn weten nog boven het budget
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 26.02.2021 - 07:31
Bedankt voor het advies. Ik wil natuurlijk zoveel mogelijk zorgeloze km'sDB200 schreef: ↑28.02.2021 - 12:05Dat kan ik mij indenken. Natuurlijk kan het ook goed gaan met een vroege VEA D4. Maar het aantal meldingen met problemen is bovengemiddeld. Net zoals het aantal positieve meldingen van de "oude" 5 cilinder diesel bovengemiddeld is. Dus dat zegt m.i. wel iets.Beun88 schreef: ↑28.02.2021 - 00:32 Ik heb de topics doorgelezen en met name de eerste vond ik heel erg schrikken. Een D3 ligt ver buiten het budget. Dus misschien toch maar eens naar de 2.0 D2 kijken.
Ik zoek op het forum op de combinatie maar kan er niks over vinden. Lees ook weer topics dat het allemaal prima kan gaan met een D4.
Door alle bomen zie ik het bos niet meer...
Advies: als je toch een vroege VEA D4 koopt, zet hem voor de aankoop op de brug en check op olielekkage want ook de pakking van het kleppendeksel wil wel eens lekken en vervangen is tamelijk bewerkelijk. Vraag tevens expliciet garantie op olieverbruik en specificeer dat, bijv. 1 liter op 5000km als ondergrens voor ontbinding koop.
Zelf zou ik er nooit aan beginnen en daarom heb ik in 2019 gekozen voor een 5 cilinder diesel.
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3382
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Lees deze 2 linkjes dan ook even:
viewtopic.php?f=120&t=86929
https://www.volvo-qforum.nl/viewtopic.php?f=120&t=86923
Allemaal gratis advies .
viewtopic.php?f=120&t=86929
https://www.volvo-qforum.nl/viewtopic.php?f=120&t=86923
Allemaal gratis advies .
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- Frits V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1204
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Hoi DB200. Helaas werkt de 2de link niet.
Groet,
Frits
Groet,
Frits
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch