V40 of zwaarder

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Zeker niet, prima keuze 'n D2
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

enrico tilburg schreef: 15.03.2021 - 21:03 16000 km alleen op en neer naar de manege, zoals ik zei, dan nog de normale ritten en de vakantie, dan kom je al snel uit op een dikke 20000, en aangezien een benzine auto in aanschaf duurder is, minder prettig rijdt, zeker met trailer en caravan erachter, denk ik dat diesel zeker te rectvaardigen is, het verbruik alleen al op mijn km's, verdien ik de kosten mrb makkelijk terug, en is een ritje van 30km heen 30 km terug nou werkelijk zo kort?

Tov de hyundai Tucson die ik nu rijd betaal ik 60 euro per maand minder wegenbelasting als een v40 diesel, die hyundai loopt 1 op 9, als ik dat vergelijk met het verbruik van een v40 heb ik aan de helft van de km ook al genoeg om voordeliger uit te zijn. En het aanbod van v40 diesels, die uit de lease komen van 3 of 5 jaar oud, met een (wrs door het thuiswerken) km stand van rond de 60000, met volledige onderhoudshistorie, waar je voor 899 euro 24 maanden garantie op krijgt, voor rond de 15000 euro, is behoorlijk groot, daar kun je volgensmij geen benzine versie voor vinden, loop je dan zo een groot risico?
Leesfoutje vanaf mijn kant, ik dacht dat 16.000 km het totaal was.

In dit geval zeker voor een diesel gaan
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 384
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Ik heb voor een vergelijkbare keuze gestaan (wij hebben een paar keer per jaar een paardentrailer achter de auto, en met enige regelmaat een zware aanhanger). Ik heb een V60 1.6 D2 gekocht, deze mag 1300 kg trekken. Ik heb recent met de paardentrailer gereden, dit is me alleszins meegevallen. Ik denk doordat de V60 zwaarder is dan de V40, toch een veiligere en stabielere combinatie dan is dan de V40 met een dergelijke trailer/aanhanger.

Bijkomend voordeel is dat (volgens mijn Volvo dealer) de 1.6D2 in de V60 toch een stuk betrouwbaarder is dan de Volvo eigen VEA motoren, met dito EGR en olieverbruik problemen. Eventueel zou je ook naar de D3 5 cilinder kunnen kijken.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Probleem van een paardentrailer is in mijn ogen niet het gewicht van de trailer maar het hoge zwaartepunt. Een paard heeft zijn gewicht zo'n 1,5 meter boven de grond tel daar de hoogte van een trailer bij op en je weet dat er veel massa hoog in de combinatie zit. Dat is een compleet ander verhaal dan een tandemasser met zand of grind. Ik zou serieus een gebruikte V60 PIH / D6 / twin engine overwegen. Door zijn forse massa is het een prettig voertuig in zo'n combinatie en met de eAWD kom je ook nog eens wat makkelijker weg mocht je een keer op nat gras staan. Wegenbelasting is ook nog laag. Je neemt wel enig risico gezien de complexere techniek maar hebt er een auto voor terug die erg goed zware aanhangers om kan gaan en ook nog eens electrisch rijdt op kortere stukjes.
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

nielslu schreef: 15.03.2021 - 21:53 Ik heb voor een vergelijkbare keuze gestaan (wij hebben een paar keer per jaar een paardentrailer achter de auto, en met enige regelmaat een zware aanhanger). Ik heb een V60 1.6 D2 gekocht, deze mag 1300 kg trekken. Ik heb recent met de paardentrailer gereden, dit is me alleszins meegevallen. Ik denk doordat de V60 zwaarder is dan de V40, toch een veiligere en stabielere combinatie dan is dan de V40 met een dergelijke trailer/aanhanger.

Bijkomend voordeel is dat (volgens mijn Volvo dealer) de 1.6D2 in de V60 toch een stuk betrouwbaarder is dan de Volvo eigen VEA motoren, met dito EGR en olieverbruik problemen. Eventueel zou je ook naar de D3 5 cilinder kunnen kijken.
Bijzondere uitspraak.
Was met mijn S60 D2 1.6 in ieder geval niet erg gelukkig.
De VEA D3 2.0 in de V40 heb ik nog niets mee gehad in 88k km en nihil olieverbruik.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
enrico tilburg
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 14.03.2021 - 11:35

Die V60 diesel-hybride heb ik ook idd voorbij zien komen bij de zoektocht, maar ben bang dat daar idd meer kosten in onderhoud bij gaan komen, wil er zo een 8 jaar mee doen, dus denk dat ik dan met een normale diesel minder kans heb op grotere kosten.

Ik rijd al zo een 15 jaar met een trailer en heb er een kia cerato op lpg voorgehad van nog geen 1200 kg, en dat ging eigenlijk ook goed, een opel astra diesel van 1350 kg en nu dus de tucson van 1450 kg, en met alle 3 ging eigenlijk prima, trailer en paard samen blijven onder de 1300 kg.

En ik snap dat een V60 of 70 prettiger rijdt met trailer, en als ik daar dagelijks mee reed was de keuze niet zo heel moeilijk, maar voor die 2 keer in de maand die 50 km ongeveer, lijkt mij zo een v40 die 1500 kg mag trekken een betere keuze voor de rest van de km.Ik vond de opel astra diesel verreweg het fijnste rijden met trailer en caravan,, dus ben benieuwd naar ervaringen van V40 rijders met trailer/caravan, met een kleine twijfel over toch een v60, ondanks dat die 2 klasse hoger vallen in de mrb, en waarschijnlijk ook duurder zijn in verbruik.

Dus ben benieuwd naar ervaringsdeskundige.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

NielsPHEV schreef: 16.03.2021 - 09:09 Probleem van een paardentrailer is in mijn ogen niet het gewicht van de trailer maar het hoge zwaartepunt. Een paard heeft zijn gewicht zo'n 1,5 meter boven de grond tel daar de hoogte van een trailer bij op en je weet dat er veel massa hoog in de combinatie zit. Dat is een compleet ander verhaal dan een tandemasser met zand of grind.
En daarbij staat die massa ook nog eens onstabiel.
Iets dat veel mensen überhaupt vergeten als er een auto met paardentrailer rijd.

Naast dat ik regelmatig met een zware aanhanger of trailer op pad ben en de 4x4 echt nodig heb daarom ook wel blij met een auto die fors zwaar is.
Ooit wel eens uit moeten wijken met een tandemasser met zand erachter, die ding uiteraard dwars en door het gewicht dat trok kon ik de boel zo weer recht zetten. Met een lichte auto had dat geen partij geweest.

Zoals gezegd rijd er bij ons ook een V40 met trailer rond, ook een S80 met 2paards trailer.
Het is net wat het je waard is, de V40 zal zich prima redden maar voor geval van nood is een beetje extra auto geen overbodige luxe. Je zal er hopelijk nooit achter komen of dat nodig is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Als je met de andere auto 8 jaar wilt rijden kun je kijken naar het risico wat je neemt met de paarden in de trailer achter jouw keuze qua model. Een keer kan genoeg zijn bij die enkele keer dat je rijdt, hoef je niet eens zelf de oorzaak te zijn. Ik zou het wel weten, maar de keuze maak jij nog altijd zelf.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
enrico tilburg
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 14.03.2021 - 11:35

Het zijn geen paarden, het is een paard, en zoals ik al zei, trailer 670 en paard weegt 550 kg, bij elkaar 1220 kg, caravan is 1150, allebei dus ruim onder de 1500 kg die een v40 mag trekken, en aangezien het gewicht tussen 1300 en 1400 kg zit bij een V40 zie ik niet in wat dan een onverantwoordde keuze is, als je denkt dat een V60 of V70 die tussen de 150/200 kg zwaarder wegen een ongeluk zou voorkomen dan geloof ik daar niet zo in.

Denk dat verantwoord rijden met een trailer meer ongevallen voorkomt, door gewoon 80-85 te rijden, en ze komen me echt weleens voorbij gereden met een landrover of v70 met dik 110 op de snelweg en een trailer erachter, waarschijnlijk denken die ook dat hun zware auto het wel rechttrekt, maar das een andere discussie.
RoV40
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 31.12.2019 - 19:09

Ik rijd / wij rijden een v40 d3 en ook met en 2paardstrailer, maar rijden nooit met 2 paarden. Vermogen is het probleem niet, dat zal met een D2 ook het probleem niet zijn.
Vwb het gewicht van het voertuig; ja dat klopt, grotere zwaardere auto is beter. 4x4 is nog beter. Chauffeur met e-bewijs is ook beter, slipcursusje misschien ook, ervaring ook...etc etc. Maar voor de keren dat wij met de trailer rijden neem ik het ‘risico’ wel en heb ik er de centen niet voor (over) om iets groters te rijden.
Waar trekken we anders de grens van het gewicht van de trekkende auto? Bij 1500 kilo, of 1750 kilo? Bij welke wielbasis, hoeveel vermogen?
Gewoon rustig en behoedzaam rijden. Is veilig en je hebt een levend wezen in een aanhanger staan en wat kunnen mensen toch scheuren met een trailer achter de auto. En het dan gek vinden dat hun paard de trailer niet in gaat.

Overigens is je trailer waarschijnlijk wel iets zwaarder dan wat er op papier staat. Als je een zadelkast hebt, dan komt er al snel 100 kilo bij.
enrico tilburg
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 14.03.2021 - 11:35

Dank je voor de info, en wij hebben geen 2 paards maaar een 1,5 paards trailer, en rijden dus altijd met 1 paard, stokmaat 168, dus denk dat dat gewicht echt niet boven die 1300 kg uitkomt, de D3 motor is ook langzaam mijn keuze aan het worden, alleen twijfel ik nog welke auto, de V40 of V60, de V60 heeft idd meer gewicht, en zou de voorkeur kunnen krijgen, maar dan moet ik weten of die 3 tientjes extra wegenbelasting niet gaat ten koste van de onderhoud op lange termijn.

Ik wil er rond de 8 jaar mee kunnen doen, met mijn budget van rond de 15000 euro, vind ik meer V40 van rond de 5 jaar oud met een lage km stand, de V60 hebben dan wat meer gelopen, de vraag is nu voor mij welke types auto zijn het beste op de langere termijn. kwa onderhoud en verbruik.
RoV40
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 31.12.2019 - 19:09

enrico tilburg schreef: 24.03.2021 - 05:57 Dank je voor de info, en wij hebben geen 2 paards maaar een 1,5 paards trailer, en rijden dus altijd met 1 paard, stokmaat 168, dus denk dat dat gewicht echt niet boven die 1300 kg uitkomt, de D3 motor is ook langzaam mijn keuze aan het worden, alleen twijfel ik nog welke auto, de V40 of V60, de V60 heeft idd meer gewicht, en zou de voorkeur kunnen krijgen, maar dan moet ik weten of die 3 tientjes extra wegenbelasting niet gaat ten koste van de onderhoud op lange termijn.

Ik wil er rond de 8 jaar mee kunnen doen, met mijn budget van rond de 15000 euro, vind ik meer V40 van rond de 5 jaar oud met een lage km stand, de V60 hebben dan wat meer gelopen, de vraag is nu voor mij welke types auto zijn het beste op de langere termijn. kwa onderhoud en verbruik.
Vwb v60 of v40 kwa kilometer, betrouwbaarheid, gewicht etc kan ik je niet helpen. Persoonlijk (/voor mijzelf) denk ik niet dat ik 8 jaar kan rijden in de Volvo v40 diesel, gezien de milieu-eisen, diesel-hetze.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Maar... Wat is jouw advies dan?
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

enrico tilburg schreef: 24.03.2021 - 05:57 de vraag is nu voor mij welke types auto zijn het beste op de langere termijn. kwa onderhoud en verbruik.
Maakt niet zoveel uit. Ik herinner me een TÜV rapport uit 2016 waar beide goed uitkwamen, met name de V60/S60. Bij de V60 ben je gewoon wat duurder uit met brandstofverbruik en houderschapsbelasting. Vanwege de trailer en de grotere kofferbak zou ik de V60 kiezen maar beide kan voor jouw gebruik. Doe eens gek, maak een proefrit in beide en laat je gevoel beslissen.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3042
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

enrico tilburg schreef: 24.03.2021 - 05:57 ...de D3 motor is ook langzaam mijn keuze aan het worden, alleen twijfel ik nog welke auto, de V40 of V60, de V60 heeft idd meer gewicht, en zou de voorkeur kunnen krijgen, ....
En, Enrico, ben je inmiddels al wat verder gekomen met de zoektocht?
Is het uiteindelijk een V40 of 60 geworden? D2 of D3?
Ben benieuwd.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
enrico tilburg
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 14.03.2021 - 11:35

Hallo, we zijn zojuist toch voor de v40 gegaan, met d2 motor, heb og even gechecked voor de zekerheid, de trailer weegt 610 kg, dus met paard rond de 1200 kg, ga eerst dit proberen, met de motor op deze manier, en als het toch te licht is, de d2 motor, kunnen we hem bij die dealer laten tunen tot 150pk. De wagen weegt 1291, rijklaar 1391, we zijn altijd met zijn 3en als de traler erachter hangt, dus tel er nog zo een dikke 200 kg bij op, kom je aan de 1600, als er 1200 achter hangt is dat dus zo een 75%, zou mijns inziens een goede gewichtsverhouding zijn.

Het is een nordic uitvoering geworden van 2017, 91000 km, jaar apk en grote beurt, 4 nieuwe zomerbanden, ga hem volgende week zaterdag halen, dan is hij klaar, trekhaak wordt er onder gemonteerd, dus kan nooit zware dingen getrokken hebben.

Wil er alleen nog een achteruitrij camera op laten zetten, kan ik dat beter gelijk bij de dealer doen of via een andere weg?

Zo snel als er weer wedstrijden mogen laat ik jullie weten hoe het bevalt, de V40 voor de trailer.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Mooi, gefeliciteerd en alvast veel rij(trailer)plezier gewenst!
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
enrico tilburg
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 14.03.2021 - 11:35

Dank je, eerst maar eens wachten voor we weer op wedstrijd kunnen, wil er 8 jaar mee doen, dus hoop dat ik hem nog heb als alles weer vrij wordt gegeven hahaha
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Leuk voor jullie, power zat zolang je niet óver de Alpen gaat.
Veel fijne ritten voor dier en mensch!
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3042
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Gefeliciteerd. Mooi dat er een fijne is gevonden. Nordic uit 2017 is zeer compleet en nog erg recent bouwjaar.
Veel fijne kms er mee!
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Plaats reactie

Terug naar “V40”