vaag bijgeluid vanuit motorruimte

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Arnoldv40
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 27.02.2021 - 18:50

Hallo beste mensen,

ik bezit momenteel een volvo v40 d2 r-design.
een erg fijne auto, maar sinds 2 week plaagt ie mij.
er komt namelijk een soort joelend/zoemend geluid vanuit de motorruimte. hij doet dit voornamelijk als ie warm is en alleen goed hoorbaar tussen de 1000 en 2000 toeren. zowel in de vrij en bij het gas loslaten(afremmen op de motor). iemand misschien dit probleem ook gehad?

mvg

arnold v40
trabbit
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 14.04.2019 - 23:18

Kan van alles zijn waaronder de koelvloeistofpomp. Haal de multiriem er eerst is af en start de motor. Is het geluid er dan nog, kan je alles wat de multiriem aandrijft uitsluiten. Weet niet exact wat dat is bij een D2, ik denk de: dynamo, stuurbekrachtigingspomp, aircocompressor?
Arnoldv40
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 27.02.2021 - 18:50

ook zo vreemd is dat ie het alleen doet zodra die warm wordt en is. multiriem eraf halen kan ik idd eerst eens proberen. kwa rijeigenschappen rijdt ie perfect. schakelt super goed en motor loopt als een zonnetje. alleen dat zoemende geluid is aanwezig tussen de 1000 en 2000 toeren. daarboven hoor je het gezoem niet meer omdat het geluid van de motor het dan overtreft.
trabbit
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 14.04.2019 - 23:18

Je hebt altijd een bepaalde onbelans die bij bepaalde toerentallen plaatsvindt. Ook is de spanner van de distributieriem zo gemaakt dat die niet vast is maar mee gaat met de hitte (thermische expansie). Daarom dien je ook bij plaatsing rekening te houden met de omgevingstemperatuur. Als de riem te strak staat kan je dit soort problemen eerder krijgen.

Maar kan je geen opname maken, hoe hard is het gezoem?
Arnoldv40
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 27.02.2021 - 18:50

dank je wel voor de goede uitleg. ik zal vanmiddag even een opname maken. wordt vervolgd....
Arnoldv40
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 27.02.2021 - 18:50

ik heb de veroorzaker gevonden😉
als ik de airco handmatig uitzet, dus van auto klimaat afhaal dan is het gezoem geluid weg, en klinkt alles weer zoals het moet klinken.

dus dat betekent dan dat er iets met de airco is?
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Jazeker! Goed dat je het ontdekt hebt. De airco uitlaten en mee naar de vakman gaan. Hij kan checken of de vullingsgraad te laag is. Je krijgt dan wel een nieuwe vulling. Hij kan er wat speciale olie bij doen om de pomp wat te smeren. Kan zijn dat het dan weer goed is, zoniet dan is de pomp defect. Dan zal deze vervangen moeten worden.

Groet,
Frits
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Arnoldv40
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 27.02.2021 - 18:50

top! hartelijk dank voor de goede uitleg. gelukkig is het nog geen 30+ graden om de airco aan te doen. ik laat hem zeker weten uit nu. dat gezoem is behoorlijk irritant namelijk. ik ga er tzt zeker mee naar de garage.

nogmaals dank!

gr

arnold
Plaats reactie

Terug naar “V40”