Bij Obbetuning geweest met de D2

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Pascalvs
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 19.04.2021 - 19:57

Vanmorgen een afspraak bij Obbetuning staan i.v.m. tuning en EGR softwarematig dichtzetten.

Bij aankomst werd ik netjes ontvangen. Ik mocht de V40 binnen rijden en deze werd eerst uitgelezen. Hier kwamen geen problemen uit. De ECU werd gedemonteerd en Obbe ging hiermee aan de slag. Ondertussen werd het inlaatspruitstuk gecheckt op vervuiling. Dit viel reuze mee. Tevens gekozen voor een JR inlegfilter.
Na bijna een uur kwam Obbe naar.beneden gelopen. "Ik heb er een D4 van gemaakt"....
De ECU werd deze terug geplaatst en mocht ik een proefrit maken.

Wat ik merkte was dat de motor rustiger liep. Koppel komt er geleidelijk in met gasgeven. Dus geen paniekerig wegrijden. Lekker gedoseerd. Maar het extra vermogen is zeker voelbaar. Dit wilde ik dus. Op de terugweg regelmatig met het extra vermogen gespeeld. Op de heenweg 1 op 24,1 met cruise op 100. Terugweg 1 op 22,8 met regelmatig een glimlach. Ik ben zeer tevreden.
Men geeft aan dat ze tunen naar 170pk en 380Nm. Maar eerdere resultaten laten vaak zien dat de 180pk en 400Nm gehaald worden.

Obbetuning, bedankt voor de goede service
Newmew
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 30.04.2021 - 20:50

İs dat wel slim om egr/roetfilter te verwijderen of niet actief te stellen? Lijkt me niet.
V40 D3 2.0 BUSINESS SPORT AUT R.design geartronic 2018
Pascalvs
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 19.04.2021 - 19:57

Roetfilter is niks mee gedaan. EGR zit er voor de emissie eisen. Minder uitstoot. Maar zorgt tevens voor een hoop mechanische ellende doordat de uitlaatgassen/roet weer terug het blok ingestuurd worden. Dat heb ik nu getackeld.
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Nou maar hopen dat binnenkort de deeltjesteller bij de APK geen alarm slaat.
Overigens kreeg ik met exact dezelfde tuning vrij snel problemen met de koppeling bij gasgeven in de 5e en 6e versnelling.
mindstrip
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 18.09.2018 - 18:25

Ik ben zelf na de tuning van mijn D4 al aan de deeltjesteller geweest en dat was geen probleem.
EX30 SMER Ultra 2024 Onyx Black
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Ook zonder EGR? Tuning op zich is geen probleem. De deeltjesteller wordt in juli 2022 een verplicht onderdeel van de APK.
solidshag
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 10.09.2011 - 19:08

Pascalvs schreef: 01.05.2021 - 14:17 Vanmorgen een afspraak bij Obbetuning staan i.v.m. tuning en EGR softwarematig dichtzetten.

Bij aankomst werd ik netjes ontvangen. Ik mocht de V40 binnen rijden en deze werd eerst uitgelezen. Hier kwamen geen problemen uit. De ECU werd gedemonteerd en Obbe ging hiermee aan de slag. Ondertussen werd het inlaatspruitstuk gecheckt op vervuiling. Dit viel reuze mee. Tevens gekozen voor een JR inlegfilter.
Na bijna een uur kwam Obbe naar.beneden gelopen. "Ik heb er een D4 van gemaakt"....
De ECU werd deze terug geplaatst en mocht ik een proefrit maken.

Wat ik merkte was dat de motor rustiger liep. Koppel komt er geleidelijk in met gasgeven. Dus geen paniekerig wegrijden. Lekker gedoseerd. Maar het extra vermogen is zeker voelbaar. Dit wilde ik dus. Op de terugweg regelmatig met het extra vermogen gespeeld. Op de heenweg 1 op 24,1 met cruise op 100. Terugweg 1 op 22,8 met regelmatig een glimlach. Ik ben zeer tevreden.
Men geeft aan dat ze tunen naar 170pk en 380Nm. Maar eerdere resultaten laten vaak zien dat de 180pk en 400Nm gehaald worden.

Obbetuning, bedankt voor de goede service
Klinkt goed man, houdt ons op de hoogte!
mindstrip
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 18.09.2018 - 18:25

-KJ- schreef: 01.05.2021 - 18:33 Ook zonder EGR? Tuning op zich is geen probleem. De deeltjesteller wordt in juli 2022 een verplicht onderdeel van de APK.
Ja zonder egr
EX30 SMER Ultra 2024 Onyx Black
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Pascalvs mooi dat je zo tevreden bent bij Obbe tuning. Fijn om meet power te hebben onderin en ik weet zeker dat je een mooie koppelcurve hebt. Voordeel ten opzichte van de Polar update is dat je van Obbe meer koppel krijgt begrijp ik en je rijdt ook met een zeer concurerende prijs de garage uit.
Ik heb natuurlijk een "oude" euro 4 motor maar bij mijn volvo D5 is de EGR al 400.000km dicht en heeft nog nooit een probleem gegeven. :).
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Pascalvs
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 19.04.2021 - 19:57

@Bover, dat geeft de burger moed. Ik hoop dat al mijn EGR problemen voortijdig getackeld zijn en dat ik veel plezier mag hebben van de extra power.
Ik merk bij half gas geven dat hij al aardig doortrekt. Maar als ik dan alsnog vol gas geef gaat ie helemaal. Zo kun je heel relaxed rijden zonder dat ie nerveus aanvoelt.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27062
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

-KJ- schreef: 01.05.2021 - 18:33 Ook zonder EGR? Tuning op zich is geen probleem. De deeltjesteller wordt in juli 2022 een verplicht onderdeel van de APK.
Die deeltjestester zal voornamelijk kijken of het roetfilter werkt.
Voor de EGR moet je het blok zo "manipuleren" dat deze open gaat, want zodra deze dicht gaat tijdens de test is het alsnog een foutieve meting.

Ik heb zelf met de S60 jaren zonder roetfilter en egr gereden. Vorige auto de egr dicht gezet en bij de huidige staat hij ook permanent dicht.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
solidshag
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 10.09.2011 - 19:08

En Pascal, zo nu na een kleine week, hoe bevalt het?
Pascalvs
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 19.04.2021 - 19:57

Bevalt heel goed. Vermogensopbouw is heel beheerst. Ik ben ook niet iemand die vanaf 1500 toeren begint te planken. Dus voor de koppeling is dat ook beter. Maar genoeg vermogen wanneer nodig.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

kijk dan heb je met de Obbe tuning toch "meer" Volvo gekregen en rijplezier :)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Pascalvs
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 19.04.2021 - 19:57

Zeker weten. Dat rijplezier gaat zeker goedkomen. Laat de grenzen maar weer open gaan. Mooie ritten naar Scandinavië en zo.
ScottW
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 21.09.2020 - 08:22

Een kleine maand geleden ben ik met mijn V40 2.0 D2 ook bij ObbeTuning langs geweest. Tot nu toe zeker geen spijt gehad. Ik heb exact dezelfde ervaring als jou, een rustiger lopende motor en merkbaar meer vermogen. Het valt mij ook op dat de auto iets zuinig is geworden. Heb zelf ook ervoor gekozen om de EGR kleppen dicht te gooien en het JR luchtfilter te laten installeren. Het lijkt opeens wel een hele andere auto, in positieve zin natuurlijk.
V40 2.0 D2 '15 Summum Business - Flamenco Red Metallic
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Die EGR zit er om NOx omlaag te krijgen de auto zal met EGR juist een beetje eerder de neiging krijgen om te gaan roeten. Wel is er sprake van dat men het functioneren van de emissie beperkende maatregelen zoals de EGR mee gaan nemen bij APK etc maar dat is voorzover ik weet voor de EGR nog niet uitgewerkt.
Plaats reactie

Terug naar “V40”