Storingscode na servicebeurt

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Herman.Kuyk

Auto gisteren voor onderhoud bij de dealer gehad.
Heb nu de storingscode CEM-U030141 en TRM-U040268 en deze stonden er maandag niet in!
Dit is weer lekker apart volgens de monteur zijn er voor de V40 geen software updates meer.
Wie heeft een idee waar ze weg komen?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Neem aan dat je al weet wat ze betekenen, ik zou ze even wissen en kijken of het weer terug komt.
Herman.Kuyk

Jelmer,
Code wissen heeft geen zin ze zijn nl actief.
Daarnaast wacht ik op een verklaring v/d dealer wat ze hebben gedaan.
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

De CEM code is een bekende foutcode (incompatible software) die na een bepaalde update de kop op steekt. Is bekend bij Volvo, maar blijkbaar is er nog geen oplossing. Kan geen kwaad in ieder geval en er is niets mis.
Herman.Kuyk

-KJ- schreef: 15.09.2021 - 18:02 De CEM code is een bekende foutcode (incompatible software) die na een bepaalde update de kop op steekt. Is bekend bij Volvo, maar blijkbaar is er nog geen oplossing. Kan geen kwaad in ieder geval en er is niets mis.
Maar er zijn geen updates uitgevoerd aldus de monteur hoe-dan deze melding
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Hier vind je het TJ van de foutcode met als aanbeveling: fout kan worden genegeerd. Ook lees je dat de foutcode kan ontstaan na de Volvo 2.0 service die bij elke beurt wordt uitgevoerd. Dat lijkt me bij jou dan ook het geval. Mijn ervaring is dat monteurs niet zien en weten (en niet geinteresseerd zijn in ) welke updates er automatisch met deze service meekomen.

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2020/ ... 4-9999.pdf
Herman.Kuyk

Service blad TJ 34676.2.0 had ik in middels gevonden.
De fout melding TRM-U040268 kan ik nog niet plaatsen. In januari de 30000 km beurt incl. de service 2.0 gehad (volgens rekening) geen fout meldingen en nu dus die meldingen en omdat ze actief zijn vind ik dit wel apart. Maar morgen maar eens langs de dealer voor tekst en uitleg.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Er zitten wel vaker "spookcodes" in een auto.

Ondervind je ook problemen gerelateerd aan deze codes dan? Anders geen reden tot paniek
Herman.Kuyk

De dealer heeft er geen verklaring voor, ook op mijn vragen gaven ze zeer vage antwoorden.
Ook geen duidelijk antwoord, heeft de auto bij de vorige beurt wel of niet aan de VIDA gehangen, er waren toen voor en na geen foutmeldingen, en nu hebben we wel foutmeldingen na de beurt.
Heb ik aangegeven dat ik de auto naar een andere Volvo dealer zou brengen om de werkzaamheden die op de rekening staan en die bij de 60000 KM horen te laten controleren.
Hier waren ze niet helemaal niet blij mee, ik moest hun kunnen vertrouwen.
Dat ik dat niet doe heb ik hun even uitgelegd en wel hierom. Als je bougies vervangt (staat op de rekening) zie je dat aan de bobine of ze zijn schoongemaakt of je ziet de vingerafdrukken door de stoflaag heen, geen van beide.
In middels had de Vestigingsmanager zich ook bij het gesprek gevoegd en vroeg mij samen met zijn service adviseur dit te bespreken.
Conclusie van dit gesprek rekening gaat de prullenbak in. Ben ik blij? nee dit heeft mij een hoop tijd gekost.
Aan de andere kant heeft het wel weer de vooroordelen bevestigd over het dealer onderhoud.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Je mag idd minimaal een correcte uitleg verwachten
Herman.Kuyk

Auto voor de 2x de 60000 KM laten uitvoeren. Voorval besproken met de Volvo specialist.
Het resultaat:
Bougies vervangen was niet gedaan.
Remvloeistof vervangen was niet gedaan.
Motorolie was vervangen
Luchtfilter was vervangen
Interieurfilter was vervangen maar de airflow richting verkeerde kant op en nu ook uitgezogen en ook onder het tapijt.
Code:TRM-U040268 software opnieuw geladen code is weg.
Code: CEM-U030141 blijft totdat Volvo met een update komt.
Vraag me wel af of Volvo nog met een update komt.
Als je kijkt hoe moeizaam het gaat met updates voor de navigatie 1x per jaar verwacht hier niet veel van.
Ik weet dat ik kritisch ben, maar dat de Volvo dealer zoveel steken heeft laten vallen geeft toch te denken. Overweg om bij Volvo Nederland een klacht neer te leggen, mijn buurman zegt gebeurt niks mee Volvo moet het hebben van de lease rijders en het gros geeft niks om de auto, en die enkele particulier ach wat moet je ermee. Denk dat hij gelijk heeft!
RB64
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 01.07.2016 - 13:11

Zou zeker een klacht neerleggen, gewoon oplichterij! Die bougies kosten nog flink geld ook.
Afgelopen voor jaar ook grote beurt laten doen bij de dealer en duidelijk aangegeven dat ik de oude bougies wilde zien, die kreeg ik netjes mee.
Prijs van de olie vd dealer is ook belachelijk...
Volvo V40 T4 MY17 #Do88 IC #Polestar Exhaust #JRfilter
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Zo zie je maar weer, dealers rommelen ook maar wat aan. 😉
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik zou zeker een klacht indienen bij de dealer. Al was het maar om ze te laten weten wat er verkeerd is gegaan zodat ze daar de verantwoordelijke monteur op aan kunnen spreken.
volvo440special schreef: 02.10.2021 - 16:11 Zo zie je maar weer, dealers rommelen ook maar wat aan. 😉
Zo jammer dit: alle dealers en daar werkende mensen over één kam scheren.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Als remvloeistof vervangen wel op de factuur stond en niet is gedaan en hetzelfde voor de bougies dan zou dat voor mij aanleiding zijn voor een ernstig gesprek om afhankelijk van de uitkomst van dit wellicht zelfs een formele klacht in te dienen via de importeur. Als men structureel de bougies niet vervangt bij de beurten dan is dit zelfs redelijk makkelijk te zien. In alle gevallen eerst met de dealer spreken het kan altijd een incident zijn en je geeft hen de kans het goed op te lossen
Herman.Kuyk

Heb al contact gehad met de importeur.
Mijn vrije vertaling van het gesprek, wat vervelend voor U toch netjes van de dealer dat u de rekening niet hoeft te voldoen.
M.a.w. ze nemen de dealer in bescherming. Hier steek ik geen energie meer in!
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Gouwe schreef: 02.10.2021 - 17:30
volvo440special schreef: 02.10.2021 - 16:11 Zo zie je maar weer, dealers rommelen ook maar wat aan. 😉
Zo jammer dit: alle dealers en daar werkende mensen over één kam scheren.
Hola! Als je een beetje het forum volgt, kun je lezen dat ik post dat er zeker goede dealers zijn. Die hun werk wél serieus nemen. Ik heb het wellicht idd een beetje zwart/wit beschreven. Maar mijn bedoeling was vooral wijzen naar de dealers die er bewezen een zooitje van maken, zoals deze. En dat zomaar blindvaren op de dealer ook een no-go is. 😉

https://volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=1714432#p1714432

Er moet heel wat gebeuren om serieus genomen te worden met een klacht. Pas met dossieropbouw voelen ze soms nattigheid. Je staat vaak gewoon met lege handen tegenover een grote organisatie.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Wellicht heb je pech met deze dealer maar met een andere gaat het wel goed.

Die 6 Volvo's die wij hadden gingen voor zover ik iets zelf niet kon repareren, naar de lokale dealer waar ik graag kwam. Ook voor materialen die ik nodig had werd gewoon in het magazijn gezocht en aan mij verkocht.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
ecuri
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 17.07.2021 - 16:33

RB64 schreef: 27.09.2021 - 16:12 Zou zeker een klacht neerleggen, gewoon oplichterij! Die bougies kosten nog flink geld ook.
Afgelopen voor jaar ook grote beurt laten doen bij de dealer en duidelijk aangegeven dat ik de oude bougies wilde zien, die kreeg ik netjes mee.
Prijs van de olie vd dealer is ook belachelijk...
Zit het vervangen van de bougies en benzinefilter niet in standaard in de prijs van een grote beurt bij volvo of heb je hier apart voor moeten betalen?
V40 T2 2017
Plaats reactie

Terug naar “V40”