Remmen V40 D3

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jonathan737
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 21.03.2009 - 11:55

Dag allen,

Ik loop al driekwart jaar met een probleem met de schijven van mijn V40 D3 (2013);

- Mei vorig jaar zijn alle schijven en blokken voor en achter vervangen, na klachten van "trillende" remmen.
- 5 maanden en 15.000 km later kwam het probleem terug, schijven en blokken aan voorzijde zijn toen onder garantie vervangen, alsmede draagarmen voor, die zouden het probleem namelijk veroorzaken.
-4 maanden daarna (nu) voel ik het probleem wederom terugkomen. Ditmaal zijn de schijven en blokken achter vervangen en lijken de schijven voor ook weer krom (dus 4 maanden/ 8000 km nadat die vervangen zijn).

Dealer komt er niet achter wat het probleem kan veroorzaken. Elke 10.000 km de schijven blijven vervangen is uiteraard geen optie;). Zij suggereren nu dat het komt doordat de auto te veel stilstaat, wat me sterk lijkt, want rij er gewoon 30.000 per jaar mee (alleen snelweg). Ik heb de auto al 7 jaar en doe er al die tijd precies hetzelfde mee.

Iemand hier op het forum met vergelijkbare problemen of een idee waar het aan zou kunnen liggen?

Dank alvast voor het meedenken!

Groeten,

Jonathan
-2013 V40 D3
-2001 S60 D5
-1963 P122 Amazon
Willem V40
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 18.11.2021 - 16:20

Huidige remschijven afdraaien op de auto, geeft een kaarsrechte remschijf. Kan het de rijstijl zijn? Kort op de voorligger? Waardoor de schijven vaak te warm worden door het telkens afremmen. ( niet dat ik je ziet als een wegpiraat ;-) )
Volvo 480 ES 1989-1998 Volvo V40 D2 Summum 2021- ? Opel Rekord 2.0 S Luxus 1977 Chevrolet Chevelle Malibu Classic Estate 1975. Chevrolet Malibu Classic estate 1978. Citroen BX 1984, Honda Civic Aerodeck 1.5 Vtec 1998. Honda CRV 2.0 ES 2005
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Zijn de Naven ook gecontroleerd op slinger.
Mijn V90 D5 had bij 24.000km ook kromme schijven, deze schijven zijn afgedraaid maar naar 4000km wederom een slinger.
Ik heb toen op advies van Niels hier op het forum gevraagd of ze de naven wilde controleren op slinger maar dat werd afgedaan als "is niet mogelijk met zo'n jonge auto".
Uiteindelijk opdracht gegeven om het te controleren en het bleek idd een slinger in de naaf te zijn, die is vervangen daarna op eigen kosten een rondje nieuwe schijven en blokken en hij is nu al 100k vrij van trillen bij het remmen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Kromme naven? Rommel (koppervet) tussen de schijf en de naaf? Onjuist aanhaal moment van de wielen? Immitatie wielen?

Na het vervangen van de schijven de wielen er nog eens af geweest?
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Slinger in de naaf voel je meteen na montage nieuwe schijven.
Afdraaien is vaak beter.
Schijven zijn uitgehard en gevormd en je slijpt de naaf slingering ook weg.

Eric
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Wat mij opviel bij het vervangen van de schijven vooraan van de C70 is dat deze dus gewoon los op de naaf zitten. De oude zaten dan wel "geplakt" en bleven wel goed zitten, maar de nieuwe schijven zitten gewoon los op de naaf. Ze zitten natuurlijk vast als je het wiel vastzet, maar ik kan met voorstellen dat wanneer je wielen verwisseld er vuil tussen schijf en naaf kan vallen dat na het vastzetten ervoor zorgt dat er een slinger in de schijf zit.

Inderdaad zoals The Mechanic zegt: Geen rommel of kopervet tussen de schijf en naaf en uitkijken bij het wisselen van de wielen.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ferrari schreef: 27.01.2022 - 10:57 Wat mij opviel bij het vervangen van de schijven vooraan van de C70 is dat deze dus gewoon los op de naaf zitten. De oude zaten dan wel "geplakt" en bleven wel goed zitten, maar de nieuwe schijven zitten gewoon los op de naaf. Ze zitten natuurlijk vast als je het wiel vastzet, maar ik kan met voorstellen dat wanneer je wielen verwisseld er vuil tussen schijf en naaf kan vallen dat na het vastzetten ervoor zorgt dat er een slinger in de schijf zit.

Inderdaad zoals The Mechanic zegt: Geen rommel of kopervet tussen de schijf en naaf en uitkijken bij het wisselen van de wielen.
Die zou gewoon vast moeten zitten met torx boutje op de naaf....
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

diesel01 schreef: 27.01.2022 - 11:09
Ferrari schreef: 27.01.2022 - 10:57 Wat mij opviel bij het vervangen van de schijven vooraan van de C70 is dat deze dus gewoon los op de naaf zitten. De oude zaten dan wel "geplakt" en bleven wel goed zitten, maar de nieuwe schijven zitten gewoon los op de naaf. Ze zitten natuurlijk vast als je het wiel vastzet, maar ik kan met voorstellen dat wanneer je wielen verwisseld er vuil tussen schijf en naaf kan vallen dat na het vastzetten ervoor zorgt dat er een slinger in de schijf zit.

Inderdaad zoals The Mechanic zegt: Geen rommel of kopervet tussen de schijf en naaf en uitkijken bij het wisselen van de wielen.
Die zou gewoon vast moeten zitten met torx boutje op de naaf....
Ja, bij de 850 wel, een boutje met een pennetje om het wiel te centreren en dus ook om de schijf te borgen. Bij de C70 wel gaten in de schijf (ATE), maar geen bevestigingsgaten o.i.d. aan de naaf.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

diesel01 schreef: 27.01.2022 - 11:09
Ferrari schreef: 27.01.2022 - 10:57 Wat mij opviel bij het vervangen van de schijven vooraan van de C70 is dat deze dus gewoon los op de naaf zitten. De oude zaten dan wel "geplakt" en bleven wel goed zitten, maar de nieuwe schijven zitten gewoon los op de naaf. Ze zitten natuurlijk vast als je het wiel vastzet, maar ik kan met voorstellen dat wanneer je wielen verwisseld er vuil tussen schijf en naaf kan vallen dat na het vastzetten ervoor zorgt dat er een slinger in de schijf zit.

Inderdaad zoals The Mechanic zegt: Geen rommel of kopervet tussen de schijf en naaf en uitkijken bij het wisselen van de wielen.
Die zou gewoon vast moeten zitten met torx boutje op de naaf....
Bij het eerste modeljaar van de V40 dus niet, later zitten ze idd met een torx bout vast.
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Klinkt als naaf, ooit ook gehad met een nieuwe fiesta.
Laat ze idd maar eens meten of het binnen de toleranties valt.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Check ook of de remklauwen/ cilinders goed gangbaar zijn, dit kan ook een oorzaak zijn van kromme schijven.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Ik heb er al meerdere malen last van gehad.

De enige echte oplossing is om de remschijven af te draaien AAN de auto.

Een dealer kan/wil dit niet, dus je moet naar Van Dijk in Lunteren of naar Voets in Schijndel, garages die "MAD Tooling" apparatuur hebben.
Gebruikersavatar
Jonathan737
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 21.03.2009 - 11:55

Dag allen, dank voor al jullie input.

Ik heb nadat de schijven achter een paar maanden geleden nogmaals onder garantie zijn vervangen het even aangezien, maar het probleem komt gewoon terug… De naven zijn volgens de werkplaats niet de oorzaak, aangezien de slinger dan direct na vervanging van schijven voelbaar zou moeten zijn, en dat is niet het geval (eerste paar duizend km is alles weer koek en ei).

De garage blijft bij het standpunt dat het komt
doordat de auto vaak lang stilstaat (rij er 2 keer per maand mee op en neer naar Luxemburg, voor de rest staat de auto stil). Hierdoor zou roestvorming op de schijven optreden, behalve op de plek van de remklauw en zodoende oneffenheden veroorzaken. Klinkt op zich plausibel, echter, ik gebruik de auto al 7 jaar op dezelfde manier en tot een jaar geleden nooit klachten gehad. Zijn er andere oplossingen te bedenken dan elk jaar nieuwe schijven of een paar keer per week een blokje om rijden?😬 Zijn er alternatieve schijven die duurzamer zijn?

Groeten, Jonathan
-2013 V40 D3
-2001 S60 D5
-1963 P122 Amazon
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Met 1x hard remmen is die roest wel weg.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27069
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat inderdaad, andere optie is gecoate schuiven te nemen.
Die roesten amper tot niet.

Ik durf alleen wel vraagtekens bij de stelling te zetten dat dit door roest komt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “V40”