Hallo mensen, hopelijk gaat alles goed met jullie.
Ik wil binnenkort de olie vervangen van onze V40 1.5 T3 uit 2019.
Weet iemand wat het aanhaalmoment is van de olieplug? Ik lees regelmatig 35Nm, klopt dit feitelijk?
De filterdop is 25Nm? Hoeveel is het kleine aftapplugje in deze filterdop?
En daarnaast heb ik de Kroon Presteza 0W20 besteld, wat is jullie ervaring hiermee? In mijn vorige auto (ander merk) had ikzelf goede ervaringen met Kroon 5W30.
Alvast bedankt.
Aanhaalmoment olieplug V40 1.5 T3
-
sequence
- 5th Gear member
Ik gebruik hier zelf geen momentsleutel voor, gebruik altijd een nieuwe afdichtring en dan aandraaien tot de ring opgesloten is en dan nog iets verder zodat de ring iets kan vervormen.
Sleutel of ratel dicht bij de plug vastpakken zodat je niet teveel kracht kunt zetten. En dan is het vast = vast zeg maar.
Filterhuis handvast, met twee handen goed vastpakken en goed vastdraaien. Bij twijfel kun je nog heel iets vastzetten met gereedschap. Dat gereedschap (gebruik zelf een ketting met een dop) heb je wel nodig bij losdraaien want dat ding kan goed vast zitten. Niet vergeten het afdichtrubber in de smeren met een beetje motorolie.
Kroon Presteza 0w20 gebruik ik zelf ook, is ook de fabrieksopgave dus niet zomaar overstappen op 5w30. Dan komt 0w30 nog eerst denk ik.
Het is even wennen want die 0w20 is bijna zo dun als water vergeleken met 5w30.
Edit: Nog een tip, de fabrieksopgave voor de 1.5T3 is 5,9 liter motorolie benodigd (incl oliefilter). Er zit geen fysieke peilstok op de motor dus je gooit er in wat aangegeven is.
Echter niet alle olie loopt bij een oliewissel uit de motor. Daarom vul ik 5,7 / 5,8 liter en dan gok ik dat 100 tot 200 ml achterblijft in de motor.
Sleutel of ratel dicht bij de plug vastpakken zodat je niet teveel kracht kunt zetten. En dan is het vast = vast zeg maar.
Filterhuis handvast, met twee handen goed vastpakken en goed vastdraaien. Bij twijfel kun je nog heel iets vastzetten met gereedschap. Dat gereedschap (gebruik zelf een ketting met een dop) heb je wel nodig bij losdraaien want dat ding kan goed vast zitten. Niet vergeten het afdichtrubber in de smeren met een beetje motorolie.
Kroon Presteza 0w20 gebruik ik zelf ook, is ook de fabrieksopgave dus niet zomaar overstappen op 5w30. Dan komt 0w30 nog eerst denk ik.
Het is even wennen want die 0w20 is bijna zo dun als water vergeleken met 5w30.
Edit: Nog een tip, de fabrieksopgave voor de 1.5T3 is 5,9 liter motorolie benodigd (incl oliefilter). Er zit geen fysieke peilstok op de motor dus je gooit er in wat aangegeven is.
Echter niet alle olie loopt bij een oliewissel uit de motor. Daarom vul ik 5,7 / 5,8 liter en dan gok ik dat 100 tot 200 ml achterblijft in de motor.
Laatst gewijzigd door sequence op 24.10.2025 - 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 T3 Polar+ Sport