(Ondertussen niet meer zo) nieuwe V70 XC, MY2001

Gebruikersavatar
Daeothar
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 06.12.2007 - 21:33
Locatie: Breda
Contacteer:

Gisteravond de Melbus splitter ingebouwd, en nu werken de RTI knoppen op het stuur gewoon weer, naast de BT Module; perfect.

Funny story: ik heb deze kabel besteld via AliExpress, voor €10,-, inclusief verzending, en ik had hem in 10 dagen in huis. Maar toen ik hem zag, vergiste ik me, en dacht ik dat ik de verkeerde kabel had besteld (de radio zit gewoon in de auto; ik heb hem er niet uitgehaald om te checken, en ik heb ook niet even geGoogled).

Dus ik snel toch maar via Volvotech de juiste besteld; €40,- plus verzending, in huis na 7 dagen.

Ik pakte hem uit en veel gevloek volgde; dit was EXACT dezelfde kabel als die ik uit China had laten komen. En ik bedoel niet gewoon dezelfde stekkers, nee; precies hetzelfde produkt, tot op het werkje in het plastic toe. Met andere woorden; Volvotech bestelt ze ook gewoon in China...

Dus heb ik die retour gestuurd, en heb de eerste ingebouwd. Die werkt prima, en dat voor een kwart van de prijs.

Moraal van dit verhaal; er valt heel veel te winnen door zelf even rond te kijken, en doe dan niet alleen je research, maar sla die ook op, om stomme vergissingen (zoals die van mij) te voorkomen... :whistle:


Verder: ik heb de RTI uitgebouwd, zonder problemen, maar de Tomtom Start 62 die ik via Marktplaats had gekocht is te groot... Eén millimeter te groot voor de rails, als ik de behuizing buiten beschouwing laat. Met wat geweld zou het kunnen lukken, maar die ene millimeter is nou net de data-ribbon aan de zijkant van het scherm; veel te kwetsbaar om elke keer langs de rails te laten schuren natuurlijk.

Dus die heb ik weer in elkaar gezet, en ben nu op jacht naar een Tomtom Start 52; die gaat zeker passen.

Jammer; want ik wilde uiteraard een zo groot mogelijk scherm hebben, maar goed; ik ga al blij zijn met het feit dat de navigatie up to date is en betrouwbaar... ^_^
Laatst gewijzigd door Daeothar op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 XC 2.4T - 40-HH-FF
Volvo 855 2.5T - 63-ZF-DG € †
Volvo 745 GLE 2.3 - RB-10-GN €
Volvo 745 GLE 2.3 - SB-63-JL †
Volvo 745 GL 2.3 - NV-05-TR †
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Er was een tijdje geleden iemand op marktplaats die aanbod de navigatie te vervangen voor een Medion life X6001. Incl wat maatwerk programmeren. Dit schreef hij in een mail aan mij:

Bijna perfect pasvorm met minimale aanpassingen en wireless opladen maakt het een ideale keuze voor breedbeeld uitvoeringen

Opstarttijd is direct; geautomatiseerd om in een 'deep sleep' te gaan waardoor de batterij amper wordt gebruikt. Mocht u voor langere tijd de auto niet gebruiken is full power off uiteraard ook mogelijk. Opstarttijd zal dan ingeschat zo'n 30 seconden duren. Ik heb dat nog niet nauwkeurig getimed.

Verder wat betreft camera's ed, dat kan met de juiste bluetooth dongel.

Het is simple gezegd een ingebouwde tablet/phablet, custom geprogrammeerd om te functioneren als uitgebreide auto informant. Valt ook dus erg veel aan te passen naar eigen wens. Bvb welke app automatisch opstart bij de auto starten, 'throw' uw eigen telefoon zodat de tablet functioneert als je eigen toestel, WiFi hotspot, internet, email, YouTube, Facebook, realtime navigatie/traffic informatie... The list goes on.

Plus met torque pro en een obd2 dongel eigen ecu uitlezen, olie temps, brandstof druk, turbo druk, inlaat temp/druk...ect.

Echt super uitgebreid
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
Daeothar
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 06.12.2007 - 21:33
Locatie: Breda
Contacteer:

Sander, dat klinkt inderdaad erg mooi. Maar op het moment ben ik alleen bezig met het verbeteren/upgraden van de bestaande functionaliteit.

Maar als Stage 2 zou dit wel een erg mooie oplossing kunnen zijn ja!

Je hebt contact gehad met die persoon, dus je was blijkbaar geïnteresseerd in zijn oplossing. Dus: ben je daarmee doorgegaan? Wat was de prijs? En heb je misschien een link? (voor later ;-) )
Volvo V70 XC 2.4T - 40-HH-FF
Volvo 855 2.5T - 63-ZF-DG € †
Volvo 745 GLE 2.3 - RB-10-GN €
Volvo 745 GLE 2.3 - SB-63-JL †
Volvo 745 GL 2.3 - NV-05-TR †
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

De advertentie is weg, dus weet niet zeker of ik dan nog naar het marktplaats emailadres van die persoon kan mailen. kan wel proberen. Ik was in onderzoekende fase, wil eigenlijk volvo display behouden en dan mirroring van telefoon. Dat werkt
maar ik heb nog niet kunnen testen omdat ik de juiste IMIV patch nog niet heb kunnen vinden die motion drive of hoe het ook heet activeert. Nu stopt weergave dus al ik rij. Moet bij Volvotech langs, dan checken ze het.

Die man op MP schreef ook nog:

"In mijn auto zit idd breedbeeld. Scherm maat ~145mm x 80mm.

In welke auto wilt u deze inbouwen?

U kunt ook een toestel vinden met de juiste afmetingen dat ik die programmeer en eventueel installeer.

Imiv kun je voorzien van een bluetooth dongel voor audio via geluidsinstallatie, maar chromecast moet volgens mij WiFi hebben. Ik heb een chromecast nooit aangesloten op mobiele data hotspot, als dat werkt dan werkt dan kunt u daarmee casten.

Programmeren en inbouwen ex toestel €150,-. De phablet op de foto betreft een medion life X6001; bijna perfect pasvorm met minimale aanpassingen en wireless opladen maakt het een ideale keuze voor breedbeeld uitvoeringen. Die kosten nieuw €200,- met 2 jaar garantie. Werkt super. "
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
Daeothar
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 06.12.2007 - 21:33
Locatie: Breda
Contacteer:

Ah; toch bedankt voor de info. :)

Ondertussen heb ik de juiste Tomtom binnen gekregen gisteren en ben meteen aan het hobbyen gegaan. Ook de RDS ontvanger is binnen, dus alle ingrediënten zijn aanwezig voor de inbouw.

Ik heb de Tomtom (Start 52) eerst ge-update, rare talen eraf gegooid, en de nieuwste volledige Europa kaarten geïnstalleerd. Daarna heb ik het apparaat voorzichtig opengewrikt en heb de ingewanden eruit gehaald. Dat is allemaal niet zoveel als de casing doet vermoeden, en dat gaat ruim passen in de RTI behuizing.

Vervolgens heb ik een nieuwe bezel gemaakt, ter vervanging van het plexiglas raampje van de RTI, van een plaatje zwart plasticard (polystyreen), pasklaar voor het losse nieuwe schermpje. Met wat wegsnijden van onnodig plastic aan de binnenkant, was dit een erg makkelijk, maar tijdrovend klusje (wegvijlen, passen, nog een stukje vijlen, weer passen etc).

Er zitten aan de binnenkant van de voorkant van de behuizing een aantal busjes voor schroefjes die niet meer nodig zijn (waren voor het oorspronkelijke schermpje) en ook in de weg zitten; die moesten er dus uit

En omdat het oog ook wat wil, heb ik het Tomtom logo van de oude GPS behuizing gered, uitgesneden, de achterkant flink dunner geschuurd, en dat onder het scherm op de bezel gelijmd. Dat was een 'spur of the moment' idee, maar het ziet er nog goed uit ook! Foto's volgen nog.

Verder heb ik aan de binnenkant van het RTI front de ruimte achter het glaasje van het IR-oogje voor de afstandbediening vergroot, ten behoeve van het kleine speakertje van de navigatie. In plaats van het donkerrode paneeltje dat het oogje afdekte zit nu een stukje fijnmazig aluminium gaas, precies op maat gesneden.

Dat wordt nog glossy zwart geschilderd, en er komt een dun laagje schuim achter. Ook hier was de pasvorm weer geweldig; het speakertje past er precies in, zit niets in de weg en zo heb ik gebruik kunnen maken van de aanwezige features, zonder gaatjes te hoeven boren, een nieuw speakertje te sourcen of andere fratsen. Het enige is was licht soldeerwerk om de draadjes naar het circuitboard op de juiste lengte te brengen.

Vanavond verder prutsen; dan gaat ie er daadwerkelijk in, en moet ik een goede manier zien te vinden om de RDS antenne slash voedingskabel weg te werken. Vooral hoe dit moet gaan in combinatie met het omhoog- en omlaag bewegen heb ik nog niet uitgevogeld, maar dat gaat ook vast lukken.

Ik heb in ieder geval een heel handig Youtube filmpje gevonden van iemand die dat ding ontleedt en tips geeft voor het permanent inbouwen, dus die hou ik er sowieso bij!

Aanstaand weekend vertrekken we op vakantie, dus dan moet deze inbouw klaar zijn.

Wordt dus snel vervolgd! ;)
Volvo V70 XC 2.4T - 40-HH-FF
Volvo 855 2.5T - 63-ZF-DG € †
Volvo 745 GLE 2.3 - RB-10-GN €
Volvo 745 GLE 2.3 - SB-63-JL †
Volvo 745 GL 2.3 - NV-05-TR †
Gebruikersavatar
Daeothar
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 06.12.2007 - 21:33
Locatie: Breda
Contacteer:

Het terug in elkaar zetten is gelukt; hij staat weer helemaal in één stuk te wachten tot ik vanavond de laatste hordes overwin bij het inbouwen.

Er waren nog een paar uitdagingen onderweg, maar ik denk dat ik die allemaal heb kunnen tacklen:

Zo moest ik nog toegang hebben tot de aan/uit knop, maar die is nu diep in de behuizing ingebouwd. Ik heb plannen om dat knopje uit te bouwen/solderen en tegen de binnenkant van de RTI behuizing te plaatsen, eventueel gebruikmakend van de originele knop in de Tomtom behuizing, om het esthetisch ook nog te laten kloppen.

Maar voor nu heb ik een gaatje geboord recht tegenover het knopje op de printplaat. En om te voorkomen dat er met een paperclip vanalles kapot wordt gestoken, heb ik daar een soort trechtertje overheen geplaatst, gemaakt van een stukje balpen en wat plasticard. Zo wordt de paperclip tot recht boven het knopje geleid.

De beste optie zou zijn om de GPS in te laten schakelen als het scherm omhoog komt, en uit als hij weer omlaag gaat, maar dat is gecompliceerder, en komt eventueel later nog wel.

Verder heb ik de RDS ontvanger ook in de schermbehuizing ingebouwd. Het Micro-USB kabel deel van het geheel is te kort om dat te gebruiken als slack voor de beweging, dus moet die extra ruimte komen van het gedeelde antenne/power kabel deel. Maar dat is een platte kabel, met twee aders, dus minder flexibel als het aankomt op buigen etc.

Daarom heb ik daarvoor een extra opening gezaagd in de metalen behuizing, en die afgeschermd met een paar stukjes plastic buis, om de kabel te beschermen tegen slijtage door het bewegen. Dit lijkt goed te werken. Ik heb daarvoor wel de kabel moeten knippen, aangezien er verder nergens een mogelijkheid was om de kabel door te trekken (dankzij het volume en gebrek aan flexibiliteit, plus het grote kastje in de kabel), dus die moet ik nog netjes aan elkaar solderen.

Helaas was de noeste arbeid aan het Tomtom logo tevergeefs; met het verhoogde logo in plaats liep het tegen de bekleedde rand van de metalen behuizing aan. Die ligt strak tegen het scherm om de boel zo stofdich mogelijk te maken, en het resultaat is dat er eigenlijk geen speling is voor zoiets als een verhoogd logootje.

Misschien dat ik nog een keer iets doe met een zelfgeprint waterslide transfer, want het stond best goed...

Vanavond dus inbouwen, en daarvoor moet ik eerst nog wat items halen, aangezien ik de RDS antenne aan de FM antenne van de radio wil koppelen; dan hoef ik ook niet te gaan klooien met het juist bevestigen van het antennekabeltje onder het dashboard.

In eerste instantie ga ik wel gewoon de originele voedingsstekker gebruiken, in een simpele vrouwelijke stekker, voor de inbouwsnelheid. Later zal ik dan de kabel permanent insolderen (met zekering natuurlijk).

Zoals ik al zei; ik heb een deadline, dus ik kom later nog terug op die punten die ik wil verbeteren, maar zo red ik het wel denk ik...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70 XC 2.4T - 40-HH-FF
Volvo 855 2.5T - 63-ZF-DG € †
Volvo 745 GLE 2.3 - RB-10-GN €
Volvo 745 GLE 2.3 - SB-63-JL †
Volvo 745 GL 2.3 - NV-05-TR †
Gebruikersavatar
Daeothar
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 06.12.2007 - 21:33
Locatie: Breda
Contacteer:

And done... :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70 XC 2.4T - 40-HH-FF
Volvo 855 2.5T - 63-ZF-DG € †
Volvo 745 GLE 2.3 - RB-10-GN €
Volvo 745 GLE 2.3 - SB-63-JL †
Volvo 745 GL 2.3 - NV-05-TR †
Gebruikersavatar
Leon_Steyns
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08.01.2015 - 00:09

Knap gedaan, hoor.
Gefeliciteerd met de upgrade! :D
Greets, Leon.
_____________________________
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 440 GL B18U (1993)
Volvo 440 B18U (1995)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V70 XC Comfort B5244T3 (2001)
Volvo 460 B16F (1992)
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8111
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Knap werk inderdaad, de enige bedenking die ik erbij maak is, hoe ga je dat bedienen want TomTom werkt toch alleen met touchscreen en dat RTI scherm staat nou niet echt binnen handbereik ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
passenger
3rd Gear member
Berichten: 279
Lid geworden op: 15.02.2007 - 23:57
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Mooi stukje huisvlijt, complimenten!
Er had hier een héél intelligente tekst kunnen staan

940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
Gebruikersavatar
Daeothar
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 06.12.2007 - 21:33
Locatie: Breda
Contacteer:

Dank u heren :)

Excuses voor de vertraging in reageren, maar ik had al vermeld dat ik meteen na het inbouwen op vakantie zou gaan...

De GPS werkte perfect, en heeft ons zonder enige problemen naar noord Italië en weer terug gebracht. We kwamen er zelfs achter dat deze Tomtom eigenlijk prettiger werkt dan Google Maps als het aankomt op rotondes (waar ze in Italië ook helemaal weg van zijn merkten we). De Tomtom melding is: "ga links bij de rotonde, derde afslag", terwijl Google maps stelt: 'neem bij de rotonde de derde afslag", en dat kleine stukje info helpt echt enorm bij het juist voorsorteren etc.

Ik ben dus erg tevreden.

Eén klein, en eigenlijk erg vreemd, fenomeen deed zich echter voor: ik heb de voeding van de navigatie direct afgesplitst van de draden van de aansteker in het dashboard (met een zekering ertussen natuurlijk). En wat blijkt: als je de sleutel meteen naar stand 2 draait (dus meteen de motor starten), start de GPS niet op. Maar als je de sleutel eerst in stand 1 zet, start de GPS wel op! En het contact vervolgens naar stand 2 zetten (motor draaiend) is hij zijn voeding een seconde of wat kwijt, maar pakt daarna meteen weer over en werkt dan gewoon naar behoren.

En hoewel ik de reden niet helemaal begrijp, vind ik het wel een handige feature; als je hem niet nodig hebt, en je start de auto gewoon, start ie ook niet op, en staat het scherm ook niet onnodig aan (meestal in de opgeborgen stand ook nog).

Na installatie en testen werd ik in eerste instantie helemaal gek bij het zoeken naar dit 'probleem'. Pas onderweg (ik had me neergelegd bij het feit dat we dan maar via de telefoon en ouderwetse ANWB kaarten zouden navigeren) kwam ik achter het patroon, en vanaf dat moment was het geen probleem meer natuurlijk, en nu ben ik er blij mee.

@ BlackcurrantV70: ik ben geen kleine jongen, en zelfs in de riemen is het voor mij mogelijk om het scherm te bedienen. Maar ik doe dit eigenlijk nooit; ik stel de route in voor ik wegrij. Wat wel voorkomt is dat de RDS feature een alternatieve route voorstelt, bij oponthoud onderweg (doet hij overigens perfect ook), en je daarvoor een keer een 'ja' knopje moet aantikken, maar dat is ook goed mogelijk tijdens het rijden.

Mijn vrouw is een stuk kleiner dan ik, en zij kan er niet bij overigens. Ik zou zeggen; ben je langer dan 180cm, kan je gewoon bij, maar daaronder is het misschien een uitdaging...


Maar nu de mindere kanten van de vakantie:

Op de heenweg, na een tussenstop ergens in Duitsland, klonk er bij het optrekken opeens een vreemd gebrom. En die brom werd luider bij het harder rijden en minder bij het afremmen. het was niet gelinkt aan het toerental van de motor, maar direct aan de rijsnelheid.

Dat is dus hoogst waarschijnlijk een wiellager. Ik was even bang dat de defecte Visco-koppeling (zonder cardan-as) op de een of andere manier was gaan aanlopen, of dat er een tandwiel ergens mee was gaan draaien, maar volgens mijn garage (gisteren langsgeweest), is het dus een wiellager. Het geeft wel een enorme herrie overigens op de snelweg!

Da's één. Maar nummer twee was erger...

Op de terugweg, we hadden besloten in één keer terug te rijden in plaats van met een tussenstop halverwege zoals op de heenreis, begon de wagen opeens zwaar te bokken.

Ik heb al eerder melding gemaakt van dit probleem; met een koud blok gas geven, tussen de 2500 en 3000 rpm, begint de wagen te horten en stoten. Ik dacht eerder aan misschien een verkeerd mengsel, dus misschien lucht te kort, of juist teveel; het is precies het inkick moment van de turbo tenslotte.

Maar goed; tijdens de terugreis begon het probleem opeens de kop op te steken, zelfs met een door en door warme motor (we reden al een hele dag). Helling op werd een probleem, en inhalen was eigenlijk niet echt meer mogelijk.

Dus toen ook nog het 'Check Engine' lampje begon te knipperen, hebben we de wagen maar aan de kant gezet op een parkeerplaats. ik heb de OBD2 lezer erin gestoken, en foutcode P0302 kwam naar boven: Misfire Cilinder Two. Dus met die informatie de wegenwacht maar gebeld (gelukkig hebben we Wegenwacht Europa) en die stuurde de ADAC; we zaten toen in Duitsland op de A3, net voor Idstein (bij Frankfurt).

Die was er binnen het uur, maar het was ondertussen al donker, en de kleine sliep gelukkig. Die man was niet alleen aardig; hij had (uiteraard) enorm veel verstand van zaken (hij had zelfs bij Volvo gewerkt als monteur) en kende de wagen en het blok erg goed. Hij draaide dus, na verwijdering van een tweetal afdekplaten, de bougies los, en daar was het probleem meteen duidelijk.

De hele bovenkant van het blok, op en rond de bougies etc, stond vol olie. En na het losdraaien van de bougies, was de oorzaak ook meteen duidelijk: het gebogen contact van de nummer twee bougie was volledig verdwenen! Ook was de bougieruimte boven de cilinder compleet bruin. Dit was dus hoogst waarschijnlijk een al ouder probleem.

Met een magneet hebben we geprobeerd het vermiste stukje bougie te vinden in de cilinder, maar bovenop de zuiger lag het niet meer. het is dus via één van de kleppen verdwenen, wat potentieel een issue kan zijn voor de turbo natuurlijk...

Hij heeft vervolgens één voor één de compressie van de cilinders getest, en alle cilinders gaven een 10 aan, maar nummer twee een 9. niet zoals het hoort, maar ook niet verschrikkelijk.

We hebben vervolgens, met een spuitbus ontvetter het hele deksel en de bougies schoongemaakt van de olie, en hij heeft een iets andere, maar wel compatibele bougie opgeduikeld uit zijn 'verzameling', en die op nummer twee gezet. En zo liep de motor opeens weer als een zonnetje.

Hij gaf aan dat de olie via een lekke dekselpakking zou kunnen komen, en dat zou wel eens het einde van de wagen kunnen zijn; dan zou het blok eigenlijk vervangen moeten worden (zeker als het bougiedeeltje tussen de cilinder en de zuiger terecht was gekomen), en dat zou een total loss betekenen.

Een lekke koppakking konden we hoogst waarschijnlijk uitsluiten, aangezien er geen olie in de koelvloeistof was te zien.

Hij gaf me ook de keuze; hij moest ons eigenlijk laten slepen naar de dichtstbijzijnde garage, maar met de vervangende bougie konden we ook naar de dichtstbijzijnde garage rijden. En aangezien het zaterdagnacht was, en op zondag alle garages toch dicht zouden zijn, zou dat betekenen dat mijn eigen garage dan de dichtsbijzijnde zou zijn, mocht ik besluiten door te rijden (*wink*).

Dat hebben we dus maar gedaan, aangezien slepen per kilometer wordt gerekend, we een slapende kleuter in de wagen hadden, plus al onze vakantiespullen (ook in onze enorme dakkoffer), en ergens overnachten (het was ondertussen ook al 0100h) sowieso een uitdaging zou worden. Elke kilometer dichter bij huis zou dus meegenomen zijn (lees; goedkoper). Zeker met de info die ik toen had; de wagen was hoogst waarschijnlijk ene total loss, dus het blok helemaal naar de gort rijden was dan ook niet echt een issue meer.

Maar we hebben het gewoon helemaal naar huis gered, zonder enig verder probleem!

Die beste ADAC man is nog een kilometer of 10 achter ons aan gereden voor alle zekerheid; dat is geloof ik aardig standaard, maar gisteren belde hij me op mijn mobiel om te vragen of we nog veilig thuis waren gekomen. Hoe netjes! En hij had nog eens nagedacht over het olielek, en het kon ook best komen door een lekke pakking of ring bij de olievuldop.

En bij de garage waren ze het daar mee eens. Ikzelf eigenlijk ook wel; het sproeispoor is vrij duidelijk (zie foto).

Dus gaat dit me hoogst waarschijnlijk alleen een afdichtring voor de dop en vijf nieuwe bougies kosten! Uiteraard heb ik gevraagd om cilinder twee met een endoscoop nog eens heel goed na te lopen, want dat missende stukje metaal zit me nog niet lekker...

Er staan dus nu weer een paar nieuwe items op de lijst:

- Defect wiellager vervangen
- 5 nieuwe bougies plaatsen
- Olievuldop pakking/ring vervangen

Gelukkig geen van allen grote dingen, maar de volgende zaken behoeven ook nog aandacht:

- Lekkende koppelingscilinder vervangen
- Cruise Control sensor vervangen
- Twijfelachtige remleidingen achter vervangen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70 XC 2.4T - 40-HH-FF
Volvo 855 2.5T - 63-ZF-DG € †
Volvo 745 GLE 2.3 - RB-10-GN €
Volvo 745 GLE 2.3 - SB-63-JL †
Volvo 745 GL 2.3 - NV-05-TR †
Gebruikersavatar
Daeothar
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 06.12.2007 - 21:33
Locatie: Breda
Contacteer:

Volgende update: de geplande reparaties zijn gedaan, en alles lijkt weer in orde.

- Wiellager rechtsachter is vervangen; geen vreemde rijgeluiden meer
- Afsluitring olievuldop is vervangen, dus hopelijk geen oliebad meer voor de koppakking en de bougies
- 5 nieuwe bougies geplaatst plus boel goed schoongemaakt; het vermogen is weer terug; lijkt zelfs veel beter dan voorheen (wat goed mogelijk is natuurlijk; als de schade aan de bougie van cilinder 2 al ouder was, heeft ie zolang ik hem heb nooit perfect gelopen)
- Blok uitgeplozen op zoek naar het vermiste stukje bougie, maar er is niets gevonden, zelfs geen krassen (gelukkig). Er is goede kans dat dit dus niet in één keer is losgekomen, maar in deeltjes. In dat geval zijn die via de kleppen het systeem uitgekomen. Waarschijnlijk waren ze ook te klein om schade aan de turbo te berokkenen (anders hadden we dat al wel gemerkt). Zou de catalysator worden geopend, denk ik dat er wel het een en ander gevonden zou kunnen worden. Maar er is in ieder geval geen acuut gevaar (meer?).

Ik doe met dit mooie weer zoveel mogelijk op de fiets, dus ik kan nog niet bevestigen of het schokken bij 2500 RPM nu echt weg is, maar aangezien dat het hele probleem was onderweg terug van vakantie, heb ik het sterke vermoeden dat dit het was, en dat het probleem nu is verholpen. De tijd zal het leren.


Overigens kon de garagehouder geen uitsluitsel geven over waarom de Tomtom wel inschakelt bij contact op 1 en niet als het contact meteen op 2 wordt gezet. Compleet raadsel voor hem, net als voor mij.

Ik vermoed dat het iets heeft te maken met een miniem spanningsverschil, waar de Tomtom op reageert. Misschien een piekspanning bij stand 2?

Bovendien schakelt de Tomtom, na meer dan een week stilstaan nu ook niet meer in op stand 1. Ik denk dat hij dus eigenlijk in een stand-by stand staat, en dat de batterij na een week helemaal leeg is, waardoor hij niet meer automatisch opstart, maar waarschijnlijk wel via de powerknop.

Dat moet ik dus nog een keer proberen; contact in stand 2 en dan met een paperclip de Tomtom aanzetten. Als mijn theorie klopt, zou hij dat dus moeten doen.

En hij zou ook moeten blijven werken als de auto dagelijks wordt gebruikt dan. Wordt weer vervolgd...
Volvo V70 XC 2.4T - 40-HH-FF
Volvo 855 2.5T - 63-ZF-DG € †
Volvo 745 GLE 2.3 - RB-10-GN €
Volvo 745 GLE 2.3 - SB-63-JL †
Volvo 745 GL 2.3 - NV-05-TR †
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Ik heb dit hele topic net door zitten lezen. Mooi, jouw vastberadenheid om die auto helemaal top te krijgen.

Ik las op pagina 1 of 2 dat je ‘dat ene cd-tje beu was’. Jouw HU-803 heeft een ingebouwde wisselaar met plaats voor 4 cd’s. Met de selector knop draai je naar cd1 en voer die in. Dan naar cd2 en voer die in. Dezelfde stappen voor cd 3&4.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
Daeothar
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 06.12.2007 - 21:33
Locatie: Breda
Contacteer:

Dat meen je!

Nooit geweten, maar dat verklaart wel waarom hij 'CD1' aangeeft natuurlijk. En waarom het uitspugen van een CD zo lang duurt ook.

Zoals je begrijpt ben ik diep van binnen nog steeds zo'n kerel die eerst gaat prullen en pas daarna de handleiding leest... :whistle:


En een 'nieuwe' auto is voor mij een grote investering, dus wil ik daar zo lang mogelijk mee doen, en ik ben van mening dat alles dan ook zo goed mogelijk moet werken.

Maar deze auto is nog niets vergeleken bij mijn vorige; de 850. Die is in het eerste jaar bijna 4x over de kop gegaan (financieel, niet fysiek). Men heeft me voor gek verklaard, maar mijn mening was (en is): alles wat je erin investeert is nu bekend. En alles wat wordt gerepareerd en/of vervangen ook, en is dan zeker weten goed.

Ik had het totale bedrag kunnen uitgeven aan een auto in die prijsrange, maar dan was de koek op geweest, en alle problemen die zich dan voordoen zijn dan ook echt problemen, want dan is er geen ruimte meer om die op te lossen.

Daarom koop ik liever een goedkopere wagen die in redelijke staat is, met één of twee duidelijke gebreken, die ik dan repareer. Netto kom je dan altijd goedkoper uit, en je hebt een auto die weer compleet in orde is, waar je weer jaren mee vooruit kan.

En ik ben natuurlijk ook gewoon een eigenwijs en koppig persoon die zich ergens in vastbijt en niet meer loslaat... :P
Volvo V70 XC 2.4T - 40-HH-FF
Volvo 855 2.5T - 63-ZF-DG € †
Volvo 745 GLE 2.3 - RB-10-GN €
Volvo 745 GLE 2.3 - SB-63-JL †
Volvo 745 GL 2.3 - NV-05-TR †
Gebruikersavatar
Daeothar
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 06.12.2007 - 21:33
Locatie: Breda
Contacteer:

Flinke tegenvaller deze week. :(

Maandagochtend vroeg op weg naar een afspraak, staande in de file, rook ik een sterke brandlucht. Ik dacht eerst dat die kwam van de vrachtwagen naast me (ik stond op de linker rijstrook), want die had net flink moeten remmen.

Maar toen zag ik plots een sliert rook onder de motorkap uit komen, rechtsvoor. En branden geen lampjes op het dashboard, en de computer gaf geen meldingen, maar natuurlijk nam ik het zekere voor het onzekere. Gelukkig was die vrachtwagen rechts naast me langzaam met optrekken, en kon ik er net voorlangs, snel de vluchtstrook op. Rechts uitgestapt, hesje aan, motorkap open, en kijken maar dus.

Maar meer dan een vettige rookwolk, die diep uit het rechter vooronder kwam kon ik zo snel niet ontdekken. Maar net toen ik mijn telefoon pakte om toch maar de wegenwacht te bellen (het stonk wel enorm), hoorde ik *peng*, en zag ik dat de multiriem was gebroken.

Het was een schone breuk, op de las. Dat was uiteraard een geluk bij een ongeluk, want alles stond gewoon stil op dat moment; had de boel nog gedraaid, dan was er waarschijnlijk nog een boel kapotgeslagen.

Gelukkig was de wegenwacht al binnen een kwartier ter plaatse, en die dirigeerde me eerst naar de dichtsbijzijnde afslag en parkeerplaats. Daar was de constatering dat de aircopomp was vastgeslagen, met alle gevolgen van dien.

Op naar de garage dus, mogelijk gemaakt door de 1000A extra accu van de wegenwachter, die achter me aan bleef rijden. Alles rijdt dan nog prima, al moet je het dan wel zonder luxe-zaken zoals stuurbekrachtiging doen (man; hoe deden we dat dertig jaar geleden! :lol: ).

Bij de garage bleek uiteindelijk dat de pomp was vastgeslagen omdat het hele systeem leeg was. De condenser had een vrij groot lek, en dat was de oorzaak.

Ik had, voordat we met de wagen op vakantie gingen dit jaar, op een onderhoudsdag van het Volvo V70, S60, en S80 Forum het aircosysteem laten flushen en bijvullen. Daarvoor koelde hij al niet echt meer geweldig, en bijgevuld wel iets beter, maar nooit zo goed als bij mijn vorige 850. Nu weet ik dus ook waarom...

Ik heb ook sterk het vermoeden dat de vorige eigenaar dit al wel wist, want toen ik de wagen kocht in april dit jaar, zat het systeem nog vol en koelde het kort naar behoren. In mei was het bijna half leeg, werd bijgevuld en nu, begin september, was het systeem dus helemaal leeg. Dus ik vrees dat de wagen, met dit in het achterhoofd is verkocht, omdat hij zelf de reparatiekosten niet zag zitten of al voorzag.

Op zich wel terecht, want op een paar tientjes na bedroegen de kosten €1000,-... :'(

Dat is voor een nieuwe pomp, slangen, condenser, een paar poelies, afvullen en natuurlijk de uren.

Pijnlijk grapje, maar ik troost me maar met het feit dat het nog veel erger had gekund als de motor nog had gedraaid, het systeem nu in ieder geval weer helemaal nieuw is en er voorlopig weer tegen kan, en ik het eindelijk flink koel kan laten worden in de auto. ^_^
Volvo V70 XC 2.4T - 40-HH-FF
Volvo 855 2.5T - 63-ZF-DG € †
Volvo 745 GLE 2.3 - RB-10-GN €
Volvo 745 GLE 2.3 - SB-63-JL †
Volvo 745 GL 2.3 - NV-05-TR †
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8111
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Best balen maar als de XC verder nog in orde is koop je voor 1000€ geen andere.

Inderdaad best wat geluk gehad dat de motor stil stond.
Laatst gewijzigd door BlackcurrantV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

Zo dat is een beste rekening.
Maar als je nagaat wat alles kost.

Een condensor met droger kost je € 116 (Nissens)
Een aircopomp is € 219 euro (Nissens)
Drukregelaar € 32 euro. (Hella)
o-ringen voor het systeem € 25
Leidingen € 60,- (in de oude kan gruis van de pomp zijn blijven zitten)
Vulling airco + spoelen € 100,-
Multi riem set € 75 (Ina)

Zou je het zelf doen zit je zo aan 627 euro aan onderdelen.
Om te vervangen moet je aardig wat weg schroeven. (Bumper, koplampen etc)

1 voordeel nu na je vorige akkefietje in Duitsland en dit weet je wel dat je auto in goede staat is.
En wat je al schrijft de vorige eigenaar zal hem niet weg hebben gedaan omdat hij zo goed was onderhouden...
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Jeetje wat een gaaf Topic! je maakt er een TOP auto van! Super hoor!
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1894
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Eigenlijk is het doorrijden in een oudere auto (wel technisch in goede conditie natuurlijk) het toppunt van milieu vriendelijkheid ;-) ik vind het een compliment waard dat je er zo mee om kunt gaan. Ik hoop dat je nu eerst weer een tijd zonder gebreken mag genieten van je mooie wagen hoor! keep it rolling!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
Daeothar
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 06.12.2007 - 21:33
Locatie: Breda
Contacteer:

En ik dacht; ik gooi er maar weer eens een update tegenaan. :D Het is tenslotte alweer een poos geleden dat ik over de XC heb gepost. Al is geen nieuws in dit geval natuurlijk meestal ook goed nieuws natuurlijk...

Bij de APK van afgelopen januari was al aan het licht gekomen dat koppelingscilinder lekte. Niets accuuts, maar toch op termijn nodig om te vervangen natuurlijk. Daarnaast drupte de vloeistof precies op de sensor van de cruise-control. Die deed het voor het garagebezoek nog prima, maar erna plots niet meer. (one wonders... <_< ) Dat is met stadsritjes en (zuid) Nederlandse snelwegen niet zo'n probleem, maar ik wilde dat zeker voor de vakantie opgelost hebben.

Dus dat is tegelijk verholpen, samen met dat haperende slot in de rechter achterdeur en een nieuwe turboslang, zo'n week voor we vertrokken naar de Spaanse Atlantische kust. Heerlijk dat hij weer kan cruisen, en op de lange, lege Franse snelwegen ten zuiden van Parijs bijna een must.

Ik weet verder niet welke van de twee motorgerelateerde ingrepen het uiteindelijk is geweest, maar het bokken in de tweede versnelling is nu eindelijk volledig voorbij. Ik verdenk die turboslang in ieder geval. Toch vreemd dat de computer daar nooit iets over aangaf. Bij mijn vorige Volvo, de 850, waren die slangen ook flink verweerd, maar daar stond de computer elke keer vol met meldingen tot ze waren vervangen. Anyway; blij dat het nu eindeljk is verholpen! :)

Ook heb ik een op het oog niet zo'n grote, maar 'onder de motorkap' toch best flinke, aanpassing gedaan aan de Tomtom. Die was eerst aangesloten met zijn kabel aan de achterkant van de sigarettenaansteker. Dat werkt prima, maar de stroom is er vanaf als de motor niet draait en de accu van de Tomtom houdt het op zichzelf maar een dag of twee (in het gunstigste geval) uit.
Daarna zal je de navigatie met de knop op de ahcterkant moeten inschakelen. En laat ik die nou juist niet meer hebben sinds ik de GPS heb ingebouwd! Ja; de schakelaar zit nog op de printplaat; die werd in de originele vorm aangetikt door een ingegoten knop van de achterkant van de behuizing. Maar met het schuivende mechanisme van de originele Volvo navigatie was het niet mogelijk daar een permanente knop op te plaatsen.

Dus had ik een trechtertje boven de schakelaar gemaakt, en een gaatje geboord in de achterkant, precies erboven. Zo zou men, theoretisch, het knopje kunnen bedienen. Maar zoals je zal begrijpen viel dat in de praktijk vies tegen.

Dat moest anders.

Dus heb ik, met wat technische hulp, allereerst een schakelaar ingebouwd die ingeschakeld wordt als het scherm in de bovenste stand staat, en uitschakelt als hij naar beneden beweegt. Dit op de plaats waar het originele systeem twee schakelaars heeft zitten om de motor van het scherm uit te schakelen als het mechanisme zijn uiterste posities heeft bereikt. Zo krijgt de unit nu voeding als hij in de bovenste stand staat (schakelaar ingedrukt), en gaat hij van de voeding af als hij naar beneden zakt.

Dit klinkt ingewikkeld; er omheen werken, maar ik wilde het originele systeem volledig met rust laten, om te voorkomen dat het later vreemde dingen zou gaan doen. En het werkt perfect.

Daarnaast heb ik een constructie moeten bouwen in de behuizing om de schakelaar om te leggen naar een punt waar het mechanisme niet meer in de weg zat. Dit bleek het meest arbeidsintensieve deel te zijn, maar met plaatjes polystyreen van 0,5, 1 en 2 mm, een veertje uit een pen en de achterkant van een rode stift (die ik schaamteloos uit de kleurdoos van mijn dochtertje heb ontvreemd) heb ik uiteindelijk toch een prima resultaat weten te bereiken.

Als de accu van de Tomtom leeg is, of als hij moet worden gereset, zit de rode knop nu bereikbaar aan de achterkant. en dit geheel werkt nu als een tierelier, en we hebben er de hele vakantie veel plezier van gehad (en nog natuurlijk).

Daarnaast (of eerder: daarboven) heb ik ook een dashcam aangeschaft en ingebouwd. Na flink wat research viel de keuze op de Qvia AR790 WD. Dit model ligt aan de hogere kant van het segment (maar is geen uiterst topmodel), want ik heb wel gezien dat je niet moet gaan voor een goedkoop dingetje van de Action.

Deze heeft een voor- en achtercamera, en ADAS (driver assist), kan worden benaderd via Wifi, en heeft dus geen scherm (dat is prima te doen via een telefoon bijvoorbeeld), en het geheugekaartje is uit te lezen op de PC. Inbouwen was vrij eenvoudig; de A-stijlen waren de grootste uitdaging, maar het hele ding zat er binnen een paar uur compleet weggwerkt in.

De front-unit heb ik op het uitstekende stuk plastic voor de spiegel geplaatst. In eerste instantie had ik nog wat twijfels of dat stuk niet teveel zou gaan trillen tijdens het rijden, maar dat was de zorg niet waard; zo stabiel als een huis. ik heb een stukje zwarte ducttape over het logo van de unit geplakt, en zo is hij zo goed als compleet onzichtbaar van voren (zeker omdat er niets op de ruit zit geplakt), maar heeft toch perfect zicht op de weg.

De ADAS is is het begin even wat wennen, al die zenuwachtige piepjes en pingeltjes, maar dat went best snel. Hij heeft lane-departure warning en brake warning. met andere woorden; hij pingt als je van je rijbaan afwijkt, en piept als de wagen voor je plots te snel nadert (omdat hij bijvoorbeeld remt). Hij geeft blijkbaar ook een signaal als de wagen voor je bij het stoplicht wegrijdt en jij niet (na 5 sec), maar zo lang sta ik nooit te dromen, dus dat heb ik nog niet meegemaakt...

Samen met de flitswaarschuwingen van de Tomtom is het dus nooit heel stil in de auto, maar ik was verbaasd hoe snel dit én niet meer stoort, én de geluidjes herkenbaar zijn zodat je precies weet wat er van je verwacht wordt. Ik had verwacht dat zulke gimmicks heel snel zouden gaan vervelen, maar eigenlijk is het wel prettig en helpt af en toe echt.


Alleen jammer dat we op de terugreis uit Spanje in Zuid Frankrijk met een lekke band stonden... :'(

En omdat je in Frankrijk geen banden mag wisselen langs de snelweg, en omdat een compleet afgeladen wagen, mét dakkoffer, nog 1100km te gaan plus een niet getest thuiskomertje ook geen goed idee is (en waar laat ik dan dat lekke volledige wiel? o.O ) werden we afgesleept naar een uitstervend minuscuul dorpje (een hoop leegstand, 4 kappers, 2 uitvaartondernemingen en 3 bloemisten). Daar aangekomen kwamen we erachter dat een propje schieten blijkbaar alleen nog in Nederland en Turkije wordt gedaan (Also sprach de ANWB), en dat in alle andere landen er gewoon een nieuwe band op wordt gelegd.

Oftewel: 2.

En omdat het net tegen sluitingstijd was, en de banden moesten worden besteld... Affijn; 24 uur later reden we weer verder. :-/

Nu liggen er dus twee nieuwe achterbanden onder, merk Taurus, maar ik had de hele reis het gevoel dat wagen plots wat onrustiger/onstabieler reed en bij inhaalacties zelfs met zijn kont leek te dansen. Ik ga er nog mee naar de garage, om te checken of hij nog moet worden gebalanceerd of uitgelijnd. In ieder geval lijkt het me sowieso een goed idee om de wielen voor en achter om te wisselen; verse banden vóór.

En daar staan we nu dus. Terug van de vakantie de hele wagen uitgemest, van binnen gepoetst en gezogen, dus hij is weer helemaal klaar voor het eigenlijke leven. ^_^

Nog één ding dat aandacht behoeft; sinds de dashcam is ingebouwd, lijkt de Tomtom veel zwakker het GPS signaal op te pikken; het duurt langer voor hij het signaal heeft opgepikt en hij raakt het soms kwijt (natuurlijk altijd op drukke, krappe stukken met veel afslagen etc >_< ). Misschien dat ik de kabel met de RDS antenne nog eens anders moet leggen onder het dashboard. Maar die ontvangt alleen radio en is niet de eigenlijke GPS antenne. Het zou natuurlijk ook nog de aanpassingen kunnen zijn aan de schakelaar (er zit tenslotte nu een metalen veertje in).

Het is niet onoverkomelijk, maar als je het hebt, moet het ook werken natuurlijk... ^_^
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Daeothar op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 XC 2.4T - 40-HH-FF
Volvo 855 2.5T - 63-ZF-DG € †
Volvo 745 GLE 2.3 - RB-10-GN €
Volvo 745 GLE 2.3 - SB-63-JL †
Volvo 745 GL 2.3 - NV-05-TR †
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”