To flush or not to flush?

Plaats reactie
martijnanne
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 08.12.2018 - 18:37

Inmiddels alle powerflush topics hier gelezen maar nog steeds geen bevredigend antwoord gevonden op mijn vraag.

Mijn xc70 d5 uit 2004 met 430k op de teller heeft naar mijn weten nog nooit een bakflush gehad.
Ik las ondermeer dit:
in het slijtage mechanisme van de AW55-50 en TF80 kleppenhuizen van de Volvo 5 cilinder automaten speelt de vervuiling een ondergeschikte rol, het is vooral de metaal op metaal slijtage van de zuigers in de cilinders van het kleppenhuis dat voor drukverliezen zorgt en zo slecht schakelen en slecht lock up gedrag veroorzaakt, 

het systeem van de automaat is ontworpen om de functioneren op de jws3309 spec atf en zou zonder verversing 160.000km moeten kunnen meegaan onder niet extreme omstandigheden, 

het is daarom wel aan te raden om preventief na deze km stand de oude atf te verwijderen, en te vervangen door nieuwe, met bakspoelen gebeurt dit ook, maar pas dan wel op met reinigers te gebruiken omdat de Aisin automaat van Volvo geen vervangbaar filter heeft en er dus niet nodeloos vuil moet worden losgemaakt vanaf de plaatsen waar het zich verzameld heeft, het vuil kan dan in het filter van de bak terecht komen en zo de doorstroming en druk in de automaat verlagen.

Nu lees ik hier meerdere ervaringen en meningen.

Ik heb zelf behalve af en toe een schokje als ik van stilstand weg wil rijden geen klachten.

Doen of niet doen?
Volvo broem broem broem
Volvo 940 uit 1994
Volvo xc70 d5 gt 2004
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2767
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Als je twijfelt over een flush kun je altijd eerst nog verversen, dat kan geen kwaad.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Als jij perse een powerflush wilt zonder reiniger omdat je denkt dat dat beter is, dan kan dat uiteraard. Elke flusher (incl mijzelf) zal je aanraden het wel met een reiniger te doen.

Eigenlijk is een powerflush niks anders dan ‘verversen’ er gaat gebeurt niks onder ‘hogedruk’ de flush word gewoon uitgevoerd door de druk van de automaat zelf. De machine vult de automaat weer bij met een pompje.

Hoe dan ook, als een automaat erg vervuild is zal de nieuwe atf alle vuile deeltjes gaan los weken in de bak. Dit komt door de zeer reinigende dopes in de nieuwe atf, waarvan de oude atf dit niet meer kon omdat die ‘op’ is. Soms is dus een tweede flush nodig na een x aantal tijd.

Zelf zie ik de powerflush als preventief onderhoud. Wat ik vaak zie is dat men pas gaat flushen bij problemen en eigenlijk ben je dan al te laat. Je wilt dit juist voor zijn. Een kapotte bak kan je spoelen wat je wilt, maar een defect is defect.

Ik hoop dat je zo een beetje een duidelijk beeld hebt.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1721
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Ik zit in hetzelfde schuitje als Martijnanne. de xc70 van de vriendin ( 2003 ) heeft nu 275k op de teller en heeft wss ook nog nooit verversing gekregen. Ook ik heb alle topics hier in het forum afgeschuimd en kan niet tot het perfecte antwoord komen. Vind het vooral vreemd dat wanneer ik hier na vraag deed bij de officiele volvo dealer, dat zij het afraden dit te doen. zij willen blijkbaar niet verantwoordelijk zijn voor moest er nadien iets loskomen door de nieuwe atf ( neem ik dan maar aan ).
Mits ik volgende week met speciaal met deze wagen , ipv mijn MY 08 xc, naar Belgie kom om een andere service in nederland te ondergaan ( de SRS airbag code bij ETS ) had ik eraan gedacht bij GS langs te gaan voor de spoeling. dus de twijfel. doen of niet doen ?
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Bij Gery ben je in vertrouwde handen. Gewoon bellen en hem je twijfel voorleggen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
andreasvanengelen
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 25.05.2018 - 11:42

Ik heb na de aankoop veel gelezen over flushen, raadt het derhalve absoluut aan, het is voor het behoud van je versnellingsbak. Is die eenmaal versleten dan zit je aan zeer hoge kosten.
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1721
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

ik heb mijn flush besteld voor volgende week,waneer GS tijd heeft. over twee weken verslag na de terugrit tot slovenie :)
spannend
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Toch wel interessant ondanks dat het een bericht uit 2013 is. viewtopic.php?t=55287&page=1#post12
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1721
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

bij deze het verslag.

XC70 uit 2002
kilometerstand 273 000
voordien nog geen flush gehad
klachten : geen, maar misschien iets te lang in slip en een lichte schok bij het schakelen

Flush uitgevoerd bij GS
eerst en vooral zeer vriendelijke man, was ik blij dat hij ook twee uurtjes vroeg terug aan zijn werkplaats was, want ik was zelf veel te vroeg na een eerder bezoek bij een andere garage in Nederland. Dit heeft me dus zeker file leed op de terugweg over Antwerpen bespaard :)
auto aan de machine en flushen maar, ondertussen een babbel over vanalles en nog wat, van autos over honden, naar leuke plaatsen om te reizen.
mooi door alle versnellingen geschakeld, nog wat laten doorstromen en wat wachten en dan de baan op voor de korte testrit.
Alles in orde, dan nog maar eens de auto aan de computer om andere foutcodes na te zien en van uitleg te verschaffen. Maar auto bleek in optimale staat, mss gewoon nog eens nood aan een nieuwe accu.

vervolgens mijn trip naar belgie, tijdens het huisbezoek nog wat korte ritten om vervolgens terug door te stomen over de autobahn richting Slovenie.
Hier ter plekke reeds enkele ritten gedaan, want het was vooral het verschil ter plaatse die ik zou opmerken bij bergbaantjes, van de steile oprit rijden etc.
na 2000km kan ik uit eigen ervaring zeggen dat het zeker de moeite is geweest en dat ik mij kan aansluiten bij de reeds geschreven reacties als 99% zacht schakelen, minder op slip rijden en een goede kuur voor de automaat.

blij de investering gedaan te hebben.

mvg
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mooi zo! Weer een tevreden post flusher :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Max
7th Gear member
Berichten: 6342
Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
Locatie: Leusden

steven.vuylsteke schreef: Ik zit in hetzelfde schuitje als Martijnanne. de xc70 van de vriendin ( 2003 ) heeft nu 275k op de teller en heeft wss ook nog nooit verversing gekregen. Ook ik heb alle topics hier in het forum afgeschuimd en kan niet tot het perfecte antwoord komen. Vind het vooral vreemd dat wanneer ik hier na vraag deed bij de officiele volvo dealer, dat zij het afraden dit te doen. zij willen blijkbaar niet verantwoordelijk zijn voor moest er nadien iets loskomen door de nieuwe atf ( neem ik dan maar aan ).
Mits ik volgende week met speciaal met deze wagen , ipv mijn MY 08 xc, naar Belgie kom om een andere service in nederland te ondergaan ( de SRS airbag code bij ETS ) had ik eraan gedacht bij GS langs te gaan voor de spoeling. dus de twijfel. doen of niet doen ?
Ik heb mijn XC70 (2006) laten flushen bij 235.000 en 385.000, vervolgens verkocht met 436.000 op de teller met de originele bak.
Ervaringen waren zeer positief!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Gery is een topper op automaat flushen gebied en hij heeft de flush in Nederland geintroduceerd zo een beetje vanaf 2010 of eerder.
Ik sta nu dik op de 465.000km en en deze Volvo heb ik sinds 2012 en toen bij de koop stond 120.300 op de teller.
Ik heb elke 70.000km geflust o.a ook paar keer bij GS Powerflush en en de Geartronic loopt nog als een tierelier en hij wordt regelmatig hier in de heuvel 300-900m belast in Frankrijk.
Het stuurhuis flushen is ook onderhoud en dat kan ook bij GS Powerflush. KOmt als je wilt bij je aan de deur meen ik.
Gr Bob
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Kokus
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 23.12.2013 - 23:10
Locatie: Den Bosch

Wat kost dat flushen?
Na 601.000 km is het wellicht een keer een optie...
XC70 D5 Geartronic MY2003 Ash Gold, 631.000 km (1e eigenaar)
Jaguar I-Pace 400 SE MY2020, Caesium blauw 21.000 km
V60 PIH MY2014 Seashell, Polestar-tuned (303.000 km) verkocht
VW Kever 1300 Togaweiss, MY1968 (eigenaar sinds 1988)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Na 600K zou ik er niets aan doen denk ik. Ik zou er zeker eerst advies over vragen. Kosten zo'n 350 euro.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Koffiemolen
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30

Kocht mijn XC70 bij 308k. Bak schakelde perfect, boterzacht, geen schokken. ATF was 1x vervangen volges onderhoudshistorie dealer. Bij 310k de bak preventief door GS laten flushen. Daarna was de bak wat mij betreft nog wat beter bij de les. Nu probleemloos op 413k. Ik geniet dagelijks van het zijdezachte adequate schakelgedrag. Bij ca 450k laat ik hem weer flushen.
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
Citroen Mehari '77
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ik zie hier betrekkelijk hoge km standen vermeld worden. Vanaf welke km stand is dit nu aan te raden?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Volvo zegt 80k voor taxi, boeren met aanhangers of ander zwaar beroepsvervoer. Ik probeer het elke 100k in te plannen voor de eigen auto die geen aanhangers kent en zeker geen taxi is. :D
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”