Volvo XC70 vreemde slijtage schijfremmen

Plaats reactie
theDutchmanJames
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 07.04.2019 - 08:59

Hallo!

Sinds kort eigenaar van een Volvo XC70 uit 2005, Ocean Race uitvoering! ^_^ Geweldige wagen en met de 2.5T meer dan voldoende power.

Nu vindt er alleen hele vreemde slijtage voor op de achterste schijfremmen. Het remblokje drukt scheef op de schijf, waardoor deze nu voor de helft geroest is. Uiteraard achter de boel (remschijf + remblokken) vervangen, maar weet iemand of dit een bepaalde oorzaak heeft? Remklauwen zijn al eens vernieuwd.

Afbeelding

Daarnaast ruiken de uitlaatgassen een beetje verbrand, moet ik mij hierover zorgen maken? =)
Laatst gewijzigd door theDutchmanJames op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Is de zuiger nog wel vlak?
theDutchmanJames
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 07.04.2019 - 08:59

Jelmer de Jong schreef: Is de zuiger nog wel vlak?
Ik neem aan van wel, er zit nagenoeg een splinternieuwe remklauw op. Ik zal het in ieder geval binnenkort nog eens dubbel checken.
Duckman
2nd Gear member
Berichten: 150
Lid geworden op: 06.08.2014 - 15:07

Ik heb zoiets ooit gehad met het vervangen van de remschijf en de oude remblokken die hergebruikt zijn. De oude remblokken hadden een ingesleten patroon waardoor de schijf op veel plekken niet geraakt werd en zo op dezelfde manier ging roesten.
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Dit wordt veroorzaakt omdat het remblokje niet volledig tegen de schijf aandrukt.
Kan ook veroorzaakt worden dat de achterrem maar sporadisch op de remschijf komt.
Zoals al geschreven werd, een gebruikt remblokje opnieuw maar verkeerd gemonteerd.
Je zou het wiel er af kunnen halen en dan de rem indrukken. Kijken wat er dan gebeurt.
Maar met nieuwe remblokken zou het niet kunnen. Ik zou in ieder geval de roestvrij maken.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
theDutchmanJames
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 07.04.2019 - 08:59

Dejeeper schreef: Dit wordt veroorzaakt omdat het remblokje niet volledig tegen de schijf aandrukt.
Kan ook veroorzaakt worden dat de achterrem maar sporadisch op de remschijf komt.
Zoals al geschreven werd, een gebruikt remblokje opnieuw maar verkeerd gemonteerd.
Je zou het wiel er af kunnen halen en dan de rem indrukken. Kijken wat er dan gebeurt.
Maar met nieuwe remblokken zou het niet kunnen. Ik zou in ieder geval de roestvrij maken.
Oke, dus je denkt met nieuwe remblokken en schijven, dat dit probleem zich niet meer voordoet?
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Ik zou eerst even kijken wat precies het probleem is. Dus zoals ik al schreef haal het wiel er even af en laat op de rem drukken. Kijk dan hoe het remblokje tegen de schijf aankomt.
Haal daarna het remblok uit de remklauw en kijk of het remblok scheef is of misschien zijn het hele smalle (verkeerd) remblokken die niet de hele schijf raken.
Is dit bij 1 wiel of bij meerdere?
Met vervangen van het een en ander zou ik even wachten tot je weet waar het probleem zit.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
Pieterxc90
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 14.10.2016 - 12:04

Wellicht niet uw oorzaak! Maar een soortgelijk patroon verscheen ook op mijn XC90 (MY 2006) in de winter. Ik had door gepekelde sneeuw gereden en de auto daarna op de oprit geparkeerd. Na weken had ik hem weer nodig en moest flink gas geven om de vastgeroeste remblokken los van de schijf te breken. Het patroon dat daarna op de schijven ontstond lijkt op dat van uw foto. De verklaring bij mij was dat de remblokken de schijf schoon schuren en omdat de omtreksnelheid aan de buitenkant van de schijf het grootst is is hij daar eerder schoon. Nieuwe schijven en nieuwe blokken waren de oplossing. De blokken gratis (coulance) want die waren kort geleden vervangen.
Laatst gewijzigd door Pieterxc90 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2016 - heden: XC90 T5 R-design, electric silver
2005 - 2016: XC90 2,5T Momentum, magic blue
theDutchmanJames
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 07.04.2019 - 08:59

Dejeeper schreef: Ik zou eerst even kijken wat precies het probleem is. Dus zoals ik al schreef haal het wiel er even af en laat op de rem drukken. Kijk dan hoe het remblokje tegen de schijf aankomt.
Haal daarna het remblok uit de remklauw en kijk of het remblok scheef is of misschien zijn het hele smalle (verkeerd) remblokken die niet de hele schijf raken.
Is dit bij 1 wiel of bij meerdere?
Met vervangen van het een en ander zou ik even wachten tot je weet waar het probleem zit.
Vandaar mijn vragen op dit forum :) Het doet zich voor op beide achterwielen. Bij de een is de roest wat meer als bij de ander, m.a.w. het ene blokje heeft een nog kleiner raakvlak dan de andere.

Ik zal van het weekend het wiel er even af halen en een kijkje nemen. Ik weet toevallig dat de remblokken ook scheef versleten zijn, of dit door de roest komt of door fout aandrukken weet ik niet. Dat de zuiger niet meer recht is lijkt me sterk, aangezien de klauw nieuw is maar je weet maar nooit!
Pieterxc90 schreef: Wellicht niet uw oorzaak! Maar een soortgelijk patroon verscheen ook op mijn XC90 (MY 2006) in de winter. Ik had door gepekelde sneeuw gereden en de auto daarna op de oprit geparkeerd. Na weken had ik hem weer nodig en moest flink gas geven om de vastgeroeste remblokken los van de schijf te breken. Het patroon dat daarna op de schijven ontstond lijkt op dat van uw foto. De verklaring bij mij was dat de remblokken de schijf schoon schuren en omdat de omtreksnelheid aan de buitenkant van de schijf het grootst is is hij daar eerder schoon. Nieuwe schijven en nieuwe blokken waren de oplossing. De blokken gratis (coulance) want die waren kort geleden vervangen.
Klinkt best aannemelijk. De wagen is net na de winter vanuit zweden geimporteerd, allicht dat hij daar ook al een tijdje stil stond..

Van het weekend even alles goed bekijken :)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Je bent waarschijnlijk een voorzichtige remmer. Dan krijg je vaak een roest randje, en als die er eenmaal op zit krijg je het niet echt meer weg. Vaak wordt het alleen maar erger. Enige optie is nieuwe schijven. Wel voorop gesteld dat de blokken niet vast zitten in het zadel.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

edraket schreef: Je bent waarschijnlijk een voorzichtige remmer. Dan krijg je vaak een roest randje, en als die er eenmaal op zit krijg je het niet echt meer weg. Vaak wordt het alleen maar erger. Enige optie is nieuwe schijven. Wel voorop gesteld dat de blokken niet vast zitten in het zadel.
Mijn zus heeft hier ook last van in haar Polo, ruim voor de rotonde gas los en weinig tot niet remmen.
Hartstikke geweldig natuurlijk maar de schijven zijn rood verkleurd van roest.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Scheelt remschijven vervangen, maar is uiteindelijk wel APK afkeur als de schijf meer dan 50% roest heeft. Dan wordt goedkoop alsnog duurkoop. Alhoewel, 2 tientjes voor een schijf van een polo zijn ook de kosten niet :D
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

edraket schreef: Scheelt remschijven vervangen, maar is uiteindelijk wel APK afkeur als de schijf meer dan 50% roest heeft. Dan wordt goedkoop alsnog duurkoop. Alhoewel, 2 tientjes voor een schijf van een polo zijn ook de kosten niet :D
Klopt maar ze heeft kekke 17" lichtmetalen velgen op haar my17 Polo en dan staat het niet wanneer de schijven rood zijn van de roest.
Even een rond TT baan achterlangs doet vaak het truukje, 1 maal terug staat het polotje bij ons op de inrit na te hijgen met de tong buitenboord.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Rondje TT baan kan je doen.
Ik zelf gebruik de rem ook erg weinig, maar bij het nemen van een afrit van de snelweg, 1 keer per week goed hard in de remmen
geeft ook het zelfde resultaat.
De schijven zijn dan weer keurig schoon.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Dejeeper schreef: Rondje TT baan kan je doen.
Ik zelf gebruik de rem ook erg weinig, maar bij het nemen van een afrit van de snelweg, 1 keer per week goed hard in de remmen
geeft ook het zelfde resultaat.
De schijven zijn dan weer keurig schoon.
Vroeger kon je daar zo op, ik zat dan bij mijn vader in de Ascona te schreeuwen, harder, harder, en pa joeg de Ascona met gierende banden door de bochten.
Het circuit is al jaren afgesloten en je komt er als particulier alleen maar op tijdens vrij rijden.
Je rijdt dan met wat testosteron bommetjes rondjes en voordat je het weet prakt zo'n alfamannetje hem achter in je auto, dat rijdt zo lastig naar je werk de volgende morgen. :lol:
dit was trouwens Zandvoort.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Je rijdt dan met wat testosteron bommetjes rondjes
Dan maar zoiets? :D
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”