voorstellen: Volvo XC70 uit 2005, fris uit Zweden

Plaats reactie
Gebruikersavatar
macmike
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 20.10.2019 - 20:31
Contacteer:

Hallo,

afgelopen week heb ik een Volvo XC70 gekocht van een vriend uit Zweden. Hij is hierheen komen rijden en hebben de auto naar de RDW gebracht. Keuring is overgenomen vanuit Zweden t/ eind januari 2020. De btw is vrijdag betaald en wacht nu op het kenteken. Hopelijk valt het met 2/3 werkdagen in de bus.

Het eerste Volvo-euveltje heb ik al gehad met de stadsverlichting. Deze had ik even aangezet omdat ik 's-avond in de auto zat, en even het licht wat minder fel wilde. Blijkt deze automatisch aan te blijven en is mijn accu leeg de volgende dag :-). Kreeg de auto niet meer open, dus met de sleutel geopend. Gaat het alarm af [te lage spanning oid], maar kreeg deze niet uit. Zekering eruit en andere accu erop. Starten en opladen maar. De eerste les van de Volvo is een feit. Ga bij de dealer de taal naar Nederlands zetten en gelijk het alarm uit de boordcomputer verwijderen. Voordat ze deze auto open gemaakt hebben ben ik al langweer terug :-).

Nu heeft mijn verkoper Mark bij eerste dag aankomt in Nederland een storing in de boordcomputer bij het starten 's-morgens. Aangezien hij hem aan mij wilde verkopen is hij naar de dealer gegaan om na te gaan wat het zou kunnen zijn. De melding was een remprobleem [remsteunservice nodig], maar dat bleek na controle door de dealer te komen uit versleten veerpoot lagers. Gevolg een factuur voor de onderzoek kosten en een flinke offerte voor de reparatie. Nu heb ik wel gezocht en blijken dit zwakke punten te zijn van deze type Volvo. Het veerpoot lager klusje is ook niet zoveel werk, kan redelijk knutselen aan auto’s. Het ‘vierkant’ uitlijnen zegt me zo niets, buiten het normale uitlijnen, wat pas is gedaan. Verder worden in de offerte ook de spiraalveren vervangen, samen met de lagercup en veerzetting. In de foto hieronder kun je zien wat ze zouden gaan vervangen.

Ik hoor graag jullie mening over deze analyse.

Verder hoop ik veel plezier van mijn eerste Volvo.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Vierkant uitlijnen wil zeggen, alle vier de wielen uitlijnen, wat normaal eigenlijk altijd wel moet.
Veren zou ik aleen vernieuwen als deze gebroken zijn of sterk verroest, voor de rest zijn het wel de bekende punten.
Ik weet niet of bij deze auto er veerisolatoren tussen de veer en de veerpoot zitten, maar deze zou ik wel plaatsen (scheelt geluidjes)

Kijk goed of er niet meer aan zit te komen bijv. stuur en fusee kogels, draagarm bussen, dat scheelt weer in de uitlijn kosten.

Maar wat was de oorzaak van de melding over de remmen want die staat los van de mechanische zaken van het onderstel.
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Boordcomputer nog even naar Nederlands laten zetten
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

kan niet heel veel BPM geweest zijn, BTW is niet verschuldigd
Gebruikersavatar
macmike
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 20.10.2019 - 20:31
Contacteer:

De uitslag van de test was dat er storingen op het remsysteem ontstonden door de slijtage van de veerpootlagers, cuplager en veren. Hierdoor ontstaan er storingen in het remsysteem. Lijkt me logisch, wellicht herkenbaar?
Johan s60 schreef: Vierkant uitlijnen wil zeggen, alle vier de wielen uitlijnen, wat normaal eigenlijk altijd wel moet.
Veren zou ik aleen vernieuwen als deze gebroken zijn of sterk verroest, voor de rest zijn het wel de bekende punten.
Ik weet niet of bij deze auto er veerisolatoren tussen de veer en de veerpoot zitten, maar deze zou ik wel plaatsen (scheelt geluidjes)

Kijk goed of er niet meer aan zit te komen bijv. stuur en fusee kogels, draagarm bussen, dat scheelt weer in de uitlijn kosten.

Maar wat was de oorzaak van de melding over de remmen want die staat los van de mechanische zaken van het onderstel.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Lijkt mij niet logisch.

Kan je de codes eens uploaden?
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Mooie auto hoor.
Boardcomputer kan je beter via bijv volvotune.nl doen. Is vele malen goedkoper dan de dealer. Ook zou ik voor een Volvo uit 2005 niet meer de hoofdprijs voor onderhoud gaat betalen bij een dealer. Goede universele garage of een volvospecialist is echt prima.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
macmike
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 20.10.2019 - 20:31
Contacteer:

Helaas heb ik de codes zelf niet gezien, en zijn ook niet uitgedraaid, toen stond de volvo nog niet op mijn naam.
Nu wil ik de codes zelf gaan uitlezen de volgende keer: wat is jouw advies?

1. OBDlink MX
Wat zijn ervaringen en komen de [motor]storingen goed over op je iPhone?
Er zit een hoop op wat bellen en toeters, maar worden de storingen ook goed vertaald zodat je kan herleiden?
https://diagnoseapparatuur.nl/...-interface

2. universele OBD scanner
Is er meer uit te lezen met de OBDLink MX / wifi [hierboven] als met een 'normale' interface scanner?
https://diagnoseapparatuur.nl/icarsoft/icarsoft-i820
Blade schreef: Lijkt mij niet logisch.

Kan je de codes eens uploaden?
Gebruikersavatar
macmike
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 20.10.2019 - 20:31
Contacteer:

Ik zou nooit de hoofdprijs willen betalen voor welke auto dan ook :-)
Maar gelukkig heb ik wat ervaring met auto's en reparaties zodat ik deze klus wel zelf aandurf.

Maar dank voor de tip van volvotune.nl, ik heb ze direct gemaild wat de kosten zijn. Dit heb ik ook opgevraagd bij Volvo service punt in boxtel, dus ben benieuwd wat het verschil is. Ik laat het weten.
Sander02 schreef: Mooie auto hoor.
Boordcomputer kan je beter via bijv volvotune.nl doen. Is vele malen goedkoper dan de dealer. Ook zou ik voor een Volvo uit 2005 niet meer de hoofdprijs voor onderhoud gaat betalen bij een dealer. Goede universele garage of een volvospecialist is echt prima.
Gebruikersavatar
Rojo77
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 14.01.2017 - 15:29
Locatie: Zwolle

Mooie wagen!

Uit nieuwsgierigheid:

Wat vonden ze bij de RDW van je 5x grootlicht?

Groet,

Rojo
Anne

V70 2.5T 2003 Zweedse import vanaf
22-03 2017 136000km
19-10 2018 149050km
26-10-2019 159996km
[bcolor=#00BFFF]"A happy wife is a happy life"[/bcolor]
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Macmike;
Volvotune of Obbe is forumsponsor en levert echt goed werk op gebied van tuning en aanpassing electronica..
Daarnaast heb je Volvoservice voor het onderhoudswerk. Dennis is eigenaar en Kubba de hoofdmonteur en die dromen Volvo
Succes met je keuze, tientallen forummers gingen je voor.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
macmike
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 20.10.2019 - 20:31
Contacteer:

Hier heb ik specifiek nog naar gerefereerd, en gaven weinig reactie. Dus goedgekeurd zoals de foto.
Rojo77 schreef: 26.10.2019 - 12:02 Mooie wagen!

Uit nieuwsgierigheid:

Wat vonden ze bij de RDW van je 5x grootlicht?

Groet,

Rojo
Gebruikersavatar
Rojo77
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 14.01.2017 - 15:29
Locatie: Zwolle

Top!
Anne

V70 2.5T 2003 Zweedse import vanaf
22-03 2017 136000km
19-10 2018 149050km
26-10-2019 159996km
[bcolor=#00BFFF]"A happy wife is a happy life"[/bcolor]
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”