Olie vraag (jaha gaan we weer)

Plaats reactie
Volvo-XC702.5T
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 08.06.2020 - 17:50

hallo,

Ik krijg volgende week maandag mijn Volvo XC70 2.5 T 210 PK 2003 binnen(kilometerstand 271000). En wil hem direct een grote beurt geven. Nou was mijn vraag de voorkeur naar type olie voor deze turbo motor. Wil waarschijnlijk castrol magnatec 5W40 gaan gebruiken(A3). Discussie is vaak de 5W30 maar voorkeur voor gebruik lijkt me 5w40 beter. Auto word normaal gebruikt en krijgt om de 15.000/20.000 nieuwe olie word de planning. Heb zelf vier 850 gehad zonder turbo en daar deed ik altijd 10W40 Castrol magnatec en daar liepen de motoren perfect op. Geen olie verbruik in principe. Heeft iemand nog andere ervaringen of advies gekregen voor de type turbo motoren. De 0w30 enz lijkt me niet wijs hier in NL voor normaal gebruik.

Nou daar gaan we weer met die olie praat haha. Maar meestal is het ieder voor zich maar meningen en ervaringen delen met elkaar kan alleen maar goed zijn. Zoals ik altijd zeg 4 ogen zien meer als 2.

Laat maar horen en alvast bedankt

Vriendelijke groet,
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Gooi er gewoon wat in en kijk wat er gebeurd (ik zou gaan voor het advies van volvo)
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

5W-40 erin is perfect.

10W-40 mag niet. 5W-30 mag wel maar liever niet.

Onderhoudsinterval naar 20.000km rekken is teveel, dan 2x per jaar als dat je jaarkilometrage is.

Gooi er goeie kwaliteit in, zeker met zwaarder belaste turbomotor belangerijk.


Wil je het beste, Motul 300V 5W-40, en niks anders meer gebruiken en elke 10k verversen.
Volvo-XC702.5T
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 08.06.2020 - 17:50

V70R^2 schreef: 08.06.2020 - 22:39 5W-40 erin is perfect.

10W-40 mag niet. 5W-30 mag wel maar liever niet.

Onderhoudsinterval naar 20.000km rekken is teveel, dan 2x per jaar als dat je jaarkilometrage is.

Gooi er goeie kwaliteit in, zeker met zwaarder belaste turbomotor belangerijk.


Wil je het beste, Motul 300V 5W-40, en niks anders meer gebruiken en elke 10k verversen.
Dat leek mij ook het beste 5W40
5W30 mindere verhalen over gehoord dat meer verbruik werd.

De bedoeling is normaal rijden met auto. Niet over de top of voet op de bodem iedere dag. Als keer nodig is trap je de turbo in maar gewoon normaal rijgedrag. Als de tijden weer aanbreken de auto meer duitsland in nemen en uiteindelijk naar zweden toe enz.

Maar om er direct race olie in te gooien? Snap dat het een turbo motor is maar er word niet het uiterste van gevraagd, althans was niet de bedoeling. Normaal woon en werk verkeer(30 km op dag). Haast geen snelweg verkeer doordeweeks dan. Van die motul 5w40 zijn de eigenschappen geschikt(visio)voor type dan? Gebruik je deze olie zelf ook of ervaring mee?

Mijn bedoeling was ook goede kwaliteit. Liever duurder dan goedkoop.

Alvast bedankt en fijne avond.
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Race olie is vrijgesteld van de EU normen omtrent reinigende en beschermende additieven, evenals klassiekerolie, simpelweg omdat deze eerder/direct stuk lopen in hun gebruik dan een normale auto.

Bij mij gaat het in elke auto, en niets anders, simpelweg omdat ik liever minder slijtage heb (dat wil toch iedereen?) Het zit in mijn V70R'en, de T5's en ook de 850 10V gaat het in.

Auto's gingen vroeger gek genoeg langer mee dan tegenwoordig in Europa, downsizing milieu eisen etc etc. een totaal niet duurzaam en doordachte aanpak mijns inziens. Maar met de juiste race olie en verversen op half termijn voeg ik net dat stukje duurzaamheid toe wat tegenwoordig niemand meer lijkt uit te maken.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

sinds 2011 ververste met jaar totaal 55-60.000km elke 15.000km met veel autobaan .
Nu met 25.000km per jaar elke 12.500 omdat ik meer kortere stukken rij
Gewone syntheet 5w/40 ACEA C3 meestal van Total Quartz. ( C3 meer bescherming dan B4?b5 die voor minder brandstof verbruik gaat )
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”