navigatie in ere herstellen

Plaats reactie
Hans_Ocean
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 10.09.2020 - 15:59

Een niet Volvo fanaat heeft in mijn XC70 uit 2002 de radio/dc/telefoon/navigatie verwijderd en daarvoor in de plaats een andere radio geplaatst.

Telefoon in de armsteun + afstandbediening en haed up display is het enige wat is overgebleven.

Ik wil e.e.a. in ere herstellen zaols dit moet, wat heb ik nodig?

Ik heb aardi wat tijd gespendeerd om op dit forum te zoeken, wellicht eroverheen gekeken, dan mag je me herverwijzen naar het antwoord
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

De originele radio en een navigatiespeler links achterin de auto.
Gebruikersavatar
Daeothar
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 06.12.2007 - 21:33
Locatie: Breda
Contacteer:

Ik heb ongeveer het omgekeerde gedaan in mijn V70 XC, MY 2001; ik heb de bestaande navigatie vervangen (alleen het scherm; de rest is nog steeds intact) door een Tomtom die ik heb ingebouwd, aangezien de originele navigatie zijn laatste update heeft gehad in 2005, en dus niet echt meer bruikbaar is (geloof me; je kan proberen erop te vertrouwen, maar dat is een neerwaartse spiraal naar frustratie, verdwalen en te laat komen...)

Ik was altijd in de veronderstelling dat de CD-wisselaar achterin nodig was, omdat anders de boordcomputer gekke dingen zou gaan doen; foutmeldingen, onverwachte resultaten etc.

Linky

Dus ik heb de wisselaar laten zitten, en ben niet aan de bestaande elektronica geweest. In plaats daarvan heb ik er omheen gewerkt. Nu gaat het navigatiescherm nog steeds omhoog en omlaag met de enter knop achter op het stuur, en denkt de boordcomputer nog steeds dat de hele navigatie in werking is. En dat is ie in principe ook, maar de kaarten zijn uit de wisselaar, en het scherm is eruit.

De ingebouwde Tomtom werkt compleet autonoom (eigen schakelaar, voeding en antennes). Ik heb nog wat issues met de interne accu die te klein is om de navigatie te lang uit te laten staan, maar al in al ben ik heel tevreden met deze ingreep.

Ik heb overigens ook de handset uit de middenconsole gehaald; dit kan zonder enkel probleem (die is bovendien ook niet meer legaal te gebruiken op de weg).

Zoals The Mechanic al aangaf; je hebt een HU-803 (geloof ik?) radio-unit nodig, en de CD-wisselaar achterin. het kan best dat die er nog gewoon in zit trouwens; hij valt totaal niet op achter zijn klepje ;)

Heeft hij de hele originele radio eruit gehaald en vervangen door een dubbele DIN radio? Klinkt alsof dat er niet echt OK uitziet eigenlijk...
Volvo V70 XC 2.4T - 40-HH-FF
Volvo 855 2.5T - 63-ZF-DG € †
Volvo 745 GLE 2.3 - RB-10-GN €
Volvo 745 GLE 2.3 - SB-63-JL †
Volvo 745 GL 2.3 - NV-05-TR †
jkb
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 18.11.2013 - 12:10

Beste Daeothar, ik zou hetzelfde willen doen. Heb je wat meer gegevens over jou werkwijze? MVG Jan
Gebruikersavatar
Daeothar
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 06.12.2007 - 21:33
Locatie: Breda
Contacteer:

Hallo jkb,

In principe is alle info over mijn ombouw te vinden in mijn onderwerp over mijn V70XC (link in mijn vorige post). Let op; ik ben niet echt kort van stof, dus het zijn nogal muren van tekst (net als hier ;) ), maar her en der heb ik wel foto's bijgesloten ter verduidelijking.

Het kan, als je niet snel tevreden bent (zoals ik), uitgroeien tot een behoorlijke klus, maar het principe is eigenlijk vrij eenvoudig:

Haal de navigatie module uit de bovenkant van je dashboard (voorzichtig het rooster loswrikken met een platte schroevendraaier, en vervolgens de module losdraaien met de 6 )of 8?) hex-schroeven. Dan de twee multiconnectors losmaken, en je hebt hem in je handen).

Neem dan de hele unit mee naar je werkbank, want dit wordt gepriegel. Allereerst maak je de unit los van het frame. let op; er zit een bepaalde volgorde in de hex-schroeven, unit en center-speaker die je precies moet aanhouden bij het terugplaatsen, anders past het niet.

Als de unit eindelijk helemaal vrij is, begint het leuke werk; de +/- 1253 kleine kruiskopschroefjes die de behuizing van de GPS-unit in elkaar houden. Ook hier weer een let op: er is één schroefje dat langer is als de anderen, aan de achterkant van de unit, boven het motortje van het mechanisme.

Als alle staalplaatjes los zijn is het handig om het motortje los te schroeven, en van de tandheugel af te halen, zodat je de schermbehuizing makkelijk omhoog en omlaag kan schuiven.

Als dat is gebeurd, zet je de monitor in de hoogste stand ('uitgeschoven' dus), zodat je bij alle schroefjes in dat deel kunt.

Ook die moeten allemaal los, en als het goed is valt nu, met de kappen eraf, het scherm zo los naar voren. je kan dit eenvoudig afkoppelen door de betreffende stekkers los te maken en presto; de operatie aan je originele navigatie is geslaagd.

Nu is het zaak om een GPS unit naar keuze te plaatsen waar het originele scherm voorheen zat. Dit betekent die GPS uit zijn eigen behuizing halen, en met passen en meten in de monitor unit bevestigen. Daarvoor is wel het betere hobbywerk nodig; je zal een bezel nodig hebben voor het scherm, die je zelf zal moeten maken, en wellicht wat materiaal uit de monitor unit moeten halen om alles passend te krijgen.

Om het een en ander makkelijker te maken, kan je opteren om de ribbon kabels die aan de printplaat van de oorspronkelijke monitor zitten tijdelijk los te koppelen middels de schuifjes op de printplaat. Ze gaan redelijk eenvoudig weer terug. Misschien zijn ze helemaal niet meer nodig, maar ik heb er voor gekozen alles zo te laten als ik het aantrof, om eventuele storingen in de boordcomputer te voorkomen. Wie weet was dat eigenlijk helemaal niet nodig, en heb ik veel teveel niet functionele electronica in mijn unit hangen nu, maar het werkt in ieder geval allemaal nog naar behoren.

Misschien is er iemand op dit forum die daar meer licht op kan werpen?

Dan een manier om de GPS in en uit te kunnen schakelen (wat niet eenvoudig is, omdat de meeste aan/uit knoppen op GPS units aan de achterkant zitten en je dan in de knoei komt met het uitschuifmechanisme). Kijk voor mijn oplossing in mijn draadje hierover; het is een vrij complexe vorm geworden om te passen binnen de behuizing, een bruikbare knop op de achterkant te hebben, én de switch op de printplaat betrouwbaar in te drukken. het is in principe een S-vorm, zodat de knop om de rails van het op- en neer mechanisme van de Volvo navigatie heen werkt.

Het speakertje van de Tomtom kon ik perfect kwijt op de plaats waar oorspronkelijk het infrarood oogje van de Volvo GPS zat. Hiervoor heb ik het rode glaasje vervangen door een passend stukje aluminium mesh met een laagje schuimrubber, en dit werkt prima.

De voeding wordt ook interessant. Ik heb die van mij achter de sigarettenaansteker aangesloten, met een extra zekering ertussen. De mijne van Tomtom was bovendien een combinatiekabel van voeding en RDS, die splitsen uit een klein (ovalen) doosje in de kabel. Dat ding zat te kort bij de micro-USB stekker die in de GPS gaat, dus moest ik hem in de op en neer bewegende behuizing van de Volvo navigatie kwijt. De uitgaande kabel is bovendien plat, dus is (weer) enig prulwerk nodig om die veilig, zonder slijten/schuren tijdens het bewegen uit de behuizing te laten lopen. Ik heb een vierkante opening geslepen en de scherpe kanten waar de kabel overheen glijdt afgeschermd met ingezaagde korte stukjes van een polystyreen buisje.

Daarnaast heb ik nog een verdere aanpassing gedaan, door de voeding van de GPS te laten schakelen met het bewegende mechanisme van de Volvo navigatie. Dit heb ik bereikt door een microswitch te plaatsen op de hoogste positie van de onderkant van de rail van de schermbehuizing, aan de kant waar Volvo zijn eigen switches heeft zitten om de motor van de unit uit te schakelen als hij in positie is (hoog en laag).

Als de unit uit de hoogste positie komt, onderbreekt de switch de voeding van de Tomtom, en schakelt die zelf uit. En aangezien het scherm altijd inschuift als de sleutel uit het contact wordt gehaald, staat de Tomtom nooit onnodig aan.

Ik ben heel tevreden met deze opstelling, maar ik loop nu nog steeds tegen een issue aan, wat overigens niets te maken heeft met het bovenstaande, maar meer met de beperkingen van het Tomtom systeem dat ik heb ingebouwd. Al vermoed ik dat zo goed als alle GPS units dit zelfde issue zouden hebben:

Als de Tomtom langer dan een paar dagen niet is ingeschakeld, raakt de interne batterij van de GPS leeg, en is hij niet meer in te schakelen, tenzij hij (in mijn geval) volledig wordt uitgebouwd en aangesloten op een externe USB voeding. (Dit is in mijn geval meestal mijn PC, zodat ik hem ook meteen kan updaten, meestal net voor we op vakantie gaan). Dus komt het voor dat ik de auto eens een weekje laat staan omdat ik naar m'n werk fiets, zal de Tomtom niet meer werken; erg frustrerend.

Als oplossing heb ik geprobeerd om een flinke powerbank tussen de GPS en de sigarettenaansteker te plaatsen, maar dit lijkt niet te helpen. Bijkomend voordeel is wel dat ik nu een USB stekker in het handschoenkastje heb om de Tomtom via een laptop te updaten!

Het probleem zit hem in de kleine LiIon batterij op de printplaat van de Tomtom, die als voeding dient als de unit in standby staat. Die is met een stekkertje los te maken, maar eigenlijk zou ik die willen vervangen door een steviger exemplaar. Mogelijk diezelfde powerbank, met wat weerstandjes (?) ertussen om van 5V naar 3V te gaan (want da's de output van dat kleine ding). Maar ik ben geen electronica tovenaar, dus daar zal ik uiteindelijk hulptroepen voor moeten inschakelen.

En last but not least; omdat het speakertje nu boven de GPS antenne zit, samen met een veertje in de aan/uit knop oplossing, is de GPS ontvangst nu een stuk trager bij het opstarten, dus ook daarvoor zoek ik nog naar een oplossing. mogelijk de antenne verplaatsen?

Zoals je ziet is het principe eenvoudig, maar om alle rimpels eruit te strijken is nogal wat doorzettingsvermogen vereist.

De meesten zullen zeggen; waarom niet gewoon navigeren met je telefoon? En dat is inderdaad makkelijker en sneller, maar ik ben nogal vasthoudend in dit soort dingen, en als ik iets aanpas, moet het ook werken, en goed ook. Het is ongetwijfeld teveel moeite voor te weinig opbrengst, maar ik hou er ook van om dit soort irritante probleempjes aan te pakken en op te lossen. ik ben er nog steeds niet, maar kom wel steeds dichter bij de perfecte geïntegreerde GPS in mijn wagen.

Is dit voor iedereen? Nee. Maar als je het leuk vindt om te knutselen aan dit soort dingen (en een mate van masochisme in je hebt); ga zeker je gang, en deel wat je hebt gedaan met ons; ik ben altijd erg benieuwd naar de oplossingen van anderen... :)
Volvo V70 XC 2.4T - 40-HH-FF
Volvo 855 2.5T - 63-ZF-DG € †
Volvo 745 GLE 2.3 - RB-10-GN €
Volvo 745 GLE 2.3 - SB-63-JL †
Volvo 745 GL 2.3 - NV-05-TR †
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”