Complete remmen verbeteren?

Dennis Slagboom
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 21.05.2021 - 09:39

Met veel plezier rij ik nu bijna 2 jaar in mijn xc70. Op onderhoud is niet bespaart, maar viel ook wel mee want de auto is voor zijn leeftijd nog steeds in hele nette staat. In het begin heb ik de auto bij 2 keer verschillende volvo specialisten gebracht om hem helemaal op orde te zetten. Maar aan één ding hebben ze beide niets aan gedaan. Als ik stevig rem begint mijn stuur behoorlijk te trillen. Ook valt mij op dat ze erg heet worden na wat remwerk. Als ik parkeer hoor ik het metaal tikken en ruik ik het ook. Nu ben ik echt een leek, maar vraag mij of of het te doen is (ook financieel) om bijvoorbeeld de achterremmen een upgrade te geven naar betere exemplaren. Kunnen jullie mij hier in adviseren?
Gebruikersavatar
Urbexpeditie
5th Gear member
Berichten: 1035
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Locatie: Sverige

Ik heb van mijn XC70 de remmen rondom laten vervangen. Dus nieuwe schijven en blokken.
Eerder werden beide voorremmen erg heet. Bleek dat de zuigers in de remklauwen ook niet helemaal terug kwamen.
Na een revisie was het probleem opgelost.

Edit: je kan dit makkelijk zelf controleren. Na een stuk rijden voorzichtig je hand op het centrum van de velg leggen. Normaal wordt de velg niet warm/heet.
Rij nooit harder dan je beschermengel vliegen kan!

- Isuzu D-MAX 4WD AT35 Double Cab Artic
- XC70 D5 AWD
- 945 LPi
- 244 GLE

Bor i Norrland Sverige 🇸🇪
Gebruikersavatar
fredhead
8th Gear member
Berichten: 19137
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Na stevig remmen wordt de velg goed lauw.

Setje goede schijven en blokken maakt al wat verschil en zal de trilling weg halen als de schijven krom zijn.
Wil je naar grotere remmen, begin dan wel voor want daar komt de meeste remkracht vandaan.
Achter grote remmen en voor zo laten kan spannende situaties opleveren.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '12 Ford Focus 1.0 Titanium
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Dennis Slagboom
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 21.05.2021 - 09:39

Wat zal het ongeveer gaan kosten om alles te vervangen met zwaardere remmen? Tips ook welkom!
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 18414
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik zit wel eens op YT waar gasten voorbij komen die relatief kleine schijven van Subaru WRX/STI gebruiken.
4pots zuigers met schijven die groeven hebben, zit er weleens naar te kijken maar het zal vast niet 1 op 1 gaan passen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
fredhead
8th Gear member
Berichten: 19137
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dan wordt het erg enthousiast worden met brackets om de klauwen passend te maken en een puzzel welke hoofdremcilinder je dan nodig gaat hebben omdat de huidige tekort gaat schieten.

Wat bij deze generatie Volvo's nog wel eens wordt gedaan is de voorremmen van de oude XC90 monteren.
Schijven zijn 336 (?)mm in combinatie met een klauw met een forse zuiger.

Ik had zelf onder mijn S60 de klauwen opgefrist, bracket erop voor de 305 mm schijven en dan zit je aan dezelfde specs als de T5 modellen.
Schijven gewoon normaal gelaten en Ferodo DS2500 remblokken geplaatst en die remde alsof je een behoorlijk anker uit gooide.

Voor andere klauwen en toebehoren ben je gerust een 500 euro verder en zoals Tom als idee geeft met klauwen van een ander merk aan de slag gaat wordt het nog kostbaarder.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '12 Ford Focus 1.0 Titanium
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
steven.vuylsteke
4th Gear member
Berichten: 900
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Ik had die trilling ook op mijn xc70 en het jaar voordien waren de schijven nog maar mee vervangen geweest. Keek de monteur en zei dat ze al warm gelopen geweest waren, want er zat een blauwe schijn op. Waar en wanneer dat moet gebeurt zijn weet ik niet. Mss stukken Duitsland met enkele malen hard remmen na hoge snelheid kort op elkaar... Ik ondervond het enkel bij hard remmen boven de 100. Uiteindelijk niets aan gedaan
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo!
XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw.
XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
WillyWortel2
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Hoe zit het met het onderhoud?
Wanneer is er voor het laatst remvloeistof vervangen, kunnen de remzuigers in de klauwen vrij bewegen, hebben de remschijven de minimale dikte?

De XC70 heeft al grotere schijven vergeleken met de V70, de XC70 is ook wat zwaarder.

Volvo monteert goede remmen die ruim voldoende zijn om de auto te kunnen afremmen.
Laat de remmen eens door een vakman beoordelen en zonodig reviseren.
Gebruikersavatar
Urbexpeditie
5th Gear member
Berichten: 1035
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Locatie: Sverige

WillyWortel2 schreef: 23.09.2022 - 15:10 Hoe zit het met het onderhoud?
Wanneer is er voor het laatst remvloeistof vervangen, kunnen de remzuigers in de klauwen vrij bewegen, hebben de remschijven de minimale dikte?

De XC70 heeft al grotere schijven vergeleken met de V70, de XC70 is ook wat zwaarder.

Volvo monteert goede remmen die ruim voldoende zijn om de auto te kunnen afremmen.
Laat de remmen eens door een vakman beoordelen en zonodig reviseren.
Dat was ook mijn instelling. Alle problemen waren toen verholpen. Mijn XC70 remt als een tierelier. En met verbeterde "originele" passende onderdelen.

Overigens, de goedkoopste conversiekits om de remmen om te bouwen beginnen met €600. Daar komen de schijven, klauwen en remblokken nog bij.

Vraag is natuurlijk of je dan ook nog de originele velgen kan behouden. De totale omtrek neemt nl toe.
Rij nooit harder dan je beschermengel vliegen kan!

- Isuzu D-MAX 4WD AT35 Double Cab Artic
- XC70 D5 AWD
- 945 LPi
- 244 GLE

Bor i Norrland Sverige 🇸🇪
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3020
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Urbexpeditie schreef: 23.09.2022 - 15:56 Vraag is natuurlijk of je dan ook nog de originele velgen kan behouden. De totale omtrek neemt nl toe.
Vergeet de dikte ook niet, soms zijn spacers benodigd.

Mooiste voor dit type V70 zou een setje van de R variant zijn. Dat pas wel zonder hakken en breken.
Gebruikersavatar
fredhead
8th Gear member
Berichten: 19137
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Urbexpeditie schreef: Overigens, de goedkoopste conversiekits om de remmen om te bouwen beginnen met €600. Daar komen de schijven, klauwen en remblokken nog bij.
Wat krijg je dan wel voor die 600 euro?
Mag aannemen dat daar dan wel klauwen bij zitten, want anders zijn het wel extreem kostbare brackets
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '12 Ford Focus 1.0 Titanium
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Urbexpeditie
5th Gear member
Berichten: 1035
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Locatie: Sverige

fredhead schreef: 23.09.2022 - 20:39
Urbexpeditie schreef: Overigens, de goedkoopste conversiekits om de remmen om te bouwen beginnen met €600. Daar komen de schijven, klauwen en remblokken nog bij.
Wat krijg je dan wel voor die 600 euro?
Mag aannemen dat daar dan wel klauwen bij zitten, want anders zijn het wel extreem kostbare brackets
Haha, geen idee waarom het er zo staat. Had het bericht bewerkt 🥵😂

Nee, de goedkoopste set zit je rond de €600
Met 336 schijven voor en 305 schijven achter. Remklauwen XC90, remslangen, blokken en montage materiaal.
Maar dan heb je autodoc/winparts kwaliteit.
Ga je voor Brembo oid, kom je al gauw op de €1600.
Dit is alleen materiaal. Geen aanpassingen, zelf boringen regelen en monteren etc.
Rij nooit harder dan je beschermengel vliegen kan!

- Isuzu D-MAX 4WD AT35 Double Cab Artic
- XC70 D5 AWD
- 945 LPi
- 244 GLE

Bor i Norrland Sverige 🇸🇪
Gebruikersavatar
Urbexpeditie
5th Gear member
Berichten: 1035
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Locatie: Sverige

Ik heb het zelf ooit eens gedaan bij een classic Mini Cooper. Stond rondom op remtrommeltjes met 10" velgen. Vanwege de stoere looks de boel omgebouwd naar 7,5" remschijven.
Enige wat ik toen van het origineel gebruikt had was de hub.
Screenshot_20220829-232820_Instagram.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rij nooit harder dan je beschermengel vliegen kan!

- Isuzu D-MAX 4WD AT35 Double Cab Artic
- XC70 D5 AWD
- 945 LPi
- 244 GLE

Bor i Norrland Sverige 🇸🇪
Dennis Slagboom
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 21.05.2021 - 09:39

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben hier zelf niet handig in, dus dan wordt het wel een hele dure operatie inderdaad. Het is mijn zondag/vakantie auto anders had ik het er waarschijnlijk wel tegenaan geslingerd. Ik laat het nog maar ff zo en bij de eerst volgende beurt laat ik er nog maar eens serieus naar kijken. Bij de laatste beurt zag het er gewoon goed uit zei de monteur.
Gebruikersavatar
fredhead
8th Gear member
Berichten: 19137
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Urbexpeditie schreef: 23.09.2022 - 21:52 Ik heb het zelf ooit eens gedaan bij een classic Mini Cooper. Stond rondom op remtrommeltjes met 10" velgen. Vanwege de stoere looks de boel omgebouwd naar 7,5" remschijven.
Enige wat ik toen van het origineel gebruikt had was de hub.

Screenshot_20220829-232820_Instagram.jpg
Dat zijn leuke klusjes inderdaad.
Bij de 205 zaten er voorremmen op van een Peugeot 307 HDi en de trommelremmen achter omgebouwd naar schijven.

Bij de S60 andere brackets geplaatst zodat er 305mm schijven op konden aan de voorkant en spannender werd dat niet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '12 Ford Focus 1.0 Titanium
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
WillyWortel2
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Dennis Slagboom schreef: 23.09.2022 - 22:07 Bedankt voor jullie reacties. Ik ben hier zelf niet handig in, dus dan wordt het wel een hele dure operatie inderdaad. Het is mijn zondag/vakantie auto anders had ik het er waarschijnlijk wel tegenaan geslingerd. Ik laat het nog maar ff zo en bij de eerst volgende beurt laat ik er nog maar eens serieus naar kijken. Bij de laatste beurt zag het er gewoon goed uit zei de monteur.

Remmen controle houdt wel wat meer in dan remschijven en remblokken bekijken.

Demonteer de remblokken en controleer of de remzuigers vrij kunnen bewegen en de remklauw gangbaar is.
Kijk of de remslangen haarscheuren vertonen.
Meet het kookpunt van de remvloeistof.

Monteer remblokken van goede kwaliteit zoals Até, Brembo of Ferodo.
Dat geldt ook voor remschijven. OA Brembo of Até.
Gebruikersavatar
Urbexpeditie
5th Gear member
Berichten: 1035
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Locatie: Sverige

fredhead schreef: 23.09.2022 - 23:07
Dat zijn leuke klusjes inderdaad.
Bij de 205 zaten er voorremmen op van een Peugeot 307 HDi en de trommelremmen achter omgebouwd naar schijven.

Bij de S60 andere brackets geplaatst zodat er 305mm schijven op konden aan de voorkant en spannender werd dat niet.
305 remt al aardig hoor 😂
WillyWortel2 schreef: 23.09.2022 - 23:40 Monteer remblokken van goede kwaliteit zoals Até, Brembo of Ferodo.
Dat geldt ook voor remschijven. OA Brembo of Até.
Ate goede ervaringen mee. Maar het valt of staat met inremmen.
Heb Zimmermann gehad, Wilwood, Brembo, Ate...
Als je de eerste paar 100 km te hard remt, trekken ook die krom.

En wie meet het kookpunt van remvloeistof. Niemand! Dat gaat er hier uit bij iedere grote beurt.
Rij nooit harder dan je beschermengel vliegen kan!

- Isuzu D-MAX 4WD AT35 Double Cab Artic
- XC70 D5 AWD
- 945 LPi
- 244 GLE

Bor i Norrland Sverige 🇸🇪
Dennis Slagboom
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 21.05.2021 - 09:39

Sorry hoor dat ik achterop geklapt ben, maar ik heb remblokken waar ik nog niet te hard mee mag remmen!😬
WillyWortel2
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Er is remmen en remmen.

Leer progressief remmen, tijdens het remmen de remkracht opvoeren.
Dat vraagt een andere rijstijl waarbij je anticipeert.

Daarmee voorkom je ook dat je achter op een voorligger klapt. :devil:
Dennis Slagboom
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 21.05.2021 - 09:39

Ik heb het gelukkig ook nooit meegemaakt hoor.
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”