XC40 infotainment tekortkomingen en suggesties

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

diesel01 schreef: 27.01.2021 - 17:20Áls mijn tante een p.emel zou hebben dan was het mijn oom. Ben van mening dat wanneer dit een heel groot issue voor je is juist de verkeerde auto hebt gekocht. Weet je, ik heb cross trafic alert op mijn auto. Dat ding kijkt dus mee en ziet bewegingen die voor de bestuurder net in de a-stijl/spiegel zitten, bij een voor mij groen verkeerslicht is er een fietser die door rood gaat en de voorrang weg oprijdt, CTA gooit de ankers uit, ik met de muil op het stuur en de Tesla M3 bijna bij de hond in de kofferbak. ik ben meer dan content met de systemen, snap niet dat jij dan 50k uitgeeft aan een auto terwijl er goedkoper is die het beter voor elkaar hebben.
Beste vriend, dit heb je gewoon prachtig verwoord, Ik ben het 200% met je eens. ...Als de damesfiets een stang had, was het een herenfiets.... :lol: :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

diesel01 schreef: 27.01.2021 - 17:20 Ben van mening dat wanneer dit een heel groot issue voor je is juist de verkeerde auto hebt gekocht.
Het ging erom dat iemand zei dat de veiligheidssystemen van Volvo tot de top behoren. Ik gaf enkel aan dat NCAP, de organisatie die in Europa over de veiligheid van auto’s gaat daar enkele vraagtekens bij zet. De kwaliteit van veiligheidssystemen beoordeel je via een degelijke technische test en niet via bestuurders die roepen dat het goed werkt omdat de systemen zich regelmatig laten horen.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

dimitripb schreef: 27.01.2021 - 22:15 Het ging erom dat iemand zei dat de veiligheidssystemen van Volvo tot de top behoren. Ik gaf enkel aan dat NCAP, de organisatie die in Europa over de veiligheid van auto’s gaat daar enkele vraagtekens bij zet. De kwaliteit van veiligheidssystemen beoordeel je via een degelijke technische test en niet via bestuurders die roepen dat het goed werkt omdat de systemen zich regelmatig laten horen.
Dat was ik naar alle waarschijnlijkheid. ik heb deze week de eerste Safety ingreep van het systeem gehad. Ik reed op een dijk, en tikte wat in op de Midden Display (airco). Kwam waarschijnlijk iets te dicht bij de berm (doornat en modder) en het systeem greep in, en stuurde naar de centerlijn van de dijk. Ik kreeg een waarschuwing in de display. Dus dit veiligheidssysteem werkt gewoon perfect. Dat heb je niet op alle auto,s. ;) Is dit veiligheidssysteem dan top, of niet??
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
PaulR
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.12.2020 - 21:33

Hans, waarom blijf je constant Volvo verdedigen? Als je een Nokia telefoon hebt en de digitale systemen niet belangrijk vindt dan is dat prima. Maar respecteer ook de mening van mensen die op sommige vlakken iets hogere eisen stellen. Je kan wijze lessen geven over dat de chauffeur alles moet controleren en verantwoordelijk is en dat klopt. Maar als er gezegd wordt dat het lampje op het dashboard geen onderscheid maakt tussen stads- en dimlicht dan is dat niet logisch. Dit soort signalering zou moeten helpen.
Wat Dimitri aangeeft dat als de Pilot assist stopt en niet afremt is ook niet logisch. Mijn oude Passat GTE remde drie keer steeds harder en rolde uit naar de kant (zelf uitgetest). Wellicht dat de lane assist wel blijft werken in de Volvo, dat test ik nog uit, maar als dat niet zo is dan is het gevaarlijk als je onwel wordt.
De opmerking van Diesel vind ik ook vreemd. Je kan niet alles van te voren weten over een auto.

Wij zijn volgens mij allemaal blij met onze Volvo (behalve iemand die de roffel een ratel vindt). Ik ben er enorm blij mee, maar dat wil.niet zeggen dat sommige punten beter kunnen en het is het waard om dat aan Volvo te laten weten (waarbij de kans klein is dat er iets mee gedaan wordt).
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

PaulR schreef: 27.01.2021 - 23:02 als de Pilot assist stopt en niet afremt
Onjuist; wanneer je de PA (werkt icm ACC) gebruikt geef je zelf geen gas, dus indien het systeem zichzelf uitschakelt zal je weldegelijk langzamer gaan rijden en uiteindelijk tot stilstand komen. LA (mits ingeschakeld) beklijft zn werk doen.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
PaulR
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.12.2020 - 21:33

Teebee, klopt de auto zal inderdaad uitrollen. En dat van de lane assist schreef ik ook al en hoef ik nu niet meer uit te testen. Dank voor de verheldering.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

PaulR schreef: 27.01.2021 - 23:02 Hans, waarom blijf je constant Volvo verdedigen? Als je een Nokia telefoon hebt en de digitale systemen niet belangrijk vindt dan is dat prima. Maar respecteer ook de mening van mensen die op sommige vlakken iets hogere eisen stellen. Je kan wijze lessen geven over dat de chauffeur alles moet controleren en verantwoordelijk is en dat klopt. Maar als er gezegd wordt dat het lampje op het dashboard geen onderscheid maakt tussen stads- en dimlicht dan is dat niet logisch. Dit soort signalering zou moeten helpen.
Wat Dimitri aangeeft dat als de Pilot assist stopt en niet afremt is ook niet logisch. Mijn oude Passat GTE remde drie keer steeds harder en rolde uit naar de kant (zelf uitgetest). Wellicht dat de lane assist wel blijft werken in de Volvo, dat test ik nog uit, maar als dat niet zo is dan is het gevaarlijk als je onwel wordt.
De opmerking van Diesel vind ik ook vreemd. Je kan niet alles van te voren weten over een auto.

Wij zijn volgens mij allemaal blij met onze Volvo (behalve iemand die de roffel een ratel vindt). Ik ben er enorm blij mee, maar dat wil.niet zeggen dat sommige punten beter kunnen en het is het waard om dat aan Volvo te laten weten (waarbij de kans klein is dat er iets mee gedaan wordt).
Artikel consumentenbond is van okt 2020, een club waar ik doorgaans jeuk van krijg en juist een groep mensen die stukjes schrijven zonder ooit langere tijd in een auto vertoeft te hebben.
Die van mij gaat gewoon vol in de ankers als ik niet zit op te letten ook zonder acc, pa, of city safety.
En daar ligt voor een hoop ongemak de sleutel, niet op letten en met andere dingen bezig zijn en ego’s.
Wanneer ik om mij heen kijk zijn mensen met andere dingen bezig, in het donker op een 2 baans weg een hel verlichte auto waarvan de bestuurder gewoon zit te appen bij 80 in het uur.
Maar vervolgens gaan we op de systemen zit zeuren omdat het niet goed werkt, ik vind dat ze perfect werken en een aanvulling op mijn oplettende, actieve en vlotte rijstijl.
Afgelopen week een rit in een 520D gemaakt die ze allemaal niet heeft en dan is de Volvo een verademing.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Hans Eilander schreef: 26.01.2021 - 18:28
teebee schreef: 26.01.2021 - 18:22 In het donker alleen met stadslicht rijden en dat niet door hebben..... bedenkelijk. Van een bestuurder welke hecht aan veiligheid zou je ook anders verwachten.
Het probleem van tegenwoordig is, dat mensen zich nog nauwelijks bezig houden met het autorijden zelf, maar liever vingeren op hun iPhone, of navigatie, en vul maar in.....
Volledig mee eens , ik snap niet dat een handenvrij systeem niet verplicht als standaard ingebouwd word bij alle merken van wagens , tenslotte zijn veiligheidsgordels toch ook standaard .
PS : Sms'jes bekijken en versturen al rijdend is moordend , van mij mag men deze bestuurders hun rijbewijs onmiddellijk afnemen.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Daar ben ik het helemaal mee eens Gilbert. Bovendien werken m.i. veel veiligheidssystemen, (helaas) een meer roekeloos weggedrag in de hand. Omdat men steeds meer op deze ondersteunende systemen vertrouwd, en zich dan onder het rijden met andere zaken bezig houd. Men dient altijd met 100% concentratie, de auto te besturen. Ook bij een handsfree telefoongesprek, kan de aandacht afgeleid worden van de weg. Dat is intussen met diverse testen bewezen.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

PaulR schreef: 27.01.2021 - 23:02 Hans, waarom blijf je constant Volvo verdedigen? Als er gezegd wordt dat het lampje op het dashboard geen onderscheid maakt tussen stads- en dimlicht dan is dat niet logisch. Dit soort signalering zou moeten helpen. Wij zijn volgens mij allemaal blij met onze Volvo. Ik ben er enorm blij mee, maar dat wil niet zeggen, dat sommige punten beter kunnen, en het is het waard om dat aan Volvo te laten weten.
Paul, ik blijf in zoverre Volvo verdedigen, waar blijkt dat men altijd de eigen verantwoording, af wil schuiven op de fabrikant, in dit geval Volvo. Dat vind ik onterecht. Natuurlijk zijn er altijd punten te vinden, die voor verbetering vatbaar zijn. Zoals je zelf aangeeft, dat bij stads, dim, en grootlicht er eigenlijk 3 verschillende indicaties zouden moeten zijn. Dat is correct opgemerkt. En in het geval dat je onwel word.....? Zo kan je dit eindeloos uitbreiden. In dat geval als ik er over nadenk, wat er onderweg allemaal "niet zou kunnen gebeuren", zou ik de huisdeur niet meer uitgaan. En is Volvo daar verantwoordelijk voor, wat er eventueel kan gebeuren? ik dacht het niet. ( By the way: Ik heb PA,S/S, en LKA altijd uit staan)
Laatst gewijzigd door Hans Eilander op 28.01.2021 - 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

diesel01 schreef: 28.01.2021 - 08:13 Wanneer ik om mij heen kijk zijn mensen met andere dingen bezig, in het donker op een 2 baans weg een hel verlichte auto waarvan de bestuurder gewoon zit te appen bij 80 in het uur. Maar vervolgens gaan we op de systemen zit zeuren omdat het niet goed werkt, ik vind dat ze perfect werken en een aanvulling op mijn oplettende, actieve en vlotte rijstijl. Afgelopen week een rit in een 520D gemaakt die ze allemaal niet heeft en dan is de Volvo een verademing.
Je haalt me de woorden uit de mond...... ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
EspritV8
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 03.12.2020 - 13:19

PaulR schreef: 27.01.2021 - 23:02 Hans, waarom blijf je constant Volvo verdedigen? Als er gezegd wordt dat het lampje op het dashboard geen onderscheid maakt tussen stads- en dimlicht dan is dat niet logisch. Dit soort signalering zou moeten helpen. Wij zijn volgens mij allemaal blij met onze Volvo. Ik ben er enorm blij mee, maar dat wil niet zeggen, dat sommige punten beter kunnen, en het is het waard om dat aan Volvo te laten weten.
Amen!!
Laatst gewijzigd door EspritV8 op 28.01.2021 - 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Het argument "eigen verantwoordelijkheid van de bestuurder" in discussies over de kwaliteit van rijhulp systemen is de godwin van het Volvo-forum.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

IkeV70 schreef: 28.01.2021 - 10:16 Het argument "eigen verantwoordelijkheid van de bestuurder" in discussies over de kwaliteit van rijhulp systemen is de godwin van het Volvo-forum.
Daar zit wat in. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

EspritV8 schreef: 28.01.2021 - 10:15
PaulR schreef: 27.01.2021 - 23:02 Hans, waarom blijf je constant Volvo verdedigen? Als er gezegd wordt dat het lampje op het dashboard geen onderscheid maakt tussen stads- en dimlicht dan is dat niet logisch. Dit soort signalering zou moeten helpen. Wij zijn volgens mij allemaal blij met onze Volvo. Ik ben er enorm blij mee, maar dat wil niet zeggen, dat sommige punten beter kunnen, en het is het waard om dat aan Volvo te laten weten.
Amen!!
Dat zeg je alleen aan het eind van een gebed. Dat hoort dus niet thuis op dit forum! En het ontbreken van een extra lampje voor het inschakelen van het dimlicht, is nog heel wat anders, als een parachute die niet opengaat, wanneer je uit een vliegtuig springt.....
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
silverado
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27.06.2006 - 14:33
Locatie: Drenthe

Lampje? Inschakelen dimlicht? Dit staat toch altijd aan?
Bij genoeg licht overdag de dagrijverlichting en de dimlichten gaan al vroeg aan bij Volvo.
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8.

Volvo nr. 14: XC40 T2 R-Design GT8
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19474
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Helaas is DRL niet voldoende ook niet (meer!!!!, schandalig!!!) bij Volvo. Achterlichten brandden NIET mee. Dus waardeloos systeem geworden.
Ooit zelfs bij mijn 440's en 480's had ik DRL met ingeschakelde achterverlichting. Nu ook nog bij de XC60. Maar bij de nieuwere types is dit niet meer.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

V480-S60 schreef: 28.01.2021 - 12:55 Helaas is DRL niet voldoende ook niet (meer!!!!, schandalig!!!) bij Volvo. Achterlichten brandden NIET mee. Dus waardeloos systeem geworden. Ooit zelfs bij mijn 440's en 480's had ik DRL met ingeschakelde achterverlichting. Nu ook nog bij de XC60. Maar bij de nieuwere types is dit niet meer.
Deze week ff getest. Omdat iemand sprak over het (onbewust) rijden zonder licht, na het uitlenen van zijn XC 40. Het is inderdaad zo, (daarin had ik me vergist), wanneer de lichtschakelaar in de nulstand staat, er géén achterlichten meer branden. (ik was in de veronderstelling van altijd) pas wanneer de lichtschakelaar op "auto" staat, branden óok de achterlichten. De dagrijverlichting voor, is toch niet uit te schakelen? Of vergis ik me daar ook? :-O
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

silverado schreef: 28.01.2021 - 12:31 Lampje? Inschakelen dimlicht? Dit staat toch altijd aan? Bij genoeg licht overdag de dagrijverlichting, en de dimlichten gaan al vroeg aan bij Volvo.
Er werd opgemerkt, dat tussen stadslicht=dagrijverlichting, en het overschakelen naar dimlicht, geen apart, maar hetzelfde groene lampje blijft branden. Eigenlijk zou er dan binnen een groene koplamp (met de stralen naar beneden gericht) moeten branden als indicatie, zoals een blauwe koplamp bij grootlicht gebruikelijk is. ik denk dat dit bedoelt werd. En het veranderen van dagrij naar dimlicht, word alleen geactiveerd wanneer de schakelaar in de "auto" stand staat. (standaard bij mij) ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Hans Eilander schreef: 27.01.2021 - 22:26 Dat heb je niet op alle auto,s. ;) Is dit veiligheidssysteem dan top, of niet??
Er wordt niet vergeleken tussen Volvo's met rijhulp en andere auto's zonder rijhulp. Dat doe jij wel, maar dat vergelijk slaat natuurlijk nergens op. Er worden auto's vergeleken MET rijhulp en vroeger stond Volvo bovenaan als het ging om deze systemen maar blijkbaar is dat nu niet meer het geval. Één van de bevindingen is dat het systeem niet correct stopt voor een stilstaande auto. Dat is gewoon een zware tekortkoming voor dit soort systemen.
Gesloten

Terug naar “XC40”