1e defecten XC40/garantie issues

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
Jan XC40 R-T4
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 22.04.2018 - 17:02

Ja hoor, weer volop beeld! :lol:
Zou moeten hè met een nieuw display..
Er zat na het uitlezen dus aantoonbaar een fout in het display!
Laatst gewijzigd door Jan XC40 R-T4 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 T4 R-design - 22 september 2018
Mitsubishi Outlander PHEV december 2013
Ford Mondeo Wagon 2007
Gebruikersavatar
raystef
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 21.08.2018 - 11:03

Na 11000km in de D4 AWD :

*meer verbruik dan in mijn vorige S60 R-design(6.0l/100 en sportief rijden). Zit nu op een 7.5 liter en dan mag ik nog niet te wild doen...
*trillingen rond de 100km/u, ook op andere snelheden. Lijkt wel of de wielbasis in eigenfrequentie komt, want gaat dan ook weer weg. Dus is ook niet altijd. Heb dealer geinformeerd, en zal worden nagekeken
*gebogen schuifraam is nog niet opgelost bij vorige dealer bezoek. Wordt opnieuw bekeken
*trillen schuifraam bij dichtgaan : is nagekeken maar...alweer terug. Dus wordt opnieuw nagekeken. Dit schuifsysteem incl gebogen raam is een duidelijk probleem !
*als je een rotonde even te fel durft te nemen dan voel ik de banden echt schuin 'wegtrekken'. Is duidelijk overhellingsgevoelig.
*de 190pk's komen echt niet tot zijn recht. Ok je verliest het deels aan AWD maar momenteel voelt hij echt aan als een slak en dit met 190pk. Teleurstellend, vandaar ook binnenkort de 235pk en 470Nm erin. Er is zo een dead moment als je het gas indrukt dat er bijna 1 sec voorbij is eer hij doorheeft dat het gas vol is ingedrukt. En ja, hij staat op eigen instelling...
*na x aantal km begint er ergens een ventilator echt wel zwaar te grommen. Soms een dikke 15km aan 1 stuk. Heb dit ook al gemeld maar steken het op cleanen van iets....bij mijn S60 had ik dit NOOIT! Hebben anderen dit ook ? Het is ook bij koude temps, dus de temperatuur speelt niet echte een rol. Hij heeft het al eens gehad zelfs bij het begin van een rit....

Hopelijk blijft het hierbij ;)
rikvanbeek
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28.06.2013 - 15:40

@raystef

Die trillingen ervaar ik dus ook. De auto is reeds uitgebreid gebalanceerd (wielen en banden), waarbij men stelt dat 1 wiel buiten de "marges" valt. Ze hebben met velgen van een demo auto er onder gereden en stellen dat trilling toen weg was, al vraag ik me af hoe kritisch er proefgereden is.


Ik vraag me sterk af of dit werkelijk de oorzaak is. Het ontstaat in iedergeval na de versnellingsbak (versnellingen onafhankelijk) en is snelheidsafhankelijk (sneller is hogere frequentie trilling). Jouw omschreven resonantie zou kunnen, maar een D4 AWD is wel heel andere aandrijflijn dan een D3 handbak 2WD. Ergens lijkt het zelfs aerodynamisch, alsof wind een soort resonantie veroorzaakt. Storend is het in elk geval zeker. Binnenkort gaan ze weer 3! dagen aan de slag om het aan mijn auto op te lossen.

Ik heb 4 scenario's
- platte banden (door lang stilstaan in fabriek)
- hoogteslag in velg(en)
- homokineet of ander aandrijfonderdeel defect
- aerodynamische ontwerpfout, of foutieve montage onderdeel, waardoor luchtresonantie ontstaat.
* resonantie in de aandrijflijn verwacht ik niet, want dat is heel erg toerental /snelheid afhankelijk. Bij mij is tussen de bandbreedte van 100 en 150 km/h de trilling merkbaar

Mocht bij jou duidelijk worden waar het aan ligt, deel dat heel graag met mij, want de dealer is nu al 4 dagen bezig geweest het op te lossen, en binnenkort weer 3...

D3 momentum, handgeschakeld, 2WD. Diamond Cut 19" velgen met continental banden.
Laatst gewijzigd door rikvanbeek op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Luc VG
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 04.02.2018 - 19:26

rikvanbeek schreef: @raystef

Die trillingen ervaar ik dus ook. De auto is reeds uitgebreid gebalanceerd (wielen en banden), waarbij men stelt dat 1 wiel buiten de "marges" valt. Ze hebben met velgen van een demo auto er onder gereden en stellen dat trilling toen weg was, al vraag ik me af hoe kritisch er proefgereden is.


Ik vraag me sterk af of dit werkelijk de oorzaak is. Het ontstaat in iedergeval na de versnellingsbak (versnellingen onafhankelijk) en is snelheidsafhankelijk (sneller is hogere frequentie trilling). Jouw omschreven resonantie zou kunnen, maar een D4 AWD is wel heel andere aandrijflijn dan een D3 handbak 2WD. Ergens lijkt het zelfs aerodynamisch, alsof wind een soort resonantie veroorzaakt. Storend is het in elk geval zeker. Binnenkort gaan ze weer 3! dagen aan de slag om het aan mijn auto op te lossen.

Ik heb 4 scenario's
- platte banden (door lang stilstaan in fabriek)
- hoogteslag in velg(en)
- homokineet of ander aandrijfonderdeel defect
- aerodynamische ontwerpfout, of foutieve montage onderdeel, waardoor luchtresonantie ontstaat.
* resonantie in de aandrijflijn verwacht ik niet, want dat is heel erg toerental /snelheid afhankelijk. Bij mij is tussen de bandbreedte van 100 en 150 km/h de trilling merkbaar

Mocht bij jou duidelijk worden waar het aan ligt, deel dat heel graag met mij, want de dealer is nu al 4 dagen bezig geweest het op te lossen, en binnenkort weer 3...

D3 momentum, handgeschakeld, 2WD. Diamond Cut 19" velgen met continental banden.
aerodynamische ontwerpfout, of foutieve montage onderdeel, waardoor luchtresonantie ontstaat, dat ervaar ik ook Rik bij deze snelheid !!!, Het is inderdaad precies een soort van luchtwerveling ergens rond de wagen, die het geluid licht produceert.
Laatst gewijzigd door Luc VG op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
rikvanbeek
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28.06.2013 - 15:40

@Luc VG

Net de auto terug van de dealer. Een van de achterbanden is vervangen, had een vlakke kant. Helaas is hiermee het probleem niet verholpen. Dealer gaf aan als het niet naar tevredenheid was, de auto terug moest naar "Volvo Nederland". Hier heb ik helemaal geen zin in, want dan ben ik de auto lang kwijt. Heb niet een mooie XC40 gekocht om een V40 vervangende auto te rijden...

Ga eerst zelf op zoek naar de oorzaak, banden en velgen kunnen nu wel uitgesloten worden.
Feiten
De resonantie/trilling is merkbaar bij 105-135 km/h.
Het is onafhankelijk van versnelling of in zn neutraal, dus daarmee geen toerental/motor gerelateerde trilling.
Daarmee is het trilling wat ontstaat na de versnellingsbak, of niet aandrijving gerelateerd.

Scenario 1:
Aandrijfonderdeel veroorzaakt trilling
Test: Geen idee hoe dit uit te sluiten

Scenario 2:
Aerodynamische resonantie.
Test: met 105 relatief dicht achter voorganger of touringcar rijden, hiermee in de slipstream/luchtgat rijden, of hiermee de resonantie verdwijnt/afneemt.

Eervaart niemand behalve Luc VG een soort resonerend geluid tussen de 100-130?
@luc VG, wat voor model rij jij? Wellicht is het model/velgtype gerelateerd?
Gebruikersavatar
Volvoduck
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 20.03.2018 - 10:45

met welke velgmaat/banden hebben jullie dit fenomeen van trillingen...ik herken dit absoluut niet ik rij met 20" P-zero en T4 AWD R-design
MichelR
6th Gear member
Berichten: 3297
Lid geworden op: 16.08.2005 - 12:57
Locatie: Haarlem

Moet bijna zeggen blij dat ik mijn XC40 heb moeten annuleren..
Toch aardig wat problemen zo te lezen hier op het forum en op het engels XC40 forum.
(En ja, ik hou het toch nog wel even bij..)
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
Erikho
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

Volgens mij zeer exemplarisch. Ik heb totaal geen problemen!
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Gebruikersavatar
TonH53
6th Gear member
Berichten: 3252
Lid geworden op: 20.02.2018 - 09:14

Hier nog een zeer blije XC40 rijder.
1989 440 XV-87-GX
1992 440 FX-TJ-03
2000 S40 15-GB-LL
2005 S60 69-PX-NH
2013 V40 Cross Country 87-ZXR-5
2018 XC40 T4 Inscription SR-297-G
2019 V40 T3 R-Design Geartronic Polar+ Sport + Parkeerverwarming
2021 XC40 P8 met (bijna) alle opties
Gebruikersavatar
Viet
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 04.05.2018 - 11:30

hier ook geen enkel probleem.. zeker niet qua trillingen .. eerder verbazingwekkend zacht comfort.. zelfs bij zeer hoge snelheid..
XC40 T3 R-design & C30 R-design
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40606
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

MichelR schreef: Moet bijna zeggen blij dat ik mijn XC40 heb moeten annuleren..
Toch aardig wat problemen zo te lezen hier op het forum en op het engels XC40 forum.
(En ja, ik hou het toch nog wel even bij..)
Op forums lees je altijd hoofdzakelijk de dingen die NIET goed gaan.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Erikho
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

Precies Ben, zo gaat dat op fora.
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40606
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ja, daar ook ;-)
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
HanL
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 03.10.2017 - 10:41

Hier ook geen trillingen (20" P-Zero op T5)
Ben wel benieuwd wat, na montage, de wintervelgen (19") gaan doen.

Het enige wat mij stoort is het schuifdak.
De rechterzijde ligt (in gesloten toestand) een paar mm boven het dak. De linkerzijde sluit wel goed aan.
XC40 P8-AWD Full Options
XC40 T5-AWD R-Design Intro Edition met Luxury en Scandinavian Line in Crystal White Pearl
rikvanbeek
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28.06.2013 - 15:40

Dit is natuurlijk het defecten en garanties topic... En als we niet allemaal Volvo een warm hart toedragen, dan zaten we hier niet.

Mijn XC40 is een fenomenale auto. Maar er zit al sinds aflevering een trilling of resonantie in de auto welke rond de 110 het duidelijkst is. Als je mijn auto een dag zou rijden zou het wellicht niet opvallen, maar zodra je het weet of er veel km's in rijdt (12000 in 3 maanden) dan wordt het wel storend.

Omdat de dealer er zelf duidelijk na 7 dagen sleutelen niet uitkomt hoop ik hier via lotgenoten dit smetje op de verder super auto te verhelpen.

De mijne is een Momentum met 19" diamond cut velgen met continental zomerbanden.
Laatst gewijzigd door rikvanbeek op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kitesem
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 26.12.2017 - 12:52

Hier een T5 AWD op 19'' Diamond Cut velgen met zomerbanden. Rijd super smooth, geen vibraties en nog iedere dag als een blij kind als ik er weer mee kan rijden.De winterbanden komen eraan, 18'' met Nokian, en ik laat het weten als er verschil is. Wel waardeloos dat men het niet op kan lossen.

Michiel, dat meen je niet.
Gebruikersavatar
Jan XC40 R-T4
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 22.04.2018 - 17:02

Jan XC40 R-T4 schreef: Ja hoor, weer volop beeld! :lol:
Zou moeten hè met een nieuw display..
Er zat na het uitlezen dus aantoonbaar een fout in het display!
The story continues……
Nieuwe teller was weer gewoon op 0 begonnen, dat is eigenlijk niet de bedoeling.
Hij had de al gereden kilometers, na montage van de nieuwe unit, vanzelf over moeten nemen.
Niet dus!
De dealer wist het even ook niet.
Na overleg met Volvo Brussel, de accuspanning moet eraf en dan een reset met de computer moet het weer recht trekken.
Nope…… =)
Men is er nog steeds niet uit hoe het nu wel moet!

Daarnaast merkte ik dat de auto wat naar rechts trok.
Eerst dacht ik dat het wennen aan de nieuwe auto was, maar na wat opletten en uit proberen werd het heel duidelijk.
Kan gebeuren denk je dan, even opnieuw uitlijnen en opgelost.
Nope, ook niet..... :(
Uitlijning bleek te kloppen en toen wist de dealer het even ook niet meer.
Auto staat alweer ruim een week bij de dealer.
Van alles geprobeerd, zegt men, maar er is nog geen oorzaak en oplossing gevonden.
Er is overleg met de importeur.
Maandag wordt de uitlijning opnieuw gechecked met een Hunter 3D uitlijnbank.
Dan zou het antwoord van Volvo moeten komen wat er aan de hand is en aan te doen is.....

Al met al dus 3 weken een nieuwe auto en alles bij elkaar nog geen week in gereden! >_<
Volvo XC40 T4 R-design - 22 september 2018
Mitsubishi Outlander PHEV december 2013
Ford Mondeo Wagon 2007
Erikho
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

Dat is balen Jan!
Hoop voor je dat e.e.a. toch snel wordt opgelost.
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Gebruikersavatar
Jan XC40 R-T4
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 22.04.2018 - 17:02

Thanks.

Toen ik dinsdag gebeld werd dat men er geen raad mee wist had ik het wel even gehad hoor!
Het vertrouwen was toen even tot 0 gedaald.

Vrijdag maar weer bij de dealer langs geweest en een goed gesprek gehad.
De dealer wil ook een eenduidige oorzaak en echte oplossing voor ik hem weer terug krijg.
Ook in Zweden is men er mee bezig en de dealer moet allerlei dingen uitproberen, video's maken en data doorsturen.
Dus afwachten.
Volvo XC40 T4 R-design - 22 september 2018
Mitsubishi Outlander PHEV december 2013
Ford Mondeo Wagon 2007
Gebruikersavatar
Luc VG
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 04.02.2018 - 19:26

rikvanbeek schreef: @Luc VG

Net de auto terug van de dealer. Een van de achterbanden is vervangen, had een vlakke kant. Helaas is hiermee het probleem niet verholpen. Dealer gaf aan als het niet naar tevredenheid was, de auto terug moest naar "Volvo Nederland". Hier heb ik helemaal geen zin in, want dan ben ik de auto lang kwijt. Heb niet een mooie XC40 gekocht om een V40 vervangende auto te rijden...

Ga eerst zelf op zoek naar de oorzaak, banden en velgen kunnen nu wel uitgesloten worden.
Feiten
De resonantie/trilling is merkbaar bij 105-135 km/h.
Het is onafhankelijk van versnelling of in zn neutraal, dus daarmee geen toerental/motor gerelateerde trilling.
Daarmee is het trilling wat ontstaat na de versnellingsbak, of niet aandrijving gerelateerd.

Scenario 1:
Aandrijfonderdeel veroorzaakt trilling
Test: Geen idee hoe dit uit te sluiten

Scenario 2:
Aerodynamische resonantie.
Test: met 105 relatief dicht achter voorganger of touringcar rijden, hiermee in de slipstream/luchtgat rijden, of hiermee de resonantie verdwijnt/afneemt.

Eervaart niemand behalve Luc VG een soort resonerend geluid tussen de 100-130?
@luc VG, wat voor model rij jij? Wellicht is het model/velgtype gerelateerd?
Rik, Ik rij met een T4 R-design en de 19" velgen. Volgens mij hoor ik eerder een aerodynamisch probleem, maar ik heb het ook nog niet direct kunnen plaatsen. Heeft windrichting hier een effect op het geluid of is het een turbulentie van voorliggend verkeer. Het stoort niet echt maar ik hoor het soms wel op autosnelwegen. Ik ga er in de toekomst zeker nog wel eens achteraan en ik denk dat je dit in elke XC40 kan horen. Ik denk ook eerder aan scenario 2. Het is zo een effect van : ik zet vooraan men raampje open en binnenin de wagen begint het te rommelen van drukopbouw in de wagen en als je dan achteraan het raam op een kiertje zet dan verdwijnt het geluid. Dit fenomeen krijg je ongeveer maar dan wel in fel afgezwakte mate aan de buitenzijde van de wagen.
Laatst gewijzigd door Luc VG op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “XC40”