Vibraties XC40 T4

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5105
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Vraag een knappe Volvo als vervangend vervoer, geef die mensen nou even tijd en speculeer vooral niet op een negatieve afloop alsof Volvo het zich wil permitteren om dit af te wimpelen. Tip voor Jacker V40, koop een VAG bij PON.
rikvanbeek
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28.06.2013 - 15:40

Dat ligt iets subtieler. Dat een Volvo de garage opdracht geeft, staat los van de opmerking van de telefonische uitspraak dat de garage zelf zegt uit tr zoeken of het een incident is of producteigenschap. Niemand van forum heeft rechtstreeks contact met Beesd of een officiële uitspraak hierover ontvangen.

Ik ga er dus vanuit dat het een aantal auto’s treft, zoals het lijkt op het forum, maar dat Volvo er alles aan doet om het op te lossen. Kan me voorstellen dat het voor Volvo even schakelen is van lyrische pers en auto van het jaar en lovende klanten, naar een paar kritische klanten met een probleem.
Laatst gewijzigd door rikvanbeek op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jan XC40 R-T4
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 22.04.2018 - 17:02

Zo, die van mij net weer opgehaald.
Weer 1,5 week kwijt geweest.
Zou nu opgelost moeten zijn.

Oorzaak trillingen bij ± 125 km/u: één band die niet helemaal rond was / teveel onbalans had. Deze is vervangen.
Is blijkbaar zeer moeilijk te constateren en met 'gewone' apparatuur en kennis niet op te lossen.
Verklaring erbij is dat het met de moderne onderstellen en de steeds bredere banden erg kritisch geworden is.

Oorzaak naar rechts trekken: zit in de banden.
Oplossingen: m.b.v. een Hunter de banden zo op de auto gelegd dat hij nu recht uit moet sporen.
Bij het wisselen naar de winterbanden dus maar heel precies aantekenen welk wiel waar op de auto zit.
Ben benieuwd hoe de winterbanden zich gaan gedragen......

Op de 11 km door de stad en over provinciale weg naar huis niks gemerkt / kunnen checken of constateren.
Morgen weer 2x 105 km met snelwegen erin.
Ga het dan ervaren.
Fingers crossed.
Volvo XC40 T4 R-design - 22 september 2018
Mitsubishi Outlander PHEV december 2013
Ford Mondeo Wagon 2007
Erikho
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

Ben benieuwd Jan!
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Gebruikersavatar
Jan XC40 R-T4
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 22.04.2018 - 17:02

Twee dagen en zo'n 450 km verder.
Er is beslist vooruitgang geboekt.
Ik heb geen vibrator meer in mijn stoel.
Ook het naar rechts trekken is wel over (denk ik).
Al met al nog niet zo heel goed kunnen vaststellen omdat ik elke dag vol in het verkeer zit de hele weg.
En het is donker heen en terug, veel file rijden dus extra alert daar op zijn.
Amper 120 - 125 km/u of harder kunnen rijden.
Maar ik ervaar toch nog wel wat onrust rond 120 km in het onderstel.
Dan is de ride duidelijk minder smooth dan bij b.v. 100 - 110 km/u.
Nou moet ik natuurlijk ook weer even (ont)wennen na 1,5 week in een zware V90 diesel.
De XC40 is duidelijk straffer afgeveerd en korter qua wielbasis dus dit is ook merkbaar in de feedback van de weg via het onderstel.
Ik wil het nog even tijd geven om weer meer aan mijn eigen XC40 te wennen.
Wordt vervolgt.
Laatst gewijzigd door Jan XC40 R-T4 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 T4 R-design - 22 september 2018
Mitsubishi Outlander PHEV december 2013
Ford Mondeo Wagon 2007
rikvanbeek
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28.06.2013 - 15:40

Fijn te horen dat jouw problemen opgelost zijn.

Toch vermoed ik dat het dan een andere oorzaak betrof dan bij mijn auto. Immers die van mij is al gecontroleerd op rondheid en er is al een band vervangen.

Gisteren is bij mij een luchtgeleider aan de onderzijde weggehaald wel wellicht zou wapperen. Dit bleek geen verschil te maken. Helaas nog steeds geen oplossing.
Gebruikersavatar
Jan XC40 R-T4
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 22.04.2018 - 17:02

Zoals gezegd, het lijkt erop dat het opgelost is.
Er is dus wel een oorzaak gevonden, dat is in ieder geval goed.
Ik houd echter nog een slag om de arm.

Morgen ga ik mijn winterbanden set ophalen.
Zit een beetje tussen hoop en vrees hoe die zich gaan gedragen als ik ze erop zet.

Erg vervelend voor je dat ze nog steeds geen oorzaak hebben kunnen vinden.
Vooral volhouden :-/
Volvo XC40 T4 R-design - 22 september 2018
Mitsubishi Outlander PHEV december 2013
Ford Mondeo Wagon 2007
Gebruikersavatar
raystef
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 21.08.2018 - 11:03

Jan XC40 R-T4 schreef: Twee dagen en zo'n 450 km verder.
Er is beslist vooruitgang geboekt.
Ik heb geen vibrator meer in mijn stoel.
Ook het naar rechts trekken is wel over (denk ik).
Al met al nog niet zo heel goed kunnen vaststellen omdat ik elke dag vol in het verkeer zit de hele weg.
En het is donker heen en terug, veel file rijden dus extra alert daar op zijn.
Amper 120 - 125 km/u of harder kunnen rijden.
Maar ik ervaar toch nog wel wat onrust rond 120 km in het onderstel.
Dan is de ride duidelijk minder smooth dan bij b.v. 100 - 110 km/u.
Nou moet ik natuurlijk ook weer even (ont)wennen na 1,5 week in een zware V90 diesel.
De XC40 is duidelijk straffer afgeveerd en korter qua wielbasis dus dit is ook merkbaar in de feedback van de weg via het onderstel.
Ik wil het nog even tijd geven om weer meer aan mijn eigen XC40 te wennen.
Wordt vervolgt.
Goed dat het bij jou weg is. Hopelijk blijft het.
Toch denk ik dat bij bepaalde wagens het probleem niet met de banden op te lossen is, zoals bij mijn wagen. Hij was ook volledig uitgelijnd en gebalanceerd. Geen beterschap.

Ik wou ook even melden dat ik momenteel ook met een V90 rij. Zelfs maar een D3 en die rijdt geweldig ! Zit heel zacht, licht afgeveerd en de motor is naar mijn mening veel beter geprogrammeerd op de wagen zelf.
Geef ik gas dan reageert de wagen direct en hij houdt ook even de 2000 toeren aan bij start uit 0 zodat dat wel heel smooth aanvoelt. Hij verbruikt ook maar onder de 6 ltr zelfs als ik er sportief mee rondrijd !
Ik weet niet wat die weegt tov de xc40 maar qua verbruik zit die ver onder die van de xc40 D4. Ok, een D4 tov D3 maar toch...je voelt dat deze motorversie lekkerder zit met deze wagen. Dit alles ter zijde ;)
Gebruikersavatar
Jan XC40 R-T4
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 22.04.2018 - 17:02

Vandaag een goede 100 km gereden met een flink stuk snelweg.
Rustig op de weg dus even goed kunnen proberen op verschillende snelheden.
Het naar rechts trekken is definitief weg, dus dat is goed nieuws.

Tot 110 - 115 km/u rust in het onderstel, daarboven toch nog wel wat onrust tot zelfs (korte) momenten van een lichte vibratie.
Vooral bij / na accelereren en decelereren het duidelijkst merkbaar.
Ik blijf het lastig vinden om vast te stellen of dit gevoel misschien (ook) komt door de straffere vering van de XC40 en dat het dus contactgevoel met het wegdek is. Er lijkt wel een beeld te ontstaan dat het (ook) gerelateerd is aan de kwaliteit van het wegdek.
De ride is in ieder geval bij snelheden boven 115 km/u minder smooth dan de Outlander PHEV die ik de afgelopen 4,5 jaar gewend geweest ben.

De V90 D3 die ik gereden heb gaf op de BC sommige dagen zelfs 4,8 liter / 100 km.
Provinciale weg en bijna de hele snelweg afstand niet boven de 100 - 110 km/u.
Erg comfortabele auto inderdaad maar toch niet mijn ding. :-/
En dan tanken voor €1,34 / liter is toch ook niet verkeerd.
Volle tank geeft 1100 km bereik. Het dubbele van de XC40 T4..... :(
Volvo XC40 T4 R-design - 22 september 2018
Mitsubishi Outlander PHEV december 2013
Ford Mondeo Wagon 2007
Gebruikersavatar
raystef
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 21.08.2018 - 11:03

Jan XC40 R-T4 schreef: Vandaag een goede 100 km gereden met een flink stuk snelweg.
Rustig op de weg dus even goed kunnen proberen op verschillende snelheden.
Het naar rechts trekken is definitief weg, dus dat is goed nieuws.

Tot 110 - 115 km/u rust in het onderstel, daarboven toch nog wel wat onrust tot zelfs (korte) momenten van een lichte vibratie.
Vooral bij / na accelereren en decelereren het duidelijkst merkbaar.
Ik blijf het lastig vinden om vast te stellen of dit gevoel misschien (ook) komt door de straffere vering van de XC40 en dat het dus contactgevoel met het wegdek is. Er lijkt wel een beeld te ontstaan dat het (ook) gerelateerd is aan de kwaliteit van het wegdek.
De ride is in ieder geval bij snelheden boven 115 km/u minder smooth dan de Outlander PHEV die ik de afgelopen 4,5 jaar gewend geweest ben.

De V90 D3 die ik gereden heb gaf op de BC sommige dagen zelfs 4,8 liter / 100 km.
Provinciale weg en bijna de hele snelweg afstand niet boven de 100 - 110 km/u.
Erg comfortabele auto inderdaad maar toch niet mijn ding. :-/
En dan tanken voor €1,34 / liter is toch ook niet verkeerd.
Volle tank geeft 1100 km bereik. Het dubbele van de XC40 T4..... :(
De vibraties zijn inderdaad ook in mijn geval sterker bij het accelereren en decelereren bij een 125 naar 115 en terug naar 125km/u.

De V90 is inderdaad ook mijn ding niet qua uitzicht maar het verbruik tov van de xc40 D4 is zeer groot. Hij komt echt niet boven de 5.9 uit bij vol gas en sportief rijgedrag.
Mij een raadsel waarom het verbruik op de binnenwegen 5.9 bij de V90 is en bij de XC40 een 7.2..... :(
rikvanbeek
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28.06.2013 - 15:40

Mijn auto is vandaag naar de importeur. Wacht op terugkoppeling.
Laatst gewijzigd door rikvanbeek op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
rikvanbeek
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28.06.2013 - 15:40

Update... de auto is ongedane zaken terug.

Hij is slechts voor 1 middag in Beesd geweest waar er een half uurtje mee gereden is. Volvo meld dat de trilling volgens hun meting "binnen de marge valt"...

Krijg sterk het gevoel dat mijn klacht totaal niet serieus is opgepakt. Men zegt later nog een keer te willen vergelijken met een vergelijkbare auto, maar dat handgeschakelde diesels heel schaars zijn. Een vreemde uitspraak, waarom nog vergelijken als je stelt dat de trilling is?
Daarnaast heb ik met de dealer vastgesteld dat de resonantie zich ook voordoet zonder dat de auto in de versnelling staat en toerental onafhankelijk is. Dit impliceert dat het niets met de bak of motor te maken heeft.

Het uiterst irritante "wapper" geluid, wat door de resonantie ontstaat wordt helemaal niet over gecommuniceerd.

Al met al begin ik dus gefrustreerd te raken en heb al helemaal niet het gevoel dat het tot een oplossing gaat leiden.

Bizar dat het zo luchtig wordt afgedaan, terwijl iedere bijrijder en zelfs mijn kinderen van 3 en 6 het opmerken.
Laatst gewijzigd door rikvanbeek op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6929
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Krijg onderhand toch enigszins de indruk dat de XC40 wat ‘overhaast’ in de markt is gezet. De diverse problemen welke in dit forum worden gemeld geven de indruk dat er een deadline gehaald moest worden om de auto op de wegen te krijgen, maar dan wel met het credo ‘zo niet dan toch’.
Er lijken diverse technische zaken te mankeren welke beslist niet hadden hoeven voor komen, en met gepresenteerde klachten lijkt veelal onvoldoende te worden gedaan. Ligt niet aan de dealers; die zijn beslist van goede wil, maar de importeur en onze Zweedse vrienden lijken hun vlucht vaak te zoeken in ‘valt binnen de marges’....
Zijn de berijders nou zo (over)kritisch of kan Volvo de problematiek niet aan......?
Ook ik heb gelonkt naar de XC40 als opvolger voor mijn V60, maar heb uiteindelijk toch gekozen voor de nieuwe V60... mede omdat ik de vele signalen toch enigszins verontrustend vond.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Jan XC40 R-T4
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 22.04.2018 - 17:02

Ik ben na weer goed twee weken rijden helaas tot de conclusie gekomen dat het trillen bij mij ook nog niet helemaal weg is.
Alleen is het probleem nu dat het veel lastiger geworden is om aan te geven wanneer het komt en gaat.
Ook is het nu meer random door de snelheden heen tussen 105 en 135 km/u, maar er blijft teveel onrust in het onderstel dan in mijn ogen zou mogen.
Als het zich manifesteert is dat meestal bij / na accelereren en decelereren.
Het is gelukkig meestal wel van redelijk korte duur. Dus als het opkomt verdwijnt het ook weer na ergens tussen de 5 en 20 seconden.
Ook heb ik de indruk dat er een relatie is naar het wegdek waar ik op rijd. Gladder of minder glad asfalt.
Het blijft dus onbevredigend en lastig.
Aangezien ik dit weekend naar de winterbanden over ga is het even kijken hoe die zich gaan gedragen.
Ik heb wel duidelijk bij de dealer aangegeven dat het dus nog niet klaar is wat mij betreft.
Volvo XC40 T4 R-design - 22 september 2018
Mitsubishi Outlander PHEV december 2013
Ford Mondeo Wagon 2007
Gebruikersavatar
VolvoJ
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 29.08.2018 - 21:38

tegengekomen op een engels forum ivm vibraties van de xc40 (water in de banden door een manke compressor) =
http://www.freel2.com/forum/topic32972.html
Laatst gewijzigd door VolvoJ op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
XC40 T4 Momentum van mijn echtgenote (besteld sept 18, geleverd apr 19).
Eerste Volvo voor ons. Ik rij met een Peugeot 5008 GT Line. België.
rikvanbeek
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28.06.2013 - 15:40

vond dat best een reële suggestie, helaas is bij mij het probleem bij drie verschillende sets velgen continu aanwezig.
Gebruikersavatar
Jan XC40 R-T4
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 22.04.2018 - 17:02

Vandaag eerste lange rit met winterbanden.
Ook hiermee is het trillen niet (helemaal) weg, maar wel iets minder waarneembaar.
Op zich logisch:
- Zachter rubber, flexibeler profiel
- 17 inch velgen
- 225/65 banden, dus hogere wangen en daardoor meer absorberend.

Verder natuurlijk het wat minder directe stuurgevoel en weg-contact dat je ook altijd heb met dit soort banden.
Overall wel wat comfortabeler.
Volvo XC40 T4 R-design - 22 september 2018
Mitsubishi Outlander PHEV december 2013
Ford Mondeo Wagon 2007
Pieterxc40
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.11.2018 - 16:47

Ik bezit een xc40 van aug 2018 Momentum met pakketen en een T4.

Heb ook hetzelfde gerommel/vibraties in mijn Volvo.
Baal ervan. Zoek nog naar wanneer wel en wanneer niet.
Gek maar soms hoor je niets en soms lijkt het net of je met een lege/lekke band aan het rijden bent.
Wanneer ik meer ontdek of via de garage iets verneem meldt ik meer.
:(
Jan123
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16.04.2018 - 09:56

Ik heb ook last van het zogenoemde wapperende en resonerende geluid van onder de auto bij een snelheid tussen de 100 en 130 km per uur. Het is een XC40 D4 van april 2018. Wie herkent dit en heeft een mogelijke oplossing wat dit kan zijn?
Plaats reactie

Terug naar “XC40”