In de winter is het handig om de wagen op voorhand op te warmen en te laten ontdooien.
Via Volvo On Call zie ik 2 opties: parkeerverwarming en afstandsstart. In de uitleg bij afstandsstart lees ik dat je op die manier de wagen kan klimatiseren. Doen de 2 functies dan hetzelfde? Welke van de twee gebruik ik best om de wagen op voorhand op te warmen?
Kan je via de app ook ergens de temperatuur instellen? Of neem ie gewoon de temperatuur die daarvoor in de wagen ingesteld was?
En is het ook mogelijk om via Volvo On Call de achterruit-ontdooier aan te zetten?
Parkeerverwarming of afstandsstart?
- TonH53
- 6th Gear member
- Berichten: 3292
- Lid geworden op: 20.02.2018 - 09:14
Parkeerverwarming is een aparte optie bij aanschaf, ook onderdeel van de Scandinavian Line.
Parkeerverwarming werkt op een eigen motortje, verwarmt de lucht en blaast die warme lucht het passagierscompartiment in, waardoor ook de ruiten worden ontdooit (alleen de buitenspiegels niet).
Via de app kan je parkeerverwarming ook een tijdschema opgeven; bij mij is dat dat de auto iedere dag van maandag tot en met vrijdag om 8.15u op temperatuur moet zijn.
Afstandstart start de motor en voert vervolgens alle standaardinstellingen bij de start uit; als daarbij zit dat de achterruit ontdooier aan moet, dan gebeurt dat ook.
Afstandstart kan je geen tijdschema meegeven en zal dus iedere keer vanuit de app moeten worden opgestart.
In de winter gebruik ik de parkeerverwarming, omdat dat de accu ontlast; in de zomer gebruik ik de afstandstart, omdat daarmee ook gekoeld kan worden.
Parkeerverwarming werkt op een eigen motortje, verwarmt de lucht en blaast die warme lucht het passagierscompartiment in, waardoor ook de ruiten worden ontdooit (alleen de buitenspiegels niet).
Via de app kan je parkeerverwarming ook een tijdschema opgeven; bij mij is dat dat de auto iedere dag van maandag tot en met vrijdag om 8.15u op temperatuur moet zijn.
Afstandstart start de motor en voert vervolgens alle standaardinstellingen bij de start uit; als daarbij zit dat de achterruit ontdooier aan moet, dan gebeurt dat ook.
Afstandstart kan je geen tijdschema meegeven en zal dus iedere keer vanuit de app moeten worden opgestart.
In de winter gebruik ik de parkeerverwarming, omdat dat de accu ontlast; in de zomer gebruik ik de afstandstart, omdat daarmee ook gekoeld kan worden.
1989 440 XV-87-GX
1992 440 FX-TJ-03
2000 S40 15-GB-LL
2005 S60 69-PX-NH
2013 V40 Cross Country 87-ZXR-5
2018 XC40 T4 Inscription SR-297-G
2019 V40 T3 R-Design Geartronic Polar+ Sport + Parkeerverwarming
2021 XC40 P8 met (bijna) alle opties
1992 440 FX-TJ-03
2000 S40 15-GB-LL
2005 S60 69-PX-NH
2013 V40 Cross Country 87-ZXR-5
2018 XC40 T4 Inscription SR-297-G
2019 V40 T3 R-Design Geartronic Polar+ Sport + Parkeerverwarming
2021 XC40 P8 met (bijna) alle opties
- TonH53
- 6th Gear member
- Berichten: 3292
- Lid geworden op: 20.02.2018 - 09:14
De parkeerverwarming "draait" op een apart benzinemotortje, dat de lucht verwarmt en het bestuurderscompartiment inblaast; dat motortje heeft een eigen uitlaat achter het rechter voorwiel. De elektronica van de auto wordt dus niet gebruikt, waardoor de accu niet wordt belast.
Bij afstandstart wordt de motor gestart, waarna alle systemen die bij een gewone start - op basis van de instellingen - zullen worden opgestart ook daadwerkelijk worden opgestart (radio, airco, achterruitverwarming, voorruitverwarming, stuurverwarming, stoelverwarming).
Het zal duidelijk zijn dat bij afstandstart de accu wel belast wordt.
1989 440 XV-87-GX
1992 440 FX-TJ-03
2000 S40 15-GB-LL
2005 S60 69-PX-NH
2013 V40 Cross Country 87-ZXR-5
2018 XC40 T4 Inscription SR-297-G
2019 V40 T3 R-Design Geartronic Polar+ Sport + Parkeerverwarming
2021 XC40 P8 met (bijna) alle opties
1992 440 FX-TJ-03
2000 S40 15-GB-LL
2005 S60 69-PX-NH
2013 V40 Cross Country 87-ZXR-5
2018 XC40 T4 Inscription SR-297-G
2019 V40 T3 R-Design Geartronic Polar+ Sport + Parkeerverwarming
2021 XC40 P8 met (bijna) alle opties
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5106
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Bij afstand start wordt de accu ook geladen aangezien de motor loopt. Bij parkeerverwarming wordt de accu niet geladen en de standkachel (door jouw omschreven als motortje) heeft een ventilator die wordt aangedreven op 12V van de accu....
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19847
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Yep en bij afstandstart gaan alle systemen pas aan wanneer je de startknop omdraait, tenminste bij mijn V90 wel.
Ik doe het als volgt, standkachel 20minuten aan, tijdens het tandenpoetsen zet ik die weer uit via de app en start hem via de app op afstand.
Op die manier is de stoel en stuurverwarming aan en is het lekker toeven bij -1.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Fout.TonH53 schreef: ↑05.12.2019 - 09:14De parkeerverwarming "draait" op een apart benzinemotortje, dat de lucht verwarmt en het bestuurderscompartiment inblaast; dat motortje heeft een eigen uitlaat achter het rechter voorwiel. De elektronica van de auto wordt dus niet gebruikt, waardoor de accu niet wordt belast.
De parkeerkachel verwarmt de koelvloeistof, deze wordt met een electrisch pompje rond gepompt. Kachelmotor gaat draaien om lucht langs de warme kachelradiator te doen stromen om zo het interieur te verwarmen.
Er zijn op dat moment meerdere systemen actief in de auto dus de accu wordt zeker belast.
- TonH53
- 6th Gear member
- Berichten: 3292
- Lid geworden op: 20.02.2018 - 09:14
Er zijn op dat moment meerdere systemen actief in de auto dus de accu wordt zeker belast.
OK, maar ik denk (en ik ben geen technicus), dat al die zaken die aan zullen gaan bij een afstandstart, zoals achterruitverwarming, stoelverwarming, stuurverwarming etc. de accu meer zullen belasten dan de parkeerverwarming. Met parkeerverwarming zijn mijn ruiten ook ontdooid, het stuur is niet meer koud (ook nog niet warm uiteraard) en ook de lederen stoelbekleding is niet meer koud.
OK, maar ik denk (en ik ben geen technicus), dat al die zaken die aan zullen gaan bij een afstandstart, zoals achterruitverwarming, stoelverwarming, stuurverwarming etc. de accu meer zullen belasten dan de parkeerverwarming. Met parkeerverwarming zijn mijn ruiten ook ontdooid, het stuur is niet meer koud (ook nog niet warm uiteraard) en ook de lederen stoelbekleding is niet meer koud.
1989 440 XV-87-GX
1992 440 FX-TJ-03
2000 S40 15-GB-LL
2005 S60 69-PX-NH
2013 V40 Cross Country 87-ZXR-5
2018 XC40 T4 Inscription SR-297-G
2019 V40 T3 R-Design Geartronic Polar+ Sport + Parkeerverwarming
2021 XC40 P8 met (bijna) alle opties
1992 440 FX-TJ-03
2000 S40 15-GB-LL
2005 S60 69-PX-NH
2013 V40 Cross Country 87-ZXR-5
2018 XC40 T4 Inscription SR-297-G
2019 V40 T3 R-Design Geartronic Polar+ Sport + Parkeerverwarming
2021 XC40 P8 met (bijna) alle opties
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Een standkachel is een serieuze aanslag op de levensduur van een accu. Elke keer als de standkachel wordt gebruikt wordt de accu behoorlijk zwaar belast. Als de auto incidenteel niet wordt gestart nadat de stadkachel is geactiveerd staat de accu dus een poos stil met een flink ontladen accu. En dat is niet zo goed voor de levensduur.
Als de auto loopt (dat is al een paar keer uitgelegd) zorgt de dynamo voor de stroomvoorziening van alle verbruikers en wordt de accu ook nog eens geladen.
Als de auto loopt (dat is al een paar keer uitgelegd) zorgt de dynamo voor de stroomvoorziening van alle verbruikers en wordt de accu ook nog eens geladen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Hans oet Twent
- 7th Gear member
- Berichten: 9878
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Elke ochtend en bij elk bezoek aan een klant wordt mijn Volveautje in dit jaargetijde keurig verwarmd door de Standheizung. Soms ook de afstandstart erbij. Is alles lekker warm.
In de zomer naar wens gekoeld middels de afstandstart.
In de zomer naar wens gekoeld middels de afstandstart.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
- Rob M
- 5th Gear member
- Berichten: 1694
- Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
- Locatie: Westerwolde
Ook hier wordt de standkachel zeer regelmatig gebruikt. Als ik gebeld word en aan het werk moet gaat tijdens het telefoongesprek de kachel aan, dan spullen pakken en aankleden (wanneer dit 's nachts is, anders schoenen aan) en dan gaan we. Nooit ramen krabben en de ergste kou is er al uit. Dit doe ik al jaren zo met verschillende Volvo's.
De standkachel aan en dan niet gaan rijden lijkt mij inderdaad slecht voor accu, het milieu en de kachel zelf.
De standkachel aan en dan niet gaan rijden lijkt mij inderdaad slecht voor accu, het milieu en de kachel zelf.
Hartelijke groet,
Rob
Rob
Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 6929
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Ik heb n keer gehad dat de standkachel niet aanging omdat de accuspanning te laag was.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
- Eland Musk
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 23.03.2018 - 23:10
Het is wel heel jammer van de investering van een standkachel als die niet gebruikt wordt.
De accu wordt door de elektronica bewaakt, en bij een hogere temperatuur zal deze ook makkelijker de gevraagde piekstroom kunnen leveren (de accu wordt warm door het gebruik ivm de interne weerstand)
Voor de verbrandingsmotor is het fantastisch dat deze wordt voorgewarmd, de slijtage tgv koud starten zal hierdoor drastisch verminderen.
De reden dat de Zweedse Volvo motoren zo robuust zijn is dat er rekening is gehouden met Scandinavische omstandigheden. Als je een motor voorwarmt, komt dat de levensduur ten goede.
Zoals bijvoorbeeld bij een Noodstroomgenerator die stand by moet staan om ineens vol vermogen te leveren.
De accu wordt door de elektronica bewaakt, en bij een hogere temperatuur zal deze ook makkelijker de gevraagde piekstroom kunnen leveren (de accu wordt warm door het gebruik ivm de interne weerstand)
Voor de verbrandingsmotor is het fantastisch dat deze wordt voorgewarmd, de slijtage tgv koud starten zal hierdoor drastisch verminderen.
De reden dat de Zweedse Volvo motoren zo robuust zijn is dat er rekening is gehouden met Scandinavische omstandigheden. Als je een motor voorwarmt, komt dat de levensduur ten goede.
Zoals bijvoorbeeld bij een Noodstroomgenerator die stand by moet staan om ineens vol vermogen te leveren.
Volvo history : V60 D6 PIH 2013-2018, XC40 D4 R design 2018-2023.
BMW i4 eDrive 40 M
BMW i4 eDrive 40 M
- BartEW
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 12.04.2019 - 21:47
- Locatie: Deinze
Intussen gebruik ik al enkele weken de standverwarming en ik ben heel tevreden.
Heel handig om die ‘s morgens tegen een bepaald uur te kunnen programmeren.
De wagen berekent zelf hoe vroeg hij moet starten afhankelijk van de buitentemperatuur.
En het lijkt me inderdaad beter dan de afstandsstart, waarbij alle systemen aangezet worden.
Alleen oppassen dat er voldoende brandstof in de tank zit - ik had al 2 keer een te lage tank en dan werkt standverwarming niet.
Heel handig om die ‘s morgens tegen een bepaald uur te kunnen programmeren.
De wagen berekent zelf hoe vroeg hij moet starten afhankelijk van de buitentemperatuur.
En het lijkt me inderdaad beter dan de afstandsstart, waarbij alle systemen aangezet worden.
Alleen oppassen dat er voldoende brandstof in de tank zit - ik had al 2 keer een te lage tank en dan werkt standverwarming niet.
Volvo XC40 T3 Geartronic met premium audio pack, intellisafe pro pack, park assist pack, versatility pro pack, light pack, winter pack, winter pro pack, luxury seat pack, xenium pack, trekhaak, DAB+
- BartEW
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 12.04.2019 - 21:47
- Locatie: Deinze
Tja, de verwarming afschaffen thuis en in auto’s zou wellicht goed zijn voor het milieu, maar dat lijkt me niet echt een optie. Ik maak zo veel mogelijk gebruik van het openbaar vervoer, bvb om naar mijn werk te gaan. Maar wanneer ik rij zit ik toch niet graag in de kou
Volvo XC40 T3 Geartronic met premium audio pack, intellisafe pro pack, park assist pack, versatility pro pack, light pack, winter pack, winter pro pack, luxury seat pack, xenium pack, trekhaak, DAB+