Bochtverlichting met mistlampen

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
Gebruikersavatar
silverado
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27.06.2006 - 14:33
Locatie: Drenthe

Op m’n XC40 zitten mistlampen, maar die werken niet als bochtverlichting.
Is dit via de software te installeren? Lijkt me geen grote ingreep...
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8.

Volvo nr. 14: XC40 T2 R-Design GT8
MvR
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 22.07.2013 - 11:39

silverado schreef: 21.08.2020 - 14:40 Op m’n XC40 zitten mistlampen, maar die werken niet als bochtverlichting.
Is dit via de software te installeren? Lijkt me geen grote ingreep...
Toen ik 2 jaar geleden mijn XC40 kreeg werkte dit ook niet, uiteindelijk heb ik vorig jaar een keer alle updates gekregen bij onderhoud en toen zat het er wel op. Viel direct op omdat je natuurlijk in 1x meer licht in de bochten hebt.
In bestelling
2020 December: Volvo XC40 P8 AWD Recharge Pure Electric R-Design
Huidig
2018: Volvo XC40 T4 R-Design in Osmium Grey
Voorheen
2013: Volvo V40 D2 - R-Design / Black
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

MvR schreef: 21.08.2020 - 15:32
silverado schreef: 21.08.2020 - 14:40Op m’n XC40 zitten mistlampen, maar die werken niet als bochtverlichting.Is dit via de software te installeren? Lijkt me geen grote ingreep...
Toen ik 2 jaar geleden mijn XC40 kreeg werkte dit ook niet, uiteindelijk heb ik vorig jaar een keer alle updates gekregen bij onderhoud en toen zat het er wel op. Viel direct op omdat je natuurlijk in 1x meer licht in de bochten hebt.
Ik dacht ergens gelezen te hebben, dat bochtverlichting, in combinatie met mistlampen vanzelfsprekend was? Dus dat is niet zo, begrijp ik?
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Mistverlichting als bochtverlichting is een nutteloze feature.
Dit schijnt alleen vlak voor de auto en heb je dus alleen wat aan bij lage snelheden.
Bi-Xenon met adaptive bochtverlichting, zoals dat jaren op Volvo’s is geleverd, laat de dim- en grootlichten lichtjes meedraaien de bocht in, om zo het wegdek optimaal te verlichten bij alle snelheden.
Is daar niet een moderne LED variant van?
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Nouhhh, ik heb adaptief led met oplichtend breedstralers en dat is in de pitch black toch een fijne optie.
Duidelijke zichtbaar op de 360camera en met heftige verminderd zicht ook gewoon bruikbaar als extra.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Erikho
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

Marcnij schreef: 21.08.2020 - 16:32 Mistverlichting als bochtverlichting is een nutteloze feature.
Dit schijnt alleen vlak voor de auto en heb je dus alleen wat aan bij lage snelheden.
Bi-Xenon met adaptive bochtverlichting, zoals dat jaren op Volvo’s is geleverd, laat de dim- en grootlichten lichtjes meedraaien de bocht in, om zo het wegdek optimaal te verlichten bij alle snelheden.
Is daar niet een moderne LED variant van?
Mistlampen als bochtverlichting werkt ook alleen maar bij lage snelheden ;-)
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

diesel01 schreef: 21.08.2020 - 16:57 Nouhhh, ik heb adaptief led met oplichtend breedstralers en dat is in de pitch black toch een fijne optie.
Duidelijke zichtbaar op de 360camera en met heftige verminderd zicht ook gewoon bruikbaar als extra.
Ja, precies. Als je in het buitengebied in het donker een inrit in moet, dan is het zeker nuttig.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1072
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Ik dacht dat het alleen werkte in combinatie met meesturende koplampen. Het systeem moet namelijk de stuurstand kennen. Als je de meesturende koplampen niet hebt heb je dus ook de stuurstand niet.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Volgens mij zit de stuurhoeksensor standaard in de auto. Die bepaalt namelijk dat stop/start niet werkt als je met ingedraaide wielen stil staat en ook traction control vindt de informatie van deze sensor wel handig.
ET1812
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 23.05.2018 - 14:21

Ik beschik over de meedraaiende led-koplampen die perfect hun ding doen. Bij heel lage snelheid gaat ook de desbetreffende mistlamp aan bij het nemen van een bocht. Bij stilstand en het aanzetten van een richtingaanwijzer gaat ook desbetreffende mistlamp aan.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Bij een test die ik vorige week, zag ik, toen ze op het media scherm bezig waren, de optie van bochtverlichting voorbij komen. Nu weet ik niet of deze optie "standaard" op elke XC 40 zit. Of dat dit altijd uitsluitend in combinatie is met meedraaiende koplampen. Mocht dit standaard zijn, dan is deze optie bij elke XC 40 te activeren.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
CLJ
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 04.06.2020 - 15:48

Mij is duidelijk gemaakt dat het in een R design zeker zit via de mistlampen, gaan enkel aan onder een bepaalde snelheid. Snelheid zal ,denk ik, dan, onder de 30 km/h moeten zitten aangezien mijn huidige wagen dit ook zo doet.
In de huidige draaien dan de xenon lichten mee als actieve bochtverlichting bij hogere snelheden.
Verkoper was eigenlijk ook niet echt voorstander van actieve bochtverlichting in ons toch al fel verlichte land, deel zijn mening wel want in onze 2de wagen zit het niet en daar mis ik het ook niet. De bijverlichting bij lage snelheden via mistlamp mis ik dan weer wel bij het afrijden van rotondes, fietspaden en opritten zijn dan wat sneller verlicht...
We hebben voor dat geld dan maar iets ander nuttigs aangevinkt.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

CLJ schreef: 24.08.2020 - 16:09 Mij is duidelijk gemaakt dat het in een R design zeker zit via de mistlampen, gaan enkel aan onder een bepaalde snelheid. Snelheid zal ,denk ik, dan, onder de 30 km/h moeten zitten aangezien mijn huidige wagen dit ook zo doet.
In de huidige draaien dan de xenon lichten mee als actieve bochtverlichting bij hogere snelheden.
Verkoper was eigenlijk ook niet echt voorstander van actieve bochtverlichting in ons toch al fel verlichte land, deel zijn mening wel want in onze 2de wagen zit het niet en daar mis ik het ook niet. De bijverlichting bij lage snelheden via mistlamp mis ik dan weer wel bij het afrijden van rotondes, fietspaden en opritten zijn dan wat sneller verlicht...
We hebben voor dat geld dan maar iets ander nuttigs aangevinkt.
Zeker nog nooit in noord of oost NL gereden? Op de aarde donkere wegen hier is juist actieve bochtverlichting erg plezierig.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Marcnij schreef: 24.08.2020 - 16:24 Zeker nog nooit in noord of oost NL gereden? Op de aarde donkere wegen hier is juist actieve bochtverlichting erg plezierig.
En zo is dat ook hier op de Zuid Hollandse eilanden. Hier buiten de dorpen, ook weinig of geen straatverlichting. Dan is bochtverlichting toch wel een handig extraatje. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
CLJ
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 04.06.2020 - 15:48

Hans Eilander schreef: 24.08.2020 - 16:53
Marcnij schreef: 24.08.2020 - 16:24 Zeker nog nooit in noord of oost NL gereden? Op de aarde donkere wegen hier is juist actieve bochtverlichting erg plezierig.
En zo is dat ook hier op de Zuid Hollandse eilanden. Hier buiten de dorpen, ook weinig of geen straatverlichting. Dan is bochtverlichting toch wel een handig extraatje. ;)
Ik bedoelde voor mezelf, geloof ook wel dat het in afgelegen regionen zijn nut kan hebben maar voor een goede werking zou het naar mijn idee beter zijn geweest indien het systeem van het matrix led principe was.
Bij mijn huidige komt het systeem niet tot zijn recht omdat de high beam assistent soms zo vaak aan/uit gaat (of te laat uit met tegenliggers die knipperen) en als ik afgelegen wegen passeer doorheen de bossen hier wil ik ver kunnen kijken.
Dus als het matrix led was hadden ze de euro's wel gekregen van me.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

CLJ schreef: 24.08.2020 - 20:00 Ik bedoelde voor mezelf, geloof ook wel dat het in afgelegen regionen zijn nut kan hebben maar voor een goede werking zou het naar mijn idee beter zijn geweest indien het systeem van het matrix led principe was. Bij mijn huidige komt het systeem niet tot zijn recht omdat de high beam assistent soms zo vaak aan/uit gaat (of te laat uit met tegenliggers die knipperen) en als ik afgelegen wegen passeer doorheen de bossen hier wil ik ver kunnen kijken. Dus als het matrix led was hadden ze de euro's wel gekregen van me.
Daarom zie ik bochtverlichting als een aardig extraatje, maar geen: must have. Maar zit het er standaard op, is het mooi meegenomen. En die High-beam functie, gebruik ik nooit. Het gebeurt naar mijn gevoel teveel, dat het systeem te laat (dimt) reageert op tegenliggers. Wil je veel zien, en heb je geen tegenliggers? Dan kan je gewoon op grootlicht rijden, toch? En meedraaiende koplampen is een leuke ervaring, maar ook geen: must have. Op mijn huidige auto, zit AFL, en meedraaiende koplampen. Maar op mijn bestelde XC 40, heb ik het niet in de optielijst meegenomen.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”