start stop

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Erikho schreef: 05.09.2020 - 10:55 Stel in individuele rijmodus de start/stop uit ( en evt. andere gewenste instellingen) en je drukt na het starten 2 keer de rijmodus knop in en voila! Dit gaat het snelst, maar moet je ook na elke start weer doen natuurlijk. Zo gebruik ik het en dat gaat perfect.
Dit is hierboven duidelijk uitgelegd door jouw. Zoals ook terecht opgemerkt, een kwestie van goed lezen........ ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
silverado
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27.06.2006 - 14:33
Locatie: Drenthe

silverado schreef: ↑07.09.2020 - 15:33
Ik had ONGELIJK! In de individual modus blijft, indien uitgevinkt, de motor lopen...
Goed dat ik het weet. Dan kan ik me daar in ieder geval alvast op voorbereiden. ;)

Ik zou het nog ff controleren, zie boven, mijn eerdere bewering is niet juist.
In INDIVIDUAL blijft de motor draaien, indien goed ingesteld
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8.

Volvo nr. 14: XC40 T2 R-Design GT8
wurtel
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 25.06.2018 - 14:33

Hans Eilander schreef: 07.09.2020 - 19:23
teebee schreef: 07.09.2020 - 18:58 Alleen jammer dat de auto altijd in Comfort start.
Hoezo jammer? We gaan toch juist voor comfort? Een fijne, stille, en veilige reiswagen willen we toch? Geen strepentrekker, want dan neem je een R-design in T5 of zo, toch? ;)
Ik heb een R-design in T5 en die start ook altijd in comfort mode. Niet dat ik daar een probleem mee heb. Overigens vrij lastig om met AWD strepen te trekken, is mij nog niet gelukt :)
144 - 244 - 440 - 440 - V40 - V40 - S60 - S60 - S60 - XC40
Erikho
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

Motor start idd áltijd in comfort mode.
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

wurtel schreef: 09.09.2020 - 13:34 Ik heb een R-design in T5 en die start ook altijd in comfort mode. Niet dat ik daar een probleem mee heb. Overigens vrij lastig om met AWD strepen te trekken, is mij nog niet gelukt :)
Nou ja, ik bedoel ook eigenlijk meer het verschil in vermogen. Of je nu een T2 hebt met 130 pk, of een T5 met 247 pk, dat is toch wél ff een verschil, of niet? :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

253 :-)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Erikho post schreef: Motor start idd áltijd in comfort mode.
Dat gaf @teebee ook al aan. Ik had het dus niet goed gelezen. Dan moet je tóch zoals jij eerder al beschreef, de Start-Stop functie uitschakelen, dit na elke start. Geen probleem. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

teebee schreef: 09.09.2020 - 17:58253 :-)
Het mot tog nie gekker worde, zekert? :'(
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
trabbit
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 14.04.2019 - 23:18

Je kan het met Vdash nog niet zelf uitzetten, vdash dealers wel als het goed is. Volvo service in Elst zou je kunnen mailen.
Gebruikersavatar
RobLisse
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 28.09.2020 - 21:38

Beste XC40 rijders,


Het uitschakelen van het start/stop systeem is wel degelijk mogelijk.
De truc is om de gewenste instellingen in een profiel op toeslaan. En vervolgens koppel je dit profiel aan je sleutel. Dus nu stap voor stap…
Stap 1
Start de auto. Kies een profiel.
Stap 2
Middendisplay: Instellingen>MyCar>Individuele rijmodus
Stap 3
Stel je gewenste rijmodus in en vergeet niet het start/stop systeem uit te vinken.
Stap 4
Start de motor en druk op de knop van de rijmodus en kies voor de Individuele rijmodus.
Stap 5
Wanneer jouw profiel beveiligd is moet je de huidige instelling nog opslaan door je profielkeuze op te roepen en op de diskette symbool te drukken. Let op deze laatste handeling mag niet rijdend worden uitgevoerd.

Dat was alles.
Wanneer je nu opnieuw je auto start herkent je XC40 je profiel en worden de opgeslagen instellingen geladen.

Groet Rob
Erikho
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

De auto start altijd in comfortmodus! Je dient dus elke keer na de start je individuele modus te selecteren, zoals ik reeds eerder beschreef.
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Erikho schreef: 08.04.2021 - 23:26 De auto start altijd in comfortmodus! Je dient dus elke keer na de start je individuele modus te selecteren, zoals ik reeds eerder beschreef.
Dat is af fabriek verplicht ivm de emissie waarde.(heb ik me laten vertellen) En of je nu 2x op de knop van de rij modus drukt, of ff S/S via een simpele swipe uitschakelt, is mij om het even.... :) ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
RobLisse
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 28.09.2020 - 21:38

Hier vertel ik hoe ik mijn favoriete rijmodus instelde.
Ik rij in een Volvo Xc40 T2 Aut Business Pro met panoramadak en trekhaak.
Ik gebruik 2 rijmodussen, 1 voor dagelijks gebruik en 1 voor wanneer ik de caravan trek. Omdat mijn caravanseizoen nog niet is aangebroken heb ik in feite nu één favoriete rijmodus.
Ik heb deze als volgt opgebouwd:
Open de individuele voorkeuren in My Car.
Kies Eco als preset.
Ik kies Comfort als Bestuurdersscherm. Dit omdat ik de logica achter het bestuurdersscherm Eco niet begrijp en ik het bestuurdersscherm Dynamisch ronduit lelijk vind.
Als Stuurkracht kies ik hoog. Ik vermoed dat Volvo hier Hoog en Laag verwisseld heeft, want bij de keuze hoog voel ik meer weerstand in het stuur en bij de keuze laag voel ik nul weerstand in het stuur.
Ik kies Eco als Kenmerk voor de aandrijflijn. Dat betekent dat de automaat snel schakelt en relatief laag in de toeren blijft. Dat vind ik prettig, het motorgeluid is minimaal en eventuele passagiers voelen zich veilig. Ik noem deze manier van rijden ook wel de “Schoonmoedermodus”
Het remkenmerk zet ik op dynamisch. Ik heb nergens een definitie kunnen vinden van wat dynamisch remmen is. Door te proberen is mijn idee dat ik in de stand dynamisch meer gedoseerd kan remmen, terwijl in de stand normaal het remmen bruusk plaatsvindt.
Eco-klimaat vink ik uit. Want ik wil dat de airco en verwarming blijven werken. Wanneer het benzineverbruik voor jou zo belangrijk is dat je hier een vinkje plaatst, overweeg dan de auto te stoppen en je reis verder te voet af te leggen.
Start/stop vink ik aan. Uit de discussies in deze groep begrijp ik dat het plaatsen van dit vinkje voor velen is als vloeken in de kerk. Het zij zo. Ik vind het prettig wanneer de motor bij het stilstaan even z’n moment kiest. Dus wil je voor altijd Start/stop uitschakelen dan ligt hier je kans.
De volgende stap is het kiezen van een profiel, in mijn geval kies ik profiel 1. En geef dit profiel een passende naam. Bij starten van de auto verschijnt de naam van het actieve profiel kort op het middendisplay, dus kies met zorg een naam. Ik heb gekozen voor mijn naam en die van mijn vrouw. Spaties zijn geen probleem, maar je mag een naam niet met een spatie beginnen.
Bij de volgende stap moet de motor aanstaan.
Kies na indrukken van de keuzeknop Rijmodus de optie “Individuele rijmodus”. Hiermee laad je de keuzes die hierboven maakte in je Profiel 1 en koppel je dit Profiel aan je actieve sleutel.
Als laatste stap heb ik dit profiel beveiligd. Hierdoor start de auto steeds weer met deze gekozen kenmerken op, ook al heb je tijdens de vorige rit iets veranderd. Altijd bij stilstand eventueel een ander profiel in stellen!
Wil je iets blijvend veranderen, dan kan dit door te tikken op het diskette symbool achter de naam van je profiel. Je zult deze mogelijkheid nodig hebben zodra je doorhebt dat je instellingen van de radio ook vastliggen in het profiel. De stand van de zijspiegels vastleggen is voorbehouden aan hen die ook een elektrisch bediende stoel hebben in hun Volvo.
Ik denk dat wanneer de caravan achter de auto komt, ik als enige wijziging het kenmerk van de aandrijflijn op Dynamisch zet. De automaat blijft hoger in de toeren wanneer kracht gevraagd wordt. Maar dat is van later zorg.

Vanaf nu hoef je niet meer op meerdere knoppen te drukken voor je vertrekt, met een uitzondering van de Startknop...
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

@ RobLisse, ik vind jouw verhaal dan ook duidelijk, en een goed voorbeeld hoe het "makkelijk kan". Ik ben zelf niet zo thuis in die materie. Dus ik neem graag goede tips over. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Hub1957
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 22.09.2020 - 20:35

RobLisse schreef: 09.04.2021 - 11:50 Hier vertel ik hoe ik mijn favoriete rijmodus instelde.
Ik rij in een Volvo Xc40 T2 Aut Business Pro met panoramadak en trekhaak.
Ik gebruik 2 rijmodussen, 1 voor dagelijks gebruik en 1 voor wanneer ik de caravan trek. Omdat mijn caravanseizoen nog niet is aangebroken heb ik in feite nu één favoriete rijmodus.
Ik heb deze als volgt opgebouwd:
Open de individuele voorkeuren in My Car.
Kies Eco als preset.
Ik kies Comfort als Bestuurdersscherm. Dit omdat ik de logica achter het bestuurdersscherm Eco niet begrijp en ik het bestuurdersscherm Dynamisch ronduit lelijk vind.
Als Stuurkracht kies ik hoog. Ik vermoed dat Volvo hier Hoog en Laag verwisseld heeft, want bij de keuze hoog voel ik meer weerstand in het stuur en bij de keuze laag voel ik nul weerstand in het stuur.
Ik kies Eco als Kenmerk voor de aandrijflijn. Dat betekent dat de automaat snel schakelt en relatief laag in de toeren blijft. Dat vind ik prettig, het motorgeluid is minimaal en eventuele passagiers voelen zich veilig. Ik noem deze manier van rijden ook wel de “Schoonmoedermodus”
Het remkenmerk zet ik op dynamisch. Ik heb nergens een definitie kunnen vinden van wat dynamisch remmen is. Door te proberen is mijn idee dat ik in de stand dynamisch meer gedoseerd kan remmen, terwijl in de stand normaal het remmen bruusk plaatsvindt.
Eco-klimaat vink ik uit. Want ik wil dat de airco en verwarming blijven werken. Wanneer het benzineverbruik voor jou zo belangrijk is dat je hier een vinkje plaatst, overweeg dan de auto te stoppen en je reis verder te voet af te leggen.
Start/stop vink ik aan. Uit de discussies in deze groep begrijp ik dat het plaatsen van dit vinkje voor velen is als vloeken in de kerk. Het zij zo. Ik vind het prettig wanneer de motor bij het stilstaan even z’n moment kiest. Dus wil je voor altijd Start/stop uitschakelen dan ligt hier je kans.
De volgende stap is het kiezen van een profiel, in mijn geval kies ik profiel 1. En geef dit profiel een passende naam. Bij starten van de auto verschijnt de naam van het actieve profiel kort op het middendisplay, dus kies met zorg een naam. Ik heb gekozen voor mijn naam en die van mijn vrouw. Spaties zijn geen probleem, maar je mag een naam niet met een spatie beginnen.
Bij de volgende stap moet de motor aanstaan.
Kies na indrukken van de keuzeknop Rijmodus de optie “Individuele rijmodus”. Hiermee laad je de keuzes die hierboven maakte in je Profiel 1 en koppel je dit Profiel aan je actieve sleutel.
Als laatste stap heb ik dit profiel beveiligd. Hierdoor start de auto steeds weer met deze gekozen kenmerken op, ook al heb je tijdens de vorige rit iets veranderd. Altijd bij stilstand eventueel een ander profiel in stellen!
Wil je iets blijvend veranderen, dan kan dit door te tikken op het diskette symbool achter de naam van je profiel. Je zult deze mogelijkheid nodig hebben zodra je doorhebt dat je instellingen van de radio ook vastliggen in het profiel. De stand van de zijspiegels vastleggen is voorbehouden aan hen die ook een elektrisch bediende stoel hebben in hun Volvo.
Ik denk dat wanneer de caravan achter de auto komt, ik als enige wijziging het kenmerk van de aandrijflijn op Dynamisch zet. De automaat blijft hoger in de toeren wanneer kracht gevraagd wordt. Maar dat is van later zorg.

Vanaf nu hoef je niet meer op meerdere knoppen te drukken voor je vertrekt, met een uitzondering van de Startknop...
Dankjewel voor deze duidelijke uitleg.
Erikho
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

En toch klopt dit verhaal niet. Je moet wel degelijk de rijmodus individual kiezen na het starten vd motor.
Omdat er altijd in comfortmodus gestart wordt!
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

RobLisse schreef: 09.04.2021 - 11:50 Vanaf nu hoef je niet meer op meerdere knoppen te drukken voor je vertrekt, met een uitzondering van de Startknop...
Zoals hierboven ook al is aangegeven klopt dit niet. Voor de zekerheid heb ik het nog eens nagespeeld maar de auto start ALTIJD in de comfort modus. Dat is bij andere merken ook zo en is verplicht. Je moet dus altijd handmatig nog de individuele rijmodus kiezen.
Jouw persoonlijke instellingen liggen zo dicht bij de Comfortinstelling dat je niet in de gaten hebt dat je gewoon met de Comfortinstelling aan het rijden bent i.p.v. met je individuele instelling.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ook de opmerking mbt start stop is niet juist
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Daarom is het mij om het even. Of ik nu na elke start 2x de rijmodusknop moet indrukken, naar mijn bestuurdersprofiel, of ik moet even swipen op het MD, en de S/S uitschakelen ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

De momentum core heeft geen rij modi ..... ik zet standaard altijd de start stop uit op het midden scherm bij elke rit
Laatst gewijzigd door danny3 op 12.04.2021 - 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Gesloten

Terug naar “XC40”