Het verbruik van de XC 40
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 03.12.2020 - 13:19
Nog één keer dan. Zuiniger dan dit gaat het niet worden. Dit is onder goede weersomstandigheden met Euro 95, niet eens 98. Het is een beetje een sport geworden, maar om eerlijk te zijn is het wel meer kachelen dan auto rijden. Dat doe ik wel met mijn Esprit v8 . Het laat wel zien wat mogelijk is en dat de XC40 op de snelweg eigenlijk heel zuinig is gezien het gewicht. Dat zal ongetwijfeld met de 3 cylinders te maken hebben.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Tjonge, knap hoor Christiaan. Dát ga ik niet redden. ik had vandaag gereset, en kwam na m,n ritje (70 km) uit op 5,5 L/100 km. Dan ben ik al dik tevreden....Feit lijkt me wel, hoe langer je beheerst snelweg rijd, onder gunstige omstandigheden, dat je zuiniger uitkomt, dan met een gecombineerde rit zoals ik altijd meestal doe.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Harry M.
- 3rd Gear member
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52
Terug van weekendje Friesland met The Bug erachter op onberemd tandemassertje. Op moment van wegrijden was de stand 2.2L/100km (zoals gezegd rij ik hoofdzakelijk woonwerkverkeer, dus veel elektrisch). Bij terugkomst stond ie op 4.2L/100km. Met andere woorden: hij lust hem dus wel . Rijervaring: prima bij zo'n onberemd aanhangertje. Je merkt nauwelijk dat ie erachter hangt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Dat is een bemoedigende ervaring voor de TS RichardSm, die hier vragen stelde over ervaring met hulpveren. Jij hebt hier toch óok wel iets om mee te vergelijken, al heeft een grote caravan wél meer volume... De XC 40 lijkt mij gezien zijn vorm, en eigen gewicht, een uitstekende caravantrekker. Ik denk dat hulpveren meer iets is voor b.v. een sedan, die een vrij grote overhang heeft, ipv een SUV.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Sjaaktrekhaak
- 2nd Gear member
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 23.07.2020 - 16:54
1 op 33 over de eerste 5000 km. Heel tevreden
Volvo XC40 T5 Recharge
Volvo V40 T4
Volvo S40 T5
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Maar hoeveel ben je dan kwijt aan stroom, op die eerste 5000 km?? Dat dus even bij elkaar opgeteld geeft wel een eerlijker beeld, als je begrijpt wat ik bedoel? iemand met een P8, rijdt 1 op 0, op 100.000 km
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Sjaaktrekhaak
- 2nd Gear member
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 23.07.2020 - 16:54
Als ik het bereken incl stroomkosten kom ik uit op omgerekend 1 op 18.9 km/l
Ik reken dan met:
* gemiddeld 9.3kW per 40 km elektrisch bereik.
(Winter 35km nu 45km)
* 3/5 nachttarief à 0.189 ct/kW
* 2/5 openbaar Vattenfall à 0.338 ct/kW
* brandstofprijs euro 95 €1.739
Ik reken dan met:
* gemiddeld 9.3kW per 40 km elektrisch bereik.
(Winter 35km nu 45km)
* 3/5 nachttarief à 0.189 ct/kW
* 2/5 openbaar Vattenfall à 0.338 ct/kW
* brandstofprijs euro 95 €1.739
Volvo XC40 T5 Recharge
Volvo V40 T4
Volvo S40 T5
- Sjaaktrekhaak
- 2nd Gear member
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 23.07.2020 - 16:54
Maar laatst reed ik 120km met een lege accu (dus hybride met weinig bijval) en kwam ik op 1 op 20. Dus ik denk dat ik erg voorzichtig reken vwb de kosten.
Volvo XC40 T5 Recharge
Volvo V40 T4
Volvo S40 T5
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Okee, dat is netjes ja. Ik ga uit van een gemiddeld verbruik van 1:15,5 Een benzineprijs (98) 1L €1,82. Dan zit ik op € 11,60 per 100 km. Dat is op 5000 km gerekend € 580,- aan brandstofkosten. Mijn wegenbelasting is € 76,- pm.Sjaaktrekhaak schreef: ↑31.05.2021 - 20:58 Maar laatst reed ik 120km met een lege accu (dus hybride met weinig bijval) en kwam ik op 1 op 20. Dus ik denk dat ik erg voorzichtig reken vwb de kosten.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Vandaag weer getankt na 605 km. 37,5 L (98) = 1:16,1 Totaal stand na bijna 8 maanden, 8480 km. Niet slecht toch.....?
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- S80 Executive
- 5th Gear member
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53
Vandaag eindelijk weer eens een fatsoenlijke afstand gereden.
Verbruik heen: 8,4 liter + 7,7 kWh (ook 5,2 kWh geregenereerd) 168,2 km
Verbruik terug 8,1 liter + 7,1 kWh (ook 4,0 kWh geregenereerd) 166,9 km
Als je puur naar het brandstofverbruik kijkt, dan is dat toch een nette 1 op 20. Dat vind ik voor een 1700 kilo zware doos niet slecht. Dat haalde ik met mijn V60 D4 Polestar eigenlijk niet. Ik probeer nu zo veel mogelijk op de zonnepanelen te 'tanken' dus blijven de kosten voor elektra beperkt. En wat me toch weer opvalt, in mijn T5 Recharge is de driepitter gewoon stil. Pas als je meer dan half gas geeft hoor je hem. Bij 103 op de cruise hoor je eigenlijk nauwelijks of je op benzine of elektrisch rijdt. Verder heerlijk comfortabel. Enige wat me opviel is dat de hoofdsteun wat ver naar voren lijkt te zitten. Als je probeert je schouders tegen de zitting te drukken, dan zit je hoofd ook vast tegen de hoofdsteun. Komt misschien omdat ik vrij rechtop zit, beter voor mijn rug. Misschien nog eens iets mee stoeien.
Verbruik heen: 8,4 liter + 7,7 kWh (ook 5,2 kWh geregenereerd) 168,2 km
Verbruik terug 8,1 liter + 7,1 kWh (ook 4,0 kWh geregenereerd) 166,9 km
Als je puur naar het brandstofverbruik kijkt, dan is dat toch een nette 1 op 20. Dat vind ik voor een 1700 kilo zware doos niet slecht. Dat haalde ik met mijn V60 D4 Polestar eigenlijk niet. Ik probeer nu zo veel mogelijk op de zonnepanelen te 'tanken' dus blijven de kosten voor elektra beperkt. En wat me toch weer opvalt, in mijn T5 Recharge is de driepitter gewoon stil. Pas als je meer dan half gas geeft hoor je hem. Bij 103 op de cruise hoor je eigenlijk nauwelijks of je op benzine of elektrisch rijdt. Verder heerlijk comfortabel. Enige wat me opviel is dat de hoofdsteun wat ver naar voren lijkt te zitten. Als je probeert je schouders tegen de zitting te drukken, dan zit je hoofd ook vast tegen de hoofdsteun. Komt misschien omdat ik vrij rechtop zit, beter voor mijn rug. Misschien nog eens iets mee stoeien.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Klopt, de driepitter hoor je bijna niet (bij normaal rustig rijgedrag). Het afrolgeluid van de banden, hoor je sterker, dan de motor. En inderdaad vind ik het (op z,n zachts gezegd) vreemd, dat de hoofdsteunen niet in hoogte verstelbaar zijn. Ze staan inderdaad ver naar voren. Ik zit ook graag rechtop, en altijd voel je dan de hoofdsteun.S80 Executive schreef: ↑03.06.2021 - 21:56 En wat me toch weer opvalt, in mijn T5 Recharge is de driepitter gewoon stil. Pas als je meer dan half gas geeft hoor je hem. Bij 103 op de cruise hoor je eigenlijk nauwelijks of je op benzine of elektrisch rijdt. Verder heerlijk comfortabel. Enige wat me opviel is dat de hoofdsteun wat ver naar voren lijkt te zitten.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Sjaaktrekhaak
- 2nd Gear member
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 23.07.2020 - 16:54
Mijn hoofdsteunen in de Xc40 zijn gewoon in hoogte verstelbaar hoor
Volvo XC40 T5 Recharge
Volvo V40 T4
Volvo S40 T5
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Loopt met dit weer lekker zuinig.....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Okee Hub, ik hoop in oktober de jaarbeurt te doen. Misschien voeren ze dan bij mijn XC 40, ook een nieuwe update in. Of hij fijner gaat lopen, denk ik niet. Want hij loopt al heel goed zo.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Klopt inderdaad, maar daarmee red je het niet die bult tegen je hoofd weg te werken. De hoofdsteun zelf zou iets achterover moeten kunnen kantelen, of zo... Maar voor de veiligheid, mag dit schijnbaar niet (whiplash) dus we moeten ermee leven... (Schrijffoutje in mijn posting van 3-06 sorry, over niet in hoogte verstelbaar. In de hoogte kan dus wel.)Sjaaktrekhaak schreef: ↑03.06.2021 - 23:15 Mijn hoofdsteunen in de Xc40 zijn gewoon in hoogte verstelbaar hoor
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- S80 Executive
- 5th Gear member
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53
Gisteren in de begrenzer beland, 184 op de teller. Exact zoals bij meerdere Volvo's. Ik moest even naar een 50 jarige vriend in Duitsland. Overigens bleef het verbruik over een gevarieerde terugrit steken op 5,1 liter over een afstand van 48 kilometer. Toch weer gunstiger dan gedacht.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Vandaag weer (98) getankt. 650 km gereden 38,5 L getankt = 1:16,8 = 5,9 L/100 km. Dit is een nieuw record voor mijn XC 40.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)