Het verbruik van de XC 40

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
pajonline
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 13.08.2019 - 09:36

Vandaag aangekomen bij camping in Frankrijk - 800 km in 3 etappes met 1500 kg caravan aan de trekhaak. Auto meldt nu 7.1 l op 100 km.
=========================
  • Volvo XC40 Recharge T5 plug-in hybrid Inscription MY21
Vorige Volvo’s:
  • Volvo 440 GLE
  • Volvo 340 Winner
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Sjaaktrekhaak schreef: 22.08.2021 - 19:26 Ik heb afgelopen weken met de T5 Recharge op en neer gereden naar Frankrijk. Zonder tussentijds bij te laden was mijn verbruik na 800km 1:16,1 en op de terugweg 1:16,3.
Ik vind dit zeer netjes. Er zaten 4 personen in, afgeladen vol, grote dakkoffer op het dak en 2 fietsen op de drager achterop.
Bedankt Sjaak! Dat is nuttige info en een mooi verbruik. Ik had het plan om de auto vol te gooien net over de Duitse grens (ik woon 10 km van de grens). Vervolgens net voor de Zwitserse grens opnieuw, dat is 615 km. Dat moet met 1:16 makkelijk lukken. In Italië staat de stop dan weer na 563 km gepland.
Hub1957
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 22.09.2020 - 20:35

Gisteren getankt en warempel een gemiddeld verbruik van 1: 17,8 km Beste resultaat tot nu toe. Maar dit waren nagenoeg 95% autoweg-km's. BC gaf 5,2 ltr aan.
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Ik heb er pas dik 5.000km opzitten met mijn T5 plug-in en op een paar langere ritten na (met aanhanger met 3x4 buggy daarop) en de vakantie na maak ik veel korte ritten woon- werkverkeer van ca. 10km. Daarom heb ik ook voor de plug-in gekozen. Die 45km past me prima. Dagelijks op het werk aan de gewone 220V stekker en staat weer "volgetankt" voor de komende 45km die ik dan op de Pure stand volledig gebruik.
Resultaat voor mij: 2.8L/100km, dus 1 op 35.7. :-)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Harry M. schreef: 27.08.2021 - 12:03 Resultaat voor mij: 2.8L/100km, dus 1 op 35.7.
Dat ziet er inderdaad op het eerste gezicht heel mooi uit. Daar niet van. Maar het reële verbruik moet ook "inclusief je stroomkosten" zijn. Dan word het plaatje alweer iets anders. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
EspritV8
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 03.12.2020 - 13:19

Afgelopen dagen op reis geweest in Europe. 1000 km op een tank van 54 liter met een T3 is gehaald en mogelijk.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Dat is (1000km op 54L) een verbruik van 1:18,5....?? :-O :-O en dan in Europa, dus niet alleen hier op het vlakke land, maar bergje op, en bergje af? Dat noem ik heel knap. Bovendien rij ik de tank nooit helemaal leeg, maar ga na ca driekwart verbruik van de tank, weer naar de pomp. Meestal rond de 630 km. ;) De prognose van actieradius is bij mij ook rond de 1030 km af en toe. Kijk maar naar een foto die ik eerder plaatste op 09.06 om 15.58u. ( pagina 10) In de praktijk gebruikt de XC 40 meer dan voorgesteld.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Hans Eilander schreef: 27.08.2021 - 12:28
Harry M. schreef: 27.08.2021 - 12:03 Resultaat voor mij: 2.8L/100km, dus 1 op 35.7.
Dat ziet er inderdaad op het eerste gezicht heel mooi uit. Daar niet van. Maar het reële verbruik moet ook "inclusief je stroomkosten" zijn. Dan word het plaatje alweer iets anders. ;)
Zet die 4 a 5 uurtjes aan de 220V eens af tegen een litertje 98......... Ben dan nog steeds heeeeeeeel erg blij met mijn plaatje :-)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Harry M. schreef: 27.08.2021 - 15:12 Zet die 4 a 5 uurtjes aan de 220V eens af tegen een litertje 98......... Ben dan nog steeds heeeeeeeel erg blij met mijn plaatje.
Harry, ik heb eens ff zitten rekenen. Jouw XC 40 was wel ca €10.000,- duurder dan de mijne. Ik rij met 12.000 km per jaar bij een verbruik van 1:15, ca 800L benzine (98) weg á €1,87 per liter. Die 10.000 gedeeld door 1,87 = 5348. Dus ik kan 6 jaar en 6 maanden rijden voor die €10.000,- Snap je? En met een zwaardere hybride, betaal je in de regel ook nog wat meer wegenbelasting.(ca € 200,- per jaar) Nu ben ik niet zo goed in rekenen, maar ik ben dus na dit sommetje, ook héel erg blij met "mijn plaatje"..... ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

@Harry M. Ik stekker ook veel (zoveel mogelijk op de zonnepanelen) en zit nu op precies 3,0L/100km. @Hans Eilander, mooie berekening. Of het klopt heb ik niet nageteld. Ik weet wel dat ik nooit een relatief basis T2 zou willen hebben en mij de meerprijs voor de T5 Recharge dus meer dan waard is. Het is maar hoe je het bekijkt. O ja, wat heeft die Blueskens een stel mooie S90's staan!
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

S80 Executive schreef: 28.08.2021 - 08:19 @Hans Eilander, mooie berekening. Of het klopt heb ik niet nageteld. Ik weet wel dat ik nooit een relatief basis T2 zou willen hebben, en mij de meerprijs voor de T5 Recharge dus meer dan waard is. Het is maar hoe je het bekijkt. O ja, wat heeft die Bluekens een stel mooie S90's staan!
Ik kon dus gelukkig, gezien mijn budget, óok geen basis T2, maar een Business Pro aanschaffen. Maar moest wel wat opties (eerder genoemd) laten vallen, om het enigszins betaalbaar te houden. Wanneer ik echter voldoende financieel vermogen had, had ik misschien de dikste XC 40, dan wel een XC 60 gekocht. Dus het is écht niet zo, dat ik anderen de T5 Recharge niet gun. Maar velen rekenen zich rijk, wat niet een juiste reële weergave is van de praktijk. Stroom krijg je niet voor niks. De aanschaf van een Twin-engine is beduidend duurder. Dat wilde ik slechts aanstippen, zodat we geen appels met peren gaan vergelijken. ;) Iemand met een EV P8 kan zeggen: Ik verbruik 0 Liter op 100 km. :*
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Rene1963
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 27.06.2021 - 14:54
Locatie: Zuid-Holland

Goedenavond vanuit Normandie,vanochtend om 5 uur richting Normandie gereden in de xc40 heerlijk comfortabel gereden op m,n gemak met 100km/uur
Verbruik over 770km en 50 liter brandstof 1 op 15,4 ik zeg ik ben een tevreden xc40 gebruiker.😁

Groet Rene
Volvo XC40 Recharge Pure Electric Ultimate 2023 single motor
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Hans Eilander schreef: 27.08.2021 - 21:59
Harry M. schreef: 27.08.2021 - 15:12 Zet die 4 a 5 uurtjes aan de 220V eens af tegen een litertje 98......... Ben dan nog steeds heeeeeeeel erg blij met mijn plaatje.
Harry, ik heb eens ff zitten rekenen. Jouw XC 40 was wel ca €10.000,- duurder dan de mijne. Ik rij met 12.000 km per jaar bij een verbruik van 1:15, ca 800L benzine (98) weg á €1,87 per liter. Die 10.000 gedeeld door 1,87 = 5348. Dus ik kan 6 jaar en 6 maanden rijden voor die €10.000,- Snap je? En met een zwaardere hybride, betaal je in de regel ook nog wat meer wegenbelasting.(ca € 200,- per jaar) Nu ben ik niet zo goed in rekenen, maar ik ben dus na dit sommetje, ook héel erg blij met "mijn plaatje"..... ;)
Hans, zoals je weet rijd ik mijn T5 zakelijk, en die stekkerdoos aan de buitenzijde van mijn gebouw (ik ben eigenaar) is van mijzelf. Dus het lijkt een beetje sigaar uit eigen doos, en ik laat jouw rekenkunsten in het midden :-) maar die wegenbelsting klopt al niet: ik betaal de eerste 3 0f 4 jaar slechts 50% wegenbelasting en het jaar daarna 25% (afbouwend). En die € 1.87 die je noemt ben ik de laatste weken niet meer tegengekomen, de pompen die ik zie zitten de laatste tijd eerder tussen de 1.90 en 2.00 per liter. En die 10.000 meer die ik voor mijn T5 heb betaald in vergelijking met die (erg fraaie) Volvo van jou: Daar zitten ook nog een aantal extra accessoires bij in die ik gewoon prettig of mooi vond, en ik heb natuurlijk ook een btw voertuig waardoor ik e.e.a. zakelijk kan bekijken en dus andere eisen/voorwaarden/kosten aan een auto heb. Nogmaals, ik zit slechts 10km bij mijn werk vandaan. Als ik mijn Volvo net als jij privé zouden moeten aanschaffen en rijden en net als jij ook "uitgewerkt" zou zijn, zou ik ook een andere keuze gemaakt hebben natuurlijk.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Harry M. schreef: 30.08.2021 - 09:01Hans, zoals je weet rijd ik mijn T5 zakelijk, en die stekkerdoos aan de buitenzijde van mijn gebouw (ik ben eigenaar) is van mijzelf. maar die wegenbelasting klopt al niet: ik betaal de eerste 3 0f 4 jaar slechts 50% wegenbelasting en het jaar daarna 25% (afbouwend). En die € 1.87 die je noemt ben ik de laatste weken niet meer tegengekomen, de pompen die ik zie zitten de laatste tijd eerder tussen de 1.90 en 2.00 per liter. En die 10.000 meer die ik voor mijn T5 heb betaald in vergelijking met die (erg fraaie) Volvo van jou: Daar zitten ook nog een aantal extra accessoires bij in die ik gewoon prettig of mooi vond, en ik heb natuurlijk ook een btw voertuig waardoor ik e.e.a. zakelijk kan bekijken en dus andere eisen/voorwaarden/kosten aan een auto heb. Nogmaals, ik zit slechts 10km bij mijn werk vandaan. Als ik mijn Volvo net als jij privé zouden moeten aanschaffen en rijden en net als jij ook "uitgewerkt" zou zijn, zou ik ook een andere keuze gemaakt hebben natuurlijk.
Beste Harry, dank voor je uitleg. Zakelijk gezien zal het kostenplaatje er ongetwijfeld heel anders uitkomen, dan bij privé gebruik zoals ik. Ik moet je bekennen dat ik met die materie (zakelijk) onbekend ben. Dus ik weet niks over bijtelling, fiscaal voordeel en dat soort zaken. Daar heb ik me ook nooit in verdiept. Zoals jij het helder en duidelijk uitlegt, heb je groot gelijk. Ook wat die stekkerdoos aan je gebouw betreft. Feit blijft echter, dat stroom niet gratis is, en meegeteld moet worden in de totale verbruikskosten. Op het laatste tankbonnetje van 24 aug, is de literprijs voor Total Excellium 98 €1,855 dus afgerond €1,86. Ik tank zowel met mijn scooter als met de Volvo, altijd Euro 98. En de wegenbelasting van de T5, heb ik aan de hand van het kenteken van een andere forummer opgezocht (topic: show hier je Volvo XC 40) en zo kwam ik dus op jaarbasis aan € 200,- meer WB dan mijn T2. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Iedereen heeft andere middelen en mogelijkheden. En prioriteiten.
Zullen we het daar maar bij laten? En het topic gebruiken voor referentiemateriaal van gelijkgemotoriseerden?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

raspaardje schreef: 30.08.2021 - 09:42 Iedereen heeft andere middelen en mogelijkheden. En het topic gebruiken voor referentiemateriaal van gelijk gemotoriseerden?
Daar is toch iedereen vrij in? En jij kan mijn verhaal bevestigen wat WB betreft, want jij rijd zelf ook een T5 Recharge, toch? Ik betaal hier in ZH € 230,- per kwartaal.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Natuurlijk is iedereen daar vrij in. Maar het heeft dus (financieel) geen zin om een verbruik van bijvoorbeeld 1 op 15 (benzine) met een verbruik van 1 op 30 (hybride) te gaan vergelijken door de nieuwwaardeprijzen erbij te slepen.

Ik rijd in een 2019 T5, dat is alleen benzine. Waar ik overigens volgens de boordcomputer 5.9l/100 km mee rijd op mijn woonwerktraject (75 km enkele reis).
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

raspaardje schreef: 30.08.2021 - 09:51 Natuurlijk is iedereen daar vrij in. Maar het heeft dus (financieel) geen zin om een verbruik van bijvoorbeeld 1 op 15 (benzine) met een verbruik van 1 op 30 (hybride) te gaan vergelijken door de nieuwwaardeprijzen erbij te slepen. Ik rijd in een 2019 T5, dat is alleen benzine. Waar ik overigens volgens de boordcomputer 5.9l/100 km mee rijd op mijn woonwerktraject (75 km enkele reis).
Dat gaf mijn BC ook steeds aan, maar staat nu weer op 6L/100 km. :( En waarom zou je de aanschafprijs niet mee mogen wegen met de verbruik cijfers?
Iemand met een P8 €60K heeft een verbruik van 0 L/100km. Maar kost wél nieuw een €15K meer. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

raspaardje schreef: 30.08.2021 - 09:51 Maar het heeft dus (financieel) geen zin om een verbruik van bijvoorbeeld 1 op 15 (benzine) met een verbruik van 1 op 30 (hybride) te gaan vergelijken door de nieuwwaardeprijzen erbij te slepen.
Dat speelt juist heel vaak wel een rol. Dat hoort bij de TCO, total cost of ownership. Als geld geen rol speelt, kijk je daar misschien niet naar als je een beetje financieel bewust bent neem je dat gewoon mee. Wat je dan wel ook nog moet meenemen is de te verwachten restwaarde. Het is goed mogelijk dat een P8 ten tijde van een verkoop of inruil ook een aanzienlijk hogere restwaarde heeft dan een T2. Daardoor is het verschil waarschijnlijk geen 15.000 Euro, maar misschien 5000 Euro. Als je dan MRB ook nog gaat meenemen is een P8 qua TCO misschien uiteindelijk goedkoper.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

@dimitripb, je haalt me de woorden uit de mond. Ook de aanschafprijs is een belangrijke factor. Ik ben al blij, gezien mijn budget, dat ik een aardig complete T2 heb. En ik heb niet gekeken naar een eventuele restwaarde. Want ik kan nog geen vijf jaar vooruitkijken. Ik heb, gezien de kwaliteit van Volvo, (en dit keer de financiële bereikbaarheid) gedacht dat dit mijn laatste nieuwe auto wel eens kon wezen. Dus een eventuele restwaarde, is voor mij niet zo belangrijk. De restwaarde van een T5 Recharge of P8, zal inderdaad aanzienlijk hoger liggen, dan van een T2 of T3.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”