Het verbruik van de XC 40

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Hallo beste Volvo vrienden,

Misschien is het aardig om hier een overzicht te maken, wat het gemiddeld verbruik in de regel is met je XC 40. Natuurlijk zal dat onderling wel veel verschillen. Ik mag aannemen, dat een T5, heel wat dorstiger is dan een T2. Maar dat mag dan ook wel met zoveel meer vermogen. Ik ben wel benieuwd hoe de onderlinge verschillen zijn. Ik kan eigenlijk nog niks zeggen, want ik heb vandaag een rondje Zeeland gedaan, en de teller staat nu op 150 km. En het gemiddeld verbruik is 7.4L-100 km. Dat is omgerekend 1:13,5. Dat vind ik best acceptabel. De verkoper gaf me al aan, dat het verbruik in het begin, wat hoger kan liggen dan de fabrieksopgave. Dus het kan alleen nog maar beter worden. ik moet wel even vermelden, dat ik een heel rustige, en defensieve rijstijl heb. En praktisch altijd alleen in de auto zit. De rechtervoet, en de weersinvloed, speelt hierbij een belangrijke rol. Maar aan de andere kant, gaan we nu wel weer richting winter. Dus het word kouder, en meer wind en regen. Dus ja.........
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Edwinj
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 05.06.2015 - 19:11
Locatie: Tilburg

Ik heb afgelopen weekend de eerste keer getankt, na ongeveer 550 km.
Kwam uit op 1:11,5... En ik rijd heel rustig met de T2. Maar goed, misschien was hij niet helemaal afgetankt bij het ophalen.
Ik wacht af...
Edwinj, omgeving Tilburg
Sinds 26/9/20: XC40 T2 automaat business pro

hiervoor:
V70 d3 LE gt 50-SZF-1
V70 2.4Ta 06-DX-RR
740 ZT-01-GT
240 GLa SP-86-JP
940 GLE HV-RZ-12
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Edwinj schreef: 12.10.2020 - 17:43 Ik heb afgelopen weekend de eerste keer getankt, na ongeveer 550 km. Kwam uit op 1:11,5... En ik rijd heel rustig met de T2. Maar goed, misschien was hij niet helemaal afgetankt bij het ophalen. Ik wacht af...
Het zelfde dacht ik ook Edwin, al gaf de meter wel vol aan, maar het kan altijd enkele liters schelen. Ik probeer ook even rond de 550km te tanken, en kijk dan wat het gemiddeld verbruik is. Maar echt een zuiver beeld, heb je pas bij/na de tweede tankbeurt.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Erikho
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

Afgelopen vakantie naar Oostenrijk (14 dagen) een gemiddeld verbruik van 6,5 l/100 km
Niet slecht voor een T4 dacht ik zo :-)
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Erikho schreef: 12.10.2020 - 18:50 Afgelopen vakantie naar Oostenrijk (14 dagen) een gemiddeld verbruik van 6,5 l/100 km. Niet slecht voor een T4 dacht ik zo :-)
Niet slecht voor een T4 Erik? Zeg maar gerust, dat verbruik is toch gewoon fantastisch ! :]
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Erikho
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

Dat vind ik ook Hans. Moet wel zeggen dat ik niet geraced heb op de Autobahn. Gemiddeld 110-115 km/u op de ACC. Dat rijdt superrelaxed en levert dus bijbehorend verbruik op.
Vind het altijd wel een sport om zo zuinig mogelijk te rijden op die lange stukken.
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Erikho schreef: 12.10.2020 - 19:05 Dat vind ik ook Hans. Moet wel zeggen dat ik niet geraced heb op de Autobahn. Gemiddeld 110-115 km/u op de ACC. Dat rijdt superrelaxed en levert dus bijbehorend verbruik op. Vind het altijd wel een sport om zo zuinig mogelijk te rijden op die lange stukken.
Precies. Zo rij ik ook. Relaxed, en op tijd gas los laten, en uit laten rollen. Weer rustig optrekken, dat scheelt een hoop brandstof, en spaart niet alleen je knip, maar óók je auto.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
HansV50
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 27.09.2007 - 20:41

5,6 met een T3 na 2000km. Moet wel zeggen dat de meter in auto en de app iets te optimistisch zijn. Gemeten aan de pomp is het namelijk 5,8. Voornamelijk snelweg en N-wegen.

Ben benieuwd wat voor verbruik de plug-in rijders halen, bij aanschaf namelijk getwijfeld tussen de TE en T3 maar bij de proefrit maakte het maar weinig verschil in verbruik om de hogere aanschafprijs van een TE te verantwoorden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Tussenstand na 260 km, in een week met de T2.
Eerst gaf de boardcomputer een verbruik aan van 7.4L. inmiddels geeft hij 7.1L aan, dat is 1:14. vind ik niet slecht voor de inloop periode.
Het kirrende geluid ( of je met duiven onderweg ben) van onder de motorkap, is inderdaad van de Airco. Vanmiddag onderweg even de motorkap open gedaan, en ff goed geluisterd.
Vind ik wel irritant eerlijk gezegd. Heb je de radio aan, valt het helemaal niet op. Maar ik heb een geoefend oor, wat bijgeluiden betreft. :sick: ook heb ik wat dingen ingesteld zoals: geluidverdeling van de Radio. Binnenverlichting op kleur (verlichtingspack 2) en nog wat andere zaken via het Multi scherm. Ook heb ik de indruk, dat de instellingen van radio telkens verdwijnen, na het afzetten van de auto. De balans had ik vorige rit anders ingesteld, en stond nu weer op neutraal. Maar ik vind het een fijne auto. Wel ff wennen. :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Erikho
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

Instellingen vergeten op te slaan in je bestuurdersprofiel misschien?
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

Ik heb geen bestuurdersprofiel aangemaakt , is dit nodig als men alleen met de wagen rijd ? En men geen elektrische instelbare stoelen heeft ?
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Erikho schreef: 17.10.2020 - 17:18 Instellingen vergeten op te slaan in je bestuurdersprofiel misschien?
Inderdaad, goed dat je het zegt. Helemaal niet bij stilgestaan. Bij de Grandland hoefde dat niet. Eenmaal iets ingesteld, bleef het staan. Alleen de Start-Stop, moest je elke keer na iedere start uitschakelen, net als nu in de XC 40.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
ellefaye
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 09.07.2020 - 20:58

Tijdelijk een T2 automaat voor 3 maanden in afwachting van mijn T5 twin gereden.
Gem verbruik 7,8/100
Volvo XC40 T5 TE R-Design Inscription White 🤩
Volvo XC40 T2 aut. Momentum Demin Blue ☺️
Toyota C-HR Black Edition 1.8 Hybrid 🥰
DS3 So Chic met alle opties 😍
Suzuki Swift 🤮🔫
Suzuki Vitara 16v 1.6 JLX cabrio 💖
VW Golf II 😐
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

ellefaye schreef: 17.10.2020 - 17:55 Tijdelijk een T2 automaat voor 3 maanden in afwachting van mijn T5 twin gereden. Gem verbruik 7,8/100
Nu ga ik af op de boardcomputer. Maar feitelijk weet je pas wat, na de tweede tankbeurt. Want.... was bij de aflevering de tank wel écht vol? Al geeft de meter aan van wel, kan het toch net iets schelen. En ik ga er van uit, dat bij de inloop periode, het verbruik iets hoger is, dan wanneer alles eenmaal goed ingelopen is. Wat mij óok opvalt, dat je niet in de display kan zien, in welke versnelling je zit. Ook zie ik geen temperatuur meter. Al ben ik al van ouds gewend, de auto eerst rustig op temperatuur te rijden. Maar toch....
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
ellefaye
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 09.07.2020 - 20:58

Hans Eilander schreef: 17.10.2020 - 18:13 Nu ga ik af op de boardcomputer. Maar feitelijk weet je pas wat, na de tweede tankbeurt. Want.... was bij de aflevering de tank wel écht vol? Al geeft de meter aan van wel, kan het toch net iets schelen. En ik ga er van uit, dat bij de inloop periode, het verbruik iets hoger is, dan wanneer alles eenmaal goed ingelopen is. Wat mij óok opvalt, dat je niet in de display kan zien, in welke versnelling je zit. Ook zie ik geen temperatuur meter. Al ben ik al van ouds gewend, de auto eerst rustig op temperatuur te rijden. Maar toch....
Het zou mij werkelijk waar een (vega)worst wezen.
Volgende week 1 op electrisch ⚡️👍🏼
Heb gedeeld voor anderen die het wel willen weten.

Eerste week was trouwens 11/100
Tijdens de inloop.
Ben trouwens wel wat ongeduldig met die T2 hoor. En rij liefste in de Dynamic modus zodat ie meer wakker is.
Volvo XC40 T5 TE R-Design Inscription White 🤩
Volvo XC40 T2 aut. Momentum Demin Blue ☺️
Toyota C-HR Black Edition 1.8 Hybrid 🥰
DS3 So Chic met alle opties 😍
Suzuki Swift 🤮🔫
Suzuki Vitara 16v 1.6 JLX cabrio 💖
VW Golf II 😐
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

ellefaye schreef: 17.10.2020 - 18:39 Het zou mij werkelijk waar een (vega)worst wezen. Volgende week 1 op electrisch ⚡️👍🏼
Heb gedeeld voor anderen die het wel willen weten. Eerste week was trouwens 11/100. Tijdens de inloop. Ben trouwens wel wat ongeduldig met die T2 hoor. En rij liefste in de Dynamic modus zodat ie meer wakker is.
Vega worst? Ben jij vegetariër dan? Doet dat pijn? Tjonge.... Ga jij maar lekker op elektrisch hoor. ik blijf voorlopig ( de komende 10 jaar of zo)ff bij fossiele brandstof ! En als je budget niet zo ruim is (want die zijn er nogal wat in ons landje, waartoe ik als gepensioneerde óok behoor) dan speelt het weldegelijk een rol dat je auto zuinig is, en de brandstofprijzen voor de gewone man acceptabel! En ja, aan je verbruik kan je wel zien dat je wat ongeduldig bent. Ik vind het juist een sport, om zo zuinig mogelijk te rijden. Heb je intussen de foto,s in de media gezien van elektrische auto,s die zomaar spontaan afbranden? Ik wens je veel succes. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
ellefaye
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 09.07.2020 - 20:58

Wauw wat een agressieve reactie 😧
Dat had ik niet verwacht. Snap ook totaal niet waarom dat verdien 🤷🏼‍♀️

Ik wou alleen mijn verbruik in de T2 delen zoals anderen, zodat ze zelf kunnen vergelijken, en het kan mij nu een worst wezen (wat gewoon als geintje was bedoeld als reactie op je toch iet wat kritische persoonlijke commentaar op mijn super onschuldige eerste bijdrage) omdat ik de auto tijdelijk mag gebruiken tot mijnes er is die straks Uber zuinig zal zijn. Het was verre van mijn bedoeling op iemands worst te trappen. Sorry als dat helpt? 🙁

Wauw. 🤯

Als je een zuinige auto wil vanwege een beperkte budget. Waar ook niks mis mee is dus echt niet nodig in de verdediging te schieten, is een XC40 niet echt een verstandige keuze. Dan is een hybride C-HR die ik hiervoor had misschien beter. Die was rete zuinig. Zeker als je een zuinige voet hebt. Makkelijk 1 op 25 en zelfs hoger te behalen.

Mijn ongeduld met de T2 is omdat die traag schakelt als je net hebt afgeremd en opeens moet rijden (invoegen drukke rotonde bijvoorbeeld). En ja ik hou van pittig maar zeker niet asociaal rijden. In een andere post heb ik uitgelegd dat ik nu super chill rij met de Volvo want de Volvo vindt dat fijn en omdat het een relaxte auto is. Maar die heb je niet gezien. Maar is wel teken dat direct een aanname niet nodig is.

Er staat nu net 2000km op zijn teller. En als ik allerlei anderen hun verbruik lees (met name in de FB groep) is 7,8/100 heel normaal. Voor de T2.

En electrische auto’s zijn gewoon heel veilig hoor. En behalve de extra power en zuinigheid, help ik graag het milieu een beetje. Maar voordat ik wéér worsten tegen mijn hoofd geslingerd krijg en allerlei veroordelingen omdat ik pescotarier ben, ontvolg ik dit draadje maar even.

Wees een beetje lief. Hebben we nodig in deze tijd.
Volvo XC40 T5 TE R-Design Inscription White 🤩
Volvo XC40 T2 aut. Momentum Demin Blue ☺️
Toyota C-HR Black Edition 1.8 Hybrid 🥰
DS3 So Chic met alle opties 😍
Suzuki Swift 🤮🔫
Suzuki Vitara 16v 1.6 JLX cabrio 💖
VW Golf II 😐
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Beste @ellefaye, mijn nederige excuses. Het was zéker niet mijn bedoeling, om je op een agressieve manier te benaderen. Maar je klonk nogal onverschillig over het feit of je auto al dan niet zuinig is. Of ik heb dit mogelijk verkeerd geïnterpreteerd. Ik heb gelezen in een eerdere post, dat je de T2 tijdelijk hebt, totdat je T5 Recharge komt. So far, so good! Ook mijn inbreng was als een geintje bedoelt (over vegetariër) al kwam het verkeerd bij je over. Ik wil geen hybride. Misschien moet ik ooit door de wetgeving, maar nu in ieder geval nog niet.
En mijn vorige auto, Opel Grandland X automaat, had een gemiddeld verbruik van 6L-100km. En had een eigen gewicht van 1373 kg. De Volvo is zéker een goede keuze, ook al is hij zwaarder, en verbruikt hij iets meer. Al was ik over mijn 7 Opels zeer tevreden, ik wilde nu eens wat anders. Vandaar Volvo. Wat je zegt, een verbruik van 7,8 L is voor een XC 40 heel normaal. En ik ben best wel verbaasd, over de spontane explosies en branden bij Tesla, en de Kona,s die zomaar afbranden! Kijk maar in het nieuws van Autoweek. Ze zijn op zich zeker veileig. Maar vanwaar dan ineens de vele terugroep-acties? En al die spontane accubranden?
Nogmaals, het was zeker niet mijn bedoeling je aan te vallen. Het was werkelijk als verkapte humor bedoeld. Ik neem mijn woorden, in zoverre terug. Mijn nederige excuses. En je hebt zéker een punt, dat we in deze tijd een beetje lief voor elkaar moeten zijn. (Al die mensen in de zorg, die nu weer overbelast raken.) :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Sjaaktrekhaak
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 23.07.2020 - 16:54

Zal ik Robert ten Brink bellen? 😅
Iedereen een liefdevol weekend gewenst!
En nu gewoon weer mannenpraat over auto's😜

Volvo XC40 T5 Recharge
Volvo V40 T4
Volvo S40 T5
ellefaye
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 09.07.2020 - 20:58

Dank Hans ☺️

Nog 5 nachtjes slapen. Deze laatste week duurt veel langer dan de afgelopen 4 maanden. 😰

@Sjaaktrekhaak: Robert kon niet komen. Die rijdt een Range Rover en had weer eens pech onderweg.
Volvo XC40 T5 TE R-Design Inscription White 🤩
Volvo XC40 T2 aut. Momentum Demin Blue ☺️
Toyota C-HR Black Edition 1.8 Hybrid 🥰
DS3 So Chic met alle opties 😍
Suzuki Swift 🤮🔫
Suzuki Vitara 16v 1.6 JLX cabrio 💖
VW Golf II 😐
Plaats reactie

Terug naar “XC40”