Pilot Assist onbetrouwbaar.

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Niet elke ingreep is een tekortkoming (nadelen zijn van een hele andere categorie), het systeem kent zijn grenzen maar vaak erkent de bestuurder deze grenzen niet. Dat is het punt.
Er zal altijd door bepaalde mensen wat aan te merken blijven op dergelijke systemen, maar dit begon om iemand die verbaasd was dat het systeem ‘vreemd’ deed bij schemerdonker..... dan snap je het niet. Dat zijn de mensen die het woord hulpsysteem tussen de oren moeten krijgen. Voor hun eigen maar ook voor onze veiligheid.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

diesel01 schreef: 21.11.2020 - 11:25 Ik heb PA op dergelijke wegen ook niet aanstaan. Ik gebruik PA uitsluitend op de snelweg als de neuzen dezelfde kant opstaan.
Helemaal mee eens. En omdat ik hier doorgaans op binnenwegen rij, en maar heel weinig snelweg, staat dit systeem bij mij gewoon continu UIT.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

IkeV70 schreef: 22.11.2020 - 10:44 Het gaat helemaal niet om "claimen bij de fabrikant".
Wat de discussie over PA betreft, heb je gelijk. Dit moet ten alle tijden onder ons bespreekbaar zijn. Maar wat "claimen bij een fabrikant" betreft, na een ernstig ongeval, zie je in de praktijk toch meer dan je lief is. Denk aan een ongeluk op het spoor, waar gelijk de NS aangeklaagd word. Of na een ongeluk met een vliegtuig, waar gelijk Airbus of Boeing de schadeclaims om de oren vliegen. Dus wat ik zeg is helemaal niet zo raar. Dikwijls wil men onder de eigen verantwoordelijkheid uitkruipen, door een fabrikant de schuld toe te schuiven. Als ik niet kan accepteren dat er in de lucht (of op de weg) iets fout kan gaan, moet ik niet vliegen. Dat is mijn punt.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12270
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Bij Pilot Assist kun je 15 seconden je stuur loslaten, het stuurtje blijft dan groen, dan is het 5 seconden oranje en geeft het systeem aan dat je je stuur vast moet pakken alvorens het na 20 seconden rood wordt en uitgaat..
Bottom line is dat je gewoon met je handen aan het stuur moet zitten.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

OGA244 schreef: 23.11.2020 - 10:21 Bij Pilot Assist kun je 15 seconden je stuur loslaten, het stuurtje blijft dan groen, dan is het 5 seconden oranje en geeft het systeem aan dat je je stuur vast moet pakken alvorens het na 20 seconden rood wordt en uitgaat.. Bottom line is dat je gewoon met je handen aan het stuur moet zitten.
Helemaal mee eens.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27481
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik gebruik PA ook alleen op de snelweg, bevalt dan prima.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

silverado schreef: 20.11.2020 - 17:54 Ik reed vanmiddag op een paar N wegen (N36 en 34) en op beide wegen in het schemerdonker gaf de auto diverse keren een ruk aan het stuur en ging de auto over de eerste van de dubbele middenstreep!!!
Op deze beide wegen zijn de strepen als nieuw, dat kan niet het euvel zijn.
Ik heb dit al een eerder gehad, maar toen dacht ik dat het aan mezelf lag...
Ik snap de opmerking van IkeV70 wel. Er wordt heel/te snel iets geroepen in de oplossingen sfeer, maar wat is er nou precies aan de hand in het geval van de TS zoals hierboven aangegeven. Ik merk dergelijk gedrag trouwens ook bij uit/invoegstroken op de snelweg maar daar zegt de handleiding ook nadrukkelijk iets over. Ik ben heel benieuwd naar de oorzaak.

De opmerking dat je je handen aan het stuur moet houden is net zo waar als het advies dat je koppijn kunt verhelpen met een paracetamol. Alleen wat was nou de oorzaak van de koppijn?
Dat PA nog niet door iedereen warm wordt aanbevolen (inclusief mijzelf) zegt iets over het feit dat het nog beter moet (als dat kan).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12270
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

het PA systeem neemt het slechts 15 (!) seconden van je over... (ik vind het een topsysteem en herken zeker niet dat hij je alle kanten uitstuurd)
mogelijk verwar je het met lane departure, waarbij je richting aan MOET geven anders stuurt het idd tegen?
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

OGA244 schreef: 23.11.2020 - 14:32 het PA systeem neemt het slechts 15 (!) seconden van je over... (ik vind het een topsysteem en herken zeker niet dat hij je alle kanten uitstuurd)
mogelijk verwar je het met lane departure, waarbij je richting aan MOET geven anders stuurt het idd tegen?
Dat is nu juist het interessante van dit topic. Ik heb mijn PA hier ook nog niet op betrapt, maar kennelijk heeft TS dus *wel* meegemaakt dat PA schijnbaar uit het niets (jaha teebee, er is natuurlijk wel een oorzaak in de zin van sensorgegevens icm algoritme, implementatie en evt bugs) een stuurcorrectie maakt die de auto over een doorgestrokken streep stuurt (in dit geval dus een middenstreep, dus extra link, maar had ook een rijstrookstreep op een snelweg kunnen zijn).

Een TS had *natuurlijk wel* zijn handen aan het stuur, anders had hij niet al kilometers op PA kunnen rijden. (dus wat die opmerking nou toevoegt aan dit topic??)

Ik vind het overigens wel weer interessant om te onderzoeken of het niet idd een correctie van Lane Departure was ipv PA.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Vooralsnog ga ik er vanuit dat het alles te maken heeft met ‘schermerdonker’. Daar zijn die systemen niet op gebouwd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27481
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Wellicht wordt het PA systeem in de tijd wel voorzien van updates om de werking te optimaliseren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
silfhout
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 06.09.2020 - 12:20

teebee schreef: 23.11.2020 - 16:38 Vooralsnog ga ik er vanuit dat het alles te maken heeft met ‘schermerdonker’. Daar zijn die systemen niet op gebouwd.
Het wordt in elk geval benoemd als een eventuele beperking voor het functioneren van PA (verminderd zicht met slechte lichtomstandigheden):
"In bepaalde situaties heeft de stuurassistentie van Pilot Assist moeite om u op de juiste manier te helpen
...
het is slecht weer, met regen, (natte) sneeuw of mist of verminderd zicht met slechte lichtomstandigheden, tegenlicht, een natte rijbaan et cetera."
2020: Volvo XC 40 T3 R-design Bursting Blue
2017: Volvo V40CC T3 Nordic+
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Precies, en ondanks dat verwachten sommigen toch dat het systeem het dan ‘normaal’ doet.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

teebee schreef: 23.11.2020 - 17:58 Precies, en ondanks dat verwachten sommigen toch dat het systeem het dan ‘normaal’ doet.
Daarom mijn devies, bij twijfel....? Uitschakelen! Om ergernis ( en eventuele ellende) te voorkomen. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12270
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Niks uitschakelen, dat systeem heeft zijn waarde al ruim bewezen..
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Denk dat er met uitschakelen wordt bedoeld, uitschakelen bij omstandigheden waarover twijfel bestaat op correcte werking.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
silverado
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27.06.2006 - 14:33
Locatie: Drenthe

Ik was de TS... en het gaat over de Pilot Assist!
Ik maak het dagelijks mee dat er “onduidelijke” omstandigheden zijn voor het systeem, maar dan wordt het stuur symbool grijs. De vreemde reactie die ik vorige week had, was tijdens schemerdonker met spierwitte wegbelijning en geen andere strepen of verschillende asfalt vlakken en een groen stuur. En ik ken de beperkingen die in de handleiding staan.

Gisterenavond reed ik dezelfde route in het donker met helder en droog weer en dan heb ik de indruk dat de PA wat labiel aanvoelt. Hij stuurt niet strak tussen de lijnen. Het voelt aan alsof de wagen licht slingert, terwijl overdag (behoudens de onbedoelde uitwijk) de auto strak tussen de lijnen blijft.
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8.

Volvo nr. 14: XC40 T2 R-Design GT8
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

teebee schreef: 23.11.2020 - 20:51 Denk dat er met uitschakelen wordt bedoeld, uitschakelen bij omstandigheden waarover twijfel bestaat op correcte werking.
Dat is nu precies letterlijk wat ik bedoel, vriend @teebee. Het systeem zal ongetwijfeld goed zijn. Anders was het nooit ingebouwd door Volvo. Maar ook veiligheidssystemen hebben zo hun grenzen. Daarom zei ik: Bij twijfel ...uitzetten. Dus in het geval van schemering etc.... En zoals vriend @OGA244 voorstelt met: "niks uitschakelen"... dat mag iedereen naar eigen smaak zelf invullen, toch...??
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Het systeem is niet bedoeld voor schemer en zeker niet voor in het donker. Logisch dus.
Het systeem in die omstandigheden toch gebruiken vraagt om dit soort gedrag.
Indien dit gedrag bij normaal goed licht en dito belijning optreedt, dan zou ik de dealer eens raadplegen want dan zou er maar zo eens gekalibreerd moeten worden.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12270
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Hans Eilander schreef: 23.11.2020 - 21:39
teebee schreef: 23.11.2020 - 20:51 Denk dat er met uitschakelen wordt bedoeld, uitschakelen bij omstandigheden waarover twijfel bestaat op correcte werking.
Dat is nu precies letterlijk wat ik bedoel, vriend @teebee. Het systeem zal ongetwijfeld goed zijn. Anders was het nooit ingebouwd door Volvo. Maar ook veiligheidssystemen hebben zo hun grenzen. Daarom zei ik: Bij twijfel ...uitzetten. Dus in het geval van schemering etc.... En zoals vriend @OGA244 voorstelt met: "niks uitschakelen"... dat mag iedereen naar eigen smaak zelf invullen, toch...??
onzin, het systeem werkt prima onder normale omstandigheden, je zet je abs ook niet uit..
Plaats reactie

Terug naar “XC40”