Olie verbruik T3

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

danny3 schreef: 23.12.2020 - 22:10 Idd . Een rustige rijstijl , niet direkt volle bak optrekken en niet volle belasting in het begin ...
Heb nu bijna 2600 km weg. En hij loopt als een zonnetje. De BC geeft een verbruik aan van 6,3 L-100 km. Is wel wat te optimistisch hoor. Het werkelijk verbruik ligt iets hoger.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

danny3 schreef: 23.12.2020 - 22:10
Hans Eilander schreef: 23.12.2020 - 22:03
WimmieV schreef: 23.12.2020 - 21:56 Tja en wat is wijsheid tijdens deze fase. Wat meer langere afstanden met wisselende belasting.
Afwisselende belasting speelt nog niet zo,n belangrijke rol. Wel hoe je de auto rustig op temperatuur rijd. Niet teveel vermogen vraagt in het begin, zodat je de tijd geeft dat alles soepel op elkaar inloopt. Dat is héél belangrijk voor de levensduur, en de prestaties van de motor.
Idd . Een rustige rijstijl , niet direkt volle bak optrekken en niet volle belasting in het begin ...
[/quote
]Dag beste mensen ,

Juist een klein woordje uitleg om alle misverstanden van de baan te helpen,
Ik rij nooit als een gek , het staat hier vol met ANPR camera's , de toegelaten snelheden liggen tussen de 30 en 50 kilometer per uur.
Bij het starten met. een koude motor rij ik dus 30 kilometer per uur , ik moet minstens 20 minuten rijden voor ik in een 70 kilometer zone kom.
Ik heb helemaal geen trekhaak , laat staan dat ik kamelen verf oer binnen mijn wagen , ik rij al meer dan 40 jaar met Volvo en weet erg goed hoe belangrijk het inrijden van een nieuwe wagen is , en toch behoor ik tot een van de pechvogels. De reden ? Die ken ik ook niet. Pure pech ,dit kan gebeuren , gelukkig niet veel.
Maar ik wil enkel maar zeggen dat je daarom geen snelheidsduivel hoeft te zijn.
Wat ik wel weet is dat vroeger een wagen mechanica was , en dat een wagen veel betrouwbaarder was. Nu is het pure electronica , men steekt de stekker in de wagen men zegt dat de computer geen foutmelding geeft en dat was het. Ok , men had niet al die snufjes , maar de motor deed wat hij moest doen. PS. Ik verbruik 7 liter per 100 kilometer dus zeker geen snelheidsduivel.
Maar zoals iemand hier met wijze woorden schreef , Een wagen word door mensen gemaakt en er kan er altijd eentje tussen zitten met problemen , zijn ze daarom allemaal slecht ? Zeker niet.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Gilbert 20 schreef: 24.12.2020 - 08:08 Juist een klein woordje uitleg om alle misverstanden van de baan te helpen, Ik rij nooit als een gek , het staat hier vol met ANPR camera's , de toegelaten snelheden liggen tussen de 30 en 50 kilometer per uur. Bij het starten met. een koude motor rij ik dus 30 kilometer per uur , ik moet minstens 20 minuten rijden voor ik in een 70 kilometer zone kom.Ik heb helemaal geen trekhaak , laat staan dat ik kamelen vervoer binnen mijn wagen , ik rij al meer dan 40 jaar met Volvo en weet erg goed hoe belangrijk het inrijden van een nieuwe wagen is , en toch behoor ik tot een van de pechvogels. De reden ? Die ken ik ook niet. Pure pech ,dit kan gebeuren , gelukkig niet veel. Maar zoals iemand hier met wijze woorden schreef , Een wagen word door mensen gemaakt en er kan er altijd eentje tussen zitten met problemen , zijn ze daarom allemaal slecht ? Zeker niet.
Beste Gilbert, ik heb geen enkele twijfel aan je manier van rijden. Mijn vorige posting was meer gericht op iemand die vroeg hoe het kan, dat de ene T2 of T3 olie verbruikt, en de andere weer niet. Ik sluit zeker niet uit dat: al behandel je de auto met veel zorg, dat je tóch pech kan hebben. En het is niet leuk als je dit persoonlijk treft. Vroeger zei men dan wat cynisch: Het is een maandagmorgen auto. Maar feit is, wat je zelf al aangeeft, dat vroeger de auto éen brok mechanica was. Wat nu plaats heeft gemaakt voor merendeels elektronica. En dáar ligt nu het probleem. Deze nieuwe techniek, groeit zelfs vele monteurs boven het hoofd. Ik hoop in jouw geval dat het geringe olieverbruik, vanzelf verdwijnt.Mocht dit niet het geval zijn (want je hebt nu 7000 km weg) dan zal je er mee moeten leven, dat er bij elke pakweg 5000 km een liter olie bij moet. Dat is op zich nog geen ramp. Het klinkt misschien gek, maar olieverbruik hoort er gewoon bij. En hoe ouder de auto, hoe groter het olieverbruik meestal word. Dat zie je aan de uitlaat. Is hij mooi grijs, is het goed. Maar is de uitlaat zelfs na een lange afstand zwart, dan is er sprake van olie verbruik. Mijn Volvo FH 400 truck, gebruikte op 2 weken (6000 km) ca 3 liter olie.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Hans Eilander schreef: 24.12.2020 - 09:03
Gilbert 20 schreef: 24.12.2020 - 08:08 Juist een klein woordje uitleg om alle misverstanden van de baan te helpen, Ik rij nooit als een gek , het staat hier vol met ANPR camera's , de toegelaten snelheden liggen tussen de 30 en 50 kilometer per uur. Bij het starten met. een koude motor rij ik dus 30 kilometer per uur , ik moet minstens 20 minuten rijden voor ik in een 70 kilometer zone kom.Ik heb helemaal geen trekhaak , laat staan dat ik kamelen vervoer binnen mijn wagen , ik rij al meer dan 40 jaar met Volvo en weet erg goed hoe belangrijk het inrijden van een nieuwe wagen is , en toch behoor ik tot een van de pechvogels. De reden ? Die ken ik ook niet. Pure pech ,dit kan gebeuren , gelukkig niet veel. Maar zoals iemand hier met wijze woorden schreef , Een wagen word door mensen gemaakt en er kan er altijd eentje tussen zitten met problemen , zijn ze daarom allemaal slecht ? Zeker niet.
Beste Gilbert, ik heb geen enkele twijfel aan je manier van rijden. Mijn vorige posting was meer gericht op iemand die vroeg hoe het kan, dat de ene T2 of T3 olie verbruikt, en de andere weer niet. Ik sluit zeker niet uit dat: al behandel je de auto met veel zorg, dat je tóch pech kan hebben. En het is niet leuk als je dit persoonlijk treft. Vroeger zei men dan wat cynisch: Het is een maandagmorgen auto. Maar feit is, wat je zelf al aangeeft, dat vroeger de auto éen brok mechanica was. Wat nu plaats heeft gemaakt voor merendeels elektronica. En dáar ligt nu het probleem. Deze nieuwe techniek, groeit zelfs vele monteurs boven het hoofd. Ik hoop in jouw geval dat het geringe olieverbruik, vanzelf verdwijnt.Mocht dit niet het geval zijn (want je hebt nu 7000 km weg) dan zal je er mee moeten leven, dat er bij elke pakweg 5000 km een liter olie bij moet. Dat is op zich nog geen ramp. Het klinkt misschien gek, maar olieverbruik hoort er gewoon bij. En hoe ouder de auto, hoe groter het olieverbruik meestal word. Dat zie je aan de uitlaat. Is hij mooi grijs, is het goed. Maar is de uitlaat zelfs na een lange afstand zwart, dan is er sprake van olie verbruik. Mijn Volvo FH 400 truck, gebruikte op 2 weken (6000 km) ca 3 liter olie.
Hans, Gilbert, Vosken,
Ik zou het risico niet nemen om (te lang) af te wachten; 1L/5000 km is m.i. veel te veel voor de nieuwe VEA motoren, zeker na een paar duizend kms. De toleranties behoren heel nauw te zijn, gezien ook de zeer dunne olie, OW20 voor mijn T5, die wordt voorgeschreven. Het hoeft niet maar er kan ergens een tolerantie flink uit spec zijn. Ik meen - dacht ik - dat b.v. de turbo ook door dezelfde olie wordt gesmeerd. Als daar te veel speling zit, dan verhoogt dat niet de levensduur.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Ab S schreef: 24.12.2020 - 15:25 Hans, Gilbert, Vosken, Ik zou het risico niet nemen om (te lang) af te wachten; 1L/5000 km is m.i. veel te veel voor de nieuwe VEA motoren, zeker na een paar duizend kms. De toleranties behoren heel nauw te zijn, gezien ook de zeer dunne olie, OW20 voor mijn T5, die wordt voorge-schreven. Het hoeft niet, maar er kan ergens een tolerantie flink uit spec zijn. Ik meen - dacht ik - dat b.v. de turbo ook door dezelfde olie wordt gesmeerd. Als daar te veel speling zit, dan verhoogt dat niet de levensduur.
Daar heb je zeker een punt. De olie wordt steeds dunner, en moet langer mee. Toch beweert men (deskundigen) dat olieverbruik een normaal verschijnsel is hoor. Alleen de ene gebruikt wat meer dan de ander. Mijn vorige 3 cilinder gebruikte na 24000km nog geen druppel. En deze T2 zover ik weet ook niet. Al had ik zelf liever een peilstok om het af en toe te kunnen controleren.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Ab S schreef: 24.12.2020 - 15:25
Hans Eilander schreef: 24.12.2020 - 09:03
Gilbert 20 schreef: 24.12.2020 - 08:08 Juist een klein woordje uitleg om alle misverstanden van de baan te helpen, Ik rij nooit als een gek , het staat hier vol met ANPR camera's , de toegelaten snelheden liggen tussen de 30 en 50 kilometer per uur. Bij het starten met. een koude motor rij ik dus 30 kilometer per uur , ik moet minstens 20 minuten rijden voor ik in een 70 kilometer zone kom.Ik heb helemaal geen trekhaak , laat staan dat ik kamelen vervoer binnen mijn wagen , ik rij al meer dan 40 jaar met Volvo en weet erg goed hoe belangrijk het inrijden van een nieuwe wagen is , en toch behoor ik tot een van de pechvogels. De reden ? Die ken ik ook niet. Pure pech ,dit kan gebeuren , gelukkig niet veel. Maar zoals iemand hier met wijze woorden schreef , Een wagen word door mensen gemaakt en er kan er altijd eentje tussen zitten met problemen , zijn ze daarom allemaal slecht ? Zeker niet.
Beste Gilbert, ik heb geen enkele twijfel aan je manier van rijden. Mijn vorige posting was meer gericht op iemand die vroeg hoe het kan, dat de ene T2 of T3 olie verbruikt, en de andere weer niet. Ik sluit zeker niet uit dat: al behandel je de auto met veel zorg, dat je tóch pech kan hebben. En het is niet leuk als je dit persoonlijk treft. Vroeger zei men dan wat cynisch: Het is een maandagmorgen auto. Maar feit is, wat je zelf al aangeeft, dat vroeger de auto éen brok mechanica was. Wat nu plaats heeft gemaakt voor merendeels elektronica. En dáar ligt nu het probleem. Deze nieuwe techniek, groeit zelfs vele monteurs boven het hoofd. Ik hoop in jouw geval dat het geringe olieverbruik, vanzelf verdwijnt.Mocht dit niet het geval zijn (want je hebt nu 7000 km weg) dan zal je er mee moeten leven, dat er bij elke pakweg 5000 km een liter olie bij moet. Dat is op zich nog geen ramp. Het klinkt misschien gek, maar olieverbruik hoort er gewoon bij. En hoe ouder de auto, hoe groter het olieverbruik meestal word. Dat zie je aan de uitlaat. Is hij mooi grijs, is het goed. Maar is de uitlaat zelfs na een lange afstand zwart, dan is er sprake van olie verbruik. Mijn Volvo FH 400 truck, gebruikte op 2 weken (6000 km) ca 3 liter olie.
Hans, Gilbert, Vosken,
Ik zou het risico niet nemen om (te lang) af te wachten; 1L/5000 km is m.i. veel te veel voor de nieuwe VEA motoren, zeker na een paar duizend kms. De toleranties behoren heel nauw te zijn, gezien ook de zeer dunne olie, OW20 voor mijn T5, die wordt voorgeschreven. Het hoeft niet maar er kan ergens een tolerantie flink uit spec zijn. Ik meen - dacht ik - dat b.v. de turbo ook door dezelfde olie wordt gesmeerd. Als daar te veel speling zit, dan verhoogt dat niet de levensduur.

Ik ben van dezelfde mening , Ik heb een nieuwe xc40 T3 Greartronic besteld , ik neem het zekere voor het onzekere.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Mijn D5 die een Polestar kuurtje heeft gehad en dus 240pk en 500nm heeft lust ook soms een slokje olie als ik hem aan het werk zet.
Nu gebruikt Volvo synthetisch Castrol en na een week zuid Duitsland vroeg de auto om een liter, dat was na 15.000km en nadat de pk’s gebruikt waren in de bulten.
Overigens ook mijn eerste Volvo die tussentijds vraagt om olie.
Ik had het plan om hem om de 15k nieuwe olie te geven maar de monteur raadt dit af omdat deze olie en blokken het niet nodig heeft.
Met de good old 5 cilinders, die het ongetwijfeld nog op slaolie deden hoorde je na een oliewissel dat het blok lekkerder liep en mooier ronddraaiden.
Met de VEA hoor en voel ik er helemaal niets aan wanneer er nieuwe olie opzit.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

diesel01 schreef: 25.12.2020 - 09:51 Mijn D5 die een Polestar kuurtje heeft gehad en dus 240pk en 500nm heeft lust ook soms een slokje olie als ik hem aan het werk zet.
Zelf zie ik ook helemaal niet als een probleem wanneer een motor (ongeacht aantal cilinders en vermogen) een beetje olie verbruikt. Dat hoort er nu eenmaal bij. Door verschil in toleranties, kan dat bij de ene geen druppel olie-verbruik betekenen, en bij de ander 1L op de pakweg 6000 km. Het word pas écht link, wanneer de motor olie gaat zuipen.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Hans Eilander schreef: 25.12.2020 - 13:10
diesel01 schreef: 25.12.2020 - 09:51 Mijn D5 die een Polestar kuurtje heeft gehad en dus 240pk en 500nm heeft lust ook soms een slokje olie als ik hem aan het werk zet.
Zelf zie ik ook helemaal niet als een probleem wanneer een motor (ongeacht aantal cilinders en vermogen) een beetje olie verbruikt. Dat hoort er nu eenmaal bij. Door verschil in toleranties, kan dat bij de ene geen druppel olie-verbruik betekenen, en bij de ander 1L op de pakweg 6000 km. Het word pas écht link, wanneer de motor olie gaat zuipen.
Hans, dat verschil in toleranties is bij de VEA motoren juist veel kleiner dan bij vroegere motoren series. Maar natuurlijk, als je veel heel hard rijdt dan zal er iets van verbruik zijn zoals Diesel01 schrijft.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Ab S schreef: 25.12.2020 - 13:27 Hans, dat verschil in toleranties is bij de VEA motoren juist veel kleiner dan bij vroegere motoren series. Maar natuurlijk, als je veel heel hard rijdt dan zal er iets van verbruik zijn zoals Diesel01 schrijft.
Zo is dat ook Ab. Daarom is rustig inrijden zó belangrijk, zodat alles soepel op elkaar inloopt. Maar dan tóch kan je de pech hebben, (zoas bij Gilbert) dat jouw auto meer olie verbruikt dan andere. En wanneer dit binnen redelijke grenzen valt, heb ik daar absoluut geen enkele moeite mee. Maar als dit teveel is, moet er iig actie ondernomen worden.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

Gilbert 20 schreef: 25.12.2020 - 09:18
Ab S schreef: 24.12.2020 - 15:25
Hans Eilander schreef: 24.12.2020 - 09:03 Beste Gilbert, ik heb geen enkele twijfel aan je manier van rijden. Mijn vorige posting was meer gericht op iemand die vroeg hoe het kan, dat de ene T2 of T3 olie verbruikt, en de andere weer niet. Ik sluit zeker niet uit dat: al behandel je de auto met veel zorg, dat je tóch pech kan hebben. En het is niet leuk als je dit persoonlijk treft. Vroeger zei men dan wat cynisch: Het is een maandagmorgen auto. Maar feit is, wat je zelf al aangeeft, dat vroeger de auto éen brok mechanica was. Wat nu plaats heeft gemaakt voor merendeels elektronica. En dáar ligt nu het probleem. Deze nieuwe techniek, groeit zelfs vele monteurs boven het hoofd. Ik hoop in jouw geval dat het geringe olieverbruik, vanzelf verdwijnt.Mocht dit niet het geval zijn (want je hebt nu 7000 km weg) dan zal je er mee moeten leven, dat er bij elke pakweg 5000 km een liter olie bij moet. Dat is op zich nog geen ramp. Het klinkt misschien gek, maar olieverbruik hoort er gewoon bij. En hoe ouder de auto, hoe groter het olieverbruik meestal word. Dat zie je aan de uitlaat. Is hij mooi grijs, is het goed. Maar is de uitlaat zelfs na een lange afstand zwart, dan is er sprake van olie verbruik. Mijn Volvo FH 400 truck, gebruikte op 2 weken (6000 km) ca 3 liter olie.
Hans, Gilbert, Vosken,
Ik zou het risico niet nemen om (te lang) af te wachten; 1L/5000 km is m.i. veel te veel voor de nieuwe VEA motoren, zeker na een paar duizend kms. De toleranties behoren heel nauw te zijn, gezien ook de zeer dunne olie, OW20 voor mijn T5, die wordt voorgeschreven. Het hoeft niet maar er kan ergens een tolerantie flink uit spec zijn. Ik meen - dacht ik - dat b.v. de turbo ook door dezelfde olie wordt gesmeerd. Als daar te veel speling zit, dan verhoogt dat niet de levensduur.

Ik ben van dezelfde mening , Ik heb een nieuwe xc40 T3 Greartronic besteld , ik neem het zekere voor het onzekere.
Geld teveel ? .....
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

danny3 schreef: 25.12.2020 - 18:44 Geld teveel ? .....
Nee Danny, Gilbert kiest ervoor om de onzekerheid over zijn huidige auto weg te nemen, door een nieuwe te bestellen. De kans dat die nieuwe óók olie zou verbruiken, is nagenoeg nihil. Dus ik kan Gilbert wel volgen in deze stap. Het is beslist niet fijn om met een auto rond te blijven rijden, waar je geen vertrouwen meer in hebt. En heb je het geld niet om weer nieuw te kopen, moet je verder met dat wat je hebt.... ;) Thats life.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

Hans Eilander schreef: 25.12.2020 - 21:33
danny3 schreef: 25.12.2020 - 18:44 Geld teveel ? .....
Nee Danny, Gilbert kiest ervoor om de onzekerheid over zijn huidige auto weg te nemen, door een nieuwe te bestellen. De kans dat die nieuwe óók olie zou verbruiken, is nagenoeg nihil. Dus ik kan Gilbert wel volgen in deze stap. Het is beslist niet fijn om met een auto rond te blijven rijden, waar je geen vertrouwen meer in hebt. En heb je het geld niet om weer nieuw te kopen, moet je verder met dat wat je hebt.... ;) Thats life.
Dat snap ik niet, die auto is zo oud nog niet en de dealer (samen met volvo) zal wel een oplossing voorzien als het probleem blijft .

Of anders is zijn dealer niet de meest meewerkende , dan zou ik een andere zoeken.

En als ik dan toch een andere auto zou kopen vanwege geen vertrouwen meer zou ik zeker niet hetzelfde kopen

Geef de dealers (en volvo) de kans om iets recht te zetten , zou geen probleem mogen zijn.
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

danny3 schreef: 25.12.2020 - 22:00 Dat snap ik niet, die auto is zo oud nog niet en de dealer (samen met volvo) zal wel een oplossing voorzien als het probleem blijft .

Of anders is zijn dealer niet de meest meewerkende , dan zou ik een andere zoeken.

En als ik dan toch een andere auto zou kopen vanwege geen vertrouwen meer zou ik zeker niet hetzelfde kopen


Geef de dealers (en volvo) de kans om iets recht te zetten , zou geen probleem mogen zijn.
Ik heb een mooie deal met Volvo afgesloten . Te veel geld heb ik zeker niet , maar zoals Hans Eilander zegt , ik neem liever het zekere voor het onzekere , verder is dit een fantastische wagen en de kans dat ik terug het zelfde probleem krijg is bijna onbestaande.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Gilbert 20 schreef: 26.12.2020 - 08:47 Ik heb een mooie deal met Volvo afgesloten . Te veel geld heb ik zeker niet , maar zoals Hans Eilander zegt , ik neem liever het zekere voor het onzekere , verder is dit een fantastische wagen en de kans dat ik terug het zelfde probleem krijg is bijna onbestaande.
Gilbert, ik begrijp je volkomen. En wat ik ook mooi vind van je, dat je na dit kleine incident met je huidige auto, het vertrouwen in Volvo niet verloren hebt. En ook dat je er samen met je dealer bent uitgekomen. Ik wens je dan ook heel veel succes met de nieuwe auto straks. Gr, Hans
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
michel11
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 29.03.2019 - 21:02

Dit staat meestal in de handleiding, elke constructeur vermeld dit. “In sommige gevallen moet olie worden bijgevuld
tussen de servicebeurten door.”. Hierdoor kunnen ze hun makkelijk verschuilen, om niets te moeten doen.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

michel11 schreef: 26.12.2020 - 11:04 Dit staat meestal in de handleiding, elke constructeur vermeld dit. “In sommige gevallen moet olie worden bijgevuldtussen de servicebeurten door.”. Hierdoor kunnen ze hun makkelijk verschuilen, om niets te moeten doen.
Dat heeft mijns inziens, niets met "verschuilen" te maken. Maar met het feit, dat 1000 motoren uit dezelfde productielijn, tóch onderling kunnen verschillen. En een weinig tot redelijk olieverbruik, is bij een verbrandingsmotor nog echt geen reden tot paniek. Dat is al bekend, zolang er al verbrandingsmotoren geproduceerd worden. Volvo is daarop echt geen uitzondering. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Beste Volvo vrienden,

Vandaag weer even het oliepeil gecheckt via de BC. Deze staat nog steeds op max, na 2700 km. Nog niet één streepje minder, dus geen olieverbruik tot nu toe. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Vosken
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 31.10.2017 - 10:35

Vandaag terug geweest voor een geplande olie weging. Was opgelegd door volvo. Verbruik zit boven de tolerantie van de fabriek. Begin mei word er naar de oorzaak gezocht in samenspraak met fabriek. Afwachten dus wat ze gaan vinden.
Volvo XC60 B4 R-design 05/2022
Volvo XC40 T3 Geartronic Inscription 05/2020
Volvo V60 D3 Geartronic Dynamic 10/2017
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Vosken schreef: 23.04.2021 - 21:39 Vandaag terug geweest voor een geplande olie weging. Was opgelegd door Volvo. Verbruik zit boven de tolerantie van de fabriek. Begin mei word er naar de oorzaak gezocht in samenspraak met fabriek. Afwachten dus wat ze gaan vinden.
Gilbert had óok een T3 met een wat hoger olieverbruik dan normaal. Hij krijgt een dezer dagen een nieuwe T3. Mijn T2 staat nu op 7200 km, en heeft nog geen druppel olie verbruikt. Ik ben wel benieuwd wat de oorzaak is van het olieverbruik bij de T3 motor.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”