Standkachel

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

PaulR schreef: 25.01.2021 - 14:11 Ik heb het gevoel dat de Volvo T5 Recharge geen electrische verwarming heeft. Bij het voorwarmen aan de laadpaal ruik ik ook benzine en tijdens het rijden op stroom wordt volgens mij ook de standkachel op benzine gebruikt. Ook bij het rijden wordt denk ik de standverwarming op benzine gebruikt. De kilometers op de accu lopen namelijk niet snel terug in de winter.
Ool het benzineverbruik staat in de Pure modus op 1-1,5 liter per 100km wat ook het verbruik van de standverwarming lijkt te zijn.
Dat wij bij mijn Passat GTE (met electrische verwarming) wel anders. In de winter scheelde dat 10--15km actieradius.

Wat is de ervaring van andere T5 Recharge rijders?
Alleen de ervaring van mijn huidige GTE Passat: max 7km na opwarmen MET en ZONDER kabel bij voldoende opgeladen accu. Volvo werkt met standkachel als auto niet aan de draad hangt en bij voldoende accu EN aan de draad ook electrisch.
Heb wel gehoord dat de Volvo beduidend meer lawaai geeft bij opladen en opwarmen dan de GTE, maar ja, je kunt niet alles hebben.
Blackflash
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 30.04.2007 - 20:11

Dank iedereen voor de info m.b.t. laden en timer en kabels die dat allemaal kunnen, weer wat geleerd hier!!
MY21 XC40 T5 R-design, Bursting Blue
Gebruikersavatar
PaulR
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.12.2020 - 21:33

Toch even geprobeerd iets meer informatie hierover op te zoeken. In de Volvo manual lees ik het volgende voor de XC40 T5 Recharge:

Extra verwarming
Bijgewerkt 18-5-2020
De extra verwarming helpt bij het verwarmen van de passagiersruimte en de motor tijdens het rijden.
De extra verwarming is een van twee deelfuncties van de verwarming van de auto. De verwarming is in de motorruimte gemonteerd.

Let op
Wanneer de verwarming actief is, kan er rook vanuit een punt onder aan de voorkant van de auto komen. Ook is er wellicht een dof geluid hoorbaar. Achter in de auto is ook een tikkend geluid vanuit de brandstofpomp waar te nemen. Dit is volkomen normaal.

De extra verwarming start en wordt automatisch aangestuurd als tijdens het rijden verwarming nodig is.
De verwarming wordt automatisch uitgeschakeld, wanneer de auto wordt uitgeschakeld.

Let op
Zorg dat er voldoende brandstof in de tank van de auto zit voor het geval dat u de extra verwarming nodig hebt.

https://www.volvocars.com/nl/support/ma ... verwarming

Ik heb mijn XC40 op 11 januari opgehaald. Sindsdien is de buitentemperatuur laag geweest. Dus wellicht is er wel een elektrische verwarming die werkt boven een bepaalde temperatuur, maar dat lijkt mij sterk.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

PaulR schreef: 25.01.2021 - 15:57 Toch even geprobeerd iets meer informatie hierover op te zoeken. In de Volvo manual lees ik het volgende voor de XC40 T5 Recharge:
Let op
Wanneer de verwarming actief is, kan er rook vanuit een punt onder aan de voorkant van de auto komen. Ook is er wellicht een dof geluid hoorbaar. Achter in de auto is ook een tikkend geluid vanuit de brandstofpomp waar te nemen. Dit is volkomen normaal.
Dit zijn dezelfde symptomen (lichte rook uit de unit, en een tikkend geluid) als bij de standkachel van een vrachtwagen. Deze werkt dan natuurlijk wél op diesel. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

@S80 Executive
We verbruiken normaliter ongeveer 4600 kWh per jaar.
Dat was voor een PHEV en voor zonnepanelen.
De XC60 staat zodra hij thuis staat aan de stekker.
Ik heb een tijdje geprobeerd met uitgesteld laden ivm dal tarief, maar inmiddels weer van af gestapt.
Het gaat wel eens mis en na een paar keer geen volle accu is dan je hele winst weg.
In mijn contract is er slechts een zeer gering verschil tussen normaal en dal tarief.
Altijd een volle accu is belangrijker dan of ik €0,22 of €0,23 betaal per kWh.
De zonnepanelen zijn berekend op een opbrengst van ongeveer 7200 kWh per jaar.
Ik heb ze pas sinds eind mei dus kan nog niet een goede balans geven.
Waarschijnlijk heb ik zelfs met de PHEV nog overcapaciteit (jaar verbruik PHEV is voor mij ongeveer 2000 kWh)
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1057
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

@Flying Jeroen,
Dank voor de info. Wij hebben ongeveer 3000kWh op ons dak liggen en hadden bij aanschaf een verbruik van 2.900kWh. Iets overcapaciteit dus, in theorie, want 's avonds doen ze niet veel en overdag lever je terug aan het net. Daarom is een PHEV overdag laden interessant voor ons. Overigens waren wij aangenaam verrast door de werkelijke opbrengst van de panelen. Volgens mij was 2018 een topjaar, toen hebben we alleen al 3100kWh teruggeleverd, dus na aftrek van je verbruik. We gaan de panelen dus veel sneller terug verdienen dan de geplande 7 jaar.
Vriesje
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 31.07.2020 - 10:15

Wij hebben sinds 2014 36 panelen op ons dak in 2 kringen (oost en west) welke theoretisch 9000kwh kunnen opleveren. In werkelijkheid leveren ze ongeveer tussen de 5000 en 6000kwh op. Het verlies wordt met name veroorzaakt doordat ze niet ideaal op het zuiden zijn gepositioneerd. In de maanden mei t/m. augustus leveren we meestal meer op dan we verbruiken, dit ondanks de aanwezigheid van een elektrische auto sinds medio 2016. In de wintermaanden verbruiken we veel meer dan we opleveren door de warmtepomp. We zijn dan ook erg blij met de salderingsregeling, welke een opbrengst tot 5000kwh verrekend met je gebruik. We hebben de installatie (groepenkast) zo laten aansluiten dat eerst het verbruik van de auto wordt afgenomen, vervolgens het huis en pas daarna wordt teruggeleverd. Wel verslavend zonnepanelen, nooit eerder verbruik en opbrengst zo nauwkeurig in de gaten gehouden.
Plaats reactie

Terug naar “XC40”