Slippen op sneeuw: ESC en handrem

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PaulR
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.12.2020 - 21:33

Gisteravond ben ik met mijn zoon wat gaan slippen in de sneeuw op een parkeerterrein.
Insturen en de handrem aantrekken, maar dan breekt de auto nauwelijks uit. Het lijkt wel of de handrem ook ABS heeft. In de handleiding staat dat de handrem ook voor een noodstop gebruikt kan worden, dus wellicht dat ze daarom dat hebben gedaan. Heeft iemand hier dezelfde ervaring mee?

De ESC kan je uitzetten (sportmodus) , maar ook dan gaan de wielen niet slippen. Hiervan staat in de handleiding dat de ESC minder wordt maar altijd actief blijft. Bij BMW kan je het knopje lang ingedrukt houden en dan gaat de ESC helemaal uit. Wellicht dat Volvo dit niet doet vanwege veiligheidsredenen, maar dat is net zo betuttelend als de maximale snelheid van 180km/uur.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

PaulR schreef: 09.02.2021 - 20:32 De ESC kan je uitzetten (sportmodus) , maar ook dan gaan de wielen niet slippen. Hiervan staat in de handleiding dat de ESC minder wordt maar altijd actief blijft. Bij BMW kan je het knopje lang ingedrukt houden en dan gaat de ESC helemaal uit. Wellicht dat Volvo dit niet doet vanwege veiligheidsredenen, maar dat is net zo betuttelend als de maximale snelheid van 180km/uur.
Over begrenzen gesproken. ik las in een test van de nieuwe RAV4 Hybride, dat Toyota deze óok heeft begrensd op 180 km/u. Hoezo betuttelend? is 180 niet hard genoeg dan? :-O
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
PaulR
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.12.2020 - 21:33

Natuurlijk is het niet nodig om harder te rijden dan 180, anders had ik niet gekozen voor de XC40. Met mijn Passat GTE heb ik in het verleden wel eens in Duitsland 225 op de teller gereden en dat was niet echt comfortabel, maar voor even wel leuk. Net als slippen op de sneeuw ook niet nodig is, maar ik vind het wel leuk.
Het gaat mij er om dat een fabrikant dat niet hoeft te beslissen. En natuurlijk mogen ze dat wel.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

PaulR schreef: 09.02.2021 - 20:52 Met mijn Passat GTE heb ik in het verleden wel eens in Duitsland 225 op de teller gereden en dat was niet echt comfortabel, maar voor even wel leuk.
Ik had jouw dan eigenlijk als ex Passat rijder, eerder in een Tiguan R-Line verwacht, dan in een XC 40?? :-D ( Tiguan R-Line net in mijn configuratie €55K)
Laatst gewijzigd door Hans Eilander op 09.02.2021 - 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 748
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Haha same here; kwam ook een mooi leeg parkeerterrein tegen. Ook ESC 'uit' (lees: tandje minder) maar gebeurde niet veel. Echt uit laten breken lukte ook nauwelijks, maar kwam waarschijnlijk voornamelijk door m'n vrouw die het allemaal maar een heel slecht plan vond en waardoor ik me ook in moest houden :-D
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Gebruikersavatar
PaulR
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.12.2020 - 21:33

Dit is mijn vierde Volvo. Ik heb drie jaar geleden de V60 Diesel PHEV overwogen maar die was te klein. Vandaar de Passat GTE 😃
Ik heb een proefrit gemaakt in een Tiguan benzine (PHEV was nog niet uit). Ik vond deze niet zo fijn rijden, maar normale benzine auto's maken sowieso meer toeren als je even snel wil optrekken als een PHEV. Een PHeV rijdt veel soepeler.
Ondanks de kleinere wielbasis rijdt de XC40 erg prettig en ik vind deze mooier.
Nu weer on topic: heeft de handrem van de XC40 ABS?
Gebruikersavatar
PaulR
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.12.2020 - 21:33

RZA schreef: 09.02.2021 - 21:35 Haha same here; kwam ook een mooi leeg parkeerterrein tegen. Ook ESC 'uit' (lees: tandje minder) maar gebeurde niet veel. Echt uit laten breken lukte ook nauwelijks, maar kwam waarschijnlijk voornamelijk door m'n vrouw die het allemaal maar een heel slecht plan vond en waardoor ik me ook in moest houden :-D
Mijn vrouw begrijpt het ook niet, maar mijn zoon van 21 wel 🤣
Er reed bij mij ook een XC60 AWD en die brak wel mooi uit van achteren door de achterwielaandrijving
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Ja, had ik ook zondag, even gas bijgeven op een T kruising, dan komen de achterwielen er bij!
Wel veel grip met AWD en Michelin Alpin 5.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ja hier ook, mits voldoende ruimte maar dan kan hij heel mooi in 4wdrift door de dikke sneeuw.
Maar ik zoek geen parking op om te driften.
Afgelopen maandag moest ik naar de dealer waar er alleen was geschoven op de hoofdwegen.
Zijstraten hadden geen opening en daar lag 40cm sneeuw, dan is het met awd en winterbanden een koud kunstje.
Mensen zitten wat vreemd te kijken als je met “zo’n Volvo” door een dikke sneeuwbult ploegt.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Hans Eilander schreef: 09.02.2021 - 21:24
PaulR schreef: 09.02.2021 - 20:52 Met mijn Passat GTE heb ik in het verleden wel eens in Duitsland 225 op de teller gereden en dat was niet echt comfortabel, maar voor even wel leuk.
Ik had jouw dan eigenlijk als ex Passat rijder, eerder in een Tiguan R-Line verwacht, dan in een XC 40?? :-D ( Tiguan R-Line net in mijn configuratie €55K)
Hans, ik rijdt nu ook Passat GTE en heb ook gekeken naar de plug-in Tiguan versie. Tijd aan het lijntje gehouden, 2e helft 2020, toen weer "weten we nog niet", eerste foto's gezien en uiteindelijk beslist dat ik het maar een saaie auto vind, waar je ook heel veel extra's bij moet gaan kopen om hem wat aan te kleden. Levertijd: nog onbekend, dus toen werd het toch Volvo XC40. We gaan het beleven. En met die Passat heb ik ook ooit de 200 aangetikt in Duitsland, gewoon om eens te kijken, maar is ook aan mij niet besteed. Maar hoe dat nu zit met die handrem bij het fun-slippen? Ik weet het ook niet. Met de Passat nooit geprobeerd.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Harry M. schreef: 10.02.2021 - 08:58 Hans, ik rijdt nu ook Passat GTE en heb ook gekeken naar de plug-in Tiguan versie. Toen werd het toch Volvo XC40. We gaan het beleven. Maar hoe dat nu zit met die handrem bij het fun-slippen? Ik weet het ook niet. Met de Passat nooit geprobeerd.
Passat vind ik ook heel sjiek. En wat de Tiguan betreft, bedoelde ik geen plug-in, maar gewoon de benzine versie. Vind het echt een mooie auto. Maar net wat je zegt, als je hem een beetje aan wil kleden, (want dat moet dan nog steeds) komt hij over de € 55K. Dan rij ik nu in een mooie XC 40 voor € 10K minder. ;)

Voorheen toen de meeste auto,s nog achterwielaandrijving hadden, en een mechanische handrem, kon je veel leuker spelen in de sneeuw dan nu. Je gaf flink gas, en een draai aan het stuur, en dan de handrem even aantrekken. Dan ging de achterkant van de auto lekker aan het schuiven. Dat valt nu niet meer mee. =)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27508
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

PaulR schreef: 09.02.2021 - 21:43 Nu weer on topic: heeft de handrem van de XC40 ABS?
Nee, want het motortje dat dit regelt zal niet snel genoeg zijn.
Combinatie van niet glad genoeg, goede winterbanden en toch een ingreep van de auto?

Gisteren zelf op standje RWD op het industrieterrein waar ik werk getracht een bocht mooi dwars te nemen maar in combinatie met goede banden en een tractiecontrole die toch meende in te grijpen was daar ook aardig wat vaart voor nodig.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4090
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

In een recente Volvo met goede winterbanden valt er weinig intentionele sneeuwpret te beleven. De handrem werkt op de achterwielen, maar wanneer de auto niet stilstaat werkt de handrem op de vier wielen. Daardoor is uitbreken tijdens het rijden nauwelijks op te roepen. En het motorvermogen wordt ook automatisch weggenomen bij teveel wielspin. Het is allemaal wel heel veilig, maar zoals vroeger met een korte ruk aan de handrem in overstuur gaan wordt het niet meer.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Plaats reactie

Terug naar “XC40”