"Wombat"

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Daar heb je gelijk in mga1600, ik had er bij moeten vermelden: in vergelijking met de huidige V90/60cc, die eigenlijk vanaf het begin bovenaan 'mijn lijstje' stonden.

In topic viewtopic.php?p=1699720#p1699720 nog wat ervaringen met Wombat als caravantrekker.

Inmiddels zijn de krassen eerder vermeld, 'weggepoetst' door iemand die daar heel bedreven in is! (Poeh, ook hij gaf aan: de huidige lakken zijn niet meer oude)
De koude start perikelen (inhouden) lijken verdwenen te zijn. Lijken, omdat de buitentemperatuur nu zomer is ipv lente.
Er is wel een update gekomen waar dat probleem vermeld stond. Maar of die al geïnstalleerd is??
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Zo, Wombat is (weer) op vakantie geweest.
Dit maal een toertocht door Jutland, Denemarken.
Ietsje heuvelig soms, weinig auto(snel)wegen genomen.
IMG_20210913_124404.jpeg
foto genomen bij iets wat ik als scheepvaart-liefhebber interessant vond: https://strandingsmuseet.dk/en/
Los van het onderwerp: als museum zeer fraai van opzet met realistische visuele en audio effecten.

Bij thuiskomst maar eens naar het (digitale) oliepeil gekeken, nu 7000km na aankoop/beurt: zelfde positie, gelukkig.
Wij blijven super enthousiast over vooral de instap en zit, ook na urenlange reistijd. Dat is natuurlijk zeer persoonlijk.
En de ongelooflijke kracht die de motor en stabiliteit die de auto als caravantrekker levert.
Even inhalen? ....vaak een tractor kilometers lang voor je neus: hoppa.....
Automaat? Heerlijk schakelend!
Geeft belast bij doorschakelen wel een korte 'brom' ergens 'onder' de auto; uitlaat 2e poort/klep even open/dicht?.
Altijd in dynamic en bij constante snelheid in M; anders toerental veel te laag (gaat naar 1500 en ik wil zeker ivm koeling 2500)
Verbruik? 1 op 8 meestal.

Navigatie: slechts 1 keer een rare route gegeven, n.a.v. een omleiding die er niet (meer?) was.
Gewoon een duidelijk en makkelijk systeem, vooral omdat je hem via je app kan instellen.

Eén keer een rit van een uur een persoon achterin naar een vliegveld gebracht:
haar (Viking) commentaar: wat stapt de auto heerlijk in, wat heb ik veel voet/beenruimte en vooral wat zit de rugleuning 'bij de les'. (dat bedoelde ze positief)

Oh ja, die trekhaak-hoogte: niet fijn (in andere topics ook al aangehaald), waardoor de achterkant van de caravan (te) laag is.
Een keer bij het verlaten van een veerboot af moeten koppelen en met het neuswiel steeds bijstellend moeten moveren
omdat de 'knik' tussen scheepsklep en wal (ook een soort van verstelbare installatie, ook wel 'ramp' [=Engels] genoemd) een te scherpe hoek had;
achterkant caravan raakte de klep(pen) op 1 cm na, waardoor schade zou ontstaan bij doorrijden omdat het laagste punt nog niet bereikt was.

Het lijkt wel of caravan-toeren een uitstervende manier van reizen is: campers, heel veel campers verhoudingsgewijs.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Mooi verhaal, Mees! Foto met duinen als op Ameland. Ben er net weer geweest.Denemarken kust ligt in het verlengde van onze Wadden. Mooi!
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

En vakantietripje nummer 4 dit jaar gedaan: Zuid-Limburg,
heerlijk getoerd en mazzel met het weer gehad.
IMG_20211023_170947.jpeg
De ingang van de boerencamping ging maar weer net aan
omdat ik hem diagonaal door het diepste punt kon nemen.
IMG_20211023_162238.jpeg
Wij zijn die 'hogere geplaatste' trekhaak aan de XC40 t.o.v. de (te lage?) caravan zo zat,
dat we op de terugweg de caravan bij de dealer hebben gebracht voor verhoging van 4 cm van de BPW-as.
Aangekoppeld zou dan de achterkant van de caravan zo'n 7 cm hoger komen.
Gelijk een (iets vervroegde beurt)..... nieuwe banden ivm 6 jaar voor 100km/u sticker D

..... de caravandealer rijdt zelf een....: (verstandige man :) )
IMG_20211027_183726 (1).jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Lekker weer en weer lekker om er even uit te zijn. Maar ik snap nog niet wat er mis gaat met de combinatie: trekhaakhoogte en hoogte dissel zijn toch min of meer genormaliseerd.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Nou Mark, ik denk dat Mees dit bedoeld; wanneer het kogelpunt vd trekhaak aan de hoge kant is, dat dan de achterkant vd caravan wel makkelijk (ongewild) de grond kan raken. En daar heeft hij dus wel een punt. Zeker bij een 1 asser met een grote oversteek. ;) zie foto hierboven (let op de afstand> as en achterkant caravan)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik weet wel hoe het werkt maar ben eerder verbaasd over het feit dat het mogelijk is: nogmaals, er zijn standaarden waaraan voldaan moet worden.

Tenzij de vering van de caravan zover is ingezakt dat de achterlichten van de caravan over de grond slepen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

De caravan as/vering is na 10 jaar niet ingezakt, blijkt. BPW met stalen torsie.
De trekhaak is 'niet normaal' hoog op huidige XC. Hart kogel 46, terwijl 42 normaal zou moeten zijn.
Daar loopt ook nog een ander topic over, door iemand die daar ook last mee heeft.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Zit er geen verkeerde haak onder Wombat? Iet met en zonder niveau regeling. De V70 heeft 2 types en jazeker er zijn er die een verkeerde haak er onder hadden zitten.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Het hart van de kogel op onze auto zit op 45 a 46 cm hoogte. Ik heb nooit het idee gehad dat de caravan achterover hangt en dat de steunpoten over de grond slepen. Nou heeft onze maffia zwarte auto luchtvering maar dat heeft alleen invloed op het inzakken van de achtervering. Of te wel NIET inzakken.

Als ik er een foto bijneem zie ik geen vreemde dingen aan de combinatie. Foto is bij de stalling genomen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

download/file.php?id=108414

Bij deze foto zie ik niet een bijzonder achterover hangende Zweed aan/achter de Zweed.. Eigenlijk een hele nette krachtige combi.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik kan het hier niet mee oneens zijn: combinatie ziet er gewoon normaal uit.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Volgens dealer is er slechts 1 trekhaak omdat er ook maar 1 soort 'vering' is voor de XC40.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Ik weet niet in hoeverre het haalbaar is om een iets grotere velg (indien mogelijk) op de caravan toe te passen. Dat scheelt aan de achterzijde van de caravan, óok weer wat extra grondspeling. Of anders de dissel wat aanpassen?
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Wombat is naar Volvo-service Nijverdal geweest (verbruik 1 op 14) om de automaat te flushen. Volvo-olienummer 31256775
zie viewtopic.php?p=1725337#p1725337
Ietsjes verkleurd maar volgens de kenners daar nog prima.
Teller staat inmiddels op 137.000 en ik probeer de ramp van een kapotte geartronic zoals eerder in de V70xc '02, te voorkomen;
ach om hard werkende mensen te bedanken, kwam ik daardoor wel op dit mooie forum terecht.

De (moderne) Haldex en cardan ook laten verversen.
IMG_20211223_091821.jpg
Die olie zag er nog prachtig uit, gelukkig. Weet nu als caravantrekker waar ik aan toe ben;
er zat al een trekhaak onder bij aankoop dit voorjaar en ik weet niet of de vorige berijder een caravan trok.
Fijne ervaring opgedaan daar in Nijverdal; ook bij een heerlijke delicatessenwinkel in het centrum!

Het probleem met de te hoge trekhaak onder de XC40 is opgelost door de hoogte van de caravan-as te ........
zie viewtopic.php?p=1724595#p1724595
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

mees schreef: 24.12.2021 - 15:40 Wombat is naar Volvo-service Nijverdal geweest (verbruik 1 op 14) om de automaat te flushen. Volvo-olienummer 31256775
zie viewtopic.php?p=1725337#p1725337
Ietsjes verkleurd maar volgens de kenners daar nog prima.
Teller staat inmiddels op 137.000 en ik probeer de ramp van een kapotte geartronic zoals eerder in de V70xc '02, te voorkomen;
ach om hard werkende mensen te bedanken, kwam ik daardoor wel op dit mooie forum terecht.

De (moderne) Haldex en cardan ook laten verversen.
IMG_20211223_091821.jpg
Die olie zag er nog prachtig uit, gelukkig. Weet nu als caravantrekker waar ik aan toe ben;
er zat al een trekhaak onder bij aankoop dit voorjaar en ik weet niet of de vorige berijder een caravan trok.
Fijne ervaring opgedaan daar in Nijverdal; ook bij een heerlijke delicatessenwinkel in het centrum!

Het probleem met de te hoge trekhaak onder de XC40 is opgelost door de hoogte van de caravan-as te ........
zie viewtopic.php?p=1724595#p1724595
Mooi verhaal Mees. Meten is weten en dat is altijd zeer plezierig om je gevoel rust te geven. Ik herken en erken dat gevoel.
Overigens dat is inderdaad een heel leuk specialiteiten/delicatessen winkeltje in het midden van het dorp. Kan ik iedereen aanbevelen. Kom er zelf ook met een zekere regelmaat.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Verstandig om de olie te verversen van de verschillende onderdelen. Dat kan geen kwaad en de Haldex wordt vaak vergeten omdat deze mogelijk niet in onderhoud staat of stond.
Ben je weer blij op de weg en met een caravan kunje maar beter regelmatig de Automaat verversen. De geartronic bij mijn V70 met elke 70K verversen tot nu toe nog geen problemen gegeven ( hoe lang gaat zo een geartronic mee? )
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Nijverdal? Daar was ik eerste weekend oktober op een camping, De Noetselerberg ... Ben wel een paar eker in het centrum geweest maar kan geen winkeltje herinneren.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19425
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Dat winkeltje in het centrum van Nijverdal heeft idd overheerlijke delicatessen, variërend van wijn, olijven, italiaanse salami in allerlei smaken tot lokaal gebrouwen bier. Volgende keer beter kijken naar een koebeest. 😎

Maarre on Topic, goed te horen dat Wombat een goede behandeling bij de garage aldaar heeft ondergaan.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Okayyyy,
bijna is het garantie-jaar van deze tweedehands voorbij: bezoek aan de dealer in Amersfoort.
-- Het kraken bij het sturen:
nieuwe lagers boven op die veerpoot en ja: beide voorpoten er totaal uit en dan díe ook nog eens uit elkaar.
Poeh zeg, wat een werk en gelukkig: weg is het gekraak. Wel van alles ook ingevet wat er maar te smeren valt.

-- Het borrelen van de (te korte) afvoerbuis van het schuif-dak: een (rood) verlengstukje er aan.
Beetje typisch: Uit de A-stijl valt het water in een ruimte bij de ruitenwissermotor / mechanieken en moet dan via een ander gat verder weglopen.
Nu dus rechtstreeks in dat gat.
IMG_20220222_092412.jpg
En jawel op de terugreis kwam er een stortbui mét windstoten. Geen geborrel meer (dat er andere rammels zijn, het-zij-zo).

-- Het 'inhouden' bij wegrijden bij koude motor kwam nog maar 2 keer voor dit jaar na eerste 'garantie-bezoek' maart 2021.
Er is een systeem-update geweest april 2021 waar dit mogelijk mee te maken had: "Verbeterde software voor beter rijvermogen bij start."

Wederom erg netjes van de dealer: heuse garantie, zonder gezeur!
Ze deden al eerder:
-- kraak uit bestuurdersrugleuning verhelpen (losgeraakt haakje)
-- verwarmingsmatje bestuurdersstoel vernieuwen.

Oh ja: de bas-luidspreker werd zichtbaar:
IMG_20220222_092444.jpg
En hoe bevalt deze XC40 nu 10.000km verder?
Ge-wel-di-ge caravantrekker en dat was de wens van deze draadloze T5 AWD;
met een voortreffelijke in-/uitstap en zit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “XC40”