Ander start stop probleem

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gesloten
EspritV8
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 03.12.2020 - 13:19

Ik heb een ander start stop probleem, daarom een apart 'draadje'.

Als ik op mijn eindbestemming aankom en op de rem trap stopt de motor dankzij het start-stop systeem. Prima! Echter, voordat ik de kans krijg om de auto in N te zetten en de Parkeerstand te activeren start de motor vaak weer (niet altijd). Ik houd mijn voet strak op de rem en de airco staat niet aan. Herkenbaar?
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Je hoeft hem toch niet in de N te zetten? Waarschijnlijk springt hij daarom weer aan.
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

Inderdaad. Gewoon op start/ stop knop duwen en automaat zet zich zelf in P stand. Verder hoef je niet aan de schakelknop te komen. Wordt allemaal voor jouw geregeld.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Kurt1975 schreef: 11.04.2021 - 16:47 Inderdaad. Gewoon op start/ stop knop duwen en automaat zet zich zelf in P stand. Verder hoef je niet aan de schakelknop te komen. Wordt allemaal voor jouw geregeld.
Ik zet de auto óok altijd op plaats van bestemming, op de P-handrem, en de N-automaat. Maar ik heb dan altijd tijdens mijn rit S/S uitgeschakeld, dus hij kan ik mijn geval niet opnieuw starten.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Hans Eilander schreef: 12.04.2021 - 10:10 Ik zet de auto óok altijd op plaats van bestemming, op de P-handrem, en de N-automaat.
Dat kon bij mechanische automaten uit vroeger tijden misschien noodzakelijk zijn, maar tegenwoordig wordt dat allemaal elektronisch geregeld. Of je hem nu in de D laat staan of eerst naar de N schakelt, de auto zet hem automatisch in de P-stand (niet de P-handrem) als je de auto uitschakelt. Die P-handrem kun je vervolgens ook nog automatisch laten inschakelen.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Okee Dimitri, bedankt voor de aanvulling. Ik ben het nu eenmaal gewend van vorige automaten, die nog wél een P-stand hadden, altijd in de P te zetten voordat ik de motor stop zet..
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Zelfs in veel "moderne" automaten (niet Volvo) moet je de handle nog in de P stand zetten voordat je de motor uit kan zetten. Mijn niet Volvo van de zaak is 2 jaar oud en daar moet het echt wel.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

V480-S60 schreef: 12.04.2021 - 14:42 Zelfs in veel "moderne" automaten (niet Volvo) moet je de handle nog in de P stand zetten voordat je de motor uit kan zetten.
Precies. En omdat de XC 40 nu eenmaal geen P stand heeft in de automaatshift, druk ik dus altijd de N in als ik parkeer, of ff uitstap.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

V480-S60 schreef: 12.04.2021 - 14:42 Zelfs in veel "moderne" automaten (niet Volvo) moet je de handle nog in de P stand zetten voordat je de motor uit kan zetten. Mijn niet Volvo van de zaak is 2 jaar oud en daar moet het echt wel.
Dan heb je een mechanische pook die niet automatisch van positie kan veranderen. Dan is het logisch dat je hem handmatig in de P moet zetten. In de XC40 is dat elektronisch geregeld. Het pookje heeft geen posities door maar is een pulsschakelaar die signalen aan de computer geeft. Daarom is het in de XC40 niet nodig. Bij het uitschakelen van de motor wordt er automatisch een P signaal naar de computer gestuurd en wordt de versnellingsbak in de P-stand gezet. Het gaat niet om de leeftijd van de auto maar om de vraag of de posities mechanisch of elektronisch worden doorgegeven.
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

[/quote]
Hans Eilander schreef: 12.04.2021 - 14:55 En omdat de XC 40 nu eenmaal geen P stand heeft in de automaatshift, druk ik dus altijd de N in als ik parkeer
Dat is een vreemde redenering... Omdat je geen P hebt, zet je hem maar in de N. Waarom denk je dat het schakelen naar de N beter zou zijn dan de auto gewoon uitschakelen waarna die zelf in P-stand gaat? Zoals gezegd: gewoon uitschakelen. Dat komt hij vanzelf in de P-stand. Dat scheelt je een handeling en scheelt slijtage van de pook. De N is voor het afslepen, voor het wegduwen of bij het parkeren met defecte remmen.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ja dat weet ik. Maar je geeft aan dat in de P stand zetten bij "moderne automaten" niet meer hoeft. Dan moet je zeggen automaten met electronische regeling zoals Volvo nu gebruikt.
Er zijn echt nog genoeg merken waarbij het in de P stand zetten van een moderne automaat voorlopig nog nodig blijft.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Daar heb je gelijk in, maar met "moderne automaat" bedoel ik niet de hele auto, maar enkel het pookmechanisme. Er zijn veel nieuwe automodellen die toch nog gebruik maken van een pook die tien jaar oud is. Dat noem ik dan geen moderne automaat.
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

Als je de auto in de N stand laat staan en je zet de auto uit met de aan/uit knop moet je lange tijd blijven drukken vooraleer hij uitschakeld ( krijg je zelfs een melding van op het bestuurders display) en ik denk niet dat hij dan in de P stand gaat .. wel gaat de parkeerrem op
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

dimitripb schreef: 12.04.2021 - 15:14
Hans Eilander schreef: 12.04.2021 - 14:55 En omdat de XC 40 nu eenmaal geen P stand heeft in de automaatshift, druk ik dus altijd de P (de knop achter de shift) in als ik parkeer
dimitripb schreef: Dat is een vreemde redenering... Omdat je geen P hebt, zet je hem maar in de N. Waarom denk je dat het schakelen naar de N beter zou zijn dan de auto gewoon uitschakelen waarna die zelf in P-stand gaat? Zoals gezegd: gewoon uitschakelen. Dat komt hij vanzelf in de P-stand. Dat scheelt je een handeling en scheelt slijtage van de pook. De N is voor het afslepen, voor het wegduwen of bij het parkeren met defecte remmen.
Sorry, ik moet mezelf corrigeren. Ik schreef dat ik de N indruk, maar dat moet de P drukknop zijn, net achter de schifter. ;) De N, staat voor "neutraal" zover ik weet. Dat is net als in vrij. Terwijl andere automaten in de voorste stand een P hebben. Daar heeft Volvo de aparte knop voor net achter de shift. Ik schreef het verkeerd. Sorry voor de verwarring.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

danny3 schreef: 12.04.2021 - 17:46 Als je de auto in de N stand laat staan en je zet de auto uit met de aan/uit knop moet je lange tijd blijven drukken vooraleer hij uitschakeld ( krijg je zelfs een melding van op het bestuurders display) en ik denk niet dat hij dan in de P stand gaat .. wel gaat de parkeerrem op
Danny, ik zet hem altijd weg in de N=vrijstand, en ik zet meestal handmatig de parkeerrem er op. Het uitschakelen van de motor in de N stand gaat direct=2 seconde. De parkeerrem gebruik ik alleen bij harde wind/storm, of waar de weg niet vlak is. In de periode met sneeuw en vorst, stond hij niet op de parkeerrem, maar alleen in de N stand, en de P knop ingedrukt. (de P knop net achter de shift)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

dimitripb schreef: 12.04.2021 - 15:14
Hans Eilander schreef: 12.04.2021 - 14:55 En omdat de XC 40 nu eenmaal geen P stand heeft in de automaatshift, druk ik dus altijd de N in als ik parkeer
Dat is een vreemde redenering... Omdat je geen P hebt, zet je hem maar in de N. Waarom denk je dat het schakelen naar de N beter zou zijn dan de auto gewoon uitschakelen waarna die zelf in P-stand gaat? Zoals gezegd: gewoon uitschakelen. Dat komt hij vanzelf in de P-stand. Dat scheelt je een handeling en scheelt slijtage van de pook. De N is voor het afslepen, voor het wegduwen of bij het parkeren met defecte remmen.
[/quote]

Als je de auto uitzet in de R en D stand zet hij de bak automatisch ik de P Stand .... in de N stand uitzetten ( langere tijd drukken op aan/uit-knop (2-3 seconden) ) Schakelt de bak niet in P maar blijft hij in N stand om te slepen ofzo
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

danny3 schreef: 12.04.2021 - 18:35 Als je de auto uitzet in de R en D stand zet hij de bak automatisch ik de P Stand .... in de N stand uitzetten ( langere tijd drukken op aan/uit-knop (2-3 seconden) ) Schakelt de bak niet in P maar blijft hij in N stand om te slepen ofzo
Dat wist ik dus niet. Dat is wat Dimitri ook al aangaf. En wegslepen hoeft van mij niet. Alles werkt nog perfect... :lol: :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
RobLisse
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 28.09.2020 - 21:38

uitzetten.png
EspritV8 schreef: 11.04.2021 - 11:07 Ik heb een ander start stop probleem, daarom een apart 'draadje'.

Als ik op mijn eindbestemming aankom en op de rem trap stopt de motor dankzij het start-stop systeem. Prima! Echter, voordat ik de kans krijg om de auto in N te zetten en de Parkeerstand te activeren start de motor vaak weer (niet altijd). Ik houd mijn voet strak op de rem en de airco staat niet aan. Herkenbaar?
Beste XC40 rijder,

Het geschetste probleem is een taalkundig probleem. Het start/stop systeem stopt de motor onder specifieke omstandigheden. En het STOPPEN van de motor is NIET hetzelfde als het UITZETTEN van de motor (zie foto).

Dus de laatste handelingen bij bereiken van je eindbestemming zijn:
Auto tot stilstand brengen
Voet op de rem houden
Startknop indrukken (motor gaat uit, op bestuurders display zie dat de versnellingsbak in de P-stand gaat)
Auto verlaten en afsluiten.

De versnellingsbak staat dus in de P(arkeer). Staat de auto op een duidelijke helling dan activeer je voor het verlaten van de auto de handrem.

Wil je om wat voor reden dan ook de auto na verlaten kunnen verrollen, dan zet je de versnellingspook voor uitzetten in de stand N(neutraal).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
EspritV8
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 03.12.2020 - 13:19

Sluiten maar!
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

RobLisse schreef: 13.04.2021 - 08:29 uitzetten.png
EspritV8 schreef: 11.04.2021 - 11:07 Ik heb een ander start stop probleem, daarom een apart 'draadje'.

Als ik op mijn eindbestemming aankom en op de rem trap stopt de motor dankzij het start-stop systeem. Prima! Echter, voordat ik de kans krijg om de auto in N te zetten en de Parkeerstand te activeren start de motor vaak weer (niet altijd). Ik houd mijn voet strak op de rem en de airco staat niet aan. Herkenbaar?
Beste XC40 rijder,

Het geschetste probleem is een taalkundig probleem. Het start/stop systeem stopt de motor onder specifieke omstandigheden. En het STOPPEN van de motor is NIET hetzelfde als het UITZETTEN van de motor (zie foto).

Dus de laatste handelingen bij bereiken van je eindbestemming zijn:
Auto tot stilstand brengen
Voet op de rem houden
Startknop indrukken (motor gaat uit, op bestuurders display zie dat de versnellingsbak in de P-stand gaat)
Auto verlaten en afsluiten.

De versnellingsbak staat dus in de P(arkeer). Staat de auto op een duidelijke helling dan activeer je voor het verlaten van de auto de handrem.

Wil je om wat voor reden dan ook de auto na verlaten kunnen verrollen, dan zet je de versnellingspook voor uitzetten in de stand N(neutraal).
- Voor de auto uit te zetten moet men de rem niet induwen !

-
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Gesloten

Terug naar “XC40”