Hoe een XC40 rijdt met caravan tov een XC70 en breekkabelperikelen.

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

En wat overigens ook geen kwaad kan is om eens in de zoveel jaar je breekkabel te vervangen.
Heb wel eens een aanhanger voorbij zien komen waarvan de kabel nog keurig aan de (tot even daarvoor) trekkende auto zat en waardoor er dus 0 remmende werking van de aanhanger was.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

fredhead schreef: 31.05.2021 - 12:04 En wat overigens ook geen kwaad kan is om eens in de zoveel jaar je breekkabel te vervangen.
Heb wel eens een aanhanger voorbij zien komen waarvan de kabel nog keurig aan de (tot even daarvoor) trekkende auto zat en waardoor er dus 0 remmende werking van de aanhanger was.
Bij een Bovac check op een caravan is dat een verplicht onderdeel. Men zou voor andere aanhangers ook verplicht een Bovag keur moeten instellen.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Frits V70 schreef: 31.05.2021 - 10:38 Ik ga vanmiddag de harp kopen en dan plaatsen. Dan volgt er een plaatje.
Bij deze. RVS en met een tang muurvast vastgezet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Hans oet Twent schreef: 22.04.2021 - 22:57 En dat is NIET correct!
https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/ri ... breekkabel

Laatste foto is juist vwb Mees.
De ANWB doet een lusje omdat de gebruikte haak van idioot ontwerp en pisbakkestaal is. :P Als je een goede haak hebt wordt de kant van de aanhanger het zwakste punt (zoals het ontworpen is) en maakt het niet meer uit hoe je de haak vast maakt. Zolang het maar een vast onderdeel van de carrosserie is.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

als maar vast zit en de rem werkt van de aanhanger mocht ik deze verliezen dan ben ik al blij ^_^
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Frits V70 schreef: 31.05.2021 - 18:28
Frits V70 schreef: 31.05.2021 - 10:38 Ik ga vanmiddag de harp kopen en dan plaatsen. Dan volgt er een plaatje.
Bij deze. RVS en met een tang muurvast vastgezet.
Voor mij is dit beter bereikbaar en de remkabel musketonhaak is nu makkelijker te bevestigen en los te halen dan het hakerige gat in de staal constructie van de trekhaak.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hans oet Twent schreef: 31.05.2021 - 09:59
Frits V70 schreef: 31.05.2021 - 09:42 De harp is een goed idee. Ga ik ook doen. Het vaste oog bij mijn trekhaak is lastig in te klikken met de breekkabel musketonhaak.
PICTURES?
Had deze reactie nog altijd in gedachten, maar telkens geen telefoon in de buurt als de aanhanger erachter ging.
Zo rijd ik er altijd mee.
De harpsluiting is gekeurd tot 3ton, kabel is een jaar oud.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

IK had nog wat beloofd over een plaatje. Lukt maar niet om deze te plaatsen. Nog een poging.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dat plaatje is toch zichtbaar? Ik zie een lusje onder de trekhaak.
Bover schreef: 31.05.2021 - 20:06 als maar vast zit en de rem werkt van de aanhanger mocht ik deze verliezen dan ben ik al blij ^_^
Bob, ik ben helemaal niet blij met die breekkabels. Zodra een aanhanger van de kogel schiet treedt door die breekkabel direct de rem in werking (is de gedachte achter die breekkabel). Je zult er achter rijden en net met je ogen knipperen. Het kan bijna niet anders of je rijdt tegen een stilstaand object op de snelweg. Gevaarlijker kan het bijna niet ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Msuidgeest schreef: 06.09.2021 - 17:47 Dat plaatje is toch zichtbaar? Ik zie een lusje onder de trekhaak.
Klopt, het wou eerst niet, maar lukte uiteindelijk wel. Met de rvs harp is aankoppelen en losmaken van de breekkabel nu zo gepiept..
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Msuidgeest schreef: 06.09.2021 - 17:47 Bob, ik ben helemaal niet blij met die breekkabels. Zodra een aanhanger van de kogel schiet treedt door die breekkabel direct de rem in werking (is de gedachte achter die breekkabel). Je zult er achter rijden en net met je ogen knipperen. Het kan bijna niet anders of je rijdt tegen een stilstaand object op de snelweg. Gevaarlijker kan het bijna niet ...
Had jij dan liever, dat die losschietende aanhanger, zelfstandig zijn gang gaat, totdat hij ergens in een woon of slaapkamer beland? De bedoeling is van de breekkabel, (als ik me niet vergis) dat de aanhanger vol op de rem schiet. Dus het advies: afstand houden en alert zijn. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Msuidgeest schreef: 06.09.2021 - 17:47 Bob, ik ben helemaal niet blij met die breekkabels. Zodra een aanhanger van de kogel schiet treedt door die breekkabel direct de rem in werking (is de gedachte achter die breekkabel). Je zult er achter rijden en net met je ogen knipperen. Het kan bijna niet anders of je rijdt tegen een stilstaand object op de snelweg. Gevaarlijker kan het bijna niet ...
Je hebt veel te grote verwachtingen, kijk maar eens naar dit filmpje
Datzelfde filmpje laat ook zien wat er geneurd als je geen (of een slechte) breekkabel hebt. Dat is pas levensgevaarlijk en dat wil je echt niet op je geweten hebben. Dus wees maar blij met die kabel😎
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Op dit filmpje met die breekkabel test, zie je dus wat Bob eigenlijk niet wil.......die aanhanger moet gewoon z,n gang kunnen gaan, toch....??. :lol: :lol: :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ha ha ik heb de boel vast aan een oog aan de trekhaak beugel dus moet goed komen,,,,,als de remmen dan wel werken van de aanhanger en inderdaad de aanhanger kan een projectiel zijn, maar ja dat is de auto ook in verkeerde handen
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1705
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Wat heb ik vroeger toch altijd genoten van een uurtje blik op de weg.
Altijd vriendelijk en duidelijk uitgelegd met een oog voor wat humor.
Mooi filmpje trouwens, tijd om zelf nog eens mijn breekkabel en aanhangpunt na te zien voor komend seizoen. Zeker de uitleg met die aftermarket breekkabel... Je wil je niet voorstellen dat je eigen aanhanger zo frontaal op een tegenligger komt aan te rijden.
bedankt om te delen.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
albrecht
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 19.03.2019 - 12:42

Zeer mooie vergelijking !! Na jaren te hebben geroffeld met 850 v70 en xc70 ( super wagen 5cil ik mis hem nog soms die veiligheid en vertrouwbaarheid niet te evenaren) dan overgestapt naar 60 cc maar het gemis in stabiliteit ... heb mij niet willen avonturen naar de 40 maar de xc60 2018.. d4 awd luchtvering (voor de sleurhut) super;
ben op zoek naar eerlijk vergelijk xc70 naar xc40 kofferruimte ? ( grote hond) enz ...
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

dat vergelijk is mijn aanname dat de XC 70 toch groter zou zijn dan de Xc40....Brouchures erbij halen
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

IK heb een V70 gehad, toen een XC60 en nu een XC70. De kofferbak van de 70 is zeker groter dan die van de 40. De van de 60 is iets kleiner dan die van de 70 en de 40 is weer kleiner dan die van de 60.

Als je naar een dealer gaat waar ze alle 3 staan, nieuw of als occasion, zul je het snel zien.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

@Jalex;
Thnx voor het filmpje. Conclusie - Monteer de breekkabel op de enige en juiste wijze!
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ik heb die breekkabel nog nooit nodig gehad....ervaringen?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “XC40”