Pilot Assist evolutie?

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BartEW
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 12.04.2019 - 21:47
Locatie: Deinze

Ik vroeg me af of Pilot Assist verder evolueert en slimmer wordt.
Ik gebruik hem nu 2 jaar en ben heel tevreden, maar zie toch nog mogelijkheden om hem te verbeteren.
Heeft iemand hier een zicht op?
Volvo XC40 T3 Geartronic met premium audio pack, intellisafe pro pack, park assist pack, versatility pro pack, light pack, winter pack, winter pro pack, luxury seat pack, xenium pack, trekhaak, DAB+
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Je krijgt bij een beurt of in de toekomst misschien ook via internet updates voor de auto. Daar zitten ook updates voor de Pilot Assist bij. Het idee is natuurlijk dat de functie verbetert. Er worden fouten uitgehaald en op basis van gebruikersgegevens worden er verbeteringen doorgevoerd. De hardware verandert natuurlijk niet dus het update zal binnen bepaalde kaders gebeuren. Commercieel is het voor Volvo ook niet interessant om een bestaand systeem revolutionair aan te passen via software-updates. De updates zullen dus vooral een betere werking teweegbrengen van de bestaande functionaliteit.
Gebruikersavatar
silverado
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27.06.2006 - 14:33
Locatie: Drenthe

Nou, dat evolueren mag ook wel…
Ik reed jaren geleden in een van de eerste V90 met PA, en daar zaten enkele nadelen aan.
Die nadelen zijn nu ook nog aanwezig in de XC40 mj '21.
Zoals: wanneer een bocht iets te scherp is haalt'tie deze niet. En dan heb ik het over een afrit met een flauwe bocht en goede belijning.
Wat ook nogal eens voorkomt dat het PA symbool grijs is terwijl de omstandigheden prima lijken, zon hoog aan de hemel etc. Wat dan opvalt is, dat bij dikke regenbuien de PA wel gewoon werkt.
Ik snap dat het een hulpmiddel is, maar evolutie zit er niet (merkbaar) in.
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8.

Volvo nr. 14: XC40 T2 R-Design GT8
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

silverado schreef: 27.08.2021 - 17:53 Zoals: wanneer een bocht iets te scherp is haalt'tie deze niet. En dan heb ik het over een afrit met een flauwe bocht en goede belijning.
Dat heeft ook te maken met EU-regels rondom autonoom rijden. Er geldt een maximale kromming voor dit soort rijhulpen en daarnaast mag de auto niet op basis van de kaartinfo een bocht gaan inschatten en de snelheid er automatisch op aanpassen. het kan dus zijn dat wanneer je een bepaalde snelheid hebt en er een niet al te scherpe bocht aankomt het systeem de mocht niet autonoom zal maken. Het zou het wel kunnen, maar de regels verbieden het. Een goede reden is dat het kaartmateriaal niet per se nauwkeurig is waardoor de auto een verkeerde inschatting kan maken. In de VS zijn de regels ruimer maar dan krijg je dus ook situaties waarbij een auto pilot extreem langzaam door een wat scherpere bocht rijdt. Eigenlijk staat het nog allemaal in de kinderschoenen.
Plaats reactie

Terug naar “XC40”