XC40 en caravan ervaring
Geplaatst: 14.10.2021 - 20:18
Caravan: Adria Adora 522UP (2021) - totaalgewicht tijdens reizen 1600 kg
Auto: Volvo XC40 T5 Hybride (2020) - totaalgewicht tijdens reizen 2170 kg
De auto heeft behoorlijk overwicht (niet overgewicht!) op de caravan. Je kunt snel (veel) te hard rijden. Tot nu toe reden we maximaal hellingen van 5-6% en dat was geen enkel probleem; zelfs in cruisecontrol konden we omhoog heel makkelijk de ingestelde snelheid handhaven zonder dat de toeren enorm opliepen. Naar beneden (6%) schakelen we naar B en dan handmatig terug als het een lange helling is.
Wij rijden met deze combinatie maximaal 90 km per uur, en het liefst zelfs maar 85. Dan ligt de caravan zeer solide achter de auto. De combinatie is wel wat zijwind-gevoelig, maar dat komt denk ik ook doordat de Volvo uit zichzelf al zijwind-gevoelig is.
Als kogeldruk houden we 85-90 kilo maximaal aan. De Volvo kan, met de Volvo-eigen trekhaak tot 110 kilo gewicht op de trekhaak hebben.
Wij hebben 2 e-bikes zonder accu op de dissel en in de disselkast 2 lichtgewicht gasflessen met ieder 10 kg gas.
Het reservewiel hebben we middels een ALKO wieldrager onder de caravan, net achter de as laten monteren.
De watertank die links-voorin ligt laten we leeg. Op het dak is een airco gemonteerd, ook achter de as.
Verder laden we veel in de auto, ik denk dat we, inclusief 2 personen, zo’n 300 - 325 kg in de auto hebben. Daarmee heeft de auto een goed overgewicht op de caravan.
Verder is belangrijk om te melden dat we de Volvo hebben getuned met de Polestar software. Dit geeft meer 14 PK en 15 Nm meer (totalen zijn nu 194 PK en 280 Nm). De maximum trekkracht krijgen we nu bij 3000 toeren.
Met de caravan rijden we standaard in de ‘Polestar stand’ van de motor.
Voor wat betreft het verbruik zien we dat we tot nu toe dat we ongeveer 1 op 12 rijden. Dit op de route van Nederland naar de kust van noord-oost Spanje.
Voor ons is dit een prima combinatie, wil je liever 100 km of 110 km per uur rijden dan zou ik een zwaardere auto voorstellen. Bij deze hogere snelheden voelen wij ons minder prettig; hoewel het motorisch zeker zou kunnen.
Als er vragen zijn hoor ik het wel.
Auto: Volvo XC40 T5 Hybride (2020) - totaalgewicht tijdens reizen 2170 kg
De auto heeft behoorlijk overwicht (niet overgewicht!) op de caravan. Je kunt snel (veel) te hard rijden. Tot nu toe reden we maximaal hellingen van 5-6% en dat was geen enkel probleem; zelfs in cruisecontrol konden we omhoog heel makkelijk de ingestelde snelheid handhaven zonder dat de toeren enorm opliepen. Naar beneden (6%) schakelen we naar B en dan handmatig terug als het een lange helling is.
Wij rijden met deze combinatie maximaal 90 km per uur, en het liefst zelfs maar 85. Dan ligt de caravan zeer solide achter de auto. De combinatie is wel wat zijwind-gevoelig, maar dat komt denk ik ook doordat de Volvo uit zichzelf al zijwind-gevoelig is.
Als kogeldruk houden we 85-90 kilo maximaal aan. De Volvo kan, met de Volvo-eigen trekhaak tot 110 kilo gewicht op de trekhaak hebben.
Wij hebben 2 e-bikes zonder accu op de dissel en in de disselkast 2 lichtgewicht gasflessen met ieder 10 kg gas.
Het reservewiel hebben we middels een ALKO wieldrager onder de caravan, net achter de as laten monteren.
De watertank die links-voorin ligt laten we leeg. Op het dak is een airco gemonteerd, ook achter de as.
Verder laden we veel in de auto, ik denk dat we, inclusief 2 personen, zo’n 300 - 325 kg in de auto hebben. Daarmee heeft de auto een goed overgewicht op de caravan.
Verder is belangrijk om te melden dat we de Volvo hebben getuned met de Polestar software. Dit geeft meer 14 PK en 15 Nm meer (totalen zijn nu 194 PK en 280 Nm). De maximum trekkracht krijgen we nu bij 3000 toeren.
Met de caravan rijden we standaard in de ‘Polestar stand’ van de motor.
Voor wat betreft het verbruik zien we dat we tot nu toe dat we ongeveer 1 op 12 rijden. Dit op de route van Nederland naar de kust van noord-oost Spanje.
Voor ons is dit een prima combinatie, wil je liever 100 km of 110 km per uur rijden dan zou ik een zwaardere auto voorstellen. Bij deze hogere snelheden voelen wij ons minder prettig; hoewel het motorisch zeker zou kunnen.
Als er vragen zijn hoor ik het wel.