Navigatie XC40

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
Eildert
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27.02.2013 - 11:17

Ik wil de bestemming in de navigatie invoeren op basis van de coördinaten. Helaas lukt mij dat niet.
In de manual staat over coördinaten: "Een bestemming is ook in te voeernaan de hand van coördinaten op de kaart"
Op de kaart? Hoe dan? Het is mij niet duidelijk. Wat doe ik fout? Heeft iemand ervaring met het invoeren van coördinaten?

E en andere vraag gaat over invoeren van een bestemming in de Volvo on Call App.
Ik gebruik het vaak en werkt prima.
Alleen als ik een bestemming invoer bij "waar wilt u naartoe" dan krijg ik een bestemming die ik naar de auto kan sturen.
In de auto vind ik dan de route in de bibliotheek. Tot zover prima. Maar ik kan in de App niet zien welke route is gekozen.
Dat is lastig, dat moet je dan weer doen in de auto. Waarom kan ik de route niet zien in de app??

Dank voor jullie reactie.
Ed
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Eildert, puur uit nieuwsgierigheid (zeker niet bedoeld als kritiek): Waarom zou je een bestemming in willen voeren puur op coordinaten?
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Je stuurt een bestemming naar de auto en geen route. Het systeem in de auto bepaalt de route. In de app zie je deze dus niet.
In de handleiding staat dat je in het zoekveld ook coördinaten kunt invoeren en ook hoe je dat moet doen. Je vermeldt het bouwjaar van je auto niet, maar voor de 2020 modellen staat e.e.a. beschreven vanaf pagina 17.
Gebruikersavatar
Rob M
5th Gear member
Berichten: 1694
Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
Locatie: Westerwolde

Harry M. schreef: 27.09.2022 - 14:15 Eildert, puur uit nieuwsgierigheid (zeker niet bedoeld als kritiek): Waarom zou je een bestemming in willen voeren puur op coordinaten?
Ik gebruik dat vaak in Duitsland en Zweden waar veel gebieden (waar ik wedstrijden heb met de honden) geen adres hebben. Midden in een bosgebied bijvoorbeeld.
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40593
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Eigenlijk zou https://what3words.com/ in elk navigatiesysteem een optie moeten zijn.
Navigatie op de vierkante meter nauwkeurig
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Rob M schreef: 27.09.2022 - 20:35
Harry M. schreef: 27.09.2022 - 14:15 Eildert, puur uit nieuwsgierigheid (zeker niet bedoeld als kritiek): Waarom zou je een bestemming in willen voeren puur op coordinaten?
Ik gebruik dat vaak in Duitsland en Zweden waar veel gebieden (waar ik wedstrijden heb met de honden) geen adres hebben. Midden in een bosgebied bijvoorbeeld.
Aha.... weer wat geleerd! Dank voor je reactie. :-)
Gebruikersavatar
Bluesbroeder
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 15.07.2011 - 17:29
Locatie: Drenthe; ergens boven in.

Ik heb deze zomer de coördinaten van de vakantielocatie er in de Sensus gezet ( beide coördinaten in zelfde regel) en werkte prima.
Volvo V60 B4 Business Pro au. - Denim Blue
Gebruikersavatar
Eildert
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27.02.2013 - 11:17

Dank voor de reacties. Zitten nuttige suggesties bij.
Voor een plek “in the middel of nowhere” kan het makkelijk zijn om coördinaten in te voeren.
Bijv. een huidje in het bos
Gr. Eildert
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Eildert schreef: 28.09.2022 - 12:36 Dank voor de reacties. Voor een plek “in the middel of nowhere” kan het makkelijk zijn om coördinaten in te voeren.
Gr. Eildert
En is het een "gewoon" bestaand adres, kan je dit simpel via spraakbediening doen. Nét zo makkelijk. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Hans Eilander schreef: 28.09.2022 - 14:11
Eildert schreef: 28.09.2022 - 12:36 Dank voor de reacties. Voor een plek “in the middel of nowhere” kan het makkelijk zijn om coördinaten in te voeren.
Gr. Eildert
En is het een "gewoon" bestaand adres, kan je dit simpel via spraakbediening doen. Nét zo makkelijk. ;)
Nou... spraakbediening en simpel.... De dame die ik aan boord heb en ik hebben vaak bonje (en dan bedoel ik niet mijn echtgenote). Deze zweedse trol verstaat mij regelmatig niet en komt dan met 5 of 6 suggesties, waarna ik de bekende pijp aan de bekende .... jawel, Maarten geef. Soms begin ik weer vol goede moed aan dit proces en soms gaat het vlekkeloos, maar woorden als "Scheveningen" en "Krommeniestraat" blijven toch een pittige klus voor haar :-).
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Harry M. schreef: 28.09.2022 - 16:50 Nou... spraakbediening en simpel.... De dame die ik aan boord heb en ik hebben vaak bonje (en dan bedoel ik niet mijn echtgenote). Deze Zweedse trol verstaat mij regelmatig niet, en komt dan met 5 of 6 suggesties, waarna ik de pijp aan Maarten geef.
Dan heb jij nog geluk met een Zweedse. Ik gebruik de Navi eigenlijk nooit, maar ik vroeg eens wat, en dacht dat de dame bij mij in het vooronder, een... Chinees accent had.... :lol: :lol: :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Hans Eilander schreef: 28.09.2022 - 16:55
Harry M. schreef: 28.09.2022 - 16:50 Nou... spraakbediening en simpel.... De dame die ik aan boord heb en ik hebben vaak bonje (en dan bedoel ik niet mijn echtgenote). Deze Zweedse trol verstaat mij regelmatig niet, en komt dan met 5 of 6 suggesties, waarna ik de pijp aan Maarten geef.
Dan heb jij nog geluk met een Zweedse. Ik gebruik de Navi eigenlijk nooit, maar ik vroeg eens wat, en dacht dat de dame bij mij in het vooronder, een... Chinees accent had.... :lol: :lol: :lol:
Hans, die van mij is in Belgie (Gent) geproduceerd, maar ik kan geen belgisch accent ontdekken. En ja die Chinezen....... die zijn overal :-)
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Je kunt gewoon de coördinaten invoeren in de zoekbalk. Je moet dan wel de decimale notatie gebruiken en niet die met graden, minuten en seconden. Ik dacht dat het gewoon het formaat xx.xxxxx yy.yyyyy moet zijn.
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Eildert schreef: 27.09.2022 - 13:09 Ik wil de bestemming in de navigatie invoeren op basis van de coördinaten. Helaas lukt mij dat niet.
In de manual staat over coördinaten: "Een bestemming is ook in te voeernaan de hand van coördinaten op de kaart"
Op de kaart? Hoe dan?
Heb de beschrijving in mijn eerdere reactie nog even gecheckt en dat werkt nog steeds. Als je voor Amsterdam CS in de zoekbalk van het navigatiesysteem 52.37944 4.90130 invult wordt die locatie gewoon gevonden.
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3058
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Je kan ook het gewenste punt op het scherm markeren, door wat langer met de vinger te blijven drukken.

En voor de 2e vraag, inderdaad zoals aangegeven, je vult een bestemming in en niet de route.
De route kan veranderen, adhv verkeersinformatie, maar ook ingestelde voorkeuren.

Succes!
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Coördinaten gebruik je juist vaak als je geen specifiek adres hebt, bijv. de parkeerplaats aan het begin van een wandeling, uitzichtpunten of openbare parkeerterreinen. Het is behoorlijk lastig om die te vinden via de kaart op je scherm. Blijft jammer dat het delen van een locatie op Apple Maps of Google Maps met Volvo in Call niet meer werkt. Die functie hebben ze eruit gehaald. Toen had je ook geen coördinaten nodig.
Routes importeren kan wel op veel systemen. Soms wil je juist een bepaalde route rijden en niet de kortste of snelste weg. Dat kon vroeger wel maar is in Sensus 2016 ook niet meer beschikbaar.
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3058
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Je kan bij VOC een willekeurige pin 📍 op kaart droppen en dan in de auto daarheen navigeren.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

PGV90 schreef: 17.10.2022 - 15:33 Je kan bij VOC een willekeurige pin 📍 op kaart droppen en dan in de auto daarheen navigeren.
Ja, dat klopt, maar handig is het niet.Je mist allerlei functies die Google Maps en Apple Maps wel hebben om een locatie te vinden als er geen adres aan gekoppeld is. Voorheen kon je bestemmingen groeperen en vervolgens naar de auto sturen. Nu kan je je bestemmingen wel groeperen in Google Maps of Apple Maps maar als je dan een bestemming in wil voeren moet je die eerst weer in de VOC app of op het scherm in de auto gaan zoeken. Hetzelfde geldt voor coordinaten. B&B's in bijv. Italië hebben vaak geen adres en dan publiceert men coördinaten. Tot vorig jaar kopieerde je de coordinaten van de site, plakte die in Google Maps en zond de bestemming naar de auto. Nu mag je die locatie handmatig gaan zoeken in de VOC-app met je smartphone naast je tablet of scherm in de auto. Alle apps van andere merken hebben die functie wel nog. Alleen Volvo heeft die functie uit de app gehaald.
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3058
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Allereerst complimenten Dimitripb, jouw opmerkingen zijn nuttig en jij bent een vergevorderde gebruiker, wat helpt om kritisch te zijn maar ook om nieuwe mogelijkheden te ontdekken.

Ik heb jouw coordinaten 52.37944 4.90130 gecopieerd in de VOC app, en zowaar komt dan Amsterdam CS tevoorschijn. Dit kende ik niet, weer wat geleerd!

Mijn ervaring is juist dat de VOC app vergelijkbare (zelfde?) kaart als Google maps gebruikt met ook al de gegevens en bestemmingen die daar bij horen. Ook kleine Agriturismo’s in Italië daarmee altijd simpel kunnen vinden (of in VOC, of door de koppeling met mn Outlook agenda). Maar ook bijv. start punten van MTB routes in NL staan er in.

Wellicht is mijn ervaring wat beperkter, maar nu met 3e Volvo op een rij (na een Peugeot en een Renault) zie ik steeds weer nieuwe mogelijkheden en verbeteringen voor het gebruik.

Met Google maps en CarPlay laatst in een huurauto was vergelijkbaar, maar had weer andere beperkingen.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Mooi topic dit......dank!

Dat met die vinger een punt plaatsen in de app: ontdekt reeds; erg fijn,
vooral als de bijrijder dat tijdens de vakantierit door onbekende gebieden even snel doet vanaf de smartphone (stabiel en dichtbij de bril).
Coordinaten invoeren in de app: nooit gedaan. Wel leuk dat dat toch kan.
Bedenk dat de Engelse notatie een punt is, als decimaal teken.
Ook een punt in onze NL navigatiesystemen, blijkt.
Een paar testjes gedaan en het klopt. Geen cijfers of een nul achter het decimaalteken, wil wel eens er naast zitten een beetje; meerdere cijfers nauwkeurig(er).

In het vorige bericht viel mij op dat er geen N(orth) en E(ast) bij hoeft.
Sterker nog: het lukt (mij) niet; ook niet met de Hollandse O van oost.
Aangezien UK grotendeels W(est) ligt, een - (min) teken voor de lengtegraden geplaatst.
....want bij berekeningen in de zeevaartkunde is West 'min' en Oost 'plus', waarbij je een +teken niet (extra) invult in een formule.....

En jawel hoor: dat lukt; ook makkelijk voor de rondreizenden op het Iberisch schiereiland.

Nog even geprobeerd met een -teken voor de breedtegraden, om op het zuiderlijk halfrond te komen.
Dat kent de app / software niet. Ook niet met letters.
Hoe doen ze dat in Chili?
Plaats reactie

Terug naar “XC40”