Volvo gestopt met verkoop XC 40 Plug in Hybrid

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
LeenM
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 08.11.2019 - 06:18

In oktober heb ik een nieuwe XC 40 Recharge T5 Plug in hybrid besteld. Ik was erg verbaas toen ik er onlangs achter kwam dat een plug in hybrid niet meer te configureren is op de Volvo website. Volvo heeft de strategie om vanaf 2030 volledig elektrisch te zijn. Daarom is de plug in hybrid uit het assortiment gehaald. Zelf zie ik een plug in hybrid als een mooie opstap naar volledig elektrisch in de toekomst. Gek genoeg is de mild hybrid nog wel te bestellen. Begrijpt iemand deze stap van Volvo?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12277
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Nee, is n tamelijk onlogische stap
nederbelg1
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 19.01.2022 - 10:35

verbazingwekkend. Snel gekeken maar hier in Belgie staat hij nog wel op de site:
https://www.volvocars.com/nl-be/build/xc40-hybrid

ik heb mijn T5 plug in een 3 weken geleden mogen ontvangen; besteld in january, maar in mei bleek mijn uitvoering opties niet meer leverbaar en moest ik € € € toevoegen.
Maar misschien een slachtoffer van succes? In belgie is de XC40 plugin een van de populairste leasewagens geworden vanwege een gunstige belastingsconstructie.

Zijn de plugins XC60 en XC90 nog wel te krijgen in NL?
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

nederbelg1 schreef: 19.12.2022 - 15:57 Zijn de plug-ins XC60 en XC90 nog wel te krijgen in NL?
Ik denk het wel, want beiden (XC60 XC90) zijn er nog niet in puur elektrisch. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Ik voel de waarde van mijn pluggie stijgen............ :-)
Gebruikersavatar
Sabbia
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 18.12.2022 - 11:07

Die zijn zeker nog te koop. De XC60 heeft zelfs een MY 2022 update gekregen met een zwaardere batterij waardoor de WLTP afstand nu op 77km komt. Levertijden zijn helaas wel inmiddels erg lang (zoals bij de meeste merken).
Volvo XC60 T8 AWD Recharge (2023)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Harry M. schreef: 20.12.2022 - 08:41 Ik voel de waarde van mijn pluggie stijgen.
Anders ik wel met mijn "pure benzine" uitvoering. Dat word misschien ooit nog een museumstuk... :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Ik heb schijnbaar een van de laatste Onyx Black T5’s in Dark Ultimate MY23.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Is ongetwijfeld een marketing verhaal. Misschien haalde de stekkerhybride teveel klandizie weg bij de pure stekkerversie. Of kan men in andere markten meer verdienen met de stekkerhybride. Of werden de stekkerhybrides te weinig verkocht (maar dat kan ik me haast niet indenken).

Ikzelf zou altijd gaan voor pure play, of een brandstofvehikel of een EV. Vis en vlees leg je ook niet op hetzelfde bord.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12277
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

RoaldH schreef: 20.12.2022 - 21:02 Ik heb schijnbaar een van de laatste Onyx Black T5’s in Dark Ultimate MY23.
de laatste T4 en T5 en zijn MY24
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

OGA244 schreef: 20.12.2022 - 21:43
RoaldH schreef: 20.12.2022 - 21:02 Ik heb schijnbaar een van de laatste Onyx Black T5’s in Dark Ultimate MY23.
de laatste T4 en T5 en zijn MY24
Dan krijg ik een MY24 medio april
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Tsjakha
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 07.06.2020 - 21:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Lijkt erop dat fabrieksnieuw instappen bij het merk Volvo een forse prijsupgrade betekent?
Ik ben in 2021 ingestapt met de T2 - Business Pro met gratis automaat en trekhaak incl. inruilkorting voor 42K

Een B3 mild hybrid is nu de nieuwe instapper, qua PK's vergelijkbaar met de niet meer leverbare T3, kost nu met dezelfde opties (Plus, metallic, trekhaak) 61K !
Idem dito met de volledig elektrische P6 een upgrade naar achterwiel aandrijving en kost deze recharge Pure Electric Single Motor Extended Range in Core
50K, dus met pluspakket, metallic kleurtje, trekhaak inklapbaar ook snel 58K, dus nog iets voordeliger, of beter gezegd minder duur.
Echter met levertijden van 8-12 maanden minimaal ben je wel verplicht lang vooruit te plannen of over te stappen naar vergelijkbare en leverbare
alternatieven bij de concurrentie (bijv. BMW iX1 lijkt me een geduchte concurrent!)

Ben dus benieuwd of dit voor de nog geproduceerde jonge T2-3 uitvoeringen nog betekent dat de restwaarde zich net zo positief ontwikkelt als
de restwaarde van de Recharge Plugin modellen, want die zitten, zeker met de productiestop nog lang "tegen de nieuwaarde" aan.
Volvo XC40 Recharge MY2024 RWD, SMSR, silver dawn
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19479
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

DB200 schreef: 20.12.2022 - 21:40 Ikzelf zou altijd gaan voor pure play, of een brandstofvehikel of een EV. Vis en vlees leg je ook niet op hetzelfde bord.
Over dat laatste, nooit gehoord van surf & turf?

Over dat eerste, oneens. Zolang er nog geen goed alternatief is voor de actieradius en het trekgewicht van een (de meeste) volledige BEV maar men wel de gemakken van (gedeeltelijk) volledig elektrisch (en dat zijn er vele) wil hebben is een Plug In Hybrid een perfecte oplossing.
Ik ben voorstander van volledig elektrisch (en moet voor mijn werk ook volledig elektrisch rijden) maar dat heeft privé, en zelfs zakelijk, op dit moment echt nog wel wat nadelen met betrekking tot trekgewicht (0 kg) en actieradius, zeker in de winter. Met een Plug In (als tussenoplossing) zou dat nadeel veel minder zijn
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5105
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Dacht ik ook maar surf zijn bijna altijd schaaldieren en dat is eigenlijk geen vis
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2527
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Ik vind het ook een rare beslissing maar het zal wel met de schaarste aan productie plaatsen te maken hebben en met de komst van de EX30 als nieuwe instapper?
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

V480-S60 schreef: 26.12.2022 - 15:41 Over dat laatste, nooit gehoord van surf & turf?
Nee, nog nooit van gehoord in de zin van eten.
Voor de "rondjes rond de kerk" auto die binnenkort 15 jaar wordt, zou elektrisch wel wat kunnen zijn. De hybride oplossing voor deze auto is op dit moment de elektrische fiets :-).
Voor reikwijdte en trekgewicht blijft de vijfcilinder diesel onder handbereik. Ik word eerlijk gezegd niet blij als ik in Han zijn review lees over het brandstofverbruik van zijn plug-in hybride met caravan. Maar is het lease en je hebt een brandstofpas dan is dat natuurlijk anders.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12277
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Met zachte dwang beweegt volvo potentiële xc40 kopers naar een EV in n tijd dat de markt er nog lang niet klaar voor is.
Die potentiële kopers gaan nu vrijwel zeker elders kijken...
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

OGA244 schreef: 27.12.2022 - 19:20 Met zachte dwang beweegt Volvo potentiële XC40 kopers naar een EV, in een tijd dat de markt er nog lang niet klaar voor is. Die potentiële kopers gaan nu vrijwel zeker elders kijken...
Daarom had Volvo er wijzer aan gedaan, de klanten nog de keuze te laten: of benzine, of EV. Ook de C40 had nog met een benzinemotor moeten komen. Dat houdt twijfelaars nog vast aan Volvo. Je ziet deze vrije keuze ook bij VW. (Taigo en Tiguan) Dwang werkt namelijk averechts.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12277
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Volvo prijst zichzelf uit de markt...
Een V60T6 of V90T6 is ook zomaar 10k in prijs gestegen..
Marketeers zijn tovenaars
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

OGA244 schreef: 27.12.2022 - 20:56 Volvo prijst zichzelf uit de markt...Een V60T6 of V90T6 is ook zomaar 10k in prijs gestegen.
Inderdaad, de XC40 zoals ik nu rij (maar dan als Mild Hybrid B3 Core) is in dezelfde configuratie, zomaar € 12K duurder... :( was ik ff net op tijd in oktober 2020...? :-D
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”