Autoweek mening XC 40

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

In de autoweek een artikel over de beleving XC40

Sinds 2018 is de Volvo XC40 niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Al ruim 30.000 exemplaren verlieten de showrooms en het einde lijkt nog niet in zicht. Ook al is het gamma nu sterk uitgedund, Volvo bood een groot aantal motoriseringen.

De XC40 was er van mild-hybride met driecilinder, via plug-in, tot volledig elektrisch. Aan de man brengen lukt Volvo dus wel, maar zijn eigenaren van de XC40 ook tevreden als de auto eenmaal in hun bezit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5389
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Link werkt niet Bob
Kom in een mailbox terecht 😬
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Volgens mij bedoelt Bob dit artikel:
https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... -hun-auto/
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Rinootje schreef: 08.01.2023 - 19:00 Volgens mij bedoelt Bob dit artikel:
https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... -hun-auto/
Padon niet werkende link; rinootje Yep dank je wel goede link. :)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

En de verkeerde link verwijderd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

V480-S60 schreef: 08.01.2023 - 20:16 En de verkeerde link verwijderd.
Dank je wel, hier thuis aangepast :'(
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Het hele verhaal gelezen, en het blijkt dat de benzine en de EV rijders, nog het meest tevreden zijn over hun XC40. Bij de PIH,s zie je wat meer ontevredenheid. En ook de Mild Hybrides, zijn niet altijd je van het. Maar over het algemeen, is de XC40 een zeer goede strategische zet geweest van Volvo. Gelijk in 2018 bij de introductie, al uitgeroepen tot "Auto van het jaar." En nu na 5 jaar nog steeds hoge verkoopcijfers. Toch vrees ik dat het uitmonsteren van de benzine motoren, en de PIH,s plus de flinke prijsverhoging, de verkoop flink zal teruglopen. Dat zien we al aan de cijfers van het afgelopen jaar 2022. Ik weet niet of Volvo hier de juiste strategie hanteert. We gaan het zien.

Zelf ben ik zeer tevreden over mijn XC40 T2. De 1.5T motor is voor mijn persoonlijke gebruik snel en sterk zat. Het is een mooie, degelijke, veilige, en comfortabele auto. Met recht een Premium SUV. Nadelen kan ik niet noemen. Wel enige minpunten, die hier al eerder besproken zijn, zoals: Het ontbreken van een oliepeilstok. Het ontbreken van een temp.meter. En het ontbreken van een indicatie, in welke versnelling je rijd met de automaat. Verder is het een zeer complete auto, die naar mijn gevoel weinig te wensen overlaat. Ook had ik bij het samenstellen van een nieuwe XC40, graag wat meer losse afzonderlijk opties willen zien, (dus niet gekoppeld aan een heel pakket) en meer verschillende kleuren, icm met de kleur van het dak, al dan niet zwart. En als ik ooit tóch de overstap zou moeten maken naar elektrisch, dan ging ik voor de P6 Single Engine. :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Bover schreef: 08.01.2023 - 16:35
De XC40 was er van mild-hybride met driecilinder, via plug-in, tot volledig elektrisch.
er is nooit een mild hybrid 3 cilinder geweest
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

OGA244 schreef: 09.01.2023 - 09:58
Bover schreef: 08.01.2023 - 16:35
De XC40 was er van mild-hybride met driecilinder, via plug-in, tot volledig elektrisch.
er is nooit een mild hybrid 3 cilinder geweest
Voor de helderheid zoals vermeld de tekst is van Autoweek....:)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Zag het hoor, die zitten er vaker naast
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Met vaak respect voor Autoweek (ik maak ook vouten) en de 40 mensen die hun ervaringen inzonden.....
Uh, een artikel over en met uh 40 meningen & ervaringen? Waarschijnlijk 'gekleurd' door....

Ja, ik kleur ook omdat ik het een fijn merk, type, uitvoering, etc etc vind.
En mis ik nou die peilstok? Nee.
De temp meter? Nog niet; geen hete zomer over Pyrenese bergpassen nog gereden. Zou graag willen zien of de temp gaat stijgen naar 'rood' dan.
En de aanduiding in welke trap de GT werkt, heb ik pas nodig als ik de caravan trek.
Maar dan staat hij bij constantere snelheid toch in M (op toeren houden) en dan zie je wel het trapgetal.
Overigens caravantrekken in Dynamic is hogere toeren al maar bij ACC zakt hij (helaas & te laag).
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

mees schreef: 09.01.2023 - 11:38 Ja, ik kleur ook omdat ik het een fijn merk, type, uitvoering, vind. En mis ik nou die peilstok? Nee. De temp meter? Nog niet; geen hete zomer over bergpassen nog gereden. Zou graag willen zien of de temp gaat stijgen naar 'rood' dan. En de aanduiding in welke trap de GT werkt, heb ik pas nodig als ik de caravan trek. Maar dan staat hij bij constantere snelheid toch in M (op toeren houden) en dan zie je wel het trapgetal.
Tja Mees, ik rij nu mijn eerste Volvo ooit, en ik was écht al die jaren met mijn hart een Opel man.(vóór PSA) Misschien wat nostalgie, omdat mij Pa destijds een Opel reed. En wat Volvo betreft, vind ik de XC40, C40, S, V, en XC60, S, V, en XC90 prachtige wagens. Maar om nu te verkleuren, omdat ik Volvo rijd? Nou nee. Je zegt: Mis ik nou die peilstok? Nee? Nou ik dus wel. Ik vind het echt absurd, om afhankelijk te zijn van een sensortje. Ik zie liever aan de peilstok, hoeveel olie er nog in het carter zit, dan dit digitaal af te lezen in de midden display. De temp.meter? Zeker wel. Hoewel ik altijd gewend ben, de eerste 10 minuten de auto rustig wat warm te rijden, zie ik toch liever zelf op een metertje, wanneer en hoe de temperatuur oploopt in het vooronder. En ook gewoon kunnen zien in welke versnelling je zit met de automaat. Dat is toch gewoon een standaard gegeven? Net als dat je op het klokje kan zien hoe laat het is? Dit is de eerste auto, (Volvo) die deze genoemde zaken mist. En ik snap ook best, dat je eerder een ruitenwisser zal missen, dan een oliepeilstok. Net als een reservewiel missen. Die kan je nét zo lang missen, totdat je een lekke band krijgt. En over eventuele storingen, foutmeldingen, softwareproblemen zullen we het maar niet hebben. Die kun je in andere topics lezen. Ik heb gelukkig tot op heden, geen enkele fout, of storing gehad. Deze XC40 is echt een blijvertje, want ik zit écht niet te wachten op elektrisch rijden. Tot zover even mijn bijdrage. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5389
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Mijn vrouw is ook om. En ik ook wel een beetje :whistle:
👇🏻👇🏻
https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.ph ... &start=640
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Urbexpeditie schreef: 09.01.2023 - 16:12 Mijn vrouw is ook om. En ik ook wel een beetje.
Ik ben al ruim 2 jaar om, en heb er écht geen spijt van. Zelfs vanmiddag met een donkere lucht en regen, ga ik nog met plezier een rondje Zeeland toeren met de XC40. :-D
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Krummel
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 18.01.2022 - 04:47

mees schreef: 09.01.2023 - 11:38 En de aanduiding in welke trap de GT werkt, heb ik pas nodig als ik de caravan trek.
Maar dan staat hij bij constantere snelheid toch in M (op toeren houden) en dan zie je wel het trapgetal.
Overigens caravantrekken in Dynamic is hogere toeren al maar bij ACC zakt hij (helaas & te laag).
Je maakt me nieuwsgierig. Schakelt de automaat niet voldoende vlug terug met de caravan erachter en ACC?
Schakelt hij uberhaupt terug? Nee zou ik teleurstellend vinden want dat vind ik nou net mateloos irritant van mijn huidige auto. (die gaat helling op steeds langzamer, maar terug schakelen? Echt niet!)
Jurgen.
2023 XC40 T5 Ultimate Dark Fjord Blue.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Krummel schreef: 11.01.2023 - 21:22 Je maakt me nieuwsgierig. Schakelt de automaat niet voldoende vlug terug met de caravan erachter en ACC?
Schakelt hij uberhaupt terug? Nee, zou ik teleurstellend vinden, want dat vind ik nou net mateloos irritant van mijn huidige auto. (die gaat helling op steeds langzamer, maar terug schakelen? Echt niet!)
Nu heb ik niet eens een trekhaak, dus laat staan een caravan. Maar waarom zou de automaat niet terug schakelen, met een caravan er achter? Normaal zonder caravan, schakelt de automaat toch óok terug na b.v. het nemen van een rotonde? De automaat past zich toch telkens aan, aan de gereden snelheid? Dus wat is het probleem? Let wel, ik rij altijd en overal in de Comfort stand. En ik ondervind nooit problemen met op, of terugschakelen van de automaat.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

@Krummel:
Uh, jij hebt een totaal andere motor dan ik, ondanks de aanduiding T5, zie ik in een andere posting van je.
Ik kan je vraag dus niet beantwoorden.

Hier een T5 draad-/stekker-/acculoze 4 cilinder louter brandstofmotor, zonder elektromotor ondersteuning.
De GT8 (is een andere dan de huidige) schakelt wél vlug genoeg terug met caravan en ACC
Maar met die ACC erbij gaat de GT (ook in Dynamic) te laag in de toeren draaien (iets van 1800 rpm of zo) ivm de GT-koeling, ook als hij in Dynamic staat.

Zonder ACC rijdt (de mijne) keurig 2200 bij 90km/u in de 6e trap (van de 8 dus).
En: de handmatige controle voor de instellingen ACC wel/niet, Dynamic wel/niet en D of M gaan makkelijk, soepel en snel reagerend. (op mijn ouder model)
Klik op link in onderschrift en lees mijn diverse caravan-ervaringen.
Daarin kom je ook deze link tegen https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=87550
Krummel
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 18.01.2022 - 04:47

mees schreef: 12.01.2023 - 02:46 @Krummel:
Uh, jij hebt een totaal andere motor dan ik, ondanks de aanduiding T5, zie ik in een andere posting van je.
Ik kan je vraag dus niet beantwoorden.

Hier een T5 draad-/stekker-/acculoze 4 cilinder louter brandstofmotor, zonder elektromotor ondersteuning.
De GT8 (is een andere dan de huidige) schakelt wél vlug genoeg terug met caravan en ACC
Maar met die ACC erbij gaat de GT (ook in Dynamic) te laag in de toeren draaien (iets van 1800 rpm of zo) ivm de GT-koeling, ook als hij in Dynamic staat.

Zonder ACC rijdt (de mijne) keurig 2200 bij 90km/u in de 6e trap (van de 8 dus).
En: de handmatige controle voor de instellingen ACC wel/niet, Dynamic wel/niet en D of M gaan makkelijk, soepel en snel reagerend. (op mijn ouder model)
Klik op link in onderschrift en lees mijn diverse caravan-ervaringen.
Daarin kom je ook deze link tegen https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=87550
Bedankt, ik ga je arvaringen zeker lezen.
Jurgen.
2023 XC40 T5 Ultimate Dark Fjord Blue.
Krummel
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 18.01.2022 - 04:47

Hans Eilander schreef: 11.01.2023 - 22:12
Krummel schreef: 11.01.2023 - 21:22 Je maakt me nieuwsgierig. Schakelt de automaat niet voldoende vlug terug met de caravan erachter en ACC?
Schakelt hij uberhaupt terug? Nee, zou ik teleurstellend vinden, want dat vind ik nou net mateloos irritant van mijn huidige auto. (die gaat helling op steeds langzamer, maar terug schakelen? Echt niet!)
Nu heb ik niet eens een trekhaak, dus laat staan een caravan. Maar waarom zou de automaat niet terug schakelen, met een caravan er achter? Normaal zonder caravan, schakelt de automaat toch óok terug na b.v. het nemen van een rotonde? De automaat past zich toch telkens aan, aan de gereden snelheid? Dus wat is het probleem? Let wel, ik rij altijd en overal in de Comfort stand. En ik ondervind nooit problemen met op, of terugschakelen van de automaat.
Ik snap dat je het vreemd vind maar toch is het echt waar. Mijn huidige auto is een Citroen C5 aircross en die rijdt helling op steeds langzamer ipv terug te schakelen, als ik zelf CC speel en dus het gas dieper intrap wordt er wel teruggeschakeld. De dealer instaleerd telkens braaf de nieuwste software en begrijpt verder het probleem niet. Verder op alle vlakken een heerlijke auto en caravantrekker trouwens.
Jurgen.
2023 XC40 T5 Ultimate Dark Fjord Blue.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5389
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Voordat we verzanden in een niet ter zake doende discussie wel/niet terug schakelen (zijn al diverse topics over), wij hebben besloten om het plan voor een XC40 definitief te laten varen.
Gezien het aanbod wat Volvo kan leveren en bij ons op hdt wensenlijstje staat, besloten om verder te kijken buiten Volvo.
Wat onze aandacht heeft getrokken is de Subaru Forester Wilderness. Of deze het definitief gaat worden.... Het zou zomaar eens kunnen gebeuren.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gesloten

Terug naar “XC40”