stoppen en starten

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
pegase
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 06.11.2022 - 15:08

Hallo,

Sorry als ik slecht heb gezocht, maar het is niet gemakkelijk met Google-vertaling, ik probeer te vinden of op volvo's van eind 2022, of mijn 2023 of mijn 2024 de stop- en startfunctie kan worden gedeactiveerd in de instellingen van het infotainment of door een knop of ..... door een ander systeem? Op mijn 3008 suv-voertuig uit 2017 zal ik dit systeem in de instellingen deactiveren telkens wanneer ik de auto start.
Bij voorbaat dank aan wie mij een antwoord kan geven.
Met vriendelijke groeten
Jan Jacques
1014399
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 03.02.2022 - 20:35

Hi Jan, op de nieuwe(re) modellen is dit helaas niet mogelijk. De start-stop is niet meer te de-activeren.
Volvo XC60 T5 AWD MY2018
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Serieus? Volgens moet je dat altijd kunnen uitschakelen. In de handleiding van MY2023 staat nog steeds dat je op je scherm een keer naar links moet vegen. Op dat scherm staan dan alle instellingen.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

dimitripb schreef: 15.01.2023 - 22:52 Serieus? Volgens moet je dat altijd kunnen uitschakelen. In de handleiding van MY2023 staat nog steeds dat je op je scherm een keer naar links moet vegen. Op dat scherm staan dan alle instellingen.
Klopt inderdaad. Na elke start, moet je even naar links swipen in je midden display, en Start/Stop deactiveren. De S/S kan niet permanent uitgeschakeld ivm de emissienorm. Daar is hier al eerder over gediscussieerd. Ik doe dit al ruim 2 jaar na elke start, omdat ik het S/S systeem, net als Lane Keep Assist, zeer irritant vind. LKA is echter wél continu uit te schakelen.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
pegase
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 06.11.2022 - 15:08

Hallo,
bedankt voor het beantwoorden van mijn verzoek
Nou, ik heb een beetje tegenstrijdige antwoorden, maar het is mijn schuld dat ik meer details had moeten geven.
Mijn verzoek is om een ​​eind 2022 gerestylede volvo xc40 en die het google aaos infotainmentsysteem heeft, we zullen zeggen een XC 40 mild hybrid B3 163 pk geloof ik.
Hans het lijkt mij dat jouw Volvo niet het nieuwste model is lijkt mij en inderdaad op jouw model dacht ik te zien dat het stop en start deactiveerbaar was op het centrale scherm na het starten maar bedankt voor je antwoord (zoals mijn SUV 3008 )
Als iemand mij kan bevestigen voor de nieuwe modellen?
Met vriendelijke groeten
Jan Jacques
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

De verwarring zit hem in "kunnen uitschakelen" en "definitief kunnen uitschakelen". De uitleg hierboven is voor een model met benzinemotor. Is het bij een hybride niet logisch dat dat helemaal door de auto geregeld wordt en je dus geen mogelijkheid hebt om het uit te schakelen?
pegase
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 06.11.2022 - 15:08

Hallo
Ook bedankt voor je antwoord. De Google-vertaling is niet erg goed en ik heb een beetje moeite om uw antwoord te begrijpen ....
Ik ben niet bekend met milde hybride technologie
Als ik uw antwoord begrijp, lijkt het alsof u zegt dat het bij deze technologie normaal is dat de verbrandingsmotor bij elke stop afslaat en dat het daarom zinloos is om de werking van het stop- en startonderbreking af te breken?
kan iemand dit bevestigen, bedankt
Met vriendelijke groeten
Jean-Jacques
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Dat klopt, dat bedoelde ik inderdaad. Het is wel mijn vermoeden. Ik weet niet zeker of het daadwerkelijk zo is.
pegase
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 06.11.2022 - 15:08

Hallo
Dank u voor uw antwoord.
we zijn het dus eens, we vermoeden een bepaalde operatie maar .... we zijn niet zeker van het antwoord.
Welnu, ik noteer deze vraag die ik over 2 of drie maanden (wanneer het weer beter zal zijn) moet stellen als ik naar een verkoper ga om het voertuig te bekijken.
Goede weg voor iedereen
Ik zal dit forum op de hoogte houden als ik een concreet antwoord heb.
Met vriendelijke groeten
Jan Jacques
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Het S/S systeem maakt deel uit van de milieu classificatie. Mogelijk dat het om die reden niet meer continu uitgeschakeld mag worden.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

WillyWortel2 schreef: 20.01.2023 - 16:40 Het S/S systeem maakt deel uit van de milieu classificatie. Mogelijk dat het om die reden niet meer continu uitgeschakeld mag worden.
Precies. Dat is de spijker op de kop. Maar het is toch geen enkel punt om na elke start, naar links swipen, en even het S/S systeem uit te zetten? Dan heb je daar tijdens de rit verder geen hinder meer van. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

WillyWortel2 schreef: 20.01.2023 - 16:40 Het S/S systeem maakt deel uit van de milieu classificatie.
Dan zou ik verwachten dat het juist bij de benzineversie niet uit te schakelen is. Daar is het juist nog steeds uit te schakelen.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

dimitripb schreef: 20.01.2023 - 18:53 Dan zou ik verwachten dat het juist bij de benzineversie niet uit te schakelen is. Daar is het juist nog steeds uit te schakelen.
Laat ik het zo stellen. Wanneer de S/S niet na elke start uit te schakelen was, en dus bij elke keer dat je op de rem trapt, de motor af zou slaan, ging ik hem vandaag nog inruilen.
Dat is toch stellig uitgedrukt, of niet?? Maar dit meen ik 100% :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

En dan heeft een andere nieuwe auto precies hetzelfde
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

OGA244 schreef: 21.01.2023 - 10:16 En dan heeft een andere nieuwe auto precies hetzelfde
Maar die overstap is niet van toepassing. Want ik kan mijn S/S gewoon na elke start uitschakelen. En dan heb ik gedurende de rit van pakweg 1½-2 uur, geen hinder van een motor die elke keer afslaat. :-D
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Milieu is geen issue
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Hans Eilander schreef: 21.01.2023 - 12:48 geen hinder van een motor die elke keer afslaat.
Welke hinder heb je er precies van? De start van de T2 of T3 automaat merk je niet eens in de prestatie of in het wegrijden.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

dimitripb schreef: 21.01.2023 - 14:34 Welke hinder heb je er precies van? De start van de T2 of T3 automaat merk je niet eens in de prestatie, of in het wegrijden.
De hinder die ik er van ondervind (in het begin liet ik S/S zijn gang gaan) is, dat je gestoord word, van het elke keer dat je op de rem trapt, de motor afslaat. En telkens weer dat starten. Daar zullen accu én startmotor óok niet blij van worden op de lange duur. Ik vind het éen van de meest overbodige zaken aan de Volvo. Wel ben ik er voor, dat de motor na pakweg 2 minuten stationair draaien afslaat. Want er zijn er maar genoeg, die altijd de motor zinloos laten draaien. Zomers voor de airco, en s,winters voor de kou. Bijvoorbeeld ook bij een spoorwegovergang, of een open brug. Dát vind ik dan weer zinloos én schadelijk voor het milieu.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
pegase
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 06.11.2022 - 15:08

Hallo,
Persoonlijk op mijn SUV 3008 hou ik van hans, ik deactiveer de stop- en startfunctie.
Ik maakte altijd dezelfde reizen toen ik nog aan het werk was.
Meer dan een jaar lang heb ik mijn brandstofverbruik handmatig berekend (95 E5) met of zonder activering van het systeem, maar eerlijk gezegd kon ik nooit een lager brandstofverbruik vinden met het systeem actief!
Aan de andere kant dacht ik altijd dat deze herstarts van het voertuig (na stops van 2 of 3 of 4 of 5 of .... X seconden tot meer dan 1 minuut) niet erg goed waren voor de batterij, de startmotor en de motor, maar dat is slechts mijn mening
Met vriendelijke groeten
Jan Jacques
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Alle systemen en applicaties als startmotor, dynamo en accu zijn op het Start/stop systeem afgeregeld en kunnen daartegen.

Ik kan het echter ook niet waarderen en deactiveer het dan ook elke rit. En vind het dan ook jammer dat het vanwege toekomstige Europese regels nu al niet meer gedeactiveerd kan worden in nieuwe Volvo's.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”